Camaro ei lataa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja camaro70, 11.7.2007.

  1. camaro70

    camaro70 1st gear

    Kun ei ymmärrä sähköä niin ei - 70 Camaron volttimittari alkoi pian ajokauden alettua temppuilla. Normaalisti tasaista 14 volttia, mutta nyt alkoi koneen lämmittyä tipahdella ensin muutamaksi sekunniksi kerrallaan 12 volttiin ja sitten lopulta pysyvästi 12 volttiin ja matkan edistyessä hiljalleen alaspäin.

    Lyhyessä työmatka-ajossa ei ehtinyt haitata koska jännitettä riitti, mutta kesäloman 150 km paluumatkalla akku tyhjeni lähes täysin, oli muuten jäätävää ajaa sateessa TODELLA hidastetuilla pyyhkimillä. :mad:

    Laturi on Delcotron josta lähtee vain maajohto ja virtajohto (startin terminaalin kautta päävirtakatkaisijalle ja siitä akulle takakonttiin). Vaihdoin tänään hiilet ja latausreleen, vaan tulos vain huononi, latasi vain alle minuutin ja sitten ei mitään :(

    Liekö laturin diodi p...kana vai voiko vika olla johdoissa tai akussa? Onko kokemusta tai hyviä neuvoja?
     
  2. jikioma

    jikioma 1st gear

    Mulla oli viimeviikolla sama ongelma. Laturin diodin prika oli sulanut. Uus prikka ja taas pelittää.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos siitä lähtee vaan maajohto ja virtajohto, niin kannatta kytkennät ensin korjata oikeanlaisiksi.

    Jos se on tuon ikäisissä (70?) vielä ollut ulkoisella säätäjällä varustettu malli, niin siinä pitää lähteä kaksi johtoa jännitteensäätäjälle.

    Jos se on jälkiasenteinen sisäisellä säätäjällä varustettu uudempi malli, niin pitää lähteä ulostuloliittimeltä yksi johto säätäjälle (liitin laturin kyljessä) ja siitä säätäjän liittimestä toinen johto merkkivalolle (tai jos on orkkis jännitemittäri, niin mittariston shuntille?). Muuten ei toimi oikein. Jos on jälkiasennus jännitemittari, niin siitä huolimatta pitää olla merkkivalo tai alkuperäinen mittarin shuntti kytkettynä (herätevirta).

    Ja erityisen tärkeää on, että akulta menee maajohto moottoriin ja moottorista toinen maajohto auton koriin.
     
  4. camaro70

    camaro70 1st gear

    Ja vikaa vain ei löydy... nyt loppuu ymmärrys ja ideat kesken. Älykkäämmät HELP!

    -Kaikki johdot ja liittimet virtapiirissä laturi->solenoidin napa-> päävirtakatkaisin-> akku sekä solenoidi-> starttirele tarkistettu ja epäilyttävät vaihdettu, samoin maadoitukset akulta auton koriin ja moottoriin sekä moottorista (laturin riipukkeesta) koriin tsekattu
    -Starttirele vaihdettu
    -Akku vaihdettu
    -Laturi vaihdettu

    Uudella laturilla latasi noin minuutin ja loppui sitten. Kokeilin vielä vanhalla laturilla, ei ladannut ollenkaan. Vanhassa laturissa nuo sisäisen jännitteensäätäjän kannat oli kumitulpattu eli eivät olleet käytössä - näin oli toiminut vuosikaudet ongelmitta. Uudessa laturissa säätimen kannat olivat esillä mutta en kytkenyt niitä mihinkään kun vanhassakaan ei ollut.

    Kojelaudassa on jälkiasenteinen volttimittari, latauksen merkkivaloa ei näyttäisi olevan kytketty piiriin. Kone starttaa hienosti, kaikki sähkölaitteet toimivat moitteettomasti, mutta kun minkä tahansa niistä kytkee niin jännite laskee 10-11 volttiin.

    Missääh on vika???
     
  5. camaro70

    camaro70 1st gear

    No niin... nyt alkaa selvitä! Ja niinhän se tietysti oli kuten PauliP ohjeisti eli laturin herätevirta pitää olla kytkettynä ja merkkivalo myös. Kytkin ne ja laturi alkoi heti ladata ongelmitta.

    Uskoisin että on tapahtunut jokseenkin seuraavaa:
    -vanha laturi hyytymisen aiheutti ilmeisesti sökö diodisilta, koska hiilien ja säätimen vaihto ei auttanut, tästä kertoisi latausjännitteen heilahtelu kylmänä ja täyshyytymys laturin lämmettyä
    -vanhassa laturissa oli ns. 1-piuhakytkentä, säätimen lattaliittimet oli jo tehtaalla tulpattu kumihatulla eli laturi latasi tasaisesti ja koko ajan ilman sen kummempia herätteitä
    -uudessa laturissa kumihattua ei ollut vaikka muuten se oli 99% identtinen vanhan kanssa. Tässä varaosaliikkeen myyjät HUOMIO!! Vaikka kannoin vanhan laturin tiskille malliksi, myyjä ei osannut huomata että säätimen liittimet oli vanhassa tulpattu ja uudessa ei, enkä itsekään ajatellut että sillä on merkitystä, varsinkin kun vanhassa oli tulpan alla aivan samanlaiset lattaliittimet kuin uudessa. Uusi laturipa ei toiminutkaan entisellä 1-piuhakytkennällä näin vaan vaati varoitusvalon ja herätevirran kytkennät.

    Ja ei muuta kuin kovaa ajoa ennen seuraavaa vikaa... :-?
     

Kerro tästä muillekin!