Maantievauhtia harrasteautolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rinnewood, 7.8.2007.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Huomasin tuosta Forssa topikista että tälle aiheelle olisi ollut erikseen tilausta aikaisemminkin. Ja itse asiassa ajattelin asiaa myös tuolta Forssa PickNickistä palatessamme..
    Onhan se ymmärrettävää että vanha kulunut lousku ei välttämättä kulje sellaista normaalia maantievauhtia (80-100) kovin mukavasti, mutta minkä ihmeen takia se on niiin vaikeaa pukata vaikka linkkapysäkille antamaan takanatuleville latua kun (?) huomaa että taakse kertyy jonoa?!

    Matkalla näimme muutaman vanhan jenkin antavan tietä mutta oli myös muutama tulppa tiellä myös.. :mad:
    Rehellisesti sanottuna niitä tulppia oli enemmän sellaisia eurokinnereitä tms kiinanpommeja, mutta jenkkitulppa vaan pistää pahemmin silmään!

    Aikoinaan oli jenkkiautoilijoilla jonkinlainen "raggarimaine" ja siitä eroon päästäksemme annettiin muille tielläliikkujille ym tietä ylittäville mummoille liioitellun auliisti tietä.. Tämä oli vielä silloin 80-luvulla..
    Miten nykyään? Haluaako harrasteautoilijat antaa itsestään "teiden tukko" vaikutelmaa vai olisko meissä teiden ritari ainesta joka pysyy normiliikennerytmissä aiheuttamatta sen enempää pahennusta kuin muutkaan liikennöitsijät?!
    :odroll:
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kyllä mä yleensä kampean aina bussipysäkille tai levikkeelle jos alkaa jonoa kertyä perään tai vaikka jos ihan vaan joku yksittäinenkin kanssa-autoilija vaikuttaa kiireiseltä eikä ohituspaikkoja ole kiikarissa...

    Harrasteautolla liikkuessa aikataulut harvemmin on tiukkoja ja mukavampaa on ajella ilman takapuskurissa roikkujia... ja tietysti pieni ele jää varmasti ohi päästettyjen mieleen ja sitä kautta kohentaa harrasteautoilijoiden imagoa.. pikkujutuilla voi saada paljonkin aikaan =)
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllähän se asiallinen ele harrastajalta on jos antaa tietä nopeammille, osaavatko tavisautoilijat sitä arvostaa, tuskin jossei päästä heti jokaista erikseen, 30 sekkaa tuntuu pitkältä ajalta odottaa esim traktorin takana, eikös.

    Tuskin siitä kuitenkaan haittaa olisi.

    Omilla värkeilläni ajan niin että homma etenee, vaikkeivat sportteja olekaan, välillä tuntuu siltä että joitakin kanssaliikkujia närästää jos heidät jenkillä ohittaa ja aika usein alkavat kiihdyttää voimakkaasti kun rinnalle pääsen ja yrittävät roikkua puskurissa, volvot on aika hyviä tässäkin hommassa :wink: .
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Sujuvasti liikenteen mukaan, kun itsellä ei toimi nopeusmittari: Jos takaa lähestyy jonkun ajovalot niin painetaan kaasupedaalia ettei tule päälle. Ja jos edessä lähestyy jonkun takavalot niin väistetään rattia kääntämällä, ja takas omalle kaistalle...
    :rotfl:
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Kylläsen harrasteautonkinpitää olla siinä kunnossa ettävoi ajella normaalia nopeutta tuolla tiellä, jos ei ole niin talliin korjaamaan.
     
  6. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    Koskaan en ole joutunut "harrastepelin" estelemäksi liikenteessä mutta useamman kerran kylläkin matkailuvaunun/-auton ja kerran MOPOAUTON, veti perässään noin 20 auton letkaa Vihdistä Espooseen :mad: (PERKELE) :mad:
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Onko puhe veronkiertopakuista vai mistä? Eikös nyt muuten kuitenkin luulis liikenteen mukana pysyvän harrasteautollakin?
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

    Itse välttelen motareita yms. baanoja harrasteautolla liikkuessani niin paljon kun mahdollista. Mukava matkavauhti nykysellä kikottimella on siinä yhdeksänkympin paikkeilla. Jos joku haluaa tupata ohi satkun rajotuksella annan vilkulla merkkiä ja tarvittaessa hidastakin vähän että kerkee ohi. Ei siinä tartte bussipysäkeille pahemmin väistellä. 80 alueella saakin sitte ite jumittaa yleensä jonkun nissanmikran perässä seittemääkymppiä.
     
  9. Nooh tuolla verotussyistä nopeusrajoitetulla Siirtomaapuistolla tuntuu vetävän jonoa 80km/h alueella kun ajaa 80-85 km/h :mad: ja silloin tällöin taustapeilistä voi lukea pelkästään tekstin "SCANIA". Tai sitten joku vetää ohitte peräkärryn kanssa....

    Mielestäni 80km/h alueella myös muita koskee tuo 80km/h rajoitus eikä vaan "lätkäläisiä" vai olenko täysin väärässä? :soosoo:

    100km/h alueella muistan kyllä antaa tietä jos jonoa näyttää kertyvän.
     
  10. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Itsekin mainitsin tuossa Picnic-topicissa aiheesta. Niinä vuosina joina olen Forssassa käynyt on enempi sääntö kuin poikkeus että mennen tullen on jonoa jonka kärjestä löytyy selkeästi alle nopeusrajoituksen ajava vanhempi harrasteajoneuvo. Poikkeuksiakin tosin on, tänä vuonna ajelin lauantai-iltana vähän ennen yhdeksää kohti Forssaa - eteen tuli risteyksestä vanha Chrysler (-57?) ja ajattelin jotta tuostahan pitää heittää saman tien ohi. Perhana sentään, en meinannut pysyä pyörällä perässä :D ...

    Tuo on kyllä totta että useammin sitä letkaa vetää joku pussihousu itä/eurokinnerillä mutta on siellä niitä amerikanlaivojakin tien tukkona. Tänä vuonna oli aika paha tilanne kun letkalla alkoi olla pituutta ainakin se viisi kilometriä ja muutamalla volvokuskilla verenpaineet korkealla - sen verran hurjia ohituksia siellä näkyi. Pahimmillaan jonon vauhti putosi alle kuudenkympin, tämä ei tietysti suoraan korreloi letkan vetäjän vauhtiin koska aina syntyy haitariliikettä mutta en usko että se mattamusta limbo ajeli missään vaiheessa yli seitsemääkymppiä. Väistämättä kertaakaan Forssa-Karkkila välillä sivuun.
     
  11. jart$u

    jart$u Gearhead

    saattaa ollavähänhaastava rojekti esim. mr.-kilpisellä t-fordilla tai 45' lättis harrikalla.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tällainen käytös kyllä kuvastaa porukan elämänkokemusta/asennetta ja etenkin liikennekokemusta. Surullista. :cry:

    Lauluautoajelun voi tehdä myös tyylillä. Ajatellaanpa vaikka sitä, että porukka ajaa linja-autopysäkille ja kumartaa takanajonottajille kohteliaasti ja ojentaa että "olkaa hyvä, tie on vapaa" :rotfl:
     
  13. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Mä kun jouduin pakosta mennä moottoritielle ja rättirenkailla ei oikein yli 90km/h ole mukava ajaa, niin ajelin ihan reunassa ja silti piti joidenkin ohittaa ihan kylkeä hipoen vaikka oli leveäkaistatiekin kyseessä. Se on aika ärsyttävää. Sitten vielä kohilla jäädään kyyläämään että "jahas, akka ratissa...."
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Jottain muuta vikaa? Kyllä räteilläkin uskaltaa ajaa, jopa sitä motareiden maksimia 120 km/h
    Saimaan ympäri ajoissa yksi britti urheíluautolla ajanut oli sanonut vieressä ituneelle vaimolle "taas yksi hoppa edessä ohitettavana" Kuinka ollakaan, hän ei meinannut pysyä tuon alkuperäisen 32 Fordin perässä. Seuraavalla rastilla hän oli tullut kertomaan tuosta, samalla ihmetellen "eihän tuossa voi olla kasikonetta"
     
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Juuri tämä oli ehkä päälimmäisenä syynä oman autoni tekniikka ja alusta parannuksiin, jos reissailee useamman tuhatta kilometriä kesässä, niin sitä väsyy ajelemaan alle rajoitusten ja pientareella.
    Jos sitten yrittää päästellä nyky liikenteen mukana 40-luvun tekniikalla, on vanhus aika tiukoilla ja tahtoo nuo ajokaudet lyhentyä...
    Viime kesänä tuli päästettyä aina välillä autoja ohi koska niin heikko moottori ei jaksa vetää kovin pitkää letkaa :rotfl: Joskus vaan sattui sitten yhtä hidas tai joku arkajalka meikäläisen taakse jolloin kolmas ei enää uskalla kovin hevillä ohi jolloin jono muodostuu.
    Jos joskus joutuu ajamaan museo ikäisen hitaammin kulkevan auton takana pää punaisena , niin ei se kyllä ole herkkua siinä vanhuksessakaan kun ei pääse pakenemaan vaikka kuinka yrittää.
    Tänä kesänä en ole enää vetänyt letkoja ja oon huomannut letkanvetäjän olevan yleensä uudehko pieni henkilöauto, jonka kuski taistelee oikeudestaan ajaa selvästi alle rajoitusten, taustatukenaan iltapäivä lehtien kaahari-lööpit. Nämä arkemme taipumattomat "sankarit" eivät kumartele eivätkä väistele takaa tulevia kanssa autoilijoitaan, etenkään jos auto on vanha Jenkki... :mad:
    Yksi hauska ruuhkan välttämistapa on nuo vaihtoehtoiset pienemmät tiet, aika jänniä reittejä löytyy suomen maastakin , mutta niitä oikeesti pitää etsiä kun opasteet yleensä ohjaa liikenteen valtaväylille. Reitistähän tulee näin pitempi ja aikaa menee enemmän ,mutta jos on liikenteessä harrasteautolla , niin eikös yleensä se itse ajotapahtuma pitäs olla herkkua , ei perille pääsy :)
     
  16. francine

    francine 1st gear

    ootte sit valinnu vaihtoehtoisen reitin linnaan :rotfl: :rotfl:

    mä ajelen perstuntumalla, kun ei mittari toimi. ja hyvin sitä muiden vauhdissa pysyy...

    mut miks vältellä motareita? helpompihan siellä on kiireisten ohittaa, kuin tavallisella 2-kaistatiellä ;)
     
  17. rysty

    rysty 1st gear

    En tiedä missä tollanen linnacruising on, mutta jos on suomessa, niin toi Tussula on kai sit lähellä Vladivostokkia.
    Kovaa ajoo rodilla. 1800 km päivässä kaks viikkoa putkeen...
     
  18. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Taitaapi tuo naapurin isäntä katella Ruattinlaivalta lokkeja.. :D mutta Hämeenlinnassa näkyillään!
     
  19. sampop

    sampop 1st gear

    Ajelin Porista päin Helsinkiin sunnuntaina ja siinä oli vähän huono tuuriakin mukana. Se kolari Turuntiellä tukki liikennettä, samoin tietyöt hidastavat 2 tietä pahasti. Muutenkin liikennettä oli ihan järjettömästi normi kesäviikonloppuun verrattuna. Oisko toi keli tehny... Ja nätisti siellä oli moni antamassa tilaa. Turha tosta ruuhkasta ketään on syyttää. Jono kulki kuitenkin semmosta 80 km/h. Eli liikenne oli jonoutunut, ei siellä mitään stau-tilannetta ollut (tervemenoa Saksaan tutustumaan aiheeseen).
     
  20. 63S88

    63S88 Gearhead

    Ilmeisesti tasapainoitukset onnistui jossainmäärin...? :D
     

Kerro tästä muillekin!