Nokan ajoitus sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 2.9.2003.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nokkani on comp cams 270 H. Löysin netistä nokkakortin(käppyrä kuvan) ja siitä ymmärsin että kuuluu ajoittaa 106 asteeseen. Onko tässä luvussa jotain 4 asteen varmuusennakkoa eli kuuluuko vetästä 110 asteeseen? Onko joku onnistunut löytämään yläkuolokohdan kyseisestä moottorista kannet paikoillaan vai täytyykö luottaa vaan kiiloihin ajoitettaessa? Kyseessä aika yleinen nokka kaiketi eli onko joku tällaista omaansa laitellut?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ainakin siten löydät YKK:n kun otat tulpat pois(pyörii herkemmin) ja vanhan tulpan josta lyöt/rikot eristeen pois ja hitsaat pari tuumaa pitkän pultin siihen tilalle ja asennat kampiakselinpäähän astelevyn.Seuraavaksi kierrät hökötyksen ykkössylinterin tulpan tilalle,sitten VAROVASTI pyörität konetta ensin toiseen suuntaan ja kun toppaa katsot lukeman astelevyltä,sitten toiseen suuntaan ja katsot taas lukeman,näiden kahden kohdan puolivälissä jossa toppasi on YKK.
    Yleensä nokkaa ajoittaessa pitäisi käyttää kovaanostinta hydraulisen tilalla ja heittokellolla katsotaan sitten nostajalta/työntötangonyläpää nokkakortin mukainen nosto ja tarkistetaan lukema astelevyltä joka on kiinnitetty dampperiin.Ei saisi olla mielellään yhtään heittoa,korkeintaan jotain 0.5-1 astetta,jos enempi täytyy korjata epäkeskokiilalla.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo toi pultti homma kuulostaa hyvältä. sillä löytyy varmaankin se yläkuolokohta. Mutta kummassa luvussa 106/110 kuuluisi olla se maksimi nosto? Eli onko jollakin muutakin prosyyriä nokasta kun toi mun netistä löytämäni?
     
  4. ceevu

    ceevu Gearhead

    sbc:eessä vakkarikansilla saa olla aika isot patit männän päässä et osuu tulpanreiästä työnnettyyn pulttiin. on nimittäin vaakatasossa
    sylinteriin nähden.
    ajotus taitaa olla vähän makuasia. aikasellahan siirtää tehoaluetta alas ja tietysti sit päinvastoin kun myöhästää.
    kortti näyttää näköjään int.centerline 106dec.
    lsa(lobe separation angle) on 110astetta...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ceevu 2003-09-02 21:56 ]</font>
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näinhän ne tulpanreiät on ja siks just se pultti osuu mäntiin. Se on hyvä konsti, koska ei huvita turhaan repiä kantta pois. Taidampa laittaa nokan 106 asteeseen. Vakio jakopää oli mennyt niin harvaksi 500km ajolla, että oli kalvanut kopan melkein puhki! Ihan hyvä aika oli aloittaa remontti....
     
  6. ceevu

    ceevu Gearhead

    voithan siitä reiästä koittaa stopata jos vaik olis pattipäät mutta kato nyt ensin ihan livenä miten ne kynttilät siihen koneeseen on kairattu ennenkuin rupeet tekemään turhaa työtä.
     
  7. kerosene

    kerosene 1st gear

    luin jostain etta nylon koytta/narua tulpanreiasta sisaan. ajaa saman asian kuin pultti, mutta on hellempi. Eli sita tuupataan sinne ihan reilusti niin etta palotila tayttyy narusta.

    h
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Siis koneessa(400cid) on TRW tasapäämännät ja tulpat vatupassissa eli suorassa. Mäntä siis kulkee vinossa tulppaan nähden livenä.
     
  9. Lettu

    Lettu Gearhead

    kerosene, eiks toi niksi ollu venttiilinvarren kumien vaihtoon, pysyy venttiilit paikoillaan eikä tipu sylinteriin vai täh?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, en tolla narusysteemillä kyllä lähtis yläkuolokohtaa hakemaan.
     

Kerro tästä muillekin!