No, itse en tätä ketjua ole aloittanut, sysäsin siihen vain vähän vauhtia, sillä niinkauan, kuin olen kiihdytysharrastusta seurannut, on säännöt muuttuneet, tullut uusia luokkia, vanhoja lähtenyt pois, viimeisin iso muutos tämä kuninkuusluokan 1000 ft matka, eli kun kaikissa luokissa nopeudet ovat nousseet aika tavalla vuosien mittaan, niin eikö voisi vaikka säästösyistä kaikkien ryhmien matkaa yhdistää tuohon 1000ft: hen, tämä kattaisi useat 1/8 mile ajot, eli olisi katsojaystävällinen, kuten Jykä tuossa mainitsikin, voi viimeisen sadan metrin aikana vaikka juoda kupin kahvia, sama koskenee katsojia
Ja lohdutukseksi muille; en ikävä kyllä pääse enää koskaan kiihdytysskaboja katsomaan, joten jos joku kantaa varikolla banderollia muutoksenhaku mielessä, se en ole minä
Hieman yli 500, luulisin. Jos on vielä yhtenä klimppinä. Noissa on raoitettu aika tarkasti moottorityyppi, rengaskoko ja välitys. Ne menee lopussa ns täysiä, ja lopparit on suht samoja mitä en oli varttimailillakin. Nitro on polttoaineena aika hitaasti palavaa, se ei tarvitse kierrosrajoitinta noissa vehkeissä kun se ei yksinkertaisesti kierrä ja tuota isommilla kierroksilla. Meteli ja lieskat johtuvat siitä että palotapahtuma on vielä selkeesti kesken ku pakoventtiili avataan ja aletaan työntää uutta kamaa sisään. Itseasiassa, ahdetun metanolimoottorin sekä puristussuhde että piikkisylinteripaine ovat selkeesti korkeammat kuin nitromottoreissa. Nitrolla se työntö vaan jatkuu koko matkan kun mäntä menee alas.
Alkaa mennä offtopiciksi, kuten aina..mutta nitrossa on happea mukana, mikä vaikuttaa tuohon palamiseen. Tai kuten Wikipedia sen muotoilee: Nitrometaania käytetään radio-ohjattavien- (Rc) ja kiihdytysautojen polttoaineena. Nitrometaani syttyy huonommin kuin tavallinen bensiini. Nitrometaanimolekyyli sisältää happea, jolloin sitä pystytään syöttämään suuria annoksia moottoriin sen tukehtumatta. Näin saavutetaan paljon suurempia tehoja kuin tavanomaisilla polttoaineilla. Nitrometaani voi myös räjähtää sisältämänsä hapen ja vedyn yhdistyessä.[2] Joskus jossain telkkariohjelmassa joku sen AFR suhteen kertoikin. Oliko se jotain 1 osa ilmaa ja 5 osaa nitroa. Jotain huimaa kuitenkin.
Optim, iseos taitaa olla 1:1, mut 2:1:llä ajetaan, siis kaks osaa polttoainetta, yks osa ilmaa. Syystä et se jäähdyttää ja on sulamatta edes ton ajan. Toki, en oo ite koskaan nitrolla ajanut tai nitromottien kanssa pulannut, vaan on ihan luettua informaatiota jostain 30-40 vuoden takaa.Maailma saattaa olla muuttunut muutenkin kuin ajomatkan suhteen...
Drag racingissa luokasta riippumatta (yleistäen) kaikilla nopeus nousee puolivälin eli 1/8 milen ja täyden matkan 1/4mile välissä suunnilleen saman verran....esim. 50kmh. Ei se Nitrolla kerkiä nousta yhtään enempää kuin stokkerilla tai jollain ET bracket autolla. nitro vain menee jo niin lujaa 1/8 kohdalla (m/s) että ei vaan nouse nopeus kuin tuon verran. Hitaat taas jauhaa toista 200m matkaa niin kauan ajallisesti että kerkiää kelata saman verran km/h lisää kuin nopeat. a
Nitrot menee 3sek 200m kohdalla 450km/h ja 3.8sek 300m kohdalla 510km/h eli kiihtyy puolta lyhemässä matkassa sen 60km/h
Jep. Jotain aikalappuja näin niin oma peli parraimmillansa menee 1/8 - 345km/h, 1000ft 400km/h ja varttimailin maalissa 435km/h. -Ja joo, se viimeinen satametrinen ei likikään sekuntia ota, mutta nopeuden kasvun kyl huomaa ruodossa ja maiseman vaihtuvuudessa.
Näin korona aikana matkan vois jaotella hyvin ajankohtaisilla termeillä: Lähdöstä 1/8 mailiin on kiihtymisvaihe, 1/8 mailista 1000 jalkaan perusvaihe, ja 1000 jalasta 1/4 mailiin "leviämisvaihe".
Vähän epäselvää. Riippuu kuinka asiat kääntyy, mekatsujen tilanteesta, saapiko ostettua vähän mainostarroja, sääntötulkinnoista, siittäkin et onko passeleita kisoja ja valtiovallan rokoteohjelmasta. -Se nyt on selvää jo, et keväällä ei Englantiin mennä ja Tierp-1 on aika kintaalla ton tautiriesan kans. Ja tietysti siitä, et haluaako joku ostaa multa auton ja kamat, taikka liisata. Jos silleen menee, niin tietenkin viivassa samantein. -Teknisesti ollaan nyt viikossa valmiit radalle kun on suht päteviä ukkoja ympärillä.
Toivottavasti asiat saadaan kuntoon ja homma kääntyy kaikin puolin paremmaksi tulevana kesänä. Kyllähän sitä sunkin nitron helvetillistä jytinää fiilistelisi "tynkänatikoissa"
Metanoli moottorin piikki paineet on hyvin samankaltaiset kuin esim. bensallakin noin 100 barin luokkaa. Nitrolla ei oikein ole muuta rajaa kuin pakoventtiilikoneiston kesto aukasuhetkellä. ollaan yritetty nokka-ajoituksilla ja muilla säädöillä pitää alle 300 barissa pahimmillaan on ollut +500 bar. Ahdetussa nitromotissa on pakovenan aukasuhetkellä vielä painetta 150-200 bar. Aina siis AINA kun ns. räjähtää niin syy on että ei ole pako auennut.