Chevrolet Lumina -97 3.1 V6 ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ladder, 28.9.2007.

  1. Ladder

    Ladder Gearhead

    Lumina sitten otti ja päätti olla starttaamatta. Auto on edellisenä iltana ajettu parkkiin, ja nyt ei käynnisty. Pyörittää kyllä moottoria startilla, ja bensa haisee. Kipinää ei näyttäisi tekevän. Muilla ollut vastaavia ongelmia? Mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
     
  2. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    Aika varmaa vika kampuran asennon tunnistimessa. Mulla teki trans sportti semmost ettei lähteny lämpösenä käymään ja lopult ei ollenkaa ja vika oli siin anturissa. Mulla oli siis 3.8 kone ja anturi makso 40€ SWT:stä.
     
  3. Ladder

    Ladder Gearhead

    Juu nyt on Haynesin opuksen kanssa tutkittu asiaa enemmän ja näyttäisi siltä että vika on joko sytytysmodulissa tai juuri tuossa kampiakselin asennon tunnistimessa.. Tunnistin siis vaihtoon ja katotaan miten käy..
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Stratukseen vaihdettiin viime viikolla kampuran asentotunnistin kun jäi ajosta ruutuun. Ainakin kyseisessä ryslerissä ei haissut gaso startatessa kun bensaa ja kipinää ei tule jos anturi on sökö. Luminassa voi kyllä olla eri systeemi.
     
  5. Ladder

    Ladder Gearhead

    Onko kenelläkään tiedossa voisiko tuota kampuran asentotunnistimen toimintaa mitata jotenkin? Minkälaista signaalia sieltä pitäisi tulla kun konetta pyörittää?
     
  6. PK

    PK 1st gear

    Mittauksesta en tiedä, mutta jotain vikakoodeja pitäisi ainakin tuon ikäisessä autossa tulla luettavaksi.
     
  7. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

  8. Ladder

    Ladder Gearhead

    Tuosta linkistä ei ole apua vuoden -96 jälkeen valmistettujen autojen kanssa.. ALDL-liitin on näissä korvattu OBD-2 -järjestelmällä.

    Hankin sitten OBD2:sta puhuvan laitteen ja luin koodit. Seuraavanalaista dataa sain autosta ulos:

    P0440 Evaporative Emission Control System
    P0740 Torque Converter Clutch Circuit
    P0756 Shift Solenoid 'B' Performance or Stuck Off
    P1675 EVAP vent solenoid controlcircuit

    Eli... Missä vika?:D Viisaammat, auttakaa?:)
     
  9. Antti P

    Antti P Gearhead

    Voi olla muita koodeja kun yks ei anna tietoo ja silti toinen antaa. Huomannu ku meni laturin ohjaus dakotasta niin 4 muuta koodia kans..
     
  10. Ladder

    Ladder Gearhead

    Nyt on alempi kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, eli siis se kampuran päässä hihnapyörän takana oleva anturi.

    Eipä auttanut ei.. Miten tästä eteenpäin? Toinen asentotunnistin vaihtoon? Sytkämoduli vaihtoon? Auto vaihtoon?:D
     
  11. J.J

    J.J Gearhead

    Se lohkon kyljessä oleva kampiakselin asentotunnistin noissa se yleisemmin hajoava tunnistin on, eli se vaihtoon/ mittaukseen eli johdot tulevat sytytysmodulille,muistaakseni keltainen ja violetti johto 2-napaiseen liittimeen, vastuksen kuuluu olla n. 500-2000 ohmia, jännite konetta pyörittäessä n. 0,5-2 V AC
     
  12. Ladder

    Ladder Gearhead

  13. Ladder

    Ladder Gearhead

    Toimii :)

    Lumina saatiin tulille sen toisen kampuran asentotunnistimen vaihdon jälkeen.. Oli aika mielenkiintoinen urakka pokittain olevan moottorin "takaa" tulipellin ja moottorin välistä vaihtaa tuo anturi.. Alakautta ei ollut toivoakaan päästä... Ylimääräinen nivel kyynärvarteen helpottaisi..

    J.J:lle kiitokset hyvistä ohjeista, ääretön vastushan siinä anturissa oli..
     
    cdv70 tykkää tästä.
  14. miksu99

    miksu99 1st gear

    Osaako joku sanoa mistä vois johtua kun kiihdyttää luminalla täys kaasulla automaatti vaihtaa normaalisti ykköseltä kakkos vaihteelle mutta sitten kun pitäs saada kolmonen pesään ei vaiha vaan lyö rajotinta vasten. Vaihtaa isompaa pykälää vain jos höllää kaasua. Normi ajossa laatikko toimii hyvin lukuun ottamatta vähän huono vaihtoa ykköseltä kakkoselle hitaissa kiihdytyksissä. Auto on vm. -96, 3.1 koneella ja ajettu 312tkm. Laatikko öljyt on vaihettu just, vika ilmeni ennen öljyjen vaihtoakin.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Antaako vikakoodeja? Laatikossa joku solenoidi töttöröö?
     
  16. miksu99

    miksu99 1st gear

    En oo kattonu vikakoodeja. Pitää käyttää testerissä. Jos solenoidi on sökö nii pystyykö solenoidit vaihtamaan ite? Näytti olevan ihan kohtuu hintasia.
     
  17. miksu99

    miksu99 1st gear

    Kävin tossa yhellä korjaamolla ja siellä ei saatu vikakoodeja näkyviin mutta sen verran selvisi että kolmos vaihetta ei ole. En tiedä mistä johtuu sen puuttuminen (ehkä solenoidi?) mutta suosittelivat öljyn vaihtoa uudelleen jossain ammatti liikeessä missä saavat pumppattua kaiken vanhan öljyn kokonaan pois, sitten ajavat läpi jollain puhistavalla aineella ennen kun laittavat kokonaan uudet öljyt.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En nyt lootaspesialisti ole, mutta jos nykyset öljyt on ok ja taso oikea niin ei ne kadonnutta vaihdetta takaisin tuo. Tuossa varmaan solenoidin takana se puuttuva vaihde. Kuitenkin sanoisin, että mekaaninen vika siellä laatikossa on.
     
  19. miksu99

    miksu99 1st gear

    Joo öljyt on ihan ok. Sen verran halpa auto että täytyy ny kattoa alkaako laittaa vai ajaako sellasenaan. Itse solenoidin ei pitäs olla pahan hintainen mutta sen vaihtaminen on kuulemma aika työlästä.
     

Kerro tästä muillekin!