10 bolt 8.2" 2.73 vaihto 3.36 vai 3.55?käyttökokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja janne28, 29.12.2005.

  1. janne28

    janne28 1st gear

    Chevelleen tarttis saada uus välitys tuon aavikkoperän tilalle,kumpi 3.36 vai 3.55 kannattais valita.Tekniikka on 350 th350 ja 10 bolt.Renkaat takana 245/60/15"(n.66cm korkeat).Ajot ovat sekalaisia (kaupunki/maantie/ehkä joskus 400m :) ) ,jos jollakin ylimääräisenä noita välityksiä niin nekin kelpaavat(vain hyväkuntoiset tai uudet).
     
  2. Fodor

    Fodor 1st gear

    Omassani on 3.08, takarenkaat hiukan matalemmat, tod mukava sekalaisessa ajossa. 100km/h kiertää n.2400rpm. 3.7 välitys EI ollut hyvä, tulee kuitenkin ajettua muuallakin, kuin taajamassa.

    Taitaa olla 245 jämpti, mikä et vanteissasi on?
     
  3. nova70

    nova70 1st gear

    olis 3.7 uusi 0468101524
     
  4. janne28

    janne28 1st gear

    Kiitos tarjouksesta,mutta tuo 3.55 on ehdoton maksimi ylöspäin.65 letukassani on 3.73 välitys ja siihen jouduin vaihtaan th700 lootan 350 tilalle käyttömukavuuden takia.245 mahtui helposti 275 tilalle :) vanne on 8.5 leveä ja backspasing n.100mm.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ota Harvin perä jonka "siedät" Mulla on 3.73 välitys ja 265/50 -15 renkaat

    3000rpm ja nopeusnäytön mukaan 99 km/h... (lootana th 350)

    Eli noista vaihtoehdoitsta toi 3.36
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli kaminossa 3.36:1 ja aina tuntu maantiellä että sais olla harvempikin. Ja vartilla kaipas aina tiuhempaa välitystä. (eli liian vähän vaihteita!) Melkoinen kompromissi toi peräruuvi on, mutta mikäs se chevellen nykyinen aavikkovälitys on? Siitähän sä voit sitte räknäillä kuinka paljon rundit nousis noilla uusillä välityksillä esim 100km/h vauhdissa.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mul on impalassa 3.31 ja alla ollut ainakin 225/70-15, 255/60-15 ja 275/60-15, kaikilla ollut oikein hyvä yleisvälitys eli pelaa maantiellä ja kiihtyykin kohtuudella. En laittais tiheämpää autoon jolla ajetaan enempi maantieajoa, yli 100:ssa alkaa kone jo kurnuttaa kohtuu kovaa.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos on loikkariloota niin yli 4 ruuvi "muuttuu" alle 3 ruuviksi. Esim. 700 ja 200R toosissa kiekat putoo 33% loikkari päällä suorasta. Ihan peruslahnakin rupee jopa hieman kiihtymään kun ruuvi muuttuu pykälänverran tiheämmäksi.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nii muuttuuki ja siks mulla muuttu th350 automaatti > T56manuaaliks.
    Mut vaikka tos on vielä pitempi loikkari toi kutonen (0,62) verrattuna th700 neloseen (0,7), niin silti vaihdoin 4.11 perävällärin harvemmaks, eli 3,54. Nyt rupee olee maantievällärit kohallaan.. (3,54 x 0,62 = 2,195!!) Suht matalalla renkaalla 2000rpm = 108km/h. Ja silti tuntuis vielä jaksavan lähteä jotenki.
     
  10. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulla oli Camarossa 2,73:n jonka vaihdatutin 3,23:en,ihan passeli valinta tollaseen kesäseen käyttöpeliin.Ja takanakit on 245/60x15.
    Tietysti loikkari laatikko ja n.3,73 välitys olis nannaa.
     
  11. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Mulla on Chevelle farkussa ilmeisesti 3.36, lootana th700. Pitää pientä ulinaa siinä 80 kmh vauhdissa joten on jo varaperä (sedanin, ilmeisesti 3.08 ) tallissa odottamassa. Ja sitten vielä 2.73 välitys jos innostuisi oikein piitkänmaatkan kruiseria tekemään. Tällaisen farkunhan nyt ei tarvitse irrota viivalta kuin nakki haulikosta mutta menisikökö TH700 + 2.73 jo överiksi? Pata on bensapihi 307 ja takanakit maltilliset 225/60/14...mahdollisesti tulevaisuudessa 225/60/16.

    Voihan sitä aina hoitaa ohitustilanteet kakkosella :D
     
  12. nova70

    nova70 1st gear

    oli si vielä 3.08 ja 2.56 välitteiset perät
     
  13. janne28

    janne28 1st gear

    Pitkällisien jahkailujen jälkeen tilattu 3.55 välitys,ajellaan muilla pirsseillä sitten mukavammilla matkakierroksilla :D .
     
  14. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Mulla on elmerissä tehtaan jäljiltä 2.56 ja TH200-4R, renkaina kesällä jotkut 215/75-15. On muuten aikamoiset aavikkovälitykset, kakkosta tarvitaan ohituksissa, kolmonen tulee joskus reilusti toisella sadalla ja kiihtyminen loppuu sitten aika pitkälti siihen 305:n rajallisen tehon vuoksi. Ykkösellä ja kakkosella pääsee hyvin liikenteen mukana, eikä vielä liikaa soppaa, joten kai se hyvä kumminkin on.
     
  15. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Jees mulla oli myös edellisessä Skylarkissa 360 + th350 + 2.56, kone kiersi aika hyvin ja otti kakkosella about 160 kmh...ohituksissa toimi aika hyvinkin, paras tehoalue jotenkin sopi kakkosella tuonne 80 - 150 kmh alueelle mutta paikaltaan lähti kuin lehmä ojanpohjalta.
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Toihan on melkein kun mulla nelivaihteisella Toploaderilla. Tähän asti tiennyt, ettei multa puutu viidettä vaihdetta, mutta nyt taitaa ollakin, että puuttuu ykkösen lisäksi myös kakkonen. :rotfl:
     
  17. sbc350

    sbc350 Gearhead

    72 caminossa 3.36. vähän on vartille pitkä, mutta muuten mukava yleispätevä välitys, lootana siis th350.
    vanha perä oli 2.41 ja melkoinen ero oli kun vaihdoin 8)
    3.36 + 255/60r15 + 1:1 lodju+100kmh = 2675rpm
    ja 5500rpm = 205.6km/h
     
  18. heka66

    heka66 1st gear

    Tota välitystä jos vaihtaa 2.73:sta 3.jotain niin joutuuhan siihen vaihtamaan muutakin. Esim. tasauspyörästön kopan, siis sen mihin tulee iso lautaspyörä kiinni. Itellä on meinaa rojekti kesken, mutta välitykset toisin päin.
     
  19. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    :eek: hä eikai ny sentää?
     
  20. Vormula-77

    Vormula-77 1st gear

    otahan selvää voiko 2.alkavan välityksen vaihtaa 3.alkavaan, se ei aina onnistu. itse suunittelin välityksen vaihtoo mut vaihtoehdot oli vähissä. nyt on välitys edelleen 3.23, mut th350 vaihtu th200r4. 2200rpm ja vauhtia 120km/h nelosella,kolmosella 2200/80...
     

Kerro tästä muillekin!