mopar jarrupääsylinteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja keimo, 23.9.2005.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    miten pystyy tunnistamaan onko pääsylinteri tarkoitettu rummuille vai leyjarruille? mistä kohti pitäisi löytyä valunumero?
     
  2. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    eiks sylinterissä jos on rumpujarruille,ole yhtä suuret säiliöt etu ja taka jarruille
     
  3. keimo

    keimo 3rd gear

    en oikein pysty vertailemaan kun ei ole kuin 1 sylinteri ja sekin on autossa kiinni
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Siis levyjarru pääsylinterissä on etupiirille paljon suurempi nestesäiliö, ja rumpujarrumallissa säiliöt on samankokoset.
     
  5. keimo

    keimo 3rd gear

    no sitten mulla on rumpujarrullisessa levyllisen pääsylinteri.. eipähän tartte sitä vaihtaa kun vaihdan levyt eteen
     
  6. keimo

    keimo 3rd gear

    onko tuosta valunumeron paikasta tietoa?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hop hop, eipäs mennä asioiden edelle!!!!
    Itse tutustuin tähän dilemmaan männä kesänä. Tilailin uuden tehostamattoman pääsylinterin mallia Raybestos moppeen, levy/rumpujarruille. kaks uutta yksilö kokeilleena, ja molempien takapiirit toimimattomana (liekö sitten meksikon poika porannut takapiirin reiät vituralleen kun ei saanu ilmattua sitte nii millään)---

    tästä suivaantuneena laitoin orkkisuuden rumpu-rumpumallisen ja edessä wilwoodit, pysähtyy kyllä ihan moitteetta eikä tartte sikana edes polkea. sen verran eroa oli raybestokseen,että siinä koko sylinterin halkaisija oli melkolailla tuhdimpi kuin ton nykyisen, eli pienemmän poljinvoiman tarvii hän. mutta että ihan mainiosti toimii rumpu-rumpu pääsylinteri levyetustenkin kanssa. MOT
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ainakin omassani on tehostamattomien rumpujarrujen säiliössä etupiirin puoli paljon isompi kuin takapiirin.

    Tähän mennessä olen huomannut eroksi, että rumpujarrujen säiliön kansi on valurautaa ja kiinni mutterilla keskeltä. Levyjarrujen säiliö on korkeampi ja peltinen kansi on kiinni metallisella pannalla. En nyt tiedä onko tämä yleispätevä ohje, mutta ainakin näitä kahdenlaisia pääsylintereitä olen nähnyt kauppailtavan.

    Kyselisin asiaa sivuten jos joku tietäisi.
    Jarrujen ilmaaminen on aika tuhraamista. Onko ainot tapa ilmata jarrut tosiaan se, että kaadetaan pääsylinteriin loraus nestettä, kansi päälle, 3 polkaisua ja taas lisäämään nestettä. Kun kokeilin painaa jarrua pääsylinterin kannen ollessa irti, lentää jarrunestettä kaaressa ympäriinsä. Sitten jos kannen halua päälle kaikkine kumitötsineen, niin säiliöön mahtuu niin avuttoman vähän nestettä, että se ilmatessa tyhjenee 3-5 polkaisulla? Jos nestettä on liikaa niin sehän valuu luonnollisesti ulos kannen raosta.

    Ainakin yksin ilmatessa aikamoista juoksemista!
     
  9. sysler

    sysler 1st gear

    Yksi keino on että ostat jostain autotarvike liikkeestä semmosen ilmaus työkalun,eli pullo missä on letku ja takaiskuventtiili.vähän jarrunestettä pulloon ja letku kiinni ilmaus ruuviin. ei tarvii juosta kokoajan kiristään ilmaruuvia.pääsylinterin kanssa toimit siten että laitat kupin täyteen litkua ja pelkän kannen päälle.Jätät kumin kokonaan pois sieltä,eikä poljinta tarvii runnoa vaan hitaasti pohjaan ja taas ylös riittää.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Olethan asennettaessa painanut sen kumin "tötsät" kasaan "littanaksi"? Säiliö/t täytetään melkein piripintaan ja tiivisteen tötsät tasoon painettuna laitetaan tiiviste paikalleen. Käytössä "tötsät" pullahtaa tasosta täyttämään säiliön tilan niin, ettei neste pääse hölskymään.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tällainen pullo minulla on. Voi sitä juoksemisen määrää ilman pulloa...

    Kiitos vinkistä! Kokeillaan näin.

    Ei poljinta varsinaisesti runnottu. Tai runnottiin aluksi, kunnes ilmauspullo lensi kaaressa autotallin seinään...


    En ole. Kiitos tästäkin tiedosta!
     
  12. cuda1971

    cuda1971 Gearhead

    http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1000

    Tommonen paineilmakäyttönen on mulla käytössä ja oon ollu siihen tyytyväinen.
    Ei oo enää ollu nesteet lattialla eikä ilmaa jarruissa,eikä tartte aina pyytää ketään ilmaustalkoisiin.
     

Kerro tästä muillekin!