Öljynpaineet laskee mitä kuumempi päivä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja O.J., 22.7.2007.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eli tosiaan öljynpaineet putoaa suoraan käänteisesti verrannollisesti mitä kuumempi on päivä... :rotfl: mistä perhanasta voisi johtua...? ei siis muuten haittaisi, mutta hellepäivinä putoaa aika pelottavan lähelle punaista kaistaletta.......... :oops: kylmässä koneessa ja viileänä päivänä muutenkin pysyy ihan aisoissa... Vani 6,2 -90 siis auto...
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mitä öljyä sä siellä koneessa pyörität? Koita heittää vaikka kymppiä isompi kuumanpään viskositeetti, niin josko auttas...
     
  3. thomaso

    thomaso Gearhead

    Tosiaankin mitä öljyä koneessa on? Ja onko sitä tarpeeksi, mulla ainaskin putoaa paineet selvästi jos on reilun puoli litraa liiian vähän ööliä.
     
  4. tammercity

    tammercity Gearhead

    Veikkaisin kans joko surkeeta öljyn laatua/määrää tai sitten vanhoja öljyjä.
     
  5. idiot

    idiot Gearhead

    itellä on sama ongelma.

    Koneena on 350dx ja öljyt on 15-40 mineraalit.
    kylmänä näyttää 50psi ja lämmetessä ajossa ~25psi
    sittenkun "pysähtyy" niin tiputtaa ~5-10psi:hin.
    kylmänä parkissa on ~20-25psi.

    Kone kyllä "huohottaa" todella rankasti ja
    haisee lähinnä vanhalle venäläiselle rekalle :rotfl:

    lauhdutinta tuossa ei oo kiinni, että tuollakin
    varmaan sais vähän kuriin? ..alakerta kyllä
    taitaa olla "hivenen" löysä. :poff:
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    No kaikkihan kai tietävät, että öljy ohenee kuumetessaan? Juuri öljyn paksuuttahan ne viskositeettinumerot tarkoittavat. Moniasteöljyissä esim. 10W-40 tarkoittaa sitä, että kylmänä se on samanpaksuista kuin 10 kylmänä ja kuumana samanpaksuista kuin 40 on kuumana. Laita koneeseen siis paksumpaa öljyä. Nimenomaan niin, että se kuuman puolen luku (ja mielellään kylmänkin) on isompi kesäkäytössä. Öljy ohenee myös käytössä, joten älä aja niillä liian kauan. Lisäksi vielä näiden viskositeettilukujen toleranssi on niin laaja, että käytännössä esim. paksu 30 ja ohut 40 voivat olla samanpaksuisia. Kokeile siis myös jotain toisenmerkkistä öljyä.
    Se on myös tärkeä pointti, että öljyä on tarpeeksi. Liian pieni öljymäärä kuumenee ja siis ohenee enemmän.
     
  7. jylhä

    jylhä 1st gear

    yksiaste eli 30w ja paineet pysyy. eipä tuo 6,2d tykkää helteestä yhtään enempää kuin minäkään, just viimeyönä asian totesin, kun auto kulki ja kiihty loistavasti verrattuna esim. tämän päiväiseen vtutus helteeseen.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Karkee arvio, öljynjäähdytin nostais ö-paineet kuumana ja kierroksilla luokkaan 40psi ja joudolla 20psi, eli suosittelen.

    Kylmäpainelukemien ja viskositeetin perusteella ö-pumppu ja laakerit on kutakuinkin kunnossa.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyseessä siis jälkeenpäin dieselöity auto kerran öljynjäähdytin puuttuu.

    Useinhan noissa muutoksissa jätetään se bensakoneen pienempi syyläri sinne paikalleen ja sen myötä öljynjäähdytin jää puuttumaan,puhumattakaan että tilalle asennettaisiin erillinen jäähdytin öljylle...miksi muuten ?

    Oma veikkaus:Ilmeisesti ne GM:n tehtaan insinöörit on vaan tyhmiä ja lisäilee tarpeettomia jäähdyttimiä,mutta onneksi meidän kyläsepät on viisaampia... :eek:

    Käsittääkseni moottorin öljynkierto ei toimi enään tämän jälkeen normaalisti kuten se on suuniteltu,vaan öljy kiertää enään öljynjäähdyttimen tukkeutumisen takia siellä olevaa pientä kanavaa pitkin...siellä on jonkinlainen ylipaine venttiili joka avautuu,mutta ei kierrätä silti normaalimäärää öljyä.
    Tämä on tarkoitettu suojelemaan moottoria väliaikaisesti välittömiltä vaurioilta kun tämä tapahtuu kesken ajon.

    Tästä johtuen moottori ja etenkin suurimmalla rasituksella oleva alakerta rupeaa kulumaan ja on lopulta niin holo ettei paineet enään pysy kun öljy öljynjäähdyttimen puutteen takia vielä kuumenee liikaa...saatan olla tietysti täysin väärässäkin,mutta näin olen kuullut kerrottavan...
    (mä mitään näistä nokivasaroista ymmärrä,mutta öljynjäähdytyksen tarpeen kyllä ymmärrän). :oops:

    Korjatkoon viisaammat ja ne jotka näiden nokilekojen kanssa touhuaa...esim Koskinen.
     
  10. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No persekeles, kyllä ööliä vielä oli, mut syö jonkun verran, ni lisäilen aina parin tonnin välein ihan "piripintaan"... mut nyt tosiaan kyllä taas hieman vajaa. öljyistä oon pitänyt kyllä parempaa huolta muuten, eli lähes aina täyssynteettistä 5w-50:stä, mut viime vaihdossa meni 5w-40... täytyypä testailla vetämällä ihan piripintaan taas...... :oops:
     
  11. Jasse

    Jasse 1st gear

    Ettei vaan olis turhan luirua toi sun öölis, kokeilisin ennemmin kesäksi varsinkin jotain 10W-?
     
  12. Granaatu

    Granaatu Gearhead

  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Helteeseen? Missäpäin suomea semmoista on näkynyt? Muutan het widduun täältä napajäätiköltä, kun suomesta löytyy kolkka missä tarkenee ilman talvitakkia kesällä :mad:

    Tais kyllä vähän lipsahtaa aiheesta :lol:
     
  14. jylhä

    jylhä 1st gear

    mulle kaikki yli 10asteen on vittumaista hellettä.
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Niin oletko A5entaja tarkastanut että sulla on tuo öljyjäähdytin olemassa/kytkettynä?
    6.2:ssa kuten myös 6.5:ssa on niin pieni öljytilavuus etten kyllä itse ajelis helteillä ollenkaan ilman jäähdytintä, sanokoot mettäinssit mitä tahansa.
    Tuppaa meinaan oilkoogeet laskemaan huomattavasti jäähdyttimelläkin kovassa kuormituksessa (1000kg koukussa).
     
  16. G20

    G20 Gearhead

    5w-30 melko notkeeta tavaraa.. kesällä 20W-50 talvella 10W-30..
     

Kerro tästä muillekin!