10 bolt 7.5" kestääkö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja spede, 5.6.2015.

  1. spede

    spede Gearhead

    Nova vm70 kutosella ja peränä 10bolt joka varmaankin 7.5". Kone vaihtuu 383sbc ja teho tavoite 500hv, kannattaako tuohon perään ostaa tiuhaa välitystä ja lukkoa vai katseleeko heti jotain kestävämpää perää? Katurenkailla tullaan ajamaan.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hommaa vaikka isompi perä hyllyyn ja kokeile miten kestää. On niitä moni varoiks vaihtanu pienimmilläkin tehoilla.
     
  3. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Eiköhän siellä kuitenkin ole 8.5 perä. Välityksiähän voi aina vaihtaa, mutta jos woimaa tulee n.500 pollea, niin älä turhaan vaihda kovin tiuhaa välitystä sinne.
    Ja kyllä se 10bolt, 8.5 kestää kunnossa ollessaan aika paljon kiusaamista.
     
  4. spede

    spede Gearhead

    Camarossa mulla on 8.5" perä ja tuo näyttää erilaiselta. Tuolta katsoin tunnistus kuvia: http://novaresource.org/axle.htm#Identify
    Camarossa juuri tuo keskinmäinen ja Novassa erinäköinen. Kopan koossakin taitaa olla eroja 8.5" ja 7.5" välillä? Numeroja yritin hangata mutten löytänyt. Se taitaa olla 8.2" kun tuon sivun mukaan 7.5" tulee vasta 1976 mallissa alkaen.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Novassa hyvin todennäköisesti 8,2" perä, itellä ainaki oli '70 Novassa (alunperi 307cid kasilla).

    Omassani se oli vielä 2,52 aavikkovälityksellä ja lukoton. Sitten tuli 383cid kone ja kuukauden laulatuksen jälkeen räjähti TH350:n spragi. Taka-akseliksi hain muuan jenkkipurkaamolta '69 Impalan 12-bolt akselin jonka banjoon kaveri vaihtoi Novan vanhat akseliputket jarrukilpineen ja jousitallioneen ja kaikki muu paitsi jarrut tuli sitten uutta. Laskeskelin että siihen 8,2" 10-bolt akseliin ei olis jääny kuorien lisäksi mitään vanhaa koska oisin kuitenki uusinu vetarit, laakerit, välityksen ja carrier lukolliseksi myös. Eli kun se 12-bolt akseliaihio oli lähes ilmainen, se tuli melkein samalla rahalla tehtyä siitä.

    Ongelma Novassa 12-pulttisen kanssa on se ettei valmista akselia käytettynä oikein tahdo löytyä (harvinaisia) ja uudella kopalla on tietysti uuden hinta.

    8.5" 10-bolttia pitävät myös aika kestävänä, toisaalta kaverin '68 Camarossa on 8.2" 10-bolt kestänyt yli 500cid isolohkon kanssa jo useamman kesän ja kenkää on varmasti saanut. Itse ehkä etsisin ensin Novaan suoraan sopivaa 8.5" perää, tekee sen rauhassa valmiiksi ja nakkaa sitten paikalleen niin saa akselin teon aikana ajella ja jos joku menee vituiksi niin vaihtaa vanhan takasin.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    ...sen verran lisäisin vielä, että kun nuita akseleita purkaa niin ei siinä 12-pulttisessa mielestäni mitään sen kummempaa taikaa ole, kaikki on vain suhteessa hivenen isompaa ku 10-pulttisissa. Lautaspyörä 12-pulttisessa on 8,875", 10-pulttissa 8,5" ja 8,2", osien kokoero on aikalailla tuossa samassa suhteessa. Jälkituotantokopassa voi poskilaakereiden kiinnityspulttien ympärillä olla valussa enemmän tavaraa ku orkkiksessa. Eli mielestäni ne puhujat joille 12-pulttinen on ainoa vaihtoehto, ja muu on paskaa, ei ole välttämättä itse koskaan kyseisiä akseleita purkanu ja verrannu osia keskenään.
     
  7. spede

    spede Gearhead

    Pidetäänpä silmät auki jos löytyisi 8.5" Tonnin luokkaa näyttäisi olevan lukko ja välitys 8.2" perään.
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    ...+ asennussarja (laakerit ja shimmit). Seuraavaksi alat miettiä, mitä vanhat vetarit mahtaa kestää ja oisko se sama laittaa myös c-clip eliminaattorit :)
     
  9. spede

    spede Gearhead

    Onko noissa vetareissa mitä eroja? Eiköhän se 8.2" kestä, kun kasaa uusilla osilla ja tuskin tulee 255 leveämpää katukumia laitettua.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aika rimpulat ne chevyn 8,2" vetarit ovat ainakin silmämääräisesti (65 mallisesta tosin vain kokemuksia). Tuollaiseen omaan Buickissa hätävaraperänä olevaan laitoin Moserin vetarit ja niihin c-sokkaeliminaattorit.
    Kannattaa huomioida että 8,2" BOP-perissä on pyöränlaakereiden lisäksi erona se että vetareiden booritus on eri profiililla kuin Chevyssä, jos osia vaihtelee keskenään.
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Katukumeilla kestää. Eli normikumit sutii. Ehjät akselit ei poksahda, kun "sulakkeena" on katurenkaat. Sliksit ja liimarata on jo kovempi koitos.
     
  12. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ei se 7,5" ihan läpimätä ole. Riippuu aika lailla käyttötarkoituksesta. Näitä 7,5" välläreitähän on myös vakiona 2000 luvulla LS moottorien perässä 350hp jatkeena tehtaalta.

    Jos liimarenkailla aattelit äkkilähtöjä, niin sitten kannattaa hylätä. Kannattaa myös miettiä harrastuksen kehitystä jatkossa, että jos nyt panostaa pelkkään 7,5" versus vaihtaa koko akselin isompaan. Ite kannattaisin isompaa akselia.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla pitäis olla '70 Novan 8.2" 10-bolt vetarit ja '69 Impalan 12-bolt vetarit tallilla, voin niitä vertailun vuoksi mittailla jos en ole laittanut niitä kiertoon.
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Eipä löytynyt 12-bolt vetareita enää, mutta 10-bolt 8.2":n vetareiden halkaisija on boorin kohdalta ~30mm, puolivälistä vetaria sama ja sitten paksunee pyöränlaakerin kohtaan saakka joka on n.35mm. 12-bolt akselissa on sama laakeri (ainakin Novassa), mutta booreja muutama enemmän, joten 12-bolt vetari on keskimäärin hitusen paksumpi. Netistähän nuita mittoja varmaan löytyy, ja uustuotantona saanee eri vahvuisia ja paksuisia akseleita...
     

Kerro tästä muillekin!