Ajatuksia aiheesta vap.hengittävä vs. ahdettu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Toukka, 20.8.2007.

  1. Toukka

    Toukka 1st gear

    Tervekset asiantuntijat!

    Olen tässä pohtinut tulevan moottorin tyyppiä (SBC)... Tuo remmiahtimella oleva pata houkuttelisi, mutta onko se loppujen lopuksi hyvä vaihtoehto...?

    Toki, on aivan sama miten hieno/ruma auto on, jos vaan konepellin alta pilkottaa remmiahdin, niin kunnioitusta se autopiireissä saa..."Ai, olet sitten remmiahtimen laittanut tähän, vau..." jne

    Mutta miten on toimivuus, säädöt, ajettavuus (katukäyttöön auto tulossa)

    Vastapelurina voisi toimi stroukattu motti, 400-500 hv patoja on netti pullollaan ja taalan kurssihan on tunnetusti nyt suopea :rotfl:

    Tarkoitus ei ole sytyttää sotaa ahtaajien/vapaastihengittävien välille, haluaisin kuulla kokemuksia kentältä, plussat ja miinukset
     
  2. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    no bottle
    no blower
    no turbo
    no problems

    nothing beats cid.

    no turbo shit, just real V8 power.

    eikös se tossa ole jo sanottu.. [​IMG]
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mottihan tuottaa tehoa polttamalla oikeessa suhteessa ilma/bensaseosta. Karkeesti ottaen, mitä enempi tota tavaraa saadaan puskettua koneen läpi, sitä enempi tulee tehoa. Eli normaalimoottorissa toi tarkoittaa joko isompaa tilavuutta tai enemmän kierroksia, tai sekä, että. Ahtimella saadaan ikäänkuin suurennettua tota tilavuutta, moottorin läpi ajettua enemmän seosta kun mitä tilavuuden puolesta olis mahdollista. Nyt muutmaan ahdettuun isomoottoriseen tutstuttua, niin kyllä se vaan työntää aivan eri lailla kuin vapari.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Allekirjoitus kertoo kaiken
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitä tässä on tullut seurailtua lajia reilun 20v niin mieleen ei tule yhtään Blower-autoa suomessa joka olis ollut ihan sikanopea,mut sen sijaan vapareita kymmeniä!

    Varmastihan blower antaa miellyttävän alaväännön ja melkoisesti tehoa(kin) mut joko se ei ole välittynyt rataan asti tms.
    Tällä en nyt halua polkea alas kenenkään autoa/konetta,tätä vaan olen ihmetellyt pitkään :eek:
    Itsekin olen erään herran kanssa vääntänyt kauppaa blower-koneesta mun musseen ja aion vääntää vieläkin,vaikka aivan varmasti siinä kiinni olevasta 351W:sta sais/saa ihan tehokkaan padan!

    Noita tuplaturbo jenkkejähän nyt on ollut muutama kappale jotka kyllä näyttää kulkevan ihan tautisesti mm.Vipottajan Vippi ja Nyberin chevelle ja muutama vuosi takaperin se valiantti.

    Mut aivan kuten keskustelun avaaja mainitsi et blowerilla saa kyllä katu-uskottavuutta :D
     
  6. Eugen Race

    Eugen Race 1st gear

    Mä en ole mikään asiantuntija, mut isot pojat on kertoneet, että blowerilla saa lisättyä tehoa ala- ja keskikierrosalueelle mutta jos haluaa paljon tehoa korkeille kierroksille, täytyisi valita turbo. Ja vaparin virittäminen onnistuu helposti vain kapealle kierroslukualueelle. Ainakin jos halutaan PALJON tehoa.
    Jokainen taaplaa tyylillään, mutta kuinka usein se rakennettava moottori tulisikaan kiekumaan korkeaa aariaa....
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ahtimen koolla vaikutetaan paljon siihen, millä alueilla niitä tehoja saa. Turbollakin saadaan paljon alakierrosvääntöä jso halutaan, siinä tarkoituksessa niitä useissa tän päivän tuotantoautoissa käytetään. Ja kyllä blowerilla saa myös sekä voimaa, että vääntöä oikeen miehekkäästi. niiden suurin ongelma tahtoo olla kehnohko hyötysuhde, ja se, että ilma lämpee aivan tolkuttomasti mennessään. Mut onhan sellanen makee, ja kulkeekin. Viimeks V8 GTI päivillä oli ainakin yks dusteri, joka pumppumosalla ja manuaalilla kulki paremmin kun vastaavat vaparit. Eli täys katuauto, ja päälle 200:n loppunopeuksia. Uskoisin, että tollasella rootsillakin saa reilusti enempi tehoa kuin saman kokoisella vaparilla on mahdollista saada, vaikkei niitä täällä oo kauheesti nähtykään.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mitäs Junilan Chevelle kulki aikoinaan? 540cid + 8/71. Jotain ysejä se meni mutta ei muista tarkemmin. Tais mennä ysin ilman ahdintakin samalla koneella :D Mutta ainakin sillä ajeltiin kadullakin reippasti.
     
  9. Toukka

    Toukka 1st gear

    Noista ahtimista, mikä on yleisin syy niiden totaaliseen hajoamiseen (räjähtämiseen, kirjaimellisesti)...?? Tämä on tietysti hieman eri juttu, mutta katseltiin pojan (9.v) kanssa topfuel-mokia juutuupista, noin kymmenen minuutin katselun jälkeen poika totesi :"V***u, eix noista paskoista yxkään pääse maaliin?", oli siinä naurussa pitelemistä :rotfl: :rotfl: Syynä usein oli motin räjähtäminen. Mutta, korostan edelleen, että on eri asia läträtä viinan kanssa kuin perinteisella pumppubensa/ilma-suhteella.
    Ja tietysti, sattuu niitä vahinkoja myös ei-ahdetuissa, kyllä niitä on yksi sun toinen pata nähty, mistä on tullut mitä ihmeellisimpiä asioita kurkistamaan päivänvaloa :odroll:
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noiden topfuelien kanssa ollaankin jo sellasissa maailmoissa joissa homma alkaa olla kyllä aikamoista tiedettä ja taidetta kun ajatellaan että jostain tollasesta motista pitää hakea ulos päälle 7000 hp jotta pärjäis ja se edellyttää varmastikin jotta kaikki on rakennettava isollakin riskillä ihan kestävyyden rajoille :wink:
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ....ja korostan,että top fuelereissa kyllä viinan kanssa läträäminen jää ihan viiniasteelle. Mut ei sillä asialla kyllä ahtimien kanssa oo mitään tekemistä, yhtä hyvin vois syyttää niiden maaliin pääsemättömyydestä etupyörää tai takasiipeä, nekään ei oo niin olennaisia osia siinä asiassa, vaikka mukana kyydissä ovatkin.
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Jep,ja voi muuten olla ettei topikin aloittanut herra välttämättä mene topfueliin tai edes promodiin pikkulohkoineen?? Mutta normaliin ajoon en tänä päivänä- esim kehittyneiden moottorinohjausjärjestelmien vuoksi - välttämättä muuta tekisikään kuin ahdetun,voi ajaa miedolla nokalla , pata on matalapuristeinen ja löylyä on ihan perkeleesti - oikealla alueella! Ja voisihan sitä laittaa sen iänikuisen Rootsin tilalle esim.keskipakoahtimen tai ruuvikompressorin.
     
  13. Toukka

    Toukka 1st gear

    Ei, ei ole tarkoitus kisata vehkeen kanssa (muutakuin saksalaismerkkejä härnätä), auto tulee puhtaasti katukäyttöön

    Toi top-fuel oli vaan "off-topic"...

    Miten noitten ahtimien erot, Roots/keskipako/ruuvikompura, onko mitään muuta eroa kuin hinta? Lysholmin ahtimet ainakin viheltää äänekkäästi (lienee Roots).
     
  14. Coupea

    Coupea 3rd gear

    Vapaasti hengittävä

    on mielestäni parempi. Tämä saattaa tosin johtua luontaisesta kosvervatismistani. On vain vaikea kuvitella mitään parempaa ,kuin hyvin tehty iso bensakone vapaastihengittävänä ,jonka voimantuotto on täysin loogista ja lineaarista tyhjäkäynniltä parhaimmillaan pitkälle yli seitsemäntuhannen kierroksen. Toki uskon ,että hevosvoimia/euro suhde on ahdetulla huomattavasti parempi.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sit kun kokeilee, ei tarvi enää kuvitella. Jos iso ahtamaton on hyvä, niin iso ahdettu on parempi, se on oikeesti aika synkkää. Ottaa vaikka ton Jukka63:n remmiahdetun motin, periaatteessa RPM paketilla varsutettu moparin isolohko, ja tolle RPM paketille taidetaan luvata luokkaa 450 heppaa ja 500 lbs. 8 /71 pumppu päällä, ja ollaan 700:ssa sekä tehossa, että väännössä. Siinä on käytännössä aika hirvee ero, ja laittamalla ahdinkamaa nokaks, isompaa pakoputkistoa sun muuta, niin sais vielä huomattavasti enemmän, vesimetanoli ruiskutus paineen alla ja 100+ heppaa lisää. Ja kun vehje on kohallaan, niin ei edes vie kakkua kauheesti. Tolla aiemmin mainitsemallani dusterilla linnacruisingin yhteydessä Hyrylän Shelliltä Linnaharjaan tais mennä 12.6 litraa, siis yli 200:n loppunopeuksia vartilla kulkevalla kahdella nelikurkkusella varustetulla 6/71 ahdetulla vehkeellä.
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Se Lysholm on ruuvikompressori,ja tuottaa oikeasti painetta. Roots ahtimet eivät sinällään ole "kompuroita" vaan siirtävät ilmaa/bensaa itseään pienempään tilavuuteen,josta ahtovaikutus syntyy.Keskipakoahdin saattaa olla helpoin asennettava jos tila on rajattu,kuten esim Vetessä(no joo - kaikki eivät halua katon korkeudelle kohoavaa pakettia).Monissa uusissa vehkeissä on ruuviahdin,esim.GT 40 Fordissa ja joissain Mersuissa ainakin.
    Tommosesta pikkulohkosta tulee helposti sellainen "prätkänmotti"eli voimaa on vasta sitten ylhäällä - ei kiva kadulla-ns. perinteisellä virityksellä!
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja ihan samanlainen tulee isolohkostakin, tiukan pikkulohkon tehoihin päästäkseen vaan voi isolohkossa käyttää matalampaa viritysastetta. Ja sama on homma noiden ahtimienkin kanssa, ne tekee moottorista ikäänkuin vieläkin isomman.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Ee oo. Eaton on rootsi. Mazda Millenia taitaa olla niitä harvoja tehdastekoisia ruuviahdettuja.
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    gt40 ei ole eaton, vaan lysholm...

    eikä taida se eatonkaan olla ihan perinteinen roots ahdin...

    http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei oo juu Eaton perinteinen roots ahdin, se on nykyaikainen roots ahdin.
    GT:n ahdin on Eaton JA lysholm. Siis Eatonin valmistama ruuviahdin. En tiennyt sellaisia olevankaan, mutta kun kaivamaan alkaa, niin ainahan sitä jotain oppii.. Ja sekaannusten välttämättä jättämiseksi joissain tietolähteissä puhuttiin rootsista ja twin-screwsta ihan samalla sivullakin.
     

Kerro tästä muillekin!