Jenkkirekka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Scottsdale1980, 7.10.2006.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    en mä sitä tiedä, toimiiko se :poff:

    mutta kai se joku PNO:n "maskotti" on, eiköhän mahda olla pienet PNO-tarrat ovissa?

    Tänään tuli taas orpo olo haminassa fh volvolla, ky ryssät haki niitä jenkkimallin volvoja satamasta. on ne vaan komeita pelejä, Ne suurimmalla hytillä olevat...

    Toinen ryssä tulee vastaan jollain 82 scanialla, jossa on "ruumisarkku" katolla, ja toinen tulee jenkkimallin volvolla? ei mee karkit tasan sielläkään :lol:
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Taitaa olla PNOn pihatraktori..ihmekkös se pihakin on niin iso...

    Oltiin sitten samoihin aikoihin Haminassa?

    Joo kaiholla katselin itsekkin millä ryssät ajelee...
    Pitäiskö itsekkin siirtyä vaan lasi ja laivakontti-ajoon.
     
  3. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mutta entäs tylppänokka k100 jne? varmaan kääntyy riittävästi, valot helposti vaihdettavissa, cumminssit samoja kuin sisuissa. sori että saivartelen, mutta en suostu uskomaan että se mahdotonta olisi, vaikeaa kylläkin. kyllä näitä pitäis saada suomilaattoihin lisää ehdottomasti...

    miten on mad mike? sulla kun tuntuu tietoa olevan

    dodge ram piti olla kova pala, mutta noita "uusia" näkee jo joka päivä, kuka olis eka joka tois oikeen täyskokoisen suomen kilpiin?
     
  4. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    paha sanoa, iso läjähän niitä jenkkejä siellä häkissä on, välillä joku hakee.

    Tänään taasen haminasta ryssät vetivät ulos niitä postimallin, vääränpuoleiselle ohjauksella olevia vanhoja ivecoita sun muita romuja. Niitä ei tarvii paljoa kadehtia :lol:

    Tuosta rekisteröimisestä, niin, kun en tiedä, niin monet lavettiveturit saadaan rekisteröityä? varmasti ovat monet veturit yhtä pitkiä kuin jenkki semiveturit? jos jollain erikoisluvalla, niin eikä samaa lupaa vois hakea sille jenkillekin?

    Ja koska suomessa on rekisteröitynä jenkkivetureita, niin miksei lisää saisi?

    eikä sen tarvii olla mikään tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=r47F_V2MXD0
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jenkkirekka rekisteriin

    Mites, voidaanko tässä erottaa muutama päälinja:

    1) Jenkkiveturi puoliperäveturiksi kappaletavara/kontinajoon ym
    2) Jenkkirekka jonkin veturiksi
    3) Jenkkirekka nuppi/harrasteajoon.

    Tuossa 1:ssä varmaan tulee pituus- ja kääntyvyyssäädökset vastaan. Tosin viime aikoina muistan nähneeni muutaman nokkamallin Scaniankin eli olisiko jotain lieventymistä tapahtunut ? Silloin kun se Ajolinja/AT&K-lehden Kenworth oli uutena kiertueella Suomessa, niin muistan että ainakin joskus siinä oli sellainen pätkämallin yksiakselinen puoliperävaunu perässä ja se autohan oli erittäin pitkäakselivälinen. Ja Suomen kilvissä.

    2)-vaihtoehto: edellisessä mainittu auto taitaa nykyään kiskoa jonkun drag race-tallin perävaunua, eli olisko siinä tehty joku erilliskytkentäjuttu. Erikoiskuljetusvehkeitä on hyväksytty kilpiin vaikka eivät käännykään kääntyvyysympyröiden puitteissa. Otteessa on sitten toteamus, että "ei täytä kääntyvyysvaatimusta". Mutta sitten ei saa kuljettaa kuin jakamattomia kappaleita erikoiskuljetussäädösten puitteissa.

    3) Luulisi näiden nyt pelkkänä nuppina ainakin olevan saatavissa kilpiin jos pelkkä harrastekäyttö riittää . . tietääkseni Suomessa ei ole sellaisia esteitä kuin Ruotsin (aikoinaan?) vaatimat (Volvon ja Scanian lobbaamat?) kolarikokeet, joissa hyttiä mäjäytetään katosta putoavalla heilurilla , jota jenkkien hytit eivät ainakaan ennen ole kestäneet. Ja eikös näitä muutama kappale ole ihan nokkamallisina joillain, ei kyllä tainneet olla niitä "pisimpiä painoksia"...
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jotenkin sitä luulis, että joku tämmönen töpöhäntä kääntyisi siinä missä Euro-moduulitkin ja silti olis viimesen päälle jenkin näköinen?

    http://www.youtube.com/watch?v=IR6gnULy ... ed&search=

    Vaikka eihän noilla mitään talvella tee, kun kesälläkin tuppaa jäämään kiinni :wink:

    http://www.youtube.com/watch?v=G7qgDauS ... ed&search=
     
  7. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    En tiedä onko kukaan aikasemmin tähän sivustoon törmännyt: http://www.werner.com/content/info/about/equip/museum/mus7085/

    Siellä on 85' Peterbilt 359 Catin V12 koneella ja mukavat 750 pollea. Mutta auto on tietääkseni ihan näyttelyvehkeeksi tehty alun pitäen eli kone ei ole tuohon aikaan kuulunut tehtaan vakiomotteihin. Mutta ihan tyylikäs harvinaisuus ja auto on myöskin varustettu erikoispitkällä keulalla. Ja miksihän täällä nyt kauhee kilpailu on noiden tehojen kanssa? eiköhän kaikilla valmistajilla jo nykyään ole aikalailla samantasosia koneita vähän joka teholuokkaan soveltuviksi. Ja onpa meillä eurooppalaisillakin 80-luvulla nuo koneet ollu aika nuhapumppuja. Mutta kyllä nuo vanhat Scaniatkin ihan hyviä on mitä nyt meidän firmassa yks 142 on jäljellä ja vielä päivittäisessä ajossa mutta hyvin se ajossa pärjää näille meidän uudemmille 4-sarjalaisille. Mutta kyllä sen mäissä huomaa, että tuo vanhus ei ole mikään saasterajotettu kone. Mutta kiihdytettäessä ihan onneton laitos kun vanha 10-vaihteinen ja synkronointi nähnyt jo maailmaa sen verran, että aina tulee ikävä odotus kun vaihdetta kiskoo :( Mutta sehän on ominaisuus ei vika vai kuinka :D Ja eikös tämän foorumin pääpainotus ollut se, että miten noiden jenkkivehkeiden rekisteröinti onnistuu? Ite ainakin mitä noita suomimalleja katellu nii akseliväli niissä on lyhyempi kun mitä useimmissa jenkissä olevissa myyntiautoissa. Vai eikö kukaan muu ole tätä huomannut?
     
  8. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Juu ja nyt kun tylsää on eikä muuta tekemistä nii sössötettään vielä hivenen lisää. Esim se häiritsee, että täällä nyt verrataan 580 scaniaa johonkin kenworthin 80-lukulaiseen kilpailiaan? Jos katsoo niin jenkeillä oli esim Peterbiltin 359 mallisarjassa yleisiä koneita 80-luvulla 400hp Cummins, 425hp Caterpillar. Scanialla oli tuohon aikaan omien tietojen mukaan 450hp vinkkeli. Ja nykyään sitten Scanialla on ainakin tuo useasti täällä mainittu 580. Muista en sitten tiedä en ole perehtynyt pahemmin mutta kyllä noissa uusissa Peterbiltin 379 mallisarjassa näkee myyntisivuilla 600-625 hevosvoimaan asti ylttäviä koneita. Eli aika samoissa tehoissa liikutaan. Mutta se on totuus, että jenkeissä on pienemmät painot. Mutta onhan meillä sitten Austraalia ja niiden maantiejunat ja niissä näkee vetäjinä sekä Amerikkalaisia että Eurooppalaisia luomuksia nii kait niillä molemilla pärjää. Ja onhan se aina tottumiskysymys. Ja eikös raskaiden yhdistelmien pääasiallinen tarkoitus ole, että tavara liikkuu pisteestä A pisteeseen B. Se sitten kuinka se hyytyy mäkeen on eriasia. Hyvin kuitenkin pyyhkii jos harjalle päästään :D Ja mitä siihen taloon missä itse olen töissä nii on nyt tulossa uusi Scania 500 koneella ja olis tarkotus ajaa täysillä 60 tonnin painoilla ja olen täysin tyytyväinen. Kyllä sillä ihan hyvin jauhonajossa pärjää.
     
  9. challenger

    challenger 1st gear

  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    siisti peli, näytti olevan mobile.de :ssä myynnissä kans.
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Hienoa että tuo on kunnostettu. Kävin sitä aikoinani romu liikkessä ihmettelemässä. Oli aika kurjassa kunnossa silloin. Mahtavaa, että joku on jaksanut siitä pakertaa entistä ehomma :eek:
     
  12. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Joo, ihan sairaan hieno ja hyvin tehty laite tuo Silikooni expressi, livenä vielä hienompi ;-)
     
  13. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Siis livenä ihan jotain sanoinkuvaamatonta!! Tuli "muutama" kuva otettua tuosta ja tovi kuolattua tuota Alahärmässä power truck showssa...

    On nimittäin uskomattoman siistiksi rakennettu!
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

  15. kuutio440

    kuutio440 1st gear

  16. pete78

    pete78 Gearhead

    kyllä....erittäin hieno peli tämä expressi...juuri äsken perässä ajelin...5v tyttöni sanoo aina "iskä...tuolla se hieno tulinen rekka on" :lol:
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Laurillallekkos menit...varmaa on että Powderin kyrpäkalle ei osta ikinä noin tehokasta kun se syö liikaa...
    Syö kai kun kuskeina on täysin asennevammaisia pikkupoikia ja konkarit lähti kaikki 20kpl tämän vuoden alussa talosta...
    niin jaonhan Scaniallakin ollut se 620 malli vs. marinepuolen yli 1000hv samasta koneesta.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ollaan huomattu..useasti olen jenkkisivustoissa hauksi laittanut suomi mitat ja aika vaikeeta on löytää koko mantereelta yhtäkään sopivaa peliä.
    tossa Taannoin Karhulassa oli pitkäkeulainen Volvo jenkkimalli parkissa ja laiton oman Man TGA26.480n viereen joka siis täysikäs...Volvon akseliväli prikulleen sama....

    Se miksi tylppänokkaistakaan Jenkkiä ei saa KUIN 12M kärrylle sopimaan johtuu rungon leveydestä jolloin renkaait ei mahdu kääntymään tarpeeksi notta sais 13.6m kärryllä ajeltua Euroopassa.
    Norjassa kun sallitaan 17m kokonaismitta puolikkaalle ( ½m enemmän siis) olaan yksi Argosy saatu kilpiin mutta senkään kytkeminen ei onnistu ilman että letkut kytkee ensin ja sitten ajaa kokonaan alle...
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Komea on...on se hyvä että jussi ehti hakemaan ton viikkoa ennenkuin itse ajattelin hakea sen pois.
    Miksi sitten nyt myynnissä voi vaan ihmetellä... kait se toinen silikooni kaipasi enemmän miehen kättä ja muuta kotona...
     
  20. jylhä

    jylhä 1st gear

    mää olen kuullu, että powderilta olis joku ihan lentänykkin pihalle.
     

Kerro tästä muillekin!