Blower ja välijäähdytin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Ck, 23.8.2007.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vähän samaa koitin vihjailla mutta kuulemma ovat alumiinia :odroll:

    Ja tosiaan tarvittavat pumput,letkut,säiliöt ja kennot -tuskin painavat nekään mitään- ai niin ja sähköä- sitähän saa ilmaiseksi laturista..

    Eiks sen 2T diiselin huuhtelupumpun vois vaan ruuvaa siihen konepellin päälle niin säästyisi monelta vaivalta? Sitten vaan pellin alle hyvä perusmosa niin suorituskykin riittäis :wink:
     
  2. napa

    napa 3rd gear

    no, te ootta sitten joitakin muita :odroll:
     
  3. häjypoika

    häjypoika 1st gear

    niin sit tairetaahan olla, ja mä oon ainut meirän suvus joka on autoja ruuvannu ja sotkenu koulujaki on niitten tähre yrittäny käyrä ja on kai se onnistunuki ku nykyysin koko päivääsesti saa sotkia toisten autoja :wink:
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mites jos on tuo perinteinen kaasutinturbo (siis kaasutin-turbo-imusarja) normaalikäyttöisessä harrastetautossa, niin tuleeko polttonesteen pisarointiongelmaa jos ilma/polttoaineseoksen ajaa jonkun jäähdyttimen kautta imusarjaan? Olen joskus tuumaillut että tämä voi estää välijäähdyttimen käyttämisen kaasarivehkeissä.

    Kisavehkeissä ei varmaan tule, mutta jos ajatellaan ihan normaaliajoa jota kuitenkin suurin osa käytöstä on.

    Tuossa kaasuttimessa olisi helppo jäähdyttää se plenumi, laitaa vaan sen veden kiertämään lisäjäähdyttien kautta. Mutta ongelma on se, että sen jälkeen ilma/polttoaineseos menee kuumalle turbolle ja lämpenee siellä.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Jostain joskus lueskelin systeemiä suunnitellessa, että jos ilma+bensa työnnetään lämpimänä kylmemmän kennon läpi tulee ongelmia. Ilmiönä sanoovat kastepisteeksi. Ruiskukoneessa, suuttimet coolerin alla, pitäis toimia.
     
  6. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Eikai ketään käyttöautoonsa tosissaan laita vuonna 2007 turboa niin että kaasari on turbon imupuolella?? :eek: :lol:


    Ck,paas kilauttaen tai jotain kun oot saanut sen "mallin" valmiiksi nii päästään valuhommiin! :D
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eihän kukaan pidä 2007 käyttöautona 2000 Avensista vanhempaa tai harvinaisempaa, eihän?

    PauliP varmaan viittaa 70-80-luvun Buick V6 Turboihin?
     
  8. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Niin no,siitä en tiedä ketä mitäkin pitää käyttöautonaan mutta sitä vaan ihmettelin että eikai nykytietämyksellä ole niin vaikeaa laittaa kaasaria sinne turbon painepuolelle niin ei tarvisi murehtia miten jäähdyttää koneeseen tuupattua ilmaa. :)
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juu, tuossa tosiaan on kyse Buickin vm. 81 orkkisturbosta. Ja ajattelin että jos se lisäjäähdyttäminen on mahdollista ilman sen suurempia rakenteellisia ja lopullisia muutoksia niin voisihan sitä harkita.

    Tuo "kastepiste" minuakin pohditutti.

    Auton (valmistettu noin 2100kpl) arvo on varmasti tuollaisenaan suurempi pitkällä tähtäyksellä kuin että jos sen räpeltää uudelle tekniikalle. Toisaalta, tallissa on projekti 3.8SFI turbomoottori, jolla voi sitten leikkiäkin.

    Ja persaukisella ei ole varaa pitää useampaa autoa, kaikkia niitä joutuu ajoittain käyttämään myös ihan normaaliajossa. Se on tuo harrastaminen niin monenlaista.
     
  10. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Ahaa,no nyt selkisi miksei se kaasari sinne painepuolelle kelpaa.. Tuossa Buickissa varmaan pääsisi helpoimmalla hyvään lopputulokseen vesiruiskutuksella kun silloin ei tulisi juurikaan muutoksia apulaitteisiin--> pysyisi orkkiksen näköisenä. Kaupallisina versioina nyt tulee mieleen lähinnä aquamist-vesipruutta mut ne on kalliita. Tosin vesipruutan kyllä näppärä mies rakentelee itsekin. 8)
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Alkuperäinen aihe oli vissiin remmiahtimesta ja välläristä.

    Jos ahtimen päällä on kaasarit niin silloin ei välläri toimi. Kastepiste ongelmana. Veneenmoottori vetää enemmän tai vähemmän läpät levällään ja jatkuvasti ylämäkeen. Ei voi verrata katuautoon.

    Jos remmi, välläri ja ruisku(ahtimen alla) niin silloin toimii.

    Aikoinaan Martikaisen Olli rakensi vällärin siihen mustaan roots ahdettuun '80 Camaroon, ei ollut pitkään paikallaan.

    Ja varoituksen sana: Ajatelkaa ensin hetki mitä vesi tekee kiertokangille jos jostain repee ja vettä pääsee reilummin männän päälle. kaput-koli-koli...


    Ainut järkevä vehe on vipottajankin mainitsema alkoholi/vesi ruikutus. (Kossua vaan koneeseen :rotfl: ) Sporttiauto myy Aqvqmistiä, saa monena eri versiona jopa sellaisena jolle voi tehdä 3D kartan ruiskun ohjaukseen. Perusversio toimii sääd. painekytkimellä.

    Saman vaömistajan systeemiä käytetään mm. WRC-autoissa.
     
  12. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Jahas,elikäs menikin suunnitelmat sitten uusiksi.. Ck:n kanssa jo kovin suunniteltiin tekevämme tuollainen amerikan billybobin superchilleriä vastaava hökötys siihen pumpun alle,kennoa sun muuta olisi nurkissa,mutta taitaa jäädä tekemättä jos kerran seoksen pisaroituminen(kastepiste kai merkkaa tuota?) tulee ongelmaksi niinkuin hiukan aluksi epäilinkin kun alettiin cooleria visioimaan. :-?
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllähän tuo mun turbokysely meni vähän ohi otsikosta, mutta ajattelin juuri tuota samaa paineistetun lämpimän ilma/polttoineseoksen jäähdyttämisestä, sama asia molemmissa. Kiitos kommenteista omalta puolelta, hyvä tietää.
     
  14. foord

    foord 1st gear

    itse olen miettinyt mitenkä toimisi 2 turboa ja v8 kone josne asentaisi ensinksi kaasari ja sitten turbo lopuksi imusarja systeemillä. vai lämmittääkö turbo enemmän ilmaa kuin rootsi. tuollaiseen systeemin joutuisi varmaan rakentamaan vesi metanoli ruiskun että saisi sen toimimaan :)no ehkä tarvitsee nyt ensimmäiseksi rakentaa tuo remmiahdin kone valmiiksi kun sen olen jo aloittanut :rotfl:
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    viivettä on ainakin odotettavissa tuolla systeemillä :D
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Muistaakseni just tollasella systeemilla Teuvo Ponnin Hornetti oli alkujaan.
    Matalia kympin aikoja se silla paasteli, saatto menna 9 puolelle noilla kaasari jutuilla, en kylla muista sita varmaks.
    Silla tais olla joku mekaaninen ruisku systeemi noitten kaasarien lisaks kun niista ei kait saanu soppaa tarpeeks ulos, vai miten se oli :odroll:
     
  17. foord

    foord 1st gear

    nyt alkoi kiinnostamaan :eek: millähän koneella tuo mahtoi olla itsellä tällähetkellä rakenteilla fordin 302 weiandin remmi ahtimella, mutta turbot kiinnostaa ;)
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Teuvo muistaakseni sanoi ajaneensa ensimmäisen ysinsä just tolla systeemillä, missä oli kaasari imupuolella. Siinähän oli kokeiltu kaikenlaista, toi versio tais olla sellanen, että siinä oli lisänä joku mekaaninen ruisku joka tuli mukaan paineen kanssa, ja kaasari hoiti lähinnä ton tyhjäkäyntihommelin?
     
  19. valtope

    valtope Gearhead

    turbo ja kaasari

    Moi

    Ei liity mitenkään aiheeseen Blower ja välijäähdytin, mutta vastaan kysyjälle foord

    Teuvon hornetissa oli kokeilujen aikana kaikki ne polttoainesyöttöversiot, joita keksittiin kokeilla.
    Toimi sitten oikeasti vasta Hestec:llä

    Gremlin:n tarkoittama versio oli Dominator 1050 ( 1150 ) imupuolella, turbojen välissä, lisänä Hilborn:in mekaaninen ruisku.
    Oikeasti kaaasari olis riittäny, bensapumput vaan ei tuottanu tarpeeks.
    ( jälkiviisaus on todella hedelmällistä ).

    Varsinaiseen aiheeseen.

    Mikäli haluaa käyttää välijäähdytintä ( sinänsä hyvä idea ) on polttoaine syötettävä jäähdyttimen jälkeen, => ohjelmoitava ruisku, katse katuauto ryhmään D, jossa "kaikkilla" joku versio ruiskusta.
    Välijäähdytin tarpeen, mikäli imuilman lämpötila nousee, ei saisi oll + 50 c korkeampi, sitten alkaa ongelmat.

    vesiruiskutus sumuna imusarjaan, ohjaus ahtopaineen mukaan, ei ole sekään huono idea, ja helposti toteutettavissa.

    ps. Kattelin 2007 SEMA-show:ssa, ja kovasti oli ruiskuimusarjoja, ja ahdettuja V8-moottoreita ( välijäähdyttimin ).
     

Kerro tästä muillekin!