10-pulttisen onkelmaa. (keskitapin lukituspultti poikki)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SRV, 30.10.2009.

  1. SRV

    SRV 1st gear

    Joo eli tollanen onkelma olis ratkastava..
    Jonkun näkönen lukkoperä toi on ja tänään kävin sitä purkamaan niin joku on sen keskitapin lukituspultin katkassu sinne sissää.

    No nyttenhän siellä on sitte kans pätkä vastakierretappia mukana!! :poff:

    Olisko kellään mitää ideaa miten ton sais viel ehjänä purettua vai laitetaako romumiehen mukaa..?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    lyöt siihen ristitapin päähän raivokkaan kovaa niin pitäis katkee se pultti suht siististi ja saat tasauspyrästön irti ja pöydälle.näin olen kerran toiminut ja sain pultinnysät kaivettua irti.
     
  3. SRV

    SRV 1st gear

    Arvaas oonko jo lyönny... :wc:

    Täytyy ottaa huomen Woimajuomaa pikkasen enempi ja koklata uuestaa..
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noin minäkin tein ja tuli pultinjämä kehdosta läpi: pultti jatkuikin tapin läpi reiän toiselle puolen kehtoa. Uuden lukituksen tapille olisi voinut tehdä toiseen päähän, mutta nakkasin koko läjän romulavalle....
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    On sitten kertakaikkiaan kettumainen homma, mulla vaan oli käyny vielä sillein että se keskitappi oli hirttäny pieneen rattaaseen kiinni, arvaappas oliko hakkaaminen että sai irti, vaikka lämmitti ja toista osaa jäähdytti. Ja syyllinen oli se ettei perässä ollu oikein öljyä enää ollenkaan! Kannattaa aina tarkistaa kun ostaa uutta harrastepeliä, sen minä sain ikävällä tavalla huomata!
     
  6. mannekiini

    mannekiini 1st gear

    täällä vähän sama homma paitsi että ei ollut koko pultista mitään tietoa enää, liekkö ikinä ollukkaan...
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ne 10-pulttisen perät mitä mä olen nähneet katkenneilla keskitapin lukituspulteilla, varsinkin sellasilla mitä ei saanut pois vastakierreporalla tai tapilla, tarvitsivat uuden murikan perään, koska keskitappi oli kulunut väljäksi murikan poraukseen, ja kokonaisuutena ton paletin korjaaminen koneistuksineen olisi tullut paljon kalliimaksi.
     
  8. mannekiini

    mannekiini 1st gear

    mulla oli ne murikan poraukset hakkautunu väljiks ja tapista hävinny tavaraa päistä... romukoppaan joutaa...
     
  9. SRV

    SRV 1st gear

    Tää perä näyttäs/tuntus kaikinpuolin muuten ihan hyvältä...

    Mutta toi vitun pultti nyt sitte!
    Persaukinen ei viittis ihan suoraa tota romiksee heittää vielä!
    :x
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Ittellä oli leikannu kiinni toiseen pikkurattaasen ja luonnollisesti katkaissut sitten sen lukituspultinkin,
    raivoisalla kahden ehtoon lekomisella tappi irtosi, hitsasin tapin päähän lisää tavaraakin notta pääsi ilman tuurnaa mäiskimään tapin edes hiukan hereille.

    Vaurio oli ollut vasta niin vähän aikaa ettei tappi ollut kalvanut pesäänsä väljäksi.

    Jälkeenpäin parin viikon tärähtelykäsisärkyjä potiessa tuli mieleen että olis ehkä ollut vähemmän vaivaa kalvaa keskitapista senverran pois että vetarien C-sokat olis mahtunut irtoamaan jonka jälkeen murikka käteen ja mutikka halkaisemalla tappi pois.

    PS: Uusi ristitappi ei muistaakseni maksa kuin parisenkymppiä, sitä ei tarvitse sääliä.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mul oli astrossa kans sama juttu, on jokseenkin normaalia noissa. Onneks se pätkä lähti pois kun kärsivällisesti naputteli piikillä sitä jämää aukipäin. Muuten perä oli 100% kunnossa eli ei se mitään väljää tapin reikää vaadi katketakseen.
     
  12. Camaro77LT

    Camaro77LT 1st gear

    Kekitappi ja lukitus mutsku

    Olis hyvä kuntoiset tappi ja lukitus mutsku.


     
  13. SRV

    SRV 1st gear

    Lähtihän se sieltä ku oli oikeat tarvikkeet:

    [​IMG]

    :eek:
     
  14. mb508

    mb508 Gearhead

    Tuosta Porin juomasta oon kyllä sitä mieltä, ettei sitä parempaa Suomessa tehdä. Sen avulla saa aikaan melkein mitä vaan. Mutta voitko vääntää rautalangasta,että mitä muuta teit. Ihan noin vastasen varalle.
     
  15. SRV

    SRV 1st gear

    Hitsasin migillä pallukkaa sen tapin päähän jotta ei tarvi mitää "tuurnia"!
    Joku tuolla aikasemmin sano näin tehneensä...
    Sai lekalla lyötyä kunnon paukkua siihe tappiin ni läks suht kivuttomasti.
     
  16. sepsa

    sepsa 3rd gear

     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    polttoleikkaus on aika nopee ja kivuton tapa keskitapin muokkaukseen.
     
  18. sepsa

    sepsa 3rd gear

    näin on, mutta en omista taravittavaa välineistöä, eikä oo varaksia ostaa...
     
  19. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mä laitoin ulosvetäjän siihen tapin päähän jännitykseen ja jousipuristimet sen ulosvetäjän leukoihin ettei ne leviä ja lekalla siihen ulosvetäjän pulttiin niin paljon iskua kun pattia riittää! Sitten apuna käytin kosaanilämmitintä siihen murikan runkoon ja tappiin kylmäspraytä, näillä eväillä mä sain sen irti! Mutta ei siitä minunkaan murikasta enää kalua tullu, tappi oli hirttäny sen toisen pienen vetopyörän kanssa ja ne oli pilalla, samoin kun toinen kartio halki siitä lukosta. En tiedä voisko mistään osista olla hyötyä jollain toisella, jolla on jotain muuta rikki.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    No joo, aika turhalta ajatukselta käsivaralta poraaminen vaikuttaakin, kumminkin senverran kovaa tavarata.
    Lähinnä vinkua aattelin, laikalla tai timantilla hioen.

    Polttaminen vallan ketterä tapa mutta lukon jouset nyt ainakin kuolee sillä metodilla, siksi itse hylkäsin,
    toki vastaavia saa hankittua jos vaan löytää myyntipaikan.
     

Kerro tästä muillekin!