10 bolt.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 7.10.2008.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Miten paljon Chevyn 8.2" lautaspyörällä olevasta akselista voi olettaa tehonkestoa? Tarkoitus on jatkaakin 8,5" leveillä slickseillä koska suurempia ei autoon mahdu muutakuin suurilla muutoksilla. Trans brakea ei ole tulossa, kyseessä kuitenkin ihan katuauto josta johtuen turbiinikin pysyynee aika maltillisena.

    Käytössä on jo C-clipsi eliminaattorit mutta jos vaihtaisi vahvemmat vetoakselit?
    Välitys on Richmondin 3,73:1 ja lukko Auburn.
    Onko sellaisista takakansista hyötyä missä poskilaakereille erilliset pultit? Entä kuoret, josko niihin hitsaisi lisärautaa jäykistykseksi?

    Sen tiedän että yleispätevää vastausta on mahdoton antaa ja kaikki riippuu kaikesta, kuitenkin kovasti kiinnostais kuulla miten kovaa tollasella akselilla on menty ja millä muutoksilla? Sekin että mistä hajos jos niin kävi :rotfl:

    Ideana se että ei tarvis turhaan tehdä seuraavaa akselia jos tuostakin olis johonkin, siihen kuitenkin on satsattu aikalailla. Kaiketi sitten se seuraava akseli on painavampikin kyseeseen tullessa mopar 8 3/4" tai gm 12 bolt.

    Edit senverran että tarkoitus on siis tehdä tehokkaampi moottori ja arvailen kestääkö akseli?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Super Chevy-lehden Nova-erikoisnumerossa tekivät ´66 (tai ´67, en muista varmasti) orkkisperän, ja väittivät kestävän 11 sekunnin vetoja, en tosin tähän hätään muista millainen rengastus ja tekniikka autossa oli... Jutussa muistaakseni laittoivat perään poskilaakerien tuella varustetun takakannen, kai siitä jotain apua on?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiitti vinkistä, luin artikkelin Super Chevystä.
    Kaiketi tarvitsen vain vetoakselit ja teen itse takakannen alumiinistä. Vahvistusraudat kuorelle taidan unohtaa, eivät artikkelissakaan epäilleet kuoren kestävyyttä?
    Sikäli omituista että käyttivät vielä c-klipsillisiä vetareita eikä eliminaattoreita asennettu? Jotenkin ajattelisin että olis ensimmäinen muutos olis laakeroinnin muutos jos akselia käpistelee ja varsinkin kun slickseillä ajelee?

    Se jäi auki että mitä artikkelin auto painoi ja mitä se meni loppunopeutta mutta 60ft oli kyllä kova 1,5alkuinen ja sellaisella ajalla olisin omallakin jo päässyt 11s. puolelle :p
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuota vähän ihmettelin itsekin, miks laittaa vahvemmat vetarit c-clipeillä...? Mene ja tiedä... Mutta ilmeisesti 8.2 kestää aika paljon, varsinkin köykäsessä autossa. Itsekin meinasin pysytellä omassa tötterössä orkkisperässä, tosin se on hyvin kaukana 11 sek autosta, hyvä jos on 16 sek peli :rotfl:
     
  5. MK1

    MK1 Gearhead

    minulla aikoinaan -66 nova jossa kyseinen perä myös,9" slikseillä poiki se tasauspyörästön valu keissi alastarossa......ihan vaan tiedoksi.. :-?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ahaa, siis tasauspyörästön runko vai hajosko ihan kuoret? Jos tasaupyörästön runko niin mikä lukko oli käytössä vai mahdollisesti minispooli?
    Just tätä tarkoitin että mistä se akseli rivahtaa jos näin käy, ettei tee muutoksia turhaan jos sinne jää kuitenkin joku heikko kohta?

    Löytykö lisää negatiivisiä kokemuksia, vai onko kaikki olleet jo heti järjissään ja vaihtaneet jotain kestävämpää alle :rotfl:
     
  7. MK1

    MK1 Gearhead

    lukko oli juu ja kaikki 100%...... ja nimen omaan juuri se valurauta kotelo minkä sisällä tasauspyörästön rattaat ovat oli se mikä poiki,minkä seurauksena romut ulos banjosta...
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Selvä, oletan että lukon runko olis paremmasta aineksesta tehty? Ainakin se näyttää siltä...
    Uskallatko MK1 kertoa mitä autosi meni ja millaisella tekniikalla ennen akselin porsimista :odroll:
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Tiedossa kolme tapausta 8.2":a jossa keskitappi kalvanut itselleen lisää tilaa murikan valuun. Ilmeisesti pidätinruuvin katkeamisen takia. Aikanaan varmaan aiheuttaa murikan täyshajoamisen. Jos kardaania edestakas pyöritellessä on normaalia isompi tyhjä liike, saattaa syy olla tämä. Omassa oli melkein varttikierros.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Alkuperäisessä tasauspyörastön rungossa on mullakin ollut onkelmia, ristitappi joskus ikäänkuin hitsautui runkoon kiinni. Kiva kaiveskella mäkeen että sai remontoitua. Toi Auburn on kyllä pysynyt läjässä sen suhteen ainakin toistaiseksi...
    Uskoisin että lukollisessa ristitappi ei ole niin iso onkelma, eihän silloin enää tule tilannetta jossa toinen pyörä pyörisi ja toinen ei joka johtaa tohon sulamiseen ennen pitkään?
     
  11. MK1

    MK1 Gearhead

    Toki toki,ei nää jutut mitää avaruustiedettä ole... :wink:
    Eli ajat oli jotain 13 sek. ja paras loppunopeus tais olla jotain karvan alle 180,että ei mikään voimamoottori ollu kyseessä.. :odroll:
    sen jälkeen tuli ysi tuumasen banjo ja strangen sisuskalut detroit lokkerilla,peräonkelmat loppu siihen...näin siis vuonna -94...
     
  12. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meitillä on 8,5" perä Raketissa.

    Kaudella 2008 paras aika Kalajoella (WCSC) 12,392 s / 165,947 km/h.
    - Olds 462 (455+0.030) 400+ hp + TH400 man&transbrake, perässä Strange spool + Richmond 4,56 välitys + Karpiolan vetarit + M/T ET Street 30x13.50-15 renkaat, autona kevyt 1500+ kg (kisapaino) '79 Olds Delta 88 PROstreet, perä kesti hyvin.

    Kaudella 2006 paras aika Porissa (Money Bracket) 13,226 s / 157,96 km/h.
    - Olds 462 (455+0.030) n. 380 hp + TH350 vakiohko (ajettu D:llä) perässä vakio lukko & Richmond 3,90 välitys + vakio vetarit + M/T Sportsman Pro 28x10.50-15 renkaat, auton kisapaino 1800+ kg, perä kesti hyvin (kuskinpuolen vetari oli mennyt n. 1,5-2 kierrosta).

    P.S. Raketissa on B-perä eli tehtaan pulttilaippa vetarinpitimenä.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jees, kyllä se siis jotain näyttää kestävän, jopa breikkikäytön. Tarkasti en kyllä tiedä mitä eroa on 8,2" ja 8,5" akselin välillä että onko isompi ratkaisevasti parempi vai kestoltaan suurinpiirtein samanlainen? Ainakin 8,5" oli seuraaja 8,2":lle.
    Mutta näkisin että vetarit vaihtamalla ja takakannen vaihdolla olis riittävä aleksi mun käyttöön :odroll:
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä olen ymmärtänyt että 8.2 olis jopa kestävämpi kun tuo kasipuolikas...? Vai oonko ihan hakoteillä?
     
  15. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Minä taas oon kuullu, että tuo 8,5" on jonkin verran vanhempaa 8.2-tuumaista vahvempi. Jotkut pitää sitä jopa lähes yhtä vahvana, kuin 8.75" 12-pulttista. Kasipuolikkaan kanssa yhtä aikaa oli sitten saatavana 7.5" perää, joka puolestaan ei ole kestävän maineessa.

    Mutta kommentti itse aiheeseen, ettei mene ihan ohi: Omassa kesäautossani on tuommonen 8.2" lukollinen perä ja hyvin se siinä on kestänyt. Lukko on alkuperäinen 60-luvun osa, kuten välityskin. Pari kesää sitten kiristin levypakkoja ja muutenkin tarkistelin kuntoa, ihan hyvältä näytti. Nyt tein uusilla osilla toisen perän, kun sattui romut olemaan hyllyssä. Vanhan voisi ottaa taas tarkastukseen ja varaperäksi, koska välitys antaa vähän ääntä ja muutenkin parempi ottaa pois, ennen kuin särkyy. Autossa on kevyesti viritetty kasi, meni joskus 12.8 vartilla noin 1500-1600kg:n painoisena. Sliksejä en ole vienyt lähellekään autoa, sen verran pelottaa perän ja korin kestävyyden puolesta. Sutikoon, se ei oo niin vaarallista.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toisaalta eihän slicksejä tarvitse käyttää jos pääsee noin rivakasti katukumeilla noin painavassa kuosissa? Omallani katurenkailla g-techillä paras mitattu 13,2s joten pidän aikaasi erinomaisena. Jos yhtään samalainen oli sulla 60ft mitä mulla niin loppuja oltava jo 190-200km/h?

    Nyt lisää aihetta tutkineena näkyis toi 8,5" akseli olevan hyvinkin kestävä, ainakin 70-luvun Camaroista artikkeleita lukeneena näyttäs siltä. No eipä siinä tosiaan ole suurta eroa enää lautaspyörän halkasiassakaan 12bolt versioon, sikäli kun siitä nyt voi mitään päätellä...
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Minkäslaisia aftermarket vetareita ootta käyttänyt ja millaisilla kokemuksilla? Mietin vaan että mitä maksaa kotimaiset vai tuleeko halvemmaksi Stranget tms. ?
    Joku täällä mainosti Mopariin saatavia itse sopivaan mittaan lyhennettäviä vetareita, onkohan sellaisia Chevyyn? Jos joskus sittenkin kaventais?
     
  18. 00JONE00

    00JONE00 1st gear

    Mulla stepperin perässä auburin lukko ja alkanut näin syksyllä korvalla luistaa. Alku kesästä tuli kumiteltua parit kiekot ja laskettu kylkieellä, mut nyt lipsuu, ei oo enää kivaa :cry: . Mikä neuvoksi, Auburi roskii detroit lokkeri yms tilalle?
     
  19. lake ender

    lake ender Gearhead

    Aihetta vähän sivuten: Miten ton 8.2" ja 8.5" perän erottaa toisistaan päällepäin? Vai pitääkö ottaa takakoppa pois ja mitata lautaspyörä.
     
  20. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    oisko tosta mitään apua ?
    http://www.oldsmobility.com/10bolt-tech.htm
     

Kerro tästä muillekin!