Omituisin vastaan tullut vika!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Blindboy, 24.8.2007.

  1. pena

    pena 1st gear

    Muinoin 142 volvo sammui kesken ajon, kun nosti konepellin niin kävi, kun laski pellin sammui, toistui muutaman kerran,kunnes uskoin, näkyviä sähköjohtoja ei mennyt pellin lähellä. Loppumatka pelli kattotelineellä. Ikinä ei selvinnyt mistä johtui kotona kävin kaikki sähköt läpi ja pistin pellin paikalle ja toimi.
     
  2. ceesami

    ceesami 1st gear

    Opel Rekord C:llä kun kerran ajelin Oulusta kohti Raahea, niin päätti auto sammua. Pienen roplaamisen jälkeen hokasin, että kun sulakerasiaa hieman kohottaa, niin pysyy käynnissä. Loppumatka meni sitten bootsin kärki sulakerasian alla :) Hieman huvitti jo silloin, vaikka ulkona oli -20 astetta, ja kyseisen auton lämppärin tuntien sisällä varmaan -25 :)
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Viimekesänä oli kyllä hyvin työläs vika Rancheron vilkuissa. Kun pani vilkun päälle, paloi se aina vilkkumatta.

    Valojen sähköjen läpikotaisen tarkastamisen jälkeen kojetualu purkuun ja johdot selvistykseen. Ei löytynyt aiheuttajaa.

    Lopulta homma selvisi senverran, että vika paikantui sulakerasia ja vilkkukytkimen välille. Rattipylvään selvittelyn jälkeen alkoi näyttää siltä, että vika on sulakerasialla.

    No oli se, sulakerasian takana meni vilkkujen johto ahtaasti +kiskon alta ja se kisko oli painunut johdon eristeen läpi. Kun pani vilkun päälle, sai se suoraan plussan releen toisopuolelle.

    Menihän tuossa varmaan kuukausi selvitellessä. Ei ollut nimittäin samanikäisen kytkentäkaaviota käytössä.
     
  4. jylhä

    jylhä 1st gear

    460volvo sammui kun veti johdot irti lasinpyyhkijän moottorista, millään muulla tavalla se ei sammunutkaan.
    chevyn lukoton perä muuttui itsestään lukkoperäksi ilman minkäänlaisia vaurioita, oli aivan 100% lukko ja aukes taas omia aikojaan.
    e kadet ei sammunu, jos paino jarrupoljinta. oli 1lankanen polttimo jarruvalossa, ja jarruvalojen virta kiersi parkkien ja valoautomatiikan kautta sytytysvirraksi.
    b kadetista hävis kerran vilkut, jouduin ajaan 4-5 risteystä suoraan ja lopulta kaupan pihaan, koska poliisiauto tuli perässä ja ilman vilkkuja ei kehdannu kääntyä. kaupan pihalla ne taas heräs toimintaan ihan itsekseen.
     
  5. ceesami

    ceesami 1st gear

    Juu, ja toinen ihmetystä aiheuttanut vika oli diesel 205:ssä. Rupesi pätkimään niin kierroksilla kuin tyhjäkäynnilläkin. Siis käytännössä sammui aina n. sekunniksi. Syyksi selvisi ilmeisesti edellisen omistajan sähkökytkentä: päiväajovaloille oli otettu jatkuva virta syöttöpumpun magneettiventtiililtä, ja piuha oli sulanut n. 0,5 metrin matkalta.
     
  6. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    5.7d koneella ollut farmari oli mukava matka-ajettava, aina kun tuli alamäki ja menit siellä mäen päällä tai alamäessä muuttaan kaasupolkimen asentoa auto sammui, niinku seinään. ei muuta tiensivuun parkkiin ja uudestaa starttaus ja matka jatkui... jo asteen kahden kaltevuus yhdistettynä kaasupolkimen liikutteluun riitti sammutukseen, ja jos nokka jäi asteenkin alaspäin auto ei edes hörähtänyt vaikka starttaisit akut tyhjiksi, mutta kun vaan vauhti riitti montun pohjalla niin että auto oli vähän ylämäkeen tai edes tasasella se hyrähti käymään tasaista käyntiään kun vain avainta pikkusen näytti, muuten ei kyllä... pari kertaa sai lykkiäkkin että sai sen oikeaan starttausasentoon

    tolla tuli muutaman kerran mukavia tilanteita kun koneen tosiaan sai pysyyn käynnissä ainoastaa pitämällä sen saman kaasunasennon mikä oli tullut valittua siellä mäen laella... kyllä muuten diisselikin kulkee :)

    ikänä ei vikaa tosta löytynyt, pumpunkin vaihdoin...
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Äsken tuossa töistä kotio ajellessa huomasin että flektit ei lähde päälle...
    Lämpöanturi on paaaskana, joten laitoin katkasija siihen anturin piuhojen väliin, ja silleen se on toiminu pari kuukautta...

    Auto tallille ja kattelemaan.... Ekana hyppyjohdoilla virtaa ja maata flekteille, pyörii ongelmitta... Sitten mittaamaan että tuleeko virtaa siihen flektien liittimelle, 12v näyttäs tulevan...
    Piuhat kiinni, mutta ei vaan lähe flektit pyörimään, vaikka virtaa tulee ja flektit toimii :-?
    Sulakekin on ehjä.

    Siinä sitten ei enää muuta tullu mieleen, ni rupesin sulaketaulusta yks kerrallaan nyppimään sulakkeita irti, ja gylläääh, flektin kuvan kohdalla oleva sulake oli ehjä, mutta kun vaihoin huutomerkin ja käyttöohjekirjan kuvan kohdalla olleen sulakkeen, niin flektit lähti käyntiin :p
    Harmi vaan, että joku saatanan tissiposki oli laittanu "vähän turhan järeän" sulakkeen, oliskohan ollu flekti jumissa tai jotain kun oli puol sulakerasiaa sulanu ennenkun oli sulake palanu... :mad:

    Vieläkään en kyllä tajua että miten yleismittari näytti virtaa flektin liittimeltä mitattuna, vaikka sulake oli palanut... henkimaailman hommia :lol:
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tämän lukiessani tapahtui kyllä niin täysrepeäminen ettei oo aikoihin nähty, toi keskuslukituksen räpsyttely vilkun tahtiin on varmasti aika mieleenjäävä ominaisuus :rotfl: :rotfl:
     
  10. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    50-luvun Cadillacin bensapumppu on sellainen, että siellä on kaksi venttiiliä, joista toinen on asennettu niin. että se imee bensaa ja toinen työntää sitä eteenpäin (tarkasti ottaen nämä venttilit eivät ime tai työnnä, mutta sulkevat tai päästävät bensan tiettyyn suuntaan). Viime kesänä tuli vastaan kuukauden sisällä kaksi tapausta, joissa Käpykän kone oli lakannut saamasta bensaa. Molemmissa tapauksissa bensapumpun aukaisu paljasti vian: venttiilit oli asennettu samaa tietä. Kun toisen käänsi oikein päin, toimivat molemmat kuten kuuluukin. Kummalliseksi asian tekee se, että molemmilla autoilla nykyinen omistaja oli ajellut kymmenen vuotta väärin kootulla bensapumpulla ilman ongelmia. :eek:
     
  11. valsu67

    valsu67 1st gear

    Pösö piti koko viimekesän outoa kolinaa,ja vain ainoastaan kolmenkympin vauhdissa.Ja kaikki käytiin läpi,laatikot ja muut kävi palasina,uusittiinkin jotain mutta ei hävinnyt ääni.Sitten talvirenkaat alle,niin ei mitään ääntä,ja koko kesän oli auto pukilla.Ja nyt keväällä samat kesävanteet alle,niin ei mitään kolinoita... :rotfl:
     
  12. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    mun farkku buickissa,alko keskuslukko skitsoileen,silleen että joka lukkonuppi ovissa kävi yksitellen alhaalla,ja sitten ylös,ja kaikki järjestyksessä vuoron perään.myös takaovi kuului tähän hallusinaatioon.vika löyty vahingossa,kun ränkkäsin kuskin oven lukkopesää avaimella.avain piti vetää pois,ihan pystysuorassa,niin homma ok! pesä kait jotenkin kulunut,kun avaimen sai pois vähän vinossakin,joka aiheutti em.vian. :x
     
  13. hara64

    hara64 1st gear

    vuosia sitten, monen vuoden seisotuksen jälkeen, rupesin laittamaan wagoneeria (4,2) käyntiin. akku paikalleen ja bensaa kaasariin ja ym.toimenpiteet. no perskules,sehän hörähti käyntiin. käytin sitä aikansa siinä tallin pihalla ja sammutin auton,mutta mitä v¤¤¤ua ei se saakutti sammunutkaan. ei muuta kun äkkiä 13 avain ja akun kenkä irti ja ei samperi sammu vieläkään. siitä vaiheessa rupes olee jo ihan :eek: .
    ja taas äkkiä talliin, puuko käteen ja pihalle wagon kimppuun ja ei muuta ku bensa letku poikki,nyt sammu. ei ollu koskaan ennen sitä tai sen jälkeen tehny vastaavaa "käyntihäiriötä".
     
  14. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Isäukon Citroenissa on/oli jälkiasennushälytin ja keskuslukitus. Keskuslukko vakiona. Se käytti sitä MERKKIHUOLLOSSA ja sieltä tultuaan koko auto oli ihan sekaisin.

    -Ovet avautuivat kaukosäätimellä
    -autoon pääsi sisälle
    -Rentouttava asento ja virrat päälle
    -Ovet menivät lukkoon
    -Starttaus
    -Hälytin alkaa huutamaan eikä sammu

    Arvaa onko kiva istua kaupan pihassa autossa, kun hälyt huutaa ja ovet on lukossa. Häly ei sammunut vaikka auton sammutti, vaan se piti käydä sammuttamassa sieltä ohjainboxilta sillä pikkuavaimella.
     
  15. etna

    etna 1st gear

    Tää ei oo periaatteessa vika eikä edes oma mutta asiaan .Kerhokaveri päästeli 72 mallisella tuutilla pitkin nokian motaria, katto sitten peiliin ja totes että perk** savua tulee tien mitalla, no hel** että koneremppa tässä viäkin :cry: Mutta ylläri oli se että toinen kaveri ajo peesissä 500 rg suizalla :rotfl: joka tunnetusti on 2-t nelipyttyne bensarosvo ja savupilven aiheuttaja (joo oon kuullu savuttomista 2-t öljyistä mutta ei tässä) :rotfl: :wc:
     
  16. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joku päivä kävin keräämässä stahlvillen 17mm lenkkiavaimen tien poskesta. oli aika **tun mutkalla. en sit tiedä mitä vaurioita vastapuoli, moottori ilmeisesti, oli ottanu.

    jos joku tunnistaa omakseen, ni palautan mieluusti. yhteyttä yv:llä..
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    Sulla oli liitin irti mitatessa? Jännite saattaa kiertää jonkun polttimon yms muun virtapiirin kautta (joskin sekin todennäköisesti vika tässä tapauksessa) tai jos sulake on "itseilmaisevaa" tyyppiä jossa on polttimo rinnalla niin sen kautta. tuon virtapiirin kutta tuleva virta ei kuitenkaan todellakaan riitä pyörittämään flektejä. Mittaukset pitäisi aina suorittaa kuorman (eli tässätapauksessa flektien) ollessa liitettynä, vaikkakin se on joissakin tapauksissa hankalaa. Ensin voi toki mitata ilman kuormaa ja jos silloin on kaikki ok niin sama sitten kuorman kanssa. Tällä säästetään 50% sähkövikojen etsintään käytetystä työajasta... Tietysti kannattaa myös selvittää ettei kyse ole maadoitus ohjatusta virtapiiristä, jolloin jännite on siellä aina riippumatta siitä toimiiko se vai ei.
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Jos autossa lataus toimii niin akun kengän irroittaminen ei vaikuta käyntiin yhtään mitenkään. Bensavehjehän sammuu helpoimmin ja nopeimmin yllättävissä tilanteissa kun ottaa sytytyspuolalle menevän matalajännitesyötön irti.
     
  19. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Mun eka oma auto oli Datsun Bluebird vm 67. Joskus kauan sitten.
    Luupäässä oli lukuisia ekstraominaisuuksia. Kesken ajon Luupään virta-avaimen saattoi ottaa pois virtalukosta ja Luupää senkun kävi ja kukkui. Tällä kivalla ominaisuudella oli oikein todella hauska pelotella heikkohermoisia Lohjalla, jossa siihen aikaan kantatie 25:n päältä alas Lohjalle Uimahallin kohdalta (ns. Harjulan mäki) oli todella pitkä ja jyrkkä, suora alamäki, joka alhaalla teki lähes 90 asteen dramaattisen mutkan. Joskus jopa muistan suurieleisesti heittäneeni avaimet kesken kaiken ikkunasta ajon aikana ulos, toki katsoen, että heitin ne noin niinkuin suunnilleen siten, että ne löytää. Erityisesti poikayhstäväkandidaattien hermoja oli kiva testata tällä tavoin.
    Samaisesta Luupäästä piti Linjoilla stadissa asuessani opiskeluaikoina ottaa aina virranjakaja mukaan sisälle, koska kyseiseen koslaan pääsi kätevimmin sisälle kahvilusikalla.
    Oi niitä aikoja...
     
  20. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Keväällä piti katsoa veljen V40 Volvoa kun se oli seisonut käyttämättä yli puolivuotta sen takia että pitää outoa kolinaa ajaessa. Käytti sitä korjaamollakin ja ne ei löytäneet väljää vetareista eikä muualtakaan. Veli kumminkin epäili että väljää täytyy vetarin nivelissä olla kun joku siellä selvästikin kolisee. Oli jo menossa ostamaan uudet vetarit kun sanoin sille että katsotaan nyt vielä, että täytyyhän sieltä vika löytyä kun kerran kolina kuuluu. Kävin koeajolla ja vian arvasin heti pienen lenkin jälkeen. Tulin pihaan ja kiristin lähes tippumassa olevat pyöränmutterit. Ja näin suuren vian takia oli auto seisonut yli puolivuotta.
     

Kerro tästä muillekin!