110db raja

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja duster70, 29.7.2006.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    lueskelin tossa fhra:n sääntö kirjaa, että katuluokissa max. ääni 3500rpm 0.5m päästä on 110db eli onko ollut vaikea saada niin hiljaiseksi? itsellä duster ja maavara todella pieni.. nyt kun rakentelen 3"putkia niin maavara on kolme sormea alimmasta kohdasta eikä varmasti mene suorilla putkilla äänirajan sisälle?? eli kuinka pienet/suuret vaimentimet teillä on?
     
  2. DS 325

    DS 325 Gearhead

    Noi melurajat on sen verran löysät, että millä tahansa vaimentimilla pitäis toi 110dp alittua. Eikä niitä sen puolen oo koskaan edes mitattu. :eek:
     
  3. Harald

    Harald 1st gear

    Niinpä.Tämän vuoden ekoissa kisoissa Motoparkissa Herra Kujala mittaili meidän varikkomopon ääniä kun ajoin ohi.Ei sitä kilpureiden äänet kiinnostanut.Joskus kauan sitten huomautettiin sen verran et hiljasemmat äänet vois olla.Ei sen kummempaa jupinaa sen jälkeen.
     
  4. duster70

    duster70 1st gear

    no hyvä niin,että ei tule ongelmia. kiitos tiedoista!
     
  5. gremlin

    gremlin 3rd gear

    En tieda kuinka paksut sormet sulla on, mutta minimi maavarahan on 80mm :soosoo: vai olikse 70mm :odroll: vai 3'' :odroll:
     
  6. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    "...maavara on kolme sormea alimmasta kohdasta...". Siis missä on alin kohta?

    Tekniset Yleissäännöt 4:5
    MAAVARA
    Vähintään 76 mm (3") alueella auton keula 305 mm (12") etupyörien keskipisteestä taaksepäin. Muissa kohdin autoa minimi 50 mm (2") paitsi öljypohjan ja pakosarjojen kohdalla. Mikäli ryhmäsäännöt sallivat wheelie barsit, niin niiden kohdalla myös 50 mm (2”).

    Lue sinäkin sääntökirjaa!
     
  7. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Tarkoittako toi nyt etta oljypohja ja pakosarjat saavat olla alempana kuin toi 50mm? Vai koskeeko toi 76mm niita?
    Ite kylla koittasin etta ne jaisivat ylemmas, jos sattuu etta kraappasee jostain syysta maahan, siita tulee usein aika v-maista vahinkoa.
     
  8. SuperGas

    SuperGas 3rd gear

    Kyllä se näin näyttäisi olevan!
    Säännöt on sääntöjä, omaa järkeä saa myös käyttää...
    Muistuu mieleen Erhomäen Opel, joka raisun keulimisen jälkeen putosi tonttiin ja löi öljypohjasta tyhjennyspropun sumpun sisään. Öljynpaineen merkkivalo syttyi vasta varikolla kun kaikki öljy oli valunut pois. :eek:
    Kannattaa toki suosia isoa maavaraa tällaisissa asioissa.
     
  9. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Samaa juttua just tossa muistelin, taisin olla eka kuka aamulla meni sille radalle. Sehan on ihan terveellista yleensakin pistaa aina aamuisin kylmalle radalle pyorat ekana vetamaan. :odroll: Ihmettelin etta mika on kun vedin kykimen auki ja meinas menna joulukuuseen, oli muuten saatanan pluikasta sillon. Ne ei saanu sita rataa enaan toimimaan sen oljyymisen jalkeen. Ei silti ihme kun muistelisin etta yolla olis ollu n.5 astetta lamminta :eek:
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Kun kävi miettimään niin täähän on oikeestaan ihan älytön ja turha tää koko desibeliraja. Tollasen rajan ideahan on ettei kisan aikana tuu liikaa meteliä ympäristöön mut noissa SM skaboissahan suurin osa kalustosta on kuitenkin ns. täysverisiä kisavehkeitä jotka möykkää kuitenkin paljon kovemmilla desibeleillä joten ääntä tuolta lähtee päivän mittaan koko ajan muutenkin oli noissa katulaitteissa sit yli tai alle ton 110 db :odroll:
    Mut hyvä jos eivät oo sen kanssa mitenkään tarkkana kun oikeella katastuskonttorillakin on monta kertaa saatu leimattua muutamakin auto luultavimmin pahemmilla pauhuilla mitä toi raja on :wink:
     
  11. C72

    C72 1st gear

    Melurajoja seurataan fhra:n kisoissa aika usein, varsinkin Motoparkissa. Ns. "virallisia" autokohtaisia mittauksia tehdään kuitenkin harvemmin, kuten aiemmin joku jo mainitsikin. Liiasta melusta huomautellaan varmasti tarpeen tullen. Ryhmät, joihin vaaditaan sääntöjen puolesta vaimennus, niin silloin vaimentimet pitäisi myös löytyä.. Jokainen kilpailijahan allekirjoittaa katsastuspöytäkirjan, jossa vakuuttaa kulkineensa olevan sääntöjen mukainen.

    Maavarasta: sääntö on juuri noin kuten oli aiemmin kirjoitettu. Oman järjen käyttö on sallittua siinäkin kuinka alas mottiaan laskee..

    -Henkka
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Tottakai autot on laillisia ja sääntöjen mukaisia, pakkohan niiden on olla kun ne on kerran semmosenaan leimattukin ihan kadulla ajettaviks ja silleen niillä siellä ajetaankin 8) Mut siis toi raja tuolla kisoissa tuntuu turhalle kikkailulle kun sitä ei vaadita sit kaikissa luokissa ja varsinainen perustehan melurajoille moottoriurheilukilpailuissa on se paljonko noista kisoista tulee sitä "melusaastetta" ympäristöön. Sitä tossa vaan aattelin eli korostetakoon vielä että tää oli vaan sellanen mieleen tullut ajatelma eikä mikään valitus :wink:
     
  13. duster70

    duster70 1st gear

    öljypohjan kanssa ei ole ongelmia, mutta pakosarjat on n.7cm maasta ja putkien alku saman verran koska runkopalkki on sen verran matalalla että putkia ei saa ylemmäs :( omasta mielestä öljypohjalla on oltava tarpeeksi maavaraa ettei se ole ensimmäinen joka ottaa kiinni ja hajoaa
     
  14. OK

    OK Gearhead

    Maavarasta

    MAAVARA
    Vähintään 76 mm (3") alueella auton keula 305 mm (12") etupyörien keskipisteestä taaksepäin.

    Kun auto tulee-, on ja lähtee stagesta ainoastaan eturenkaat saa/pitää poikkaista stagevalokennojen säteen.
     
  15. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Näkyipä tuolla olevan yksi kevään kisoissakin, joka mittaili desibelejä.
     
  16. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Kuinkas toi ääniraja V8 & GTi päivillä?

    Voisko tulla ilman vaimentimia testailemaan '79 Bracket Rakettia Alastarolle?
     

Kerro tästä muillekin!