Rosterin kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 11.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla on työnalla pari rst-telinettä
    jotka pitäisi saada kiillotettua.
    Hitsauksen jälkeen hion 80 karkeudella olevalla lamellilaikalla rälläkkään kiinnitettynä,mutta siitä jää liikaa hiomajälkiä. Sitten kokeilin kiillotuslaikkaa
    ja siihen hiomatahnaa, mutta se ei kiillottanut oikeastaan ollenkaan.
    Mikä neuvoksi.
    Terv.Ysi
     
  2. JouniK

    JouniK Gearhead

    Sulla jäi välistä monta karkeutta :smile: Hiot pikkuhiljaa hienommalla ja hienommalla paperilla kunnes pinta on silkin himmeä (about 1000 karkeus). Sitten lopuksi kiillotus rättilaikalla ja vahalla. Niin on toiminut mulla...
     
  3. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Onhan se käyttämäsi hiomatahna tarkoitettu rosterille. Tahnoja on eri metalleille omansa ja esim pehmeille metalleille kuten kuparille tarkoitetut ei tee rosterille mitään. Itse olen kiillottanut suoraan rättilaikalla ja tahnalla ja kiiltävää tulee.
     
  4. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Rosterille sopiva hiomavaha tanko + huopalaikka. Ei ois kannattanu vedellä sillä 80:llä. Vahalla ja huovalla voi unohtaa noi paperihionnat kokonaan välistä pois. Toinen vaihtoehto on silittää se 400:lla ja käyttää sitten kylvyssä. Torniossa on ainakin happokylpy, jossa rosterista tulee "peiliä"
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    ja sitten oikeat neuvot kaupanpäälle...

    Hio vaikka räpyttimellä noin 400 karkeuteen .Sitten tarvitset tukevan voimavirta kiillotus koneen(pitkä akselisen smirgelin),harja ja lumppu laikat +rstn kiillotus vahaa.Laikan koko pitää suhteuttaa laitteen kierroksiin jottei vaha pala liian nopeasti .Sitten vahaa laikkaan ja kiillottamaan.Vaha kuluu laikasta suht vauhdikkaasti ja sitä kannattaa käyttää kunnolla,sitä parempi tulos. Jo pelkällä harjauksella saat hyvää jälkeä mutta jos peilipintaa haet ,viimeinen kiillotus lumpulla vahan kanssa.

    Oikeat vahat ja laikat saat ainakin http://www.a-palojoki.fi/
     
  6. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Hio-Mex Tuusulassa suorittaa rosterin elektrolyyttistä kiillotusta. Kiillottavat mm. karjapuskureita.
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Tota elektolyyttiä kannataa kysellä, isompaa osaa on vittumaista joskus tehä tasasen kiiltäväksi ja loppumetreillä rupee hosumaan liikaa. Tosin kiiltohan ei kyseisessä telineessä tartte olla saman lainen kun tekemässäni taskumatissa jota tuli kiilloteltuu työn ohessa 3 päivää. Veikkaisin 320-400 karkeutta sopivaks karkeudeks käyttökohteen huomioon ottaen ellet ole sitä näyttelyyn viemässä. Vinkuun ku laittaa semmosen vähän kuluneella 320 lamellilaikan ja lopussa hioo hellästi ni sekin on jo melko kiiltävä ja naarmuton.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljonhan tollasen karjapuskurin kokosen möykyn käsittely vois tuolla hio-maxilla maksaa...onko kokemuksia? Tv nim. Vittu mie en jaksa ennää hiooooooo!!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, rupes homma käymään kun vaihtoa oikea
    vahan. Kiitokset vinkeistä T.Ysi
     

Kerro tästä muillekin!