takajousien siirto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja keimo, 24.2.2007.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    dartista rupeen siirtää takajouset runkopalkkien kohdalle, miten saa hyvin mitattua että etukiinnikkeet tulisi suoraan? takakiinnikkeille on ilmeisesti valmis reikä mitä pitää vaan isontaa. vinkkejä saa antaa
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

  3. keimo

    keimo 3rd gear

    oon lukenut ton jutun mutta sitä mittaamis hommaa en ymmärtänyt
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    No eikös se tule suoraan kun laittaa tangon noin molemmista läpi. Tai ainakin yhtä suoraan mitä tehtaalta :)
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ja jopa suorempaan ku tehtaalta.minä olen tehny kahteen autoon tuolla kuvan osottamalla tavalla ja hyvä tuli,ja helppo.
     
  6. keimo

    keimo 3rd gear

    onko cuda69 antaa jotain vinkkejä ennenkun alkaa rälläkkä laulaa
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minä tein sen uuden palkin johon jousi tulee kiinni ensimmäiseksi ja piirsin sillä leikkaulinjan ja eiku rälläkkä laulaan,sitte putki mjf:n kuvan mukaisesti ja hitsataan kiinni
     
  8. dart-san

    dart-san 1st gear

    Kelpaako leimaukolle , vai tartteeko muutoskatastaa?
     
  9. keimo

    keimo 3rd gear

    tarviiko uusien jousitallojen astetta mitata jos ne hitsaa samaan kulmaan alkuperäisten kanssa?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos et mittaa, niin lopputulos on yhtä hyvä/huono kun jos käyttäisit alkuperäisiä. Kyllä mä laittaisin kardaanikulman kohdalleen, ennenkuin hitsaisin ne tallat.
     
  11. keimo

    keimo 3rd gear

    miten saan uudet jousitallat oikeaan kohtaan hitsattua perään kiinni? ja perän suoraan?
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Oletetaan että akseliputki on vaikka 70mm. Otetaan pätkä 100x50x4 putkipalkkia (pätkä = pituus sama kuin orkkis tallan, ja leveys jousen mukaan). Piirrotetaan keskilinja ympäri putkipalkin, vaaka sekä pysty suuntaisesti. Lyödään pistepuikolla merkki keskilinjaan, sekä 100mm, että 50mm leveällä sivulle. Eli joka sivulla on merkattu keskiö.

    Seuraavaksi porataan 70mm reikä molemmin puolin, sekä keskinaulalle sopiva reikä molemmille 50mm sivulle. Nyt halkaistaan putkipalkki 70mm reiän keskilinjan mukaan, ja avot, siinä on kaksi uutta, ja suoraa jousitallaa.

    Tallat akseliputkelle, jouset U-pulttien kanssa kevyesti kiinni, ja astemittarin kanssa pinioni oikeaan asentoon. Tallat heftaten putkeen kiinni, akseli auton alta pois ja tallat hitsataan kunnolla kiinni.

    Helppoa 8)
     
  13. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Noita taka-akseliin hitsattavia talloja saa esim. Us-partsilta. Tais maksaa alle 30e/pari. muotoon prässättyjä ja materiaali paksuus oli n.6mm.. En ainakaa itte viittiny tohon rahaan ruveta tekemään..
     
  14. keimo

    keimo 3rd gear

    uudet tallat on olemassa, lähinnä meinasin että miten saan mitattua hyvin mihin kohtaan hitsaan uudet kiinni
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei sitä leimaukkoa kiinnosta kun tehty siististi ja oikein. Saumat ym röpöt hiotaan nätiksi ja maalia perään.
     
  16. lake ender

    lake ender Gearhead

    Sitte kiilalevyillä asteet kohalleen ,jos ei hitsatessa onnistunu ihan nappiin. Vauhtikaupat myy.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hitsattavat jousitallat esim. Allstar Performancelta ALL56126 racersplace myy 8€/kpl. Hinta laskenut eurolla 2v takaisesta, olisko dollarin kurssi syynä :lol:
     

Kerro tästä muillekin!