Mihin väliin ja millä tekniikalla hiontaväri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dimmmu, 3.6.2007.

  1. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Projektina on 88 vuoden valkoinen Hiace joka ei mennyt katsastuksesta enää läpi läpiruostuneiden lokasuojien nurkkauksien takia.
    Samalla vaivalla ajateltiin vetästä auto uusiin maaliin.
    Pintaruostuneita kohtia ja pisteitä riitti kyllä tarpeeksi ensikertalaiselle ympäri koria.

    Ruostekohdat vedettiin aivokudoslaikalla niin kauan että kirkas pelti jäi näkyviin, pahimmat kohdat uusittiin uudella pellillä.
    Tämän jälkeen vedettiin PPG:n harmaa Epoxi pohjamaali paljaisiin pellin kohtiin pensselillä sutimalla pariin kertaan paksulti.
    Tämän jälkeen hiottiin pensselin aiheuttamat rannut tasalle ja kitattiin muovikitillä kuopat ja uuden pellin hitsaukset piiloon epoxin päälle.
    Kitit on hiottu ja pinta on ensikertalaiseksi yllättävän tasainen pieniä kittauksen huokosia yms. pilkkuja lukuunottamatta.

    Kysymyksenä kuuluukin että:
    1. Kuuluuko hiontaväri heittää tässä välissä päälle?
    2. Ja jos se kuuluu tässä välissä heittää, niin onko värillä väliä?
    3. Ja pitääkö koko auto maalata ko. hiontaväriin vai vaan paikatut kohdat joita on 10cm välein ympäri koria?
    4. Entä onko se kätevin vetää ruiskulla koko auto vai spraylla vain paikatut kohdat?
    5. Pitääkö hinotaväri hioda ennen pintamaalausta niistäkin kohdista jossa se on tasainen vai tarttuuko väri sellaisenaan hiontaväriin?
     
  2. samip

    samip 1st gear

    1. joo, ja periaatteessa toi epoksihan käy siihenkin mut ei ole ihan niin hyvää hiontaominaisuuksiltaan...

    2. jos pintaväriksi tulee valkoinen niin valkoinen tai vaaleanharmaa hinkkaväri

    3. ja 4. jos paikattuja kohtia noin tiuhassa ja koko autossa niin vetäisisin ruiskulla koko auton kahteen kertaan ja paikkakohtiin pari-kolme kerrosta, mutta tietysti joudut sitten myöskin hiomaan koko auton. mut sit ois ainakin tasaset pohjat pintamaalille. jos alat hiontaväriä pilkutellen suihkimaan niin käyhän sekin mutta ne paikat on sitten hiottava siloseks ja maalin reunat alas. ruiskutavara on spray kamaa paksumpaa ja täyttävämpää.

    5.pitää hioa... 320-400 karkeudet kuivahionnalla ja toi nelisatasen-viissatasen naarmu epäkeskohiomakonetta käytettäessä on riittävän hieno pintavärille jos vedät suorakiiltoakryylin. jos käsin hiot niin viimenen hionta mieluummin vielä hienommalla.

    6. hiontaväriä on myös ns. nonarina eli märkää märälle eli ruiskutat hiontavärin koko pirssiin ja välihaihdutuksen jälkeen pääset ruikkimaan pinnat ilman mitään hiontoja. MUTTA pohjat pitää olla tätä käytettäessä viimesen päälle hyvin tehty... nonarilla ei kittikraatereita ym. pohjan virheitä enää peitetä...
     
  3. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    No täytynee varmaan vetää koko kori sitten vaaleenharmaaks ja kattoo mahdolliset epätasaisuudet korista hiontavärin jälkeen...

    1. Onko tuo hiontaväri kuinka täyttävää? esim. täyttääkö pienet vanhan pakkelin hiushalkeamat yms. pienet kolot kuinka?

    2. Milläs porukkaa pyyhkii hiontavärinjälkeiset hionnanpölyt pinnasta pois, eihän sitä enää tarvi siinä vaiheessa käyttää mitään kosteaa / rasvanpoistajaa? Oon kuullu jostain tahmeliinasta, mutta ei oo hajuakaan mistä niitä saisi ja miltä se liina ylipäätään näyttää ja tuntuu käsissä.

    3. Onko tuo akryylimaali vaikeampimenetelmällistä maalata kuin 2k väri? esim. voiko kiilto jäädä jotenkin liian vaisuksi väärän tekniikan ansiosta?
    2k maalihan vedetään pintaan ja pinnan kuivuttua mataksi saa vetää toisen kerroksen päälle ja sitä rataa, mut onko tuossa akryylissa sama tekniikka vai pitääkö se vetää ylimäräksi että suurinpiirtein melkeen valuu että saa sen kiillon siihen vai?
     
  4. samip

    samip 1st gear

    1. ei kannata alkaa kovin syviä naarmuja, koloja sillä täytteleen ne voi tulla myöhemmin viikkojen/kuukausien päästä näkyviin kun hiomamaalit kuivuessaan kutistelee.

    2. kyl ne hiontapölyt kannattaa puhalluksen jälkeen sillä silikoninpoistoaineella ja rätillä pyyhkiä pois. tahmeliinaus on se viimeinen pinnan puhdistus sitten juuri ennen pintavärin levitystä. niitä saa maaliliikkeistä... ja ne tuntuu tahmealta käsissä :)

    3. ei se mun mielestä ainakaan sen vaikeampaa ole akryylillä maalata kuin 2-kerros maalauskaan. tuleehan siihen 2-kerrosmaalaukseenkin lopuksi se akryylilakka värimassan pintaan. suorakiillollahan tulee kerrasta valmiiks. kannattaa kysyä sitten maaliliikkeestä maalia ostaessa tarkemmat ohjeet haihdutusajoista kerrosten välillä ja oikeat kovetteet ja ohenteet maalausolosuhteisiin nähden. mitään pikakovettajia ei sitten kannata käyttää noin suuria pintoja maalatessa, ne kun vie kiiltoa pois.
     
  5. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    1. Hiontaväri on tarkoitettu lähinnä hiontanaarmujen, 180-240 täyttämiseen. Jonkin verran se häivyttää kittirajoja yms. Mutta kannattaa kitillä ottaa kaikki mitä vaan näkee. Eikä kannata ottaa tuota "märkää märälle" menetelmää tuohon projektiin.

    2. Ensin puhallat paineilmalla pölyt pois samalla pyyhkien nukkaamattomalla rätillä, sitten silikoni pesu. Tuo tahmarätti ei ole hintansa arvoinen ainakaan kotimaalauksissa. Suurin osa epäpuhtauksista tulee kuitenkin ilmasta.

    3. Mielestäni spies&heckerillä on helppokäyttöiset ja hinta-laatusuhteeltaan hyvät maalit. Heckerille on olemassa ainakin 4 eri kovettajaa, ottaisin sen toiseksi hitaimman, hitain kun ei kuivu kunnolla ilman uunia. Heckerin maalissa ei tule ohennetta erikseen vaan se tulee kovetteessa. Maali maalataan siten, että ensin ruiskutetaan ohut huntu ja heti perään kunnolla märäksi. Minun kokeilemistani maaleista saa helpoimmalla ok pinnan.
     
  6. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Tarkennetaan hieman tuota auton pintaa, eli toisella puolen hiacen kylkeä ei ole kuin muutamia pakkeloituja kohtia eri puolilla koria.
    1. Eli onko turhaa maalata koko toista kylkeä Carsystemin HS Fillerillä vai vaan ne kitatut kohdat?

    2. Onko tuo HS Filler joku täyttöväri ettei mikään hinkkaväri, maalari vaan sano että meinaatko vetää tuon HS:n päälle vielä hinkkavärin, ni ihmettelin vaa että eikös tää oo muka just se hinkkaväri?

    3. Voiko maalin vetää suoraa tuon Fillerin päälle pienen hionnan jälkeen ettei tarvi maalata millään pohjavärillä enää koko autoa ja niitäkin kohtia jossa on matattu terve maalipinta?

    4. Vedetäänkö tuo Filleri sillä systeemillä että ensin ruiskutetaan pakkelpituihin kohtiin pienet läikät ja toisella kertaa sit vedetään hienman vanhan maalirajan yli että saa kumottua jyrkkiä nousuja ja epätasaisuutta?
     
  7. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    1. Ei sitä ole pakko maalata kokonaan, muutama kiekka kittien päälle aina vähän leveämmälle.

    2. Ei tarvi muuta. Ruosteenesto vaan peltikohtien päälle ensin.

    3. Voi vetää tuon päälle, Hionta vaan käsin 600-800 vesipaperilla kapulan kanssa tai epäkesko koneella p400 paperilla.

    3. Joo, kolmekin kertaa voi vetää.
     
  8. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Tänään vedin auton mataksi epäkeskolla ja 600 verkkohiomapaperilla veden kanssa.
    Lorautin veden sekaan pari korkillista tinneriä.

    En tiedä oliko toimiva ajatus, mutta ajattelin että säästyisi näin rasvanpoistoaineen ruiskutukselta ennen hiomista ja säästäis siinä ainetta kun joutuu kumminkin sen taas ennen maalausta putsaamaan rasvanpoistoaineella.

    Tekeekö joku samoin? Vai oliko ihan paska idea?

    Ai niin ja vielä: jos on ylimaalaus kyseessä pohjat kitattu ja epoksit ruiskutettu ja auto matattu himmeeks. Niin rajaatteko hiontavärillä ruiskutettavat kohdat teipillä ja suojaatte sen ympärillä olevat kohdat, vai vedättekö suoraan ilman mitään suojaamisia hiontavärin paklattujen kohtien päälle? Ajattelin lähinnä sitä, että leviääkö tuo hiontavärin maalisumu sitten joka puolella koria ja joutuu hiomaan koko auton uudestaan ennen massaa jos ei suojaa "terveitä" kohtia?

    Vai onko tuo suojaaminen lähinnä paikkamaalauksiin omialtaisiaan?
     
  9. mmaaxx

    mmaaxx 3rd gear

    Mistä saa tätä entisajan kunnon FILLERIÄ? Ainakin loistava sikkensin 3plus1 filler on poistunut tuotannosta ja muutakaan niillä ei ole tarjota sen tilalle..
     
  10. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    Finnscolta saa ainaki sitä filleriä sprayna. En sit tiiä et minkälaista oli sen entisajan filleri, mut tää tuntu musta ainaki ihan hyvältä. Se on viel kuulemma semmosta joustavaa et sopii näihin jenkkien räkä muoveihin hyvin. Maalari ainaki suositteli tätä mulle ku kysyin neuvoo Buikin muovi puskurien pohjien tekoon.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    En tiedä, ei vissiin mistään, mutta oletko koittanut Lesonalin primerfylleriä, ite olen tykästynyt tällä hetkellä siihen.
    1k ja 2k fillerin käyttöominaisuudet liippaa aika liki toisiaan,
    eivätkä kutistu tuhottomasti enää kuivumisen jälkeen joten niillä voi pikkuisen täyttääkin.

    Kokeilin tuon 1k fillerinkin päälle pari kertaa metallibasea ja lakkausta vaikkei se siihen ihanteellinen ole, ei rypännyt tai mitään muutakaan temppuillut, edullistakin se olevinansa on.
     

Kerro tästä muillekin!