katsastuskartelli -> joukkokanne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja cb125twin, 27.9.2007.

  1. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Vähän sama systeemi on jo keksitty, tietullit. :)

    Näinhän se varmaankin on, lakia pitäisi muuttaa järkevämmäksi! :rotfl:
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Sitäpaitsi, arvauskeskukseen ku menee lekurille, saa pulittaa jonottamisesta yli kymmenen euroo per käynti vaik se onkin julkinen palvelu jonka pitäs itte asjassa olla ilmaista.

    Täällä Härmlandiassa osataan toi kuppaaminen. Kohtapian tulee jokaisesta sadekuurostakin lasku, hulevesiä kun pittää ottaa tontilta talteen kaupungin viemäriverkkoon. Sitte jos aurinko paistaa, on pilvistä taikka tuulee, niin varmaan lähettävät &##¤#*#t laskun siitäkin... :mad:
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Monta muutakin asiaa määrätään lailla ja yrittäjät tekee niillä rahaa, hyvänä(?) esimerkkinä tulee mieleen jauhesammuttimien tarkistus: käydään takahuoneessa vähän kumivasaralla koputtelemassa ja "20 euroa kitoos". Auton omistamista ei liene missään kuitenkaan pakolliseksi määrätty.

    Miten voi elää liiketoiminnalla, joka ei tuota voittoa (= kaikki mitä tulee, myös menee)? Vois olla yrittäjät vähissä.

    Kallista on kyllä katsastus minunkin mielestä. Mutta jos joku haluaa hyväntekeväisyyttä harrastaa, niin ei muuta kuin konttori pystyyn, tulen kyllä asioimaan :)
     
  4. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    en mä ymmärrä miksei katsastusten hinnoissa vois olla kilpailua onhan ruuan hinnoissakin eroja. ja täähän on melkein sama asia kun vuosittainen katsastuskin vai tiedättekö ketään kuka ei syö esim. joka päivä? tai edes joka viikko?
     
  5. r.timppa

    r.timppa 1st gear

    niin jos joku ois sanonut 10 v sitten et katsastus maksaa melkein 400mk.turpaan ois tullu!eilen käytin 2autoo katsastukses 2h välein ja sama katsastaja.1 auto .jarru valot väärän väriset??leimattu suomes 2v. 2 auto. :eek: jarruvalot ei toimi??? toimi lähdettäes ja tultua? oisko ollu jarruvalojen hylky päivä???
     
  6. r.timppa

    r.timppa 1st gear

    näin sulassa!
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Muistanko kuulleeni oiken TV:stä, että suurimman osan "yksityisistä" konttoreista omistaa jokin espanjalainen sijoittajayhtiö. :(

    Korjatkaa jos olen väärässä...


    EDIT:

    Alla olevasta linkistä löytyy kaikkea kivaa tietoa, mutta kuka on omistaja. Kenellä on osakkeet?
     
  8. xp

    xp Gearhead

  9. Smokie

    Smokie 1st gear

    Juurikin tälleen toimii ainakin meikäläisen palkansaajatalous. Tiettävästi en ole ainoa vastaavasti toimiva ja tuntuu palkalla elämisen yrittäjiä löytyvän ihan hyvin.

    Mielestäni pointti nyt ei ole muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna röyhkeän kovissa hinnoissa vaan siinä että niitä röyhkeän kovia hintoja on pakko maksaa halusi tai ei. Mulle on ihan sama se että vaikkapa jonkun sisustusliikkeen desing-tuotteet on älykalliita. Vitut niistä - jääkööt sinne sitten. Auto sensijaan on pakko katsastaa ja pitää tien päällä. Ei täällä periferiassa pääse töihin muuten.

    Eikä muuten katsastus oo ollenkaan ainoa lajiaan. Jos nykyäänkään, niin ainakaan parin vuoden päästä on ihan turha naureskella itänaapurin vanhan hyvän ajan meiningille. Eipä lempinimi "EUvostoliitto" oo tyhjästä tullu.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei omista yhtään yksityistä, vaan koko K1-katsastajat ketjun ja se 38 miljoonan euron kauppahinta peritään korkoineen taatusti asiakkailta.

    A-katsastuksen hintaa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta varmaa on että sekin peritään asiakkailta korkoineen:
    Onneksi ei ole tarvetta asioida paljon kummassakaan, kun täällä päin on useita yksityisiä katsastusasemia ja hinnoissa on eroa K1- ja A-ryöstäjiin ainakin nestejarrullisissa kuorma-autoissa ja muutoskatsastuksissa.
     
  11. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    No nykyään ne tarjoaa sentään kahvia..! :wink:
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jep jep, nykyään tulee sellainen 12*vuodessa ryystettyä, eli jos lasketaan Kappelin hinnoilla, niin 12*2,30 on aika paljon.
     
  13. rrauta

    rrauta 3rd gear

  14. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    170 € rekisteröintikatsatus
    110 € kuorma-auton (joka on ihan ku paku) katsastus
    Molempiin meni 10 minuuttia.
    Jep....
    Ai nii ja kytkimen hajoitus jarrudynamoteriin 55 €. (oli todistajia en me kuitenkaan rosikseen ruokkimaan lakimiehiä)

    On se hyvä et haluttiin tää yksityiseksi. Mä en!

    Puhumattakaan katsastusmiehen mielivallasta rekisteröintikatsastuksessa. Tosin siihen AKE on jo puuttunut (paino, valmistaja, tûv jne. väärennökset) mutta ei kylläkään siihen asiakkaan suuntaan, eli vieläkin voidaan vaatia asioita joita ei tarvita.

    Ai nii ... lääkitys!
     
  15. Stance

    Stance Gearhead

    Siltähän tuo näyttää:

    13§ Tasapuolisuus

    "Toimiluvan haltijalla on velvollisuus vastaanottaa ja suorittaa jokaisen sitä haluavan asiakkaan ajoneuvon katsastus säännösten ja toimilupansa mukaisesti.

    Ajoneuvojen katsastukset on suoritettava ajoneuvon merkistä, mallista, käyttöönottoajankohdasta ja muista vastaavista seikoista riippumatta."


    Käytännössä joka konttorilla pitää siis olla viimeisen päälle laitteet jos joku tulee avaruusaluksella leimalle. Eli sitä kautta ei pysty säästämään kustannusrakenteessa että keskittyisi vain vanhempiin kulkineisiin. Mutta se olisi mahdollista että profiloisi konttoria "harrasteautoystävälliseksi", mainostaisi esim. OD:llä ym.
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voittoa tuottamaton yritys tai vaikkapa virasto kerää asiakkailtaan rahaa sen verran kuin siltä kuluu tai miten se valmistautuu tuleviin investointeihin. Kyllähän sellainen pystyssä pysyy, jos asiakkailta kerättävät tulot kattaa kulut, eli fyffee ei jää vuoden lopussa yli, eikä tili jää miinuksellekaan, mutta sijoittajia siihen on varmasti vaikea saada, kun omistajalle ei ole odotettavissa minkäänlaista suolarahaa.

    Siks mun mielestä voi kysellä, että onko lakisääteisesti pakollinen toiminta kovin sopivaa markkinoiden ohjattavaksi, vai olisko jotain semmosia bisneksiä, jotka tulisi uhrille edullisemmaksi jollain muulla lailla. Siis sen loppuasiakkaan kannalta edullisesti. Tässä nykyisessä katsastusmallissahan kaikki muut voi voittaa, mutta loppuasiakas maksaa voitot, eikä asiakkaalla ole muuta mahdollisuutta, kuin ottaa palvelut vastaan. Vai onko joku onnistunut tinkiin konttorin tiskillä?

    Nyt lipsutaan pois aiheesta, mutta esimerkiksi jotkut sähkölaitokset toimi aikanaan tolleen voittoa tuottamattomasti, kun silloin vissiin katottiin, että se on eräänlainen peruspalvelu. Sitten kun hoksattiin asettaa laitoksille tuottotavoitteita, niin mites kävi sähkönhinnan? Ei se ainakaan laskenut. Ja sähkömarkkinathan on edelleen vaikuttaneet sähkönhintaan, varsinkin tuolla sähkönsiirtopuolella, joka on ns. luonnollinen monopoli, vaikkakin ees jollain lailla valvottu. Ja toi ns. kilpailu sähköenergian hinnoillahan aika helposti kompensoituu kaukolämmön hinnalla, kun useimmilla laitoksilla on myynnissä sekä sähkyä että lämpyä. Mutta nyt mentiin taas kauemmas aiheesta...

    Mikä tuleepi seuraavaksi mieleen on, että vesilaitoksethan vois kanssa yksityistää ja joku sijoittajahan vois sitten alkaa rahastaa niillä. Minkäs teet, kun pakko on vettäkin käyttää, vaikka hinta olis millainen? Ja varsin silloin, kun ei ole kilpailevaa vesihanaa, on pakko käyttää sitä vettä, jonka saa?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen harrastajaystävällinen katsoukko saisi kenkää aika pian kun juttu leviää!! Jos katsoukon keskimääräinen hylkyprosentti on alle AKE:n rajan niin ekaks joutuu puhutteluun ja jos tahti jatkuu samana saa ettiä uuden duunin!!


    Samaa mieltä edellisen kanssa tosta hommasta ja olen satavarma että katsastuspaikkoja olisi riittävästi vaikka hinta olisi ylempää määrätty!!

    Lakisääteisille katsastuksille valvottu ylhäältä kerrottu hinta ja lisäjutuille lisähinta olisi enemmän kuin paikallaan.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sotilasvallankaappaus ja pörssiyhtiöiden omaisuuden valtiollistaminen rules :lol:
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuohan ei ole sama asia, sinulle ilmeisesti töissä käymisestä jää enemmän rahaa käteen kuin mitä kustannuksia se aiheuttaa (eli tuottaa sinulle "voittoa")? Tuolla rahalla ostat sitten perheelle leipää ja leivänpäällystää.

    Jos yrittäjä pyörittää bisnestä 0-budjetilla (eli kaikki menee mitä tulee), ei "palkkaa" jää silloin käteen pennin jeniä. Kun pankin setä ei enää anna lainaa, niin tulee perheelle nälkä.
     
  20. Stance

    Stance Gearhead

    Tavallaan noin, mutta kyllä Suomesta löytyy yrityksiä joissa omistaja = työntekijä ja firma ei kasva, ei tee juuri voittoa jos ei tappiotakaan, mutta yrittäjä tekee sen verran bisnestä että pystyy maksamaan itselleen palkan. Yritys voi elää näin vaikka kuinka kauan.
     

Kerro tästä muillekin!