10 vai 12 pulttinen perä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Nutlass, 27.5.2006.

  1. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Olikos se nyt niin, että vaikka perän koppa on kahdellatoista pultilla kiinni, niin se saattaa silti olla kymppipulttinen?Selviääkö muuten kuin avaamalla?
     
  2. Kauko

    Kauko Gearhead

    Mulla on ainakin kellarissa gm-perä, jossa kansi kiinni 10 pultilla, mutta sisuskalut on 12 pulttiset, Eli voi olla niinkin päin...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käsittääkseni se on mahdollista ja olen antanut itseni ymmärtää että sitä esiintyy noin about -66-71 vuosien Pontiacin, Buickin ja Oldsin perissä.

    Vuoden -71 jälkeen GM ryhtyi yhtenäistämään akseleitaan eri merkkien kesken ja tuli 8.5" 10-bolt jotta kirjava akselivalikoima saataisiin hallintaan. Passanger 12-bolt:ia oli vielä -72 mid size autoissa.

    Perän putkeen repsikan puolelle noin 20cm murikasta reunaan päin on stanssattu 2-tai-3 kirjaminen koodi. Se on yleensä vaikea löytää mutta räpeltämättömästä perästä se kertoo kaiken tarpeellisen. -60 luvulla koodi oli 2 kirjainta, 70-luvulla se oli 3 kirjainta ja alkaa yleensä C:llä.
     
  4. W201

    W201 3rd gear

    GM CORPORATE 10-BOLT
    This 10-bolt, with a larger 8 1/2-inch ring gear diameter, replaced the Dana 44 that was used in the front of some pre-1977 GMs. It can also be found in the back of 1983-91 1/2-tons and in the front of 1983-87 1/2-tons.



    GM CORPORATE 12-BOLT
    The stronger 12-bolt, with an 8 7/8-inch-diameter ring gear, can be found in various 1964-82 GM 1/2- and 3/4-ton rearends.
     
  5. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Tongin kanssa googlella noita periä ja jos se tosiaan on tämän auton alkuperäinen, niin se taitaa olla "ihan aito 12-pulttinen". Auto on siis -76 chevy stepside.

    Positiivinen yllätyshän toi ilmeisesti on,tuli nimittäin aikamoisena "sika säkissä" ostoksena tuo hommattua.Myyjä kertoi tekniikan olevan
    350/350/10-bolt.
    Tarkemman tutustumisen jälkeen alan olla siinä uskossa että todellinen tekniikka on 403/350/12 bolt. :rotfl:
    Jos ei myyjä aina tiedä mitä myy, niin ei välttämättä ostajakaan tiedä mitä saa :poff:
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Toi truck 12-pulttinen on eri eläin chevyn 12-pulttiseen henkilöautoversioon nähden, sen banjosta puuttuu yksi vahvistusripa, pinjonin akseli on ohuempi=välitykset ei käy ristiin, carrier eli murikka on erilainen jne. Sama yoke taitaa käydä molempiin, mutta truck-versiossa on lyhyempi tehtaalta. Miksi ne ei käyttäneet henkilöautoversion banjoa on vähän ihmeellistä, kun sellaseen olis ollut helppo tökätä pidemmät akseliputket ja vetarit+jarrukamat (akseliputken jarrukilven laipan pulttijako on sama 10/12 pulttisissa)
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Kevään aikana törmäsin kahteen eri versioon jarrukilven pulttijaoista.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    On niitä varmaan useita erilaisia, mutta pickupeissa mulla on ollut kaikissa sama jako 10 ja 12 pulttisen välillä.
     
  9. noose01

    noose01 1st gear

    Mitenkäs muuten on, erottaako lukollisen ja lukottoman perän toisistaan ulkoapäin jollain kepulikonstilla vai pitääkö avata? Pihaan on ilmeisesti tulossa fleetside, jossa pitäisi olla 12-pulttinen lukollinen perä. Olisi ihan kiva saada varmistus asiasta... Onko tuollaisella 12-pulttisella lukollisella minkäänlaista myyntiarvoa/kysyntää?
     

Kerro tästä muillekin!