Voortin kýlmäkoneen kompuran nasaus ..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Justus_24, 13.6.2007.

  1. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    Moro.

    Kyllä nyt hatuttaa. '92:sta thunderbirdistä tuli jollainlailla kylmää ja päätin mennä kylmäkonekorjaamolle tarkistuttamaan ainemäärän. ensin ukko laitto mittarin kiinni ja sano että ihan täynnä pitäisi olla .. ja sitten jatkoi että kait me voitais koittaa vähän lisätä. sitten lisättiin ja kompura nassahti jumiin niin lujaa että enin luisti kytkin, ja sitten moottori sammu tyhjäkäynnillä!

    ukko kovasti selitteli että kompura on vanha, eikä voitelu pelaa .. sano että tuu sitten takaisin kun saat uuden kompura.. kysäsin tossa hintaa, vaivaset 660E :mad: vittu kyllä hatuttaa..

    Asiassa jäi kiinnostamaan se että tekikö se kaikki ihan oikein ja yritti vaan peitellä mokansa selittelemällä pojalle vanhoista kompuroista ja voitelun toimimattomuudesta ?
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei sen kompuran pitäisi ihan noin äkkiä kiinni jumahtaa, oletko kokeillut pyöriikö se käsin.
    Saattaa olla että on tullu pikku moka ja ainetta on päässy lirahtaan nesteenä sinne kompuraan, ja nestehän ei puristu kasaan ja sen jälkeen ei kompurakaan pyöri.
    Hyvällä tuurilla sieltä ei edes hajonnut mitään.
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Ettei nyt olis liikaa sitä kylymäainetta siellä järjestelmässä, panee hanttiin ihan oikeasti jos näin on, miks yleensä lisätä,jos on riittävä määrä, eihän se sitä kestä...
     
  4. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    kyllä, kompura on ihan "yhtä puuta" vaikka aineet otettiin pois. ja joo, pullo alaspäin se sitä täytti. eli nesteenä kait .. varmaan se on jo parhaat päivänsä nähny se kompura 190 tkm kohdalla. mutta kuitenkin kodinkone asentaja tempauksillaan minunmielestäni aiheutti kompuran tuhon. Vielä en kehdannut ruveta syyttämään, kysytään ensin mikä on oikea asianlaita.
     
  5. Reeds

    Reeds Gearhead

    En haluaisi olla jälkiviisas,mutta kävit ilmeisesti jossakin jääkaappikorjaamossa ja oppirahat tuli maksuun.Autojen kylmäainetäyttöjä ja huoltoja tekevät firmat ovat ihan erikseen.Niissä tiedetään mitä tehdään ja miten.On myös omakohtaista kokemusta "kylmähuollosta".Meni myös kompura niin jumiin että auto sammui.Sillä kertaa ei onneksi hajonnut mitään.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä se kuuluu nesteenä ottaa pullosta ulos, mutta vaan niin hitaasti että höyrystyy ennen kompuraa.
    Eipä taida sitten olla paljon muuta vaihtoehtoo kun vaihtaa se kompura, ja vaikee on silti ketään syyttää.
    Kannattanee kuitenkin viedä oikeaan korjaamoon jossa on kokemusta noista autolaitteista, loppupeleissä taitaa olla halvempaa ja toimivampaa.
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kylmäkone

    Katselin tarkasti uuden MobilExpress -huoltopisteen avajaisissa (Ruokosmetsänkatu, ideapark, Lempäälä), miten uusinta uutta edustava kylmäkonerobotti teki tehtävänsä. Tämä laite kertoo kaikki tarvittavat vaiheet ja tehtävät asiat, juuri mitään ei jää asentajan "tietotaidon" varaan. Operaatio kestää ~tunnin, jonka aikana laite kuivaa kondensoituneen kosteuden, vaihtaa öljyn, testaa järjestemän toimivuuden ja vuodot. Koko toimituksesta saa tulosteen, jossa ilmenee tehdyt toimet.

    Paikalla oli laitteen toimitajan, Tecalemit:n edustaja, joka selitti kylmäkonerobotin toiminnan.

    On tämäkin alue mennyt pitkälle takavuosiin verrattuna...

    :eek:
     
  8. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Multa löytyy sitten joutilaana oleva '91 perusmallin T-birdin kompura, jos sulla on SC niin sitten ei taida sopia. Vajaat 200tkm tuokin on pyörinyt (jos on orkkis), mutta ainakin laakeroinnin puolesta tuntuisi olevan OK. Kunto muuten arvoitus, mutta syy oman ilmastointini toimimattomuuteen oli tiettävästi seula ilmastoinnin kenno.
     
  9. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Re: Kylmäkone

    Tämä ei nyt liity alkuperäiseen kysymykseen mitenkään, mutta kysyn kuitenkin :D Miksi auton ilmastointijärjestelmään kerääntyy kosteutta ja miksi sitä pitäisi huoltaa parin vuoden välein? Kuka teettää vastaavaa huoltoa jääkaapilleen/pakasteelle? Molemmathan ovat suljettuja järjestelmiä, joten miksi toista tarvitsee huoltaa ja toista ei :-? ?
     
  10. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    kaikissa, base sc, v8 on erilainen kompura, kaupan mukaan ainakin, eli toi sun osa ei sovi. ja joo, se on varma että se jääkaapin korjaaja ei enää leiki mun kompuralla.. :D

    edit: niin ja koitin vielä eilen kun se iltavuoron ajan jähtyi, niin silti on kiinni niin että pysyy.

    noh, se siitä, uutta on tilattu. selviääköhän se helposti tarviiko foordin suosittelema kuivain vaihtaa samalla. siis varmaankin kiinni siittä onko kompura lastunnu ?
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ensinnäkin kaikkiin autoihin laitetaan kylmäaine nesteenä. Mutta "silmättömään" järjestelmään ei kuulu/voi lisätä ainetta.
    koska paineet eivät kerro kylmäaineen määrää vaan kuinka järjestelmä toimii.
    jos ainetta on laitettu liikaa kompura (ja ilman öljyä) kyllä voi leikata kiinni.
    eli uuden hankintaan.
    samalla kunnattaa vaihtaa orifive tube ja kuivain.
    koska tod. täköisesti kompurasta on lähteny alumiini moskaa liikkeelle.
    Ja sitten auton ilmastointi vajenee jonkin verran vuosittain vaikka pitäisikin olla tiivis järjestelmä. eli ero jääkaappiin on esim. kompura joka on jääkaapissa "suljettu" ja autoissa ulkoisella hihnapyörällä. eli esim. akselin tiiviste on yksi "heikko lenkki" ja kun järjestelmä vajenee niin kosteutta mahtuu tilalle.
    Ja kun järjestelmä huolletaan joka toinen vuosi niin silloin se pysyy mahdollisimman täynnä jolloin kompura käy vähemmän ja kosteus vaara on pienempi.
    Tosin niin sanottuja huoltoja joita se "robotti" tekee voi yleensä tehdä vain r134a aineisille järjestelmille yksinkertaisesti siitä syystä että firmojen ei kannata satsata rahoja koneeseen joka käyttäis freonin korvaavia aineita koska sellaiset autot ovat pikkuhiljaa katoamassa. tosin vanhoihinkin järjestelmiin voi homman tehdä tyhjentämällä ja vaaccumoimalla sekä täyttämällä uudelleen.
    tampereen autokylmä auttaa.
     
  12. tomimk

    tomimk 1st gear

    Re: Kylmäkone

    Jääkaappi ja pakastin ovat suljettuja järjestelmiä. Tosin turha kuvitella nykyjääkaapin toimivan yli 10v... Autossa kompuran akselilla on tiivisteet. Lisäksi nykyinen kylmäaine on sen verran pienimolekyylistä, että aine vuotaa letkujen läpi. (tästä syystä joihinkin vanhoihin, freonipohjaista kylmäainetta, käyttäviin laitteisiin joudutaan vaihtamaan uudelle kylmäaineelle sopivat letkut siirryttäessä uuteen kylmäaineeseen).

    Uusi kylmäaine on kyllä ympäristöystävällistä, mutta kuulemma reagoi voimakkaasti oljyn ja muiden järjestelmän materiaalien kanssa! Tämä tarkoittamani kosteus ei ole vettä, vaan aineista erottunutta syövyttävää höyryä, joka tiivistyy putkiin ja kennoihin (tämän kertoi Tecalemit:n edustaja).

    Voisin uskoa tämän, kun näin järjestelmän tyhennyksessä tulevan kylmäkonerobotin "jätekeräysastiaan" tulevan epämääräisen näköistä mömmöä...)

    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että harvemmassa, useamman vuoden käytetyssä autossa, tulee kunnolla kylmää...
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Vai oliko se niin että kylmäaineet reagoi erittäin voimakkaasti juuri veden kanssa ja muodostaa syövyttäviä yhdisteitä.
    Joka tapauksessa kannattaa ehdottomasti vaihtaa kuivain/suodatin kun laitetaan uusi kompura.
    Ja sinne toimivaan riittävällä kylmäainemäärällä varustettuun järjestelmään ei pääse vettä mistään, mutta jos järjestelmä on vajaa, saattaa imupuoli mennä alipaineen puolelle ja vetää vuotokohdasta ilmaa ja samalla kosteutta järjestelmään, ja samaten jos järjestelmä on ollut tyhjänä ja sinne on päässyt ilmaa/kosteutta.
    Kuivaimen on tarkoitus sitoa järjestelmään jäänyt kosteus ja estää syöpymisongelmat ja paisuntaventtiilin jäätyminen.
     

Kerro tästä muillekin!