1000hp ja Jeff Schwartz race ready - katastrofi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NineBall, 12.4.2011.

  1. studio57

    studio57 Gearhead


    en tiiä onko muilla ihan oikeesti kokemusta nelson aiheesta muuta kuin mulla mutta itse teetän motin seuraavan kerran suomessa... paskaa palvelua saa lidlistä jos siitä haluaa maksaa... suomesta löytyy turbo guruja ja näyttöäkin on..
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Saku Ritola ,Hätönen jne kyllä osaamista Suomessa riittää. Erona americanläskipäihin se etteivät ole ensimmäisenä painamassa t-paitoja itsestään,vaan keskittyvät tekemään töitä.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noista teholukemista vielä, kun on täällä dynottu ameriikanmoottoreita ja ihmetelty et miksei tuota, ni ollaan jopa sanottu suoraan et meil on erilaiset "korjauskertoimet". Kusettaminen noiden suhteen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
    Ei vaikkapa tollasen keskitehosen turbomoottorin rakentaminen oo niin hankalaa, etteikö sitä pystyis Suomessa tekemään varmaankin kaikki jotka on moottoreita rakentanut. Niissä ei oo mitään sellasta mystiikaa mitä ei jenkkimotteja tunteva rakentaja pystyis selättämään. Mut sit jos siihen tulee poka jonka mielestä se pitää tehdä halvalla ja tinkii tarpeellisten kamojen laadusta, ni sit voi ja kannattaa ihan huoletta sanoo et kantsii varmaan sit soitella niille nelsoneille sun muille. Sit on asia tietty toinen jos lähetään tekemään oikeen huipputehoista moottoria, mut sellasta ei täällä vielä kellään ole. Ja veikkaan, ettei ihan heti tulekaan.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jotain ne ilmeisesti on kekannut Nelssonnilla, kun nelipulttisilla kansilla varustettu LSx kestää ahtoja melkein 30 psi...ainakin dynossa ja ainakin noi vedot:

    http://www.youtube.com/watch?v=NZDfNSIIedw

    Toki voihan olla että "juontaja" vain sekoilee ja lohko sekä kannet on kuudella pultilla.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    EI varmastikaan ole kyse siitä, etteikö noi pajat, Nelson, Shafiroff, etc. etc osais ja pystyis. Kyse on siitä et ku palikalla on hintalappu ja pitäis viel saada kaupast leipääkin, et millasia osia käytetään, millasia tehoja ilmotetaan, paljonko aikaa käytetään hieromiseen ja millanen hintalappu tuotteen päälle lätkästään. Ei noilla yhelläkään lafkalla oo sellasta taikavarpuu millä ne pystyy tekemään oleellisesti parempaa ja halvemmalla kuin naapuri.
     
  7. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Se kuuspulttisuus ei ole tosiaankaan mikään tae pahvien välissä pysymiseen ahtokäytössä. Samalla tavalla gurut joutuu LSX:iinkin niitä liekkirenkaita jyrsiin kun noihin nelipultteihinkin.
    PPF:n Andreas joka just otti 2027hp omasta 427 LSXstään, joutu laittaan samanlaiset kynsipahvit joita käytti jo 4-pulttisessa trukkimosassa.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Epäilemättä näin. Mutta ei ne pultit siellä turhankaan takia ole.

    Tuossa Nelssonin videossa ei mainittu oliko lohko LSX, mutta varmaan se oli, eli valurautaa menossa Camaron nokalle.

    Mielenkiintoista seurata miten 6-pulttiset toimii tulevana kesänä ahdinkäytössä Suomessa alumiinilohkoissa tavallisilla multilayer-kannentiivisteillä. Jotenkin itsekin olen kallistunut sille kannalle, että omin silmin pitää nähdä - pelkkiin jenkkien jorinoihin keskustelupalstoilla en helposti usko. :)
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Heh, piti oikein käydä lunttaamassa Ls1tech:istä, että noinko se Andreas tosiaan "joutu" laittamaan noi kynsipahvit ja joutuihan se. Ja mikä olennaisinta, yritys ja erehdys -menetelmällä eli ensin kokeili miten toimii tavanomaisemmilla paffeilla ja eipä tosiaan toiminut vaan neljästä pytystä vuoti.

    Mainio osoitus siitä, että tuollaisilla tehoilla kovin moni asia pitää opetella itse kantapään kautta, lupasi jenkki sitten mitä tahansa.

    http://www.ls1tech.com/forums/forced-in ... 027hp.html
     
  10. TPA

    TPA 1st gear

    Ihmettelinkin jo sitä tuos talvenaikana,kun videoita pitkin öitä haeskelin että minkä ihmeen "Nelssonin otteen" se heppu on tähän lajiin ottanut kun tuntuu kerkeävän "itterakennetuilla" joka paikkaan..aivan kun sillä olisi vuorokaudessa about 40tuntia,muilla perinteinen 24h . Meinaan että kiirettä pitää kun: tuotekehitellään, vähän koneistellaan, kasaillaan ,vastaillaan asiakkaille, mennään dynolle ruuvaamaan säätöjä, elvistellään kameralle ja ,nukkumaankin pitäisi kait keritä..noukitaan tosiasiassa "Josen "-best frend sieltä mehikosta..ruuvailut ja ehkä kokeilutkin omalle hipiälle "omina tekemisinä". Nää tuntuu yks jos toinen paja käyttävän noita "hiljaisia heppuja" koneistuksiin ym. Siksi laatukin tuntuu lipsuvan. Kamera kun kannetaan sisään niin "omistaja on tehnynnä kaiken" ja apumiehet hätistellään takahuoneisiin,-eikä niitä paljon kiitellä.. ameriikan kaks naamaisuus pitää huolen että "Image" on tärkein!
     
  11. jknR

    jknR Gearhead

    Edellä mainittujen tekijämiesten lisäksi esim. Valtonen Motorsport on ahdettujen moottorien rakentamisessa todella pätevä paja.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Ja kenties enemmän kuin jenkkilässä, sillä siellähän on aina luotettu kuutiotuumiin ja bloweriin.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Paitsi meksikaanien, vinosilmien ja muitten kikkaratukkien import-piireissä...
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Suomipoika puristaa pienistäkin koneista toimivia +600 ja +800 hv tehoja turboilla niin miksei kaseista? Ei niitä tarvi ameriikasta tilata vaikka se onkin näennäisesti kätevää. Luotettavuudesta en voi sanoa mitään, yleensäkään en pidä turbokoneita luotettavina sanan varsinaisessa merkityksessä.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos katsoo vaikkapa Mk IV Suprien valurautalohkoja ja vertaa niitä alumiinisiin GM:n LS-lohkoihin, niin ensinmainitut näyttävät kyllä varsin jykeviltä.

    Sama juttu kun katsoo jotain Saabin nelosmoottorin lohkoja. Ovat tolkuttoman jykevän näköisiä. No, eipä ne muuten kestäisikään reilusti ahdettuna.

    Hieman sama logiikka pienimpien autonmoottorien kanssa - harvat niistä pesee prätkien moottorit mennen tullen, vaikka ovatkin tilavuudeltaan samankokoisia. Eli aina ei voi verrata suoraan moottoreita.

    Jokainen voi toki kokeilla ihan itse millaisia tehoja erilaiset ahdetut kasit kestää. Eikös Lehtimäkikin kokeillut aikanaan...aikansa.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja noita Supran lohkojakin on katkastu Suomessa PALJON pienemmillä todellisilla tehoilla kun mitä jokaisesta nakkikiskan kiertäjä fast & furious vehkeestä "isolla dumpilla" löytyy. En tiedä mikä siinä on, mut laitteen missä pitäis olla tuhat heppaa pitäis kyllä sitten mielellään kans kulkee niinku siinä olis tuhat heppaa, muuten kai sillä tuhannella hepalla ei oo niin väliä? Meinaan et kovasti paukutetaan noilla "toimiva 600-800 heppaa" lukemilla mut mä väitän et riippuu kans pikkasen siitä et missä ne tehot on mitattu. Esimerkiks yks noista yllämainituista rakentajista joka oikeesti osaa hommansa ja turbot vietti hiljattain kolme päivää moottoridynossa potentiaalisen alle kakslitrasen japanialaisen moottorin kanssa testaten vaikka mitä, eri ahtimia, pesiä yms yms yms yms. Tulos? Bensalla alle 500 hevosvoimaa yli 3 barin paineilla. Mun mielestä noi teholukemat nyt on taas jossain inflaatiokierteessä, mistä sitte johtuukaan. Se tosiasia ei kuitenkaan oikeen mikskään oo muutunut, et jos laittees on sata heppaa vaparina, ni siinä on kilon paineella parhaimmillaan about 200, kahen kilon paineella 300 jne. Sitä voi laskeskella sitte toiseenkin suuntaan, et ku tietää väitetyn tehon ja ahtopaineen ja tulee takapakkia et paljonko sen motin pitäis tuottaa vaparina 0 bar paineella, ni näkee ollaanko kovinkaan realistisella alueella niissä ilmotuksissa.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Puolesta ja vastaan;mulla on ollut onni asua asua koneistamo/moottorin kasaus/dyno kompleksin seinänaapurina Californiassa Pomonassa.(Performance Machining)

    Kansista vastasi"vinosilmä" niinkuin joku Perämetsän Elvis taisi aasialaista rotua aiemmin nimitellä.(syntyperäinen Californialainen).

    Alakerran rakentaminen Uusiseelantilaisen kaverin hoidossa.

    Sekä jokapaikan osaajana Meksikolainen kaveri.

    Jo paikan siisteys ja järjestelmällisyys kertoi mistä siellä oli kysymys.

    Älkää yleistäkö suotta jos ette ole edes mantereella käyneet.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ylipäätään toi moottorinrakentaminen on sellasta puuhaa, ettei siinä oo ihan hirveesti mitään absoluuttisia totuuksia. Tää alkuesimerkki toki piti sisällään ihan suoranaisia virheitä, mut noin muuten on usein kysymys makuasioista, et mille jutulle kukin laittaa painoa, minkätasoista osaa kukin katsoo tarpeelliseks käyttää, mikä on kustannustehokas tapa toimia jne. Se motin tekijä ainakin periaatteessa toteuttaa omaa näkemystään aiheesta ja sitten vastaa siitä, ettei hajoomiset johdu vaikkapa rakennusvirheestä tai vääristä osavalinnoista. Mut jos kyse on sellasista asioista et siin on käytetty vääränmerkkistä osaa tai jotain asiaa ei oo tehty niinku joku toinen olis tehnyt, niin sitte pitää vaan vaihtaa sitä rakentajaa. Ja jos tekee ite ni pystyy aika tarkkaan määrittelee sen et miten ja millä ja kuinka paljon maksaa. Jos ei pysty, ni sit on luotettava sen rakentajana näkemyksiin, ettii sellanen rakentaja jonka ratkaisujen kanssa pystyy elämään.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kuusi vuotta asuin, tuli tutuksi. Rotujahan siellä riittää, mutta en muista koskaan nähneeni valkoihoista tunatussa import-pulkassa. NorCal toki ei ole sama asia kuin SoCal.

    Osaaminen ei toki ole rodusta kiinni, enkä niin väittänytkään. Se tuli toivottavasti selväksi, että jenkkilässä harrastetaan muitakin kuin jenkkiautoja, joka siis oli alkuperäinen pointtini.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuo omistajan esiintuonti saattaa olla kulttuurisidonnaista.

    Jotta ei mene ihan paskanjauhannaksi, niin omassa tapauksessani jenkkilässä kävi juuri niin, että viripajan omistaja käytti aina sanamuotoa "hän tekee" kun olin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla kysellen miten työ edistyy. Loppujen lopuksi kävi kuitenkin ilmi, että kaksi meksikolaista firman työntekijää ahdinsatsin oli ruuvannut paikalleen, firman ykköstykki eli omistaja kun oli puhelimessa melkein jatkuvasti. Täysin ymmärrettävää, että ns. normihommat voi antaa muiden työntekijoiden hoidettavaksi.

    Omalla kohdallani kävi sikäli harmittavasti, että työn laatu ei ollut ihan sitä parasta mahdollista. Öljyn paluuputki vuoti öljytikun juuresta öljyä ja mm. kallistuksenvakaajan pultit olivat jääneet kokonaan kiristämättä.

    Ei kuitenkaan voi yleistää niin, että meksikolaiset olisivat huonoa työvoimaa, vaikka kyseiseltä pajalta nämä kaksi sittemmin saivatkin kenkää. Meksikolaisia kohtaan ei koskaan jäänyt "hard feelings", hyvin pesivät aina autoni ja kämppä pidettiin siistinä meksikolaisten toimista. Smogitestit kävin aina hoitamassa eräällä meksikaanien huoltoasemalla.

    Älkää yleistäko suotta.
     

Kerro tästä muillekin!