-03 112cdi Vito "akkulaturin uhri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja nv-550, 23.2.2018.

  1. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Laitoin heikohkon akun latinkiin että lähtis paremmin -20c pakkasessa käyntiin,kaapelit akkuun kiinni ja nopia tark.,kaikki ok,en kerenny ees kunnolla laittaa laturin töpseliä roikkaan kiinni kun kipinöi ja rätisi laturin alta ja sitte menikin talosta sulakee...vittulainen..siittä laturista oli virtajohon eriste murtunu juuresta ja otti toisiinsa kiinni! No niin,nyt kun laittaa apuvirtaakin niin akussa on yleismittarin mukaan12,90V virtaa mutta startatessa putoaa 5-6volttiin.Maakaapelia kun laittaa paikalleen ni kipinöi aikalailla,eli joku on "vähän"oikosulussa.otin auton laturin +johon irti-ei vaikutusta,akunkin vaihoin-ei vaikutusta.Mistähänpäin alkais seuraavaks tutkimaan? Ens viikolla saa vasta vietyä Haapajärvelle (60km matkaa)vikakoodit lukuun,olis vaa ihan kiva saaha lisää vinkkejä! Vito on automaattilootalla eikä saa käyntiin ni ei saa vejetyäkään sitä,ohjaus turhan jäykkä ja näillä pakkasilla laseista ei nää mittään.Hinuri pääsee ens viikolla hakeen.
     
  2. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Oisko se starttimoottori antaunut...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tyhmä kysymys mutta jos akkulaturissa on muuntaja ja se antaa hauenleukoihin 12-14volttia, niin voiko rikkinäinen 230v johto ennen muuntajaa mahdollistaa hauenleukoihin ison tällin?
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tyhmempi kysymys, eikö sen laturin sulakkeen pitäis poksahtaa, jos liikaa virtaa tai häiriötä silellä muuntajan toisessa päässä!??

    Oisko vaan heikohko akku kyseessä??
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tommosessa älylaturissa enää sulaketta? Jos ei sellanen metallipönttö sitten ole. Tai onko sulake kaapeleiden väärinkytkentää varten, ei verkkovirtaa.
     
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Hitostako mie tiiän, kunhan heitin tyhmää kysymystä kysymykseen??:eek:
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Emmäkään tiiä kuhan sun tyhmään kysymykseen lisäsin oman tyhmän kysymyksen :D
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole ylen harvinaista että akunkenkää kiinnitellessä pikkuisen kipinöi. Mun autossani sen aikaan saa poppikoneiden tehovahvistin. Akku itsessään vaikuttaa olevan likipitäen tyhjä kun noin paljon jännite putoaa. Mittasithan akun navoista etkä esimerkiksi kehnosti kiinnittyneestä akunkengästä?
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kipinöinti viittaa kulutukseen. Tosin noissa uudemmissa vehkeissä on paljon kulutusta ninaina vähän kipinöi.

    Kokeile. Ota laturin virta johto irti kokeile kipinöikö vähemmän. Ja sit sama startille...

    Jos vielä vikaa. Yleis mittari väliin. Ja alat irrottamaan sulakkeita. Kato mikä vaikuttaa
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kokeiles kaverin kanssa, apuvirralla, toinen starttaa ja toinen kopauttaa starttia. Jos näin, startti jumissa/hiilet loppu. Jännite tippuu kun starttaat, viittaa starttiin.
     
  11. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos oot yrittäny tyhjällä akulla ensin startata niin on saattanu startti jäädä "nalkkiin"
    ei ois eka mersu,joka tuon tekee(bendix ei palauta kovassa pakkasessa)
    koita kampiakselista pyöräyttää moottoria "väärinpäin" niin saattaa helpata!
     
    Toope tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ja sitten jako hyppää? Vai onko merssuissa moista onkelmaa?
     
  13. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    no ei kai se ny hyppää jos pikku nytkäyksen pyöräyttää!
    jos bendixi on vauhtipyrän hampaassa pännissä!
    millikin varmaan riittää.
     
  14. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Laturissa ei ollu mitään oikiaa sulaketta vaan se katkasija josta valitaan 4ah tai 8ah latausteho niin siittä palo diodi.Näytin sähkömiehelle ja se sano noin. Eli ite oon ottanu auton omasta laturista päävirta johon irti eikä vaikuttanu kipinöintiin.Toista akkua kokeilin eikä vaikutusta.
    2 tuntia aikasemmin laitettiin apuvirralla käyntiin ja sillon ainakin starttimoottori toimi. Pittää huomenna kokeilla vielä ottaa startin päävirta irti että onko sillä vaikutusta. On vaa hemmetin kylymä pihalla värkätä ilman hanskoja...Autosähköstä kerrottiin että joskus kun on vähän akussa virtaa ja sitte kun saa liikaa esim. oikosulun takia niin saattaa akun napaisuus vaihtua!? tiiä sitte..noo jospa sitä olis huomenna viisaampi.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Se napaisuuuden vaihtuminen näkyisi mittarissa, ja olisitte huomannut varmasti kun apuvirtaa annoitte. Jos siellä jännite tippuu noi kovin, niin kyllä se starttiin viittaa, se on ainut joka voi kyykkää noin pahasti. Ja jos kerta akunkin vaihdoit niin tuskin siinäkin napaisuus vaihtui. Tietty 2 huonoa akkua peräkkäin, ei mahdotonta, mutta ei selitä miksi ei apuvirralla käynnisty. Kyllä kai se apuvirtaa antava auto tiputti kierrokset kunnolla, jos noin paljon imee?
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kokeilitko muuten koputtaa sitä vasaralla? Kuulostaa ehkä rane patentilta, mutta ei ole. Noin se normaalisti katotaan onko hiilet loppu/jumissa.....
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ainahan se hiukka kipunoi ku kenkä paikoilleen laitetaan. Ovi tms luukku jos auki niin hiukka enemmän... Ja taitaa nykyautot enempi kipunoida ko niissä "älyä". Ja akku tyhjä/risa ko startatessa noin paljon tippuu jännite.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. nv-550

    nv-550 Gearhead

    En saanu toista autoa niin lähelle pakua että olis siittä voinu suoraan antaa lisävirtaa vaan otin akun irti oman auton akun viereen. Tuohon napasuuden vaihtoon en ihan heti usko itekkään. Laturiakaan en usko että vois noin tehä koska eihän se 220v tule sen muuntajan läpi..luulen, alkaa tuntua että starttimoottorilta löytyy vika. Oli vaan vähän sormet aamulla jäykkänä -31 pakkasessa ku ruuvaili.
     
  19. nv-550

    nv-550 Gearhead

    jorkkeri72 oli oikiassa,solenoidi oli jämähtäny startti-asentoon!! Perinteisella haarapersevasaralla tuli kuntoon! Suuret kiitokset ideoista!!!
     

Kerro tästä muillekin!