1. happianturi ja 150tml takana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lettu, 8.4.2003.

  1. Lettu

    Lettu Gearhead

    luin haynesin kirjasta että happianturi tulisi vaihtaa max 30tml välein.
    Huoltokirjan ja entisen omistajan mukaan tähän tsevyyn ei ole koskaan vaihdettu happianturia.

    Jaa vaikuttaisiko tuo johonkin jos uuden asentaisi vai meneekö rahat haaskoon (heii sillä hintaa saa yli 50litraa 95:sta!)?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä sitä kirjaa kannattaa uskoa, vaikka 30 tml vaikuttaa aika lyhyeltä (dodgessa 98 tkm). Saattaa bensanmeno pienentyä.

    Vanhan anturin irrottaminen on kivaa...kannattaa sitten siihen uuteen laittaa sitä antiseizecompoundia, jotta sen saa joskus vuosien päästä irti.
     
  3. Lettu

    Lettu Gearhead

    Jees, mielenkiintosessa paikassa näyttäs olevan. Ilmapumpun putkisto just passelisti siinä tiellä :smile:
    haynesikin vihjas että SAATTAA olla vaikea irrottaa että että..
     
  4. barfly

    barfly Gearhead

    Taitaa olla aikas moni asia Jenkkiautossa mallia.."hankala vaihtaa" tai jos ei vielä näy, niin irroita tuo jne.
    Nimim. Laturiremppa vanissa tehtynä.
    Ja Chiltonin oppaasta bongattuna ylläoleva teksti.
     
  5. vw79

    vw79 3rd gear

    vai kirjaa kannattaa uskoa, no mulla toimii orig lambda ja mittarissa yli 270tkm. tulee samalla mieleen bilteman suositus tulpanjohtojen vaihtoväleistä- 40000tkm. samassa käyttöpirssissä edelleen orig johdot. vastukset on mitattu ja ovat ok.

    mitäs noit turhaan vaihtamaan, bensankulutus ei ole miksikään muuttunut ja katsastuksessa mittarit näyttää nollia pakokaasupäästöille.

    saksalaistalaatua?
     
  6. blacko

    blacko 3rd gear

    Mittarit näyttää nollaa ?? Oot vissiin työntäny sen sinne katsastukseen tai sitten on mittarit ollu huollon tarpeessa...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lambdan vaihtoväli on n 100 tkm, mutta voihan se pitempäänkin kestää...jossei ole enää kunnossa niin polttoainekulutus voi kasvaa,kone voi tuntua tehottomalta tai päästöarvot nousta eli jos hinta on 40-50 egeä niin kauheesti ei kannta kärsiä /odotella ongelmia
     
  8. Mosse

    Mosse Gearhead

    Usein on todettu että ei ehjää kannata ruveta korjaamaan... Eli jos ei yllämainittuja oireita ole...
     
  9. vw79

    vw79 3rd gear

    hc ja co arvot ovat tosiaankin nollat tai korkeintaan hc 1 tai co 0,01. raja-arvot muistaakseni hc 100 ja co 0,3?! lambdakin noin 1 eli mahtuu 0,97-1,03 arvoihin.

    selkiskö?
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    vw79 kirjoitti:

    "vai kirjaa kannattaa uskoa..."

    Noissa hayneseissa ja chiltoneissa on se hyvä puoli, että niitä lukemalla ei ainakaan autoa riko enempää. Esim. jos vertaa käyttöohjekirjan ja noiden tee-se-itse-raamattujen suosituksia vaikka öljynvaihtoväleiksi yms. niin usein viimeksimainituissa suositellaan tiheämpää vaihtoväliä.

    Kyllä mulle kerran ooppelkorjaamolla suositeltiin ooppelkorjauskirjan roskiin heittämistä. No, koirat sitä kirjaa järsi, mutten siitä ole luopunut ja hyviä ohjeita sieltä on löytynyt sekä ooppelin että muidenkin autojen elvyttämiseksi.
     
  11. pannupää

    pannupää Gearhead

    Ooppelkorjaamolla saattoi olla syynsä suositella moista... vaikka taitaapi heillä kyllä duunia riittää!
     
  12. Lettu

    Lettu Gearhead

    varmaan joku oikeeki työkalukin olemassa jolla tuo lähtis fiksusti irti. 22:nen lenkki passais muttei saastehäkkyröitten ja jarruputkien takia mahu vääntään. tulppa-avain on liian heikko ja siihen ei saa oikeen vipuvartta kaveriksi. hylsyllä ei tee mitään, paitsi jos repis sen anturin perästä lähtevän johdon vit ..pois ja sit räikällä vääntäs. uutta anturia ei varmaan älyttömän tiukkaan tarttiskaan pystyy vääntään?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noh, meikä on heittänyt Haynesit ja Chiltonit jo aikaa sitten, sanonko minne.
    Alkuperäinen GM:n korjaamokirja sanoo, että käytä konetta hieman ensin. (putki laajenee enemmän, kuin anturi)
    Kylläpä Buickistakin irtosi happianturi helposti.
    Sen irroitukseen on kyllä olemassa oma (pitkä) hylsynsä, joka on lovettu sivusta, että piuha mahtuu ulos.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Minä vielä, siitä happianturista.

    Saattavat olla niin tiukassa, että joutuu toimimaan seuraavasti:

    Hanki itsellesi sekä se lovettu happianturihylsy asennusta ja kiristystä varten että irrotusta varten pitkä tavallinen 22 mm (jos nyt sattuu olemaan 22mm anturi).

    Konetta kannattaa käyttää "hieman" eli putki kuumaksi, sitten johdot poikki vanhasta anturista, 22mm hylsy vanhaan anturiin ja sitten riittävästi jatkovartta. Noin se dodgesta irtosi, voimaa sai käyttää.

    Ja sillä oikealla lovetulla hylsyllä sitten uusi anturi kiinni. Se anturihylsykin kun senkuin leviää, sitä vanhaa irrotettaessa (ei siis irtoa).

    Haittapuolena tässä väkivalta-asennuksessa on se, että vanhaa anturia ei voi enää käyttää.
     
  15. Lettu

    Lettu Gearhead

    noniin anturi vaihdettu. lähti aika kätevästi kun käytti 22:sta lenkkiä. Vipuvartta sai aikaseksi aika kiitettävästä ku otti toisen lenkkiavaimen siihen jatkoksi.
    tasaseen käyp.
     

Kerro tästä muillekin!