Sikarivene Chaparral pirkkalan AVK:lla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja paja1, 9.10.2007.

  1. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Tämä sinun jettivene on tuttu viime vuosisadalta kun meillä oli mökki Pälkäneellä Luikalassa. Usein lauantai-iltana 22 aikaan se röhähti kilometrin päässä käyntiin ja kaveri lähti ajelemaan. Reitti kulki ihan meidän laiturin editse. Katselimme laitetta silloin suurella kunnioituksella. Näimme sen joskus myöhemmin Tampereella Pälvirannalla myynnissä.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    joo siellä pälkäneellä se on ollu uudesta asti... itse ihailin samaa venettä 10 vuotiaana nassikkana venemessuilla isin mukana -88... otinpas siitä kuvankin joka on edellee tallessa. en olis kyllä sillon uskonu että sama vene löytyy vielä omasta tallista :eek: pälvirannalta sitten viimesyksynä kyseltii miten vaihtuu 2152 bulinerii kasikoneella ja vaihtuihan se. se oli edellee sen uutena ostaneen kaverin omistuksessa,pälvirannalla vaan myynnissä,koska omistaja on kuuromykkä :( juttelin puhelintulkin kanssa itse omistajankin kanssa kerran ja eniten harmitti ettei hän ollut koskaan itse päässy kuulemaan oman suihkuveneen ääniä... tossahan on ihan turhaa amerikan mahtailua toi isolohko,varsinkin kun se oli ihan normi marinenokalla,imusarjalla jne... nyttemmin kuitenkin compin 280 magnum,holleyn strip dominator,rullavippaa jne... joku reilusti kiertävä chevyn pikkuloki olis kuitenki kevyempi ja viisaampi ratkaisu.alaväännöllä kun tuossa ei oikeen ole mitään virkaa...
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Niin, mekin käytiin katsomassa sitä Pälvirannalla pojan kanssa ja koitettiin useasti soittaa sille "pojalle", mutta eihän se vastannut juuri tuosta syystä joka mekin kuultiin jälkeenpäin. Tunsin pojan isän hyvin kun se piti Kesoilia vuosikymmeniä Lempäälän Sääksjärvellä ja haettiin siltä kallista pensaa. Isäpappa ja taitaa poikakin asua nykyään vallan siellä Luikalassa mökillä. Meillä näyttää olevan kanssa kolme kuvaa siitä koneella, otettu Pälvirannalla 21.8.2004. Tämän jälkeen aloin Pukatti III:sta piirtelemään...
    Minulla on lähetettynä yksi meili siitä Chaparalista erääseen paikkaan, mutta eivät ole vastanneet.
     
  4. blazer

    blazer 1st gear

    ei taida olla sitten marine-moottori mulla tuossa veneessä? siihen oli tehty jonkinmoista kansi remonttia edellisen toimesta, liekkö vaihdettu kone silloin vai aikaisemmin? mulla ois tallissa 509 chevyn motti....oisko järkee laittaa sitä kun ei oo muutakaan vielä keksiny sille?? ois alukansillakin. vaikuttaako noissa teho miten kulkuihin? hirvee polte ois ajaan!! tuossakin on aika nopee jetti vene

    http://www.youtube.com/watch?v=_fCggSBS ... ed&search=
     
  5. Batman

    Batman Gearhead

    Täällä kun näkyy muillakin olevan jettiveneitä, niin kiinnostaisko ketään kimppatilaus berkeleyltä? Oon tilaamassa jossain vaiheessa täyttä korjauspakettia 12JC malliin ja kai siinä vähän lähetyskuluja säästyis jos tilais isomman läjän.

    Kattokaa tuolta: http://www.berkeleyjet.com/new_pumps.aspx
     
  6. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Vähennä mieluummin painoa ja laita kevyempi ja silti kohtuullisen tehokas kone. Kulku on enemmänkin muista asioista kiinni kuin tolkuttomasta tehosta.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    niinku tos aikasemmin mainitsin tosta mun ja velipojan suihkusta,et olis fiksumpaa laittaa pikkulohko siihen... toi suihkunviritys on vähä eri hommaa ku toi potkuriversion viilaaminen. suihkussa se isolohkon paino ja vääntö on vähä hukkaan heitettyä rahaa,periaatteessa. se turbiini kun "imee" sitä venettä kokoajan kiinni veteen niin turha ylimääräinen paino vaan lisää tätäkin ilmiötä.
    http://kuvablogi.com/nayta/704299/
    tuossa olis tulevaisuudessa meidän suihkusta löytyvä kaasutinpatteristo,jos joskus vielä sais sen stroukki sbc:een kasaan sieltä tallin nurkasta. tavoite olis saada siitä n.6500 rpm irti,kun toi 454 kiertää tällä hetkellä 5200 nopeuden ollessa 57 kn. tuskin tulos ainakaan huononee,ehkä.
     
  8. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kierroslukujen perusteellahan se olisi yli 71 kn, mutta veikkaan että se kulkisi jotain 60...63 kn. Edellyttäen, että siinä sbc:ssä on tehoakin enemmän. Riippuu kanssa siitä perkeleystä. Tiedätkö minkälainen potkuri siellä muuten on?
     
  9. blazer

    blazer 1st gear

    se on totta tuo paino homma. tehoa koneessa olis kyllä vaikka pikkulohkosta saa samojakin tehoja tosi korkeella viritys asteella.
    voishan sen laittaa camaroon isolohkon veneestä ja ruveta tekeen tuon yhen 350.sen tuohon venhoon. pitää kokeilla ensin tuota paikallaan olevaa moottoria,tutkin tänään konetta valunumeroiden perusteella ja lohko oli vuoden -73-76 passenger ja kannet -73-76 pass ,oval port kannet. minkähän laisia tehoja noissa on ollu kun kirja ei kertonut? käytetty chevellessä ja corveteissa. tuommoista scuuppia ajttelin tehdä veneeseen kun ois muottikin.
     
  10. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    Siinä on Berkeley 12JG ja alumiinen "A" impelleri,teräksisestä ja Droop Snootista on tullu vähä haaveiltua...mut ei riitä vielä "paukut" moisiin...kun menee tohon maalla kulkevaan niin mukavasti tota pätäkkää.
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Oho, katselin tuolta Berkeleyltä, tuo olisi $$$ 2500+ investointi muutaman solmun takia. Meinasin aikasemmin ehdottaa teräsimpelleriä, mutta nyt olen hiljaa...Kiinnostaisi sen veneen paino, oletteko koskaan selvittäneet sitä? Rajoittaako tuo 454 kierrokset tuohon 5200 rpm, ei kai siitä puhti lopu?
    Edellinen viesti olikin 1000:s, pitää laittaa sauna kuumaksi ja kaljat kylmään...
     
  12. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Jetti olis tavallaan kiva...

    http://www.youtube.com/watch?v=FemfvZGRd4I


    Jotain jettiveneiden moottoriprojekteja lukenneena huomannut, että aika usein kampiakselin ja kiertokankien välykset ovat "normaaleja" suurempia. Eli 5000-6000 kierrokset parintunnin ajelulla ei sovi ihan jokaiselle pirteälle moottorille.
     
  13. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    luulen vähä että ei jaksa kiertää enempää noilla palikoilla ja vakiopuristuksilla,siinäkun on vielä ne omat "peanut port" kannet kiinni.
    Kun sais chevelleen jossain vaiheessa alukannet vaihettua,niin siitä sais irrotettua kätevästi "-71 454 Oval portit" pienellä viilauksella vähä niinku ilmaseks :poff: tähän projektiin.
    palotilojen kokoja en kyl nyt muista(täytyneekin nuuskia vähä)mut antaishan ne vähä apua sille Dominatorille(imusarjalle),sekun on jo oval portti mallia,sotkee tällä hetkellä ne "olakkeet" siellä kanavissa vähän virtauksia...sillä pelkillä nokan,imusarjan ja rullakeinujen vaihdolla saatiin kuitenkin jo n.5 solmua huippuja ja n.400rpm kiekkaa lisää.

    niin ja auttashan varmaan isompi kaasari ja bensapumppu..hmm...tietysti jos männät vaihtas,ni vois laittaa tiukemman nokan... :eek: ...noni,lähti jo hanskasta :poff:
     
  14. blazer

    blazer 1st gear

    509 kiertäis sen 8500 kierrosta, paljoko noita perkeleytä kärsii kierrättää?
     
  15. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Minä en ainakaan tiedä mutta tuolla http://www.berkeleyjet.com/new_pumps.aspx sivulla sanotaan että pitää olla vähintään 4300 rpm :rotfl:
     
  16. Batman

    Batman Gearhead

    Selocin manuaalissa on kanssa tommonen potkurinvalinta taulukko ja sen alla lukee että Berkeley ei suosittele alumiinipotkuria yli 325hv tai 4700rpm, pronssipotkuria yli 425hv tai 5100rpm. Teräspotkurin maksimisuosituksena on 500hv ja 6000rpm.

    Berkeleyn nettisivuilla sanotaan vaan että alumiinisella 500hv ja 4700rpm lukemiin asti ja teräksellä 500 hepasta ylöspäin.
     
  17. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Siinä asiallista tietoa, tässä kevennys, taidattekin tietää, tuli vastaan kun haeskelin kanssa noita kierroslukuja:

    http://www.hilavitkutin.com/2007/02/14/ ... istettyna/ :eek:
     
  18. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    asiallinen härveli,saiskohan tollasen tieliikennekäyttöön?
     
  19. repecab

    repecab 1st gear

    Mulla olis paja1 sulle ehjä gm:n venelataturi. Olis muuten kuvia Rogers customin jettiveneestä niiltä ajoilta kun se oli mulla -90 luvulla, päässyt vähän rapistumaan niistä ajoista. Niihin aikoihin oli Ylöjärvellä myynniissä Fordin 460:lla vielä hienompi jettivene missähän on nykyään?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täälläpäin on 460 koneinen Jettivene kuvassa tosin ilman konetta.
     

Kerro tästä muillekin!