1000hp ja Jeff Schwartz race ready - katastrofi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NineBall, 12.4.2011.

  1. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Tuskin riittää 40h nytkään, varmasti useita kymmeniä ihmisiä tekee töitä.
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    en minäkään tarkoittanut että se mun nelsoni oli läpensä paska mutta aika ihmeellisiä amatööri mokia siinä kuitenkin oli.. ja olen varma että suomesta löytyy parempia tekijöitä ja in the end... tulee halvemmaksi tehdä täällä kun ei tarvi kaikkea tehdä kahdesti.
    Nelsonilla support on kohtuu paskaa ja vastaillaan vain niihin kysymyksiin mihin tahto riittää..
    en itte aikaan heidän kanssa enään asioi ellei ihan pakko ole.
     
  3. Ahti

    Ahti 3rd gear

    No kohta nähdään minkälaista laatua tulee yhdelta Chigacon lähellä vaikuttavalta hoppapajalta. Pieni perheyritys ja ainakin netissä saanut vain positiivista palautetta mutta sehän ei ole välttämättä koko totuus..
    Vastaavasti loota tulee länsi-Suomesta.
     
  4. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Niin, jenkkien turbomoottoreista: kyllä siellä ainakin melko livakoita ja toimivia foxkorisia musseja tehdään.
     
  5. vitoni

    vitoni 1st gear

    Ahti,kerro sitte tästä lisää kun tiedät.
     
  6. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Siis mosasta vai? Pitäs lähteä ens ma ja Suomessa lienee n. 1kk päästä.
    Oletko itse harkitsemassa hankintoja samasta pajasta?
     
  7. vitoni

    vitoni 1st gear

    :oops: Lähinnä tarkoitin ssitten omia komemuksiasi mosasta, mutta jos hyvää kuulee niin minähän ostan mitä vaan. :eek:
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä siellä on tietotaitoo ja osaamista, ei sitä sovi epäillä. Mediassa, mihin useimpien kokemuspiiri näissäkin asioissa perustuu, tahtoo vaan esiintyä ainoostaan ne "voittajat". Siinäkin sama homma monasti kuin vaikkapa keihäänheitossa; maaliviivalla yhtä mestaria kohti on sata lupaavaa rampaa.
     
  9. Hectori

    Hectori 1st gear

    Kiinnostaisi tietää mitä 26000$ arvoista nelsonin pikkulohko chevyn tuplaturbo koneessa esimerkiksi on? Tai missään muussakaan sen koneessa?

    Vaikka kone olisi kuinka siisti tai nimekkään tuunaajan tekemä se ei tuo koneelle niin paljoa lisäarvoa.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eräs jo tässä ketjussa mainittu alan guru kertoi tuossa toisella foorumilla mitä ahdettu 1200 hv / 1300 Nm pikkulohko (LSx) maksoi...ilman työn osuutta:

    "Äkkiseltään laskeskelin että moottori apulaitteineen on kustantanut 20-25ke. Työtunteja päälle, suurin osa itseltä, mutta on tuohon käytetty tunti-tunnista kustannuksin jonkin verran eri alojen ihmisiä."
     
  11. Regno

    Regno 1st gear

    Oletko tosissasi???

    Kyllähän se nyt kuitenkin on niin että ahtimia on monenlaisia ja kokoisia. Nyrkin kokoisella kukkopillä ei barilla välttämättä pääse edes 200 hevoiseen, kun jollain isommalla joka samalla paineella siirtää ilmaa satoja litroja enemmän ja antaa tehoa sitten vaikka liki 300hevosta samassa moottorissa.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mistäs moottori muuten tuossa tapauksessa sitten "tietää", että imusarjassa oleva baarin paine tarkoittaakin esimerkiksi vain kahtasataa eikä liki kolmeasataa heppaa? Oletetaan tietysti että ilman lämpötila on sama kummassakin tapauksessa.
     
  13. Regno

    Regno 1st gear

    Menee vähän ohi topicin.

    Seokset tietysti menee laihalle kun ilmanmäärä lisääntyy, joten onhan se säädettävä sen mukaan, tai jos tarkoitat moottorin ohjausta niin se tietää sen juurikin map:in ja lambdan tai ilmamassamittarin arvoista.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo. Onhan noita tullu säädettyä. MAPpi tietysti näyttää yhtä baaria silloin kun imusarjassa on yhden baarin paine (toki yleensä 210 kPa absoluuttisena arvona), oli ahdin sitten iso tai pieni.

    Olen edelleen sitä mieltä että c-bargen kaavassa ei ole mitään vikaa. Ahtimien mitoitus tai valinta on tietysti aivan eri asia ja olet aivan oikeassa että isolla ja pienellä ahtimella päädytään eri lopputulokseen. Silti yksi baari imusarjassa (enkä puhu nyt anniskelupaikasta) on yksi baari vaikka voissa paistaisi.
     
  15. timo.t

    timo.t Gearhead

    näimpä, vaikka se baari tulis pierasemalla :wink:
     
  16. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Just noin, kyllähän sillä hevosvoimalla on hintansa. Hinta heittää hieman suuntan tai toiseen riippuen tekotavasta mutta suurin vaikuttaja on moottorin haluttu kestoikä. Ite pelaan just tolla kestoikä kortilla... :D
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tossa 1 bar imusarjassa on suurena tekijänä myös ilman lämpotila.

    Toi tehon tuplaaminen 1 bar ahdoilla on jo melkolailla optimitilanne johon ei yleensä edes päästä.

    tehon kolminkertaistuminen 1 bar ahdoilla on satua ja fysikaalisesti mahdotonta.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ja vielä harvemmin mekaanisilla ahtimilla. Ne kun tarvitsevat enemmän tai vähemmän tehoa hukkaavan voimansiirron kampiakselilta itse ahtimeen (kuten varmasti hyvin tiesit eli kunhan jorisen tänne omiani).

    Onko muuten ruuviahtimet jotenkin vähemmän "tehoa" tarvitsevia? Olen usein ihmetellyt suhteellisen kapeata eli vakioleveyksistä hihnaa (uudemmissa katumoottoreissa olevissa) jälkiasennetuissa ruuviahdinpaketeissa; toki voi olla että ahtopaine on näissä ollut maltillinen.
     
  19. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Lysholmeissa näkyisi olevan karkeasti samaa luokkaa tuo tehon syönti kuin rootseissa. Näin niinkuin valmistajien käyrästöjä töllistellen pääteltynä.
     
  20. Hectori

    Hectori 1st gear

    Vastaan molemmille. Esimerkkinä käyttämäni kone oli letukan pikkulohko.
    "355 SBC Injected Twin Turbo 800 HP at 6000 RPM with only 14 PSI of boost and 790 FT LBS at 3900 RPM." hinta 26000$.

    Kun taas sitten vajaassa 1200 hepassa liikutaan jo lähempänä neljääkymppiä.

    Rahaahan saa aina menemään niin paljon kuin sitä on laittaa. Mutta fakta on että noissa nelsonin koneissa ei asu mitään pullonhenkeä. Siistin näköisiä koneita, mutta ihan naurettavan ylihintaisia. Mä takaan että kympillä rakennat tollaisen 800 heppaisen tuplaturpon ja kyllä sekin kestää kumia vinguttaa. Unohtamatta sitä että se Daily driver homma on edukkaampaa rakentaa kuin all out race koneet.

    Puhumattakaan siitä, että sillä rahalla pitäisi oikeasti jo saada kunnollista palvelua, eikä studio57 mainitsemia vikoja vaan enään saa olla missään tapauksessa. Eriasia on jotkut parintonnin laatikko moottorit.
     

Kerro tästä muillekin!