-01 Voyager jakolaatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MKultala, 1.6.2014.

  1. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Iski AWD-Voyagerin jakolaatikkoon jostain syystä hammaspeikko. Lautaspyörästä hävisi useita hampaita. Auto oli vaimolla kevyessä käytössä ja on suht vähän ajettu. Osaako joku sanoa onko tuo jakolaatikko vain susi syntyessään vai voiko tuossa olla laitteessa jotain muuta vikaa joka tuollaisen aiheuttaa. Renkaat ovat kaikki samankuntoisia ja -kokoisia. Lähinnä tuota taka-akselin Visco/overrun kytkinosastoa ajattelin, jos eivät irrota kunnolla. Pystyykö noita testaamaan jotenkin? Pitäisi alkaa tehdä päätöstä korjata vai soittaa romumiehille. Käytetty jakolaatikko kannattaisi vielä investoida, mutta ei paljoa enempää. Käyköhän vanhemman mallin jakolaatikko tuohon?
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Sama ongelma tuli omaani, tosin vanhempaan malliin. Ei kait siinä, tuskin se on mitoitettu ihan kunnolla, epäilen. Varmaan ne kiinnityspultit olis ajoittain hyvä tarkastaa?

    P.S. Itseänikin kiinnostaapi käykö sama jakolaatikko 3,3.- ja 3.8. -malleista ja onko niisää mitään vuosimallieroja?
    Saa tarjota tännekin jos tuollainen myytävänä (vm. `94 ja 3.3.-kone)!
     
  3. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Eipä taida olla pahemmin kellään tietotaitoa näistä.
    Tuli nyt hommattua -04 jakoaski. Jostain syystä tuo kardaaninlähtö on eri mittainen. Aikomus vaihtaa vanhasta, mutta alkoi arveluttamaan, että purkaantuuko tuo kokonaisuudessaan tuon muutamankymmensenttisen akselin päässä olevan mutterin takaa? Jossain välissä rymppiholkki? Eli meneekö hammaskosketuksen ihmettelyksi kun tuon menee avaamaan?
    Muutenkin kokolailla hämärä systeemi kun tuosta lähtee suoraa akselia ja nivel on vasta n. 40cm päässä. Luulisi, että nivelen kannattaisi olla suht lähellä laakeria.
     
  4. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Itse itselleni vastaten, ei ollut rymppiholkkia välissä, vaan shimmilevy. Tosin ei onnistunut siltikään vaihtaa vanhasta kun Tuon lähdön lisäksi myös itse akseli on lyhyempi. Tiedoksi, jos joku joskus taistelee tuollaisen kanssa, niin jakoaskin pystyy vaihtaa ilman, että moottori-vaihteistopaketin alla olevaa kehtoa (jossa alatukivarret ym. kiinni) purkaa pois. Moottorin etukannakkeesta pultti irti ja tunkkaa hiukan konetta ylös. Kardaanin lähtö irti ja pyörittelee jakoaskia tarpeeks kauan, niin jossain tietyssä asennossa mahtuu ekasta reiästä taaksepäin ja toisesta reiästä jo mahtuukin helppommin tulemaan alas.
     

Kerro tästä muillekin!