10mm banjoliittimestä jarruputkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Iiro, 20.4.2023.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Autoon haluaisin teräspunotut jarruletkut, ja sellaisia missä on 10mm banjo molemmissa päissä saa maailmalta edukkaasti. Sellaiset sais satuloihin edessä ja takana kiinni, mutta miten se banjon toisenpään saisi liitettyä järkevästi jarruputkeen korin päässä?
    Millainen palikka siihen tarvittaisiin ja saako niitä jostain järkevästi?
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Taitaa olla kaiken helpoin ja suoraviivasin homma vaan tommonen jarruputken jatkoliitin M10x1 kierteellä (mm. biltema, motonet tms myy):
    [​IMG]
    Siihen suoraan kiinni se 10mm reiällä oleva banjoliitin M10x1 banjoliittimen pultilla (esim. IKH myy):
    [​IMG]
    ja toiseen päähän sit jarruputki kiinni jarruputken nipalla missä sama M10x1 kierre (biltema, motonet tms):
    [​IMG]
    Tarvittaessa lyhentää tota jatkoliitintä että nippa ja banjopultti puristaa rympätyn jarruputkenpään tiiviisti väliinsä.
     
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Just just, eli tuolla holkissa ei ole sisällä "seinää" johon jarruputki tiivistyisi, vaan tuon avulla jarruputken pää tiivistetään suoraan banjopulttiin.
    Näppärää, enpä olis tullut ajatelleeksi! = taas tuntee itsensä tyhmäksi :)
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    En ole tuollaista jatkoholkkia koskaan hypistellyt, mutta kyllä mun mielestä siellä olisi oltava pohja mitä vasten jarruputki kiristetään. Kun eihän kaksi jarruputken kartiota tiivisty toisiaan vasten, ainakaan samalla tavalla kuin niiden on suunniteltu toimivan.

    Muutenkin tuntuu aika viritykseltä yhdistää putki ja letku banjoliittimellä, vaikka tietenkin onnistuu se niinkin.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Yleensä mallikohtaisissa letkuissa, joissa on banjo satulan päässä, on toisessa päässä sisäkierre ja vastakartio putkea varten.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Eikö olisi helpompi ostaa suoraan sopivat teräspunosletkut oikeanlaisilla päillä? Tilaa semmoset esimerkiksi Porvoon mittaletku/Hel performancesta
     
  7. Iiro

    Iiro Gearhead

    Mallikohtaiset letkut maksaa maltaita, banjo molemmissa päissä on puoli-ilmaisia, siksi niiden perään kyselin.
     
  8. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kyllä, ja tosi paljon kalliimpi myös
     
  9. Iiro

    Iiro Gearhead

    Jarruputken päähän kun tekee "pallon" niin se tiivistyy varmasti hyvin tuohon banjopultin päähän.
     
  10. mikka

    mikka 3rd gear

    Luulen, että jatkoholkissa on väliseinä, jos kierre on läpi, olisi se toisella puolella "väärän kätine".
     
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Miksi olisi väärän kätinen? Normaalissa mutterissakin on samankätinen kierre molemmista suunnista läpi asti.
     
    Iiro tykkää tästä.
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Banjopultti ei tiivisty päästä niin kuin jarruputki vaan siinä on tiivisteet kahtapuolta silmukkaa. Ja katsastusmääräysten mukaan ei putkea saa jatkaa väliltä , muutoin kun jos on tehtaan liitos alkujaan . Kaikki noi jarruputket mitkä on vanhuuden ja korroosion vuoksi jouduttu vaihtamaan on määrätty vaihtamaan aina ilman jatkoliitoksia.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mites olisi joku tämmöinen? Tulppaa yhden haaran ja vielä jää kiinnityskohta, mistä laittaa koriin tai runkoon kiinni?

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/222132/Jarruputken-T-haara-M10x1-o5mm

    Banjopulttia voi joutua lyhentämään.

    Rupesin miettimään, että miksköhän noin voimakkaasti liikkuvissa osissa kuin etujarruletkut autoissa, ei ole tehtaalta teräspunosletkuja. Ehkä siihen on joku syy. Kunhan ei nyt vaan sattuisi mitään...

    Jarruputken jatkoksiakin on tehty. Jottei kiiltävä Bilteman helmiliitin satu suikkalakin silmään, voi päälle sitoa pätkän halkaistua kumiletkua. Mitä ei näe, sitä ei ole.
     
  14. Iiro

    Iiro Gearhead

    Juu, tiedossa on.
    Ajatus siis:
    - Kierteellinen jatkoholkki.
    - Jarruletku, banjopultti kupariprikkoineen siihen
    - Testaus jos jarruputkeen tehty "pallopää" tiivistyy banjopulttiin (jos ei ole väliseinää)
    - Jos ei, jatkoholkki on liian pitkä = sahalla pala pois
    - Jos tiivistyy, kaikki kunnossa

    Jos on väliseinällinen holkki, sitten pitää varmistua ettei banjopultti pohjaa sinne väliseinään niin että kupariprikkoihin ei tule puristusta.

    Hyvä tulee ihan varmasti!
     

Kerro tästä muillekin!