07 sebring virtapuolen/käynnistys häikkää

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cnn, 12.2.2020.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Elikkäs kokeillaan osaisko täällä joku antaa suuntaa antavaa neuvoa. Ongelma on tällainen, kyseessä 2007 vuoden chrysler sebring ja ongelma on toisinaan tapahtuva käynnistymättä jättäminen. Eli aina harvakseltaan kun avaimesta vääntää niin alkaa vaan startti naksumaan, sama monta kertaa kokeilee niin ei käynnisty. Mutta kun buusterilla antaa virtaa iskarin tolpissa oleviin napoihin niin saman tien lähtee. Saattaa pelata useamman päivän ongelmitta ja sitten toistuu. Akun olen vaihtanut, ja se ei tilannetta kummemmin auttanut. Itse pähkäilin et voisko ongelmaa olla itse akun ja noiden tolpassa olevien napojen välillä olevassa johdotuksessa. Kun kerran niistä erillisistä navoista lähtee välittömästi buusterilla käymään. Eli vaikuttaa ettei saa akulta itsessään tarpeeksi aina virtaa sinne liitoskohtaan saakka? Ja vikakoodeja ei ole... o_O
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Itse veikkaisin starttimoottorin solenoidin kärkiä.
     
  3. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Voihan sekin olla. Mutta vaikuttais erikoiselta et miks täys akun virta ei sitä riittäs käynnistään siinä tapauksessa. Kun buusterilla lähtee ilman muita toimenpiteitä...
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Usein solenoidin temppuilu ilmeneekin aluksi starttausvaikeuksina jos ajovalot on päällä. Joskus ajovaloilla tehtävä pikainen testi varmistaa ton vian. Jos valot päällä startatessa startti vaan naksahtaa ja valojen sammuttaminen korjaa tilanteen, niin diagnoosi on entistä varmempi.
    Siinä vaiheessa akun kunnolla ei ole merkitystä jos solenoidin kärki on nokeentunut tai palanut ruvelle.
     
  5. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Valoautomatiikkaa tässä ei oo,joten aina valot pois startatessa, joten tuohon en osaa sanoa mitään. Ja en sitä epäile etteikö vika vois siinä solenoidissa olla. Se vaan ihmetyttää et miten se kuitenki aina buusterilla lähtee ongelmitta käyntiin? Sehän vaan pukkaa pikkasen isommalla piikillä virtaa. Jos se solenoidi on viallinen niin miten se pieni lisävirta sen herättää? Tää on sinällään kohtuu mystinen ongelma, jos ois vikakoodeja niin helpottas ehkä hieman asiaa o_O
     
  6. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Mulla oli stratus joka alko naksutteleen mutta lähti aina käyntiin useamman yrityksen jälkeen. Kunnes ei lähtenyt.

    Laturin hiilet ihan lopussa.

    Apuvirralla en muistaakseni edes koittanut.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Starttiboosteri nostaa jännitettä useammalla voltilla, jolloin hiiltyneenkin pinnan läpi menee vielä riittävästi jännitettä läpi. Useampaan starttiin oon noi kärjet vaihtanut just samojen oireiden takia. Kaikki naksuttelevat startit on ollut Denson valmistamia.
    Jos saat sen valoautomatiikan pois päältä, eli saat ajovalot päälle starttauksen ajaksi, niin koita onko sillä vaikutusta. Oletettavasti automatiikan ohjaamat valot kuitenkin sammuu kun avain väännetään start-asentoon?
    Vialliselle starttimoottorille ei taida vielä yhdessäkään autossa olla vikakoodia :confused:
     
  8. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Pitääpä vähän perehtyä noihin vaihtoehtoihin. Mistäs noihin denson startteihin saa varaosia? Paikallinen varaosaliike ei niitä löytänyt :oops:
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    Jännitemittari akun +navan ja startin +navan välille. Jos jännite on yli 1V startatessa, niin vuotaa jostain liitoksesta, ehkä hapettumaa. Sama testi miinuspuolelta. Ootko puhdistanut akun navat ja kengät?
     
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  11. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Kyllähän mie akun vaihdon yhteydessä ne kengätkin puhdistin. Ja myöskin ne + ja - navat konehuoneen puoleltakin. Varmaa ois syytä vilkasta startin päästä piuhojen liitosten kunto, ja tehä nuo mittauksetki
     
  12. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Paljonko akun navoilta löytyy jännitettä ja minkä verran löytyy konehuoneen jumppereilta? Kone sammuksissa siis. Omassa oli akulta lähtevä maapiuha kiinnitelty aikaisemman ranen toimesta päin sitä ittiään.
     
  13. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Ennen akun vaihtoa mittailin konehuoneen puolelta, se oli jotain 12,35v lepojännite. Akulta en hoksannut mitata samalla. Pitää tuokin vielä tarkistaa ettei akun ja noiden erillisten napojen jännitteen välillä ole eroa...
     

Kerro tästä muillekin!