12% lisä tehoa tulppia vaihtamalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 15.11.2010.

  1. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    itse ostin monikärkitulpat viimeeksi, en tehojen takia vaan siksi että ei noista mitään haittaa ole ollut ja auto toimii loistavasti. Maksoi 18€ 4kpl joten en köyhtynyt edes :D

    http://rb-aa.bosch.com/boaa-uk/Product. ... lication=1
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noiden monikärkisten jne tulppien "tehokkuus" perustuu kait just siihen et se kipinä hakee suuntansa sinne missä toi johtavuus on paras. Mut nää on vähän sellasia juttuja, esimerkiks jossain vaiheessa oli hyvin tärkeetä shimmata noi tulpat sillee, et se elektrodi sojotti johki tiettyyn suuntaan. Mikä se suunta sitte oli, ni riippu vähän virittäjän filosofiasta, mut pakkohan sen oli olla tärkeetä kun pro äijätkin niitä merkkaili, shimmaili ja asetteli.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tolleenhan me tehdään yhä pikkukakkosen bbc-koneen tulppien kanssa vaikka ollaankin kaukana mistään pro äijistä :rotfl:
    Tulppina me ollaan tollasessa enempi raceilukäytössä käytetty nyt tommosia Autolite AR3910 kynttilöitä:
    http://shop.advanceautoparts.com/webapp ... 14132647-2

    On noi ainakin toiminu.
    Millasias muilla?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös toi autolite "ole" vähän niinkuin voortti. Takoittaako toi eats ford että kone "syö" voortin osia :poff: .
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllähän ne "viisaat" on sanonu että Voortiin Autolite ja oma kokemus tukee myös asiaa... EI ainakaan Championin platinoilla toiminu vaikka Rxxxxxnen myydessään väitti että EI tartte enää Mustangin eliniän aikana vaihtaa tulppia :rotfl:
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oot oikeassa, on se ainakin silloin tällöin tuntunut syövän noitakin, pahimmoilleen semmosen repullisen kesässä :rotfl:
    Mut toisaalta, ajetaanhan sillä paljon, viime kesänäkin monta kisaa eli siirtymineen kymmeniä kilometrejä vuodessa :poff:
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meill meni toissakesänä repullinen tulppia, meillä ollu käytössä ihan normi NGK BPR7ES:t. Ne vaan alkkas aika-ajoin toimimasta, kuoli. Kauden päätteeks pesin ne bensassa ja kuumenisn kosanilla. Tällä kaudella ajettiin koko kesä samoilla tulpilla, jotka oli napattu siitä viimevuotisten käytettyjen pinosta. Tota tulppien indeksointii kans joskus ihmeteltiin ja tais sitä tulla itekin harrastettua. Mut sit jossain vaiheessa se rupes ihemtyttää kun siitäkin "optimista" tuntu olevan niin kovasti erilaisia näkemyksiä. Lopulta sit selviskin asiantuntijoilta, et ei todellakaan ollut meidän moottorilla moiselle mitään tarvetta.
     
  8. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Ajaako porukka tosissaan noilla valkoisilla tavistulpilla? Mulla on Accelin U-groove tulpat, ne sentään keltaisen värisenä edes näyttävät tehokkaammilta ja niillä on svengaava nimi!
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Mutku ei voi laittaa keltaisia tulppia, ei ne sovi ollenkaan muuhun koneen ja auton väritykseen joten ei ne voi olla hyvät :rotfl:
     
  10. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    no passaisko noi poloniumit ? nehä o, ainaki osa, pinkkejä väriltään :lol:

    [​IMG]
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Olishan pinkkikin jo parempi :rotfl:
    Kun kukaan ei taida valmistaa noita mattamustana? :eek:
     
  12. tammercity

    tammercity Gearhead

    Te olette pojat pukeneet ajatukseni sanoiksi.

    Pääasia on että ruosteen ruskean lohkon ja harmaiden tulpanjohtojen välistä paistaa kirkkaan keltaset tulpat.. tarttee hommata vielä kromiset venakopat (kromattu ilmanputsari jo löytyykin) niin ei sitä kehtaa enään aukasta konepeltiä edes huoltamolla että öljyt sais tarkistettua :rotfl:
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onneks on yks mesta mist löytyy viritykseen kaikki tarpeellinen. Tosta tollanen setti vaikka, ni jo on ihme jos ei laula!
    Johdot:
    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ucts_id=14
    Sytytystulpat:
    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ducts_id=5
    Hienosäätöö:
    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ucts_id=30
    Ja jos ei vieläkään riitä ni ahtoo:
    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ducts_id=2

    Ja lopuks voi vielä testata tulokset:
    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ucts_id=41
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nää on kyllä ihan selvästi tarkoitettu "kuulapää" dieseliin :soosoo: .
    [​IMG]
     
  15. KHN

    KHN 1st gear

    Mulla on tuossa työmaalla pyörimässä vähän suurempi ottomoottori; reilu 25000 hevosvoimaa ja iskutilavuutta yhdessä sylinterissä reilut 100 litraa.

    Sytytys tapahtuu ihan perinteisen näköisellä tulpalla 0.3 mm kärkivälillä ja yhdellä sivuelektrodilla. Monennäköistä muutakin muotoa on kokeiltu, vaan ei ole vielä tullut vastaan perinteisen voittajaa.

    Mun mielestä hyvä sytytyssysteemi ei voi lisätä tehoa, mutta huono voi vähentää sitä. Kipinan energiahan on vain prosentin osia polttoaineen enrgiaan verratuna...
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    en ole koskaan käyttäny briskejä, joten niistä ei mitään tietoa.
    käytössä tulppia, joiden elektrodit on seostettu iridiumista, rodiumista, reniumista ja ruteniumista.

    ero pelkkään iridium-rodium metalliseokseen tulee esiin vasta pitkässä täyskaasuajossa ja kovilla palolämmöillä, jolloin suojaamaton iridium hapettuu ja höyrystyy. niin ja tulee ero esiin hinnassakin, sillä rodium on kallista eli korvaamalla sen määrää reniumilla ja ruteniumilla saa teetettyä tulppia halvemmalla.

    veritulppia en suosittele :rotfl:
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

    Noita tulppiahan voi käytellä minkälaisia haluaa, kun vaan oma persedyno kertoo hyvät tulokset. Sitten jos jollain määrätyllä tulppatyypillä alkaa saamaan prosentin eron toiseen verrattuna, niin kannattaa vaihtaa. Jossain pienissä moottoreissa niillä saa jo huomattavia eroja = jollain tulpalla 1600cc moottori antaa 242hv ja toisella 244hv. Parin vedon jälkeen ne paremmat jää käytettäväksi.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    mun vieraan kielen oppien mukaan se on

    honmo

    nobuhito honmo on ainakin semmonen luikku nyrkkisankari. tätäkö hait :odroll:
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

    No just sitä honmoa! Sitä luikkua nyrkkisankaria. Mä meen peiton alle piiloon ennen kun se löytää mut. Öitä. :D
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Maa oon ihmetelly tota Wartsilan koneen syttyjuttua. Noitten puolien tarttee olla aika ''tehottomia'' kun joudutaan vetamaan noin pienella karkivalilla. Isommalla valilla kun se ei oikeen tunnu sytyttavan ihan joka kerta. Ja helevetin herkalla menee tulppa pimeeksi, varsinkin pienilla kuormilla ajaessa.

    Konolan pajalla joskus ihmeteltiin kaverin konetta ja tuli noista karkivaleista puhetta. Sanoi ajaneensa PS konetta dynossa 1.4mm karkivalilla, tehojen pysyessa normaalilla tasolla. Radalla kyllakin oli ero nakynyt jossa oli havaittu 1.0mm valin olevan kohdillaan.

    Musta kylla toi syttylaitteisto vaikuttaa (suoraan) tehoon, varsinkin mita korkeempi puristeisiin ja enenpi kiertaviin koneisiin mennaan. Ei se nyt tietysti Ladaan 200hv;ta tuo vaikka siina olis 44amp magneetto :eek:
    Sehan se kuitenkin sen sopan sylinterissa sytyttaa, eli jos seos ei syty kunnolla niin tehokin saattaa jaada vahan pienemmaksi. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!