12 Turhaa kysymystä:

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppu, 5.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Eli, vastaukset löytyvät varmaan oikeista manuskoista, jos vain semmoiset osaisi jostain löytää, mutta kysynpä nyt kuitenkin, jos täältä löytyisi suoralta kädeltä tietoa;

    Kojelaudassa ei toimi mm. lämpömittari, ja niinpä lähdin etsimään antureita koneen puolelta. Antureita ilmeisesti löytyi useampikin, osa jopa johdotettu. Osaisiko joku kertoa, mitä kuvissa näkyvät vermeleet oikein ovat, jospa joku vaikka kävisi
    lämpöanturista?

    Kuvia voipi ihmetellä osoitteessa (pahoittelen tekstien huonoa laatua.)

    http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja ... mysta.html

    (HUOM. Kuvassa 2/3 on virhe, se on pelkääjän puolelta.)

    Kaasarin tyypistä ei ole tietoa, osaako joku kertoa kuvien perusteella? Sitten vastaukset loppuihin kysymyksiin löytyisivätkin kaasarin manuskasta. Vai kumpi kantsii ostaa: uusi manuska vai uusi kaasari?

    Kone 360 cid, valunumero 4006830-360-5 (1976-1980)
    Imukansi 4100334-3 (kannessa lukee 11.6.78, mutta tuo kannen numero näkyy vasta vuoden 1980 spekseissä?)

    Mihinkä jenkit muuten hukkasivat hevoset, kun 1971 360 cid kehitti 255 heppaa, ja 1972 175 heppaa? (1980 spekseissä tälle koneelle/kannelle on speksattu hurrrrjat 130 hp.) Molemmissa 2-kurkkuinen kaasari. Millä kuristettiin terä pois?

    T kiittää ja kumartaa tiedoista ja vinkeistä.





    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-06-05 17:35 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tehot hukattiin 70-luvun alussa mm. muuttamalla mittaustapa bruttohevoista nettohevoiksi. Eli mitatessa koneeseen iskettiin kiinni kaikki koneen pyörittämät vermeet.. Myös v. 1972 tapahtunut siirtyminen lyijyttömään fueliin laskitehoja, kun kansia uusittiin ja puristuksia tiputeltiin.
    Samoihin aikoihin myös lisääntyneet SMOG-vaatimukset saivat aikaan saatelaitteiden (ilmapumppujen yms.) lisäämistä koneisiin ja tehon laskua. Vuonna 1976 taas lyötiin koneisiin kiinni katalysaattorit.. ja niin eespäin.. Eli osa tehohävikistä oli ihan laskennallista.. MOT
     
  3. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    En ole ihan varma näistä..
    1. Automaatti ryyppy ? (joku jousiviritys)
    2/3. Alipaine lähtöjä
    4. Lämpötila-anturi
    5. Öljynpaineanturi
    6/7/8 ???
    9. Polttoaineen syöttö
    10. Seoksen säätöruuvit (tyhjäkäynti pääasiassa)
    11/12 ??

    Näyttää olevan todella omituisia alipaine hässäköitä.

    Onko apua?? (Nuo lämpötila- ja öljynpaineanturin tunnistukset 99.9% varmuudella)


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jimsgarage 2003-06-05 18:48 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiks toi kuvan 9 putki ole alipainelähtö? Ja gasoliini kulkee sitä rautaista rööriä pitkin...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuvan 8 alipainelähtö? Mulla menee siitä jarrutehostajaan.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No eikös jarrutehostaja toimi alipaineella??
     
  7. Duster

    Duster 1st gear

    4 lämpötila-anturi
    5 öljynpainevalon anturi eli siinä jakajan vieressä
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Erittäin selventävästi kuvien kanssa esitetyt kysymykset.
    Hyvä toimintamalli muillekkin kysyjille!
     
  9. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kiitoksia roimasti jo näin nopeasta palautteesta!
    Hyvä juttu.
    Tsekkaan tuon lämpötila-anturin, toimiiko se, vai onko vika jossakin muualla.
    Öljynpainevalo toimiikin ok.

    Kohteet 2) ja 12) kiinnostavat edelleen. Ne ovat anturin näköisiä, niissä on 6-kulma kanta (iso) ja ruuvi päässä (näyttää säätöruuvilta?) Kohteessa 12) on vielä lattaliitinkin.
    Mitä ihmeitä?

    Kohde 3) näyttää myös alipainelähdöltä, mutta sen 6-kulmainen kiinnityskanta herättää kysymyksiä. Olisiko se joku jälkeenpäin ruuvaamalla lisättävä alipainelähtö sitten?

    Ja jos kaasarista osaa joku kertoa jotakin?
    Lähinnä kannattaako sen kanssa näpertää, vai kantsiiko hankkia uusi.
    Ryyppyä se kaipaisi, ei meinaa käydä kylmänä.
    Ja bensaa menee ihan älytömästi.

    NHRA:n blueprint-bulletinin mukaan 1980 kyseisen kannen kaasari oli Holley 8237 tai 8239 (jos nyt oikein osaan tuota taulukkoa tulkita, ja josko tuolla mitään merkitystä on. sitäpaitsi imukannessa on merkintä 11.6.78, jonka olettaisin olevan päivämäärä.)

    Kiitokset vielä!

    Temppu
     
  10. Temppu

    Temppu 1st gear

    Vielä 13. tai 14. kysymys:

    Voiko näitä vanhempia mittareita testata kuten uudempiakin, eli kytkee anturille menevän johdon maihin, ja katsoo heilahtaako mittari?

    Käsikirja höpötti jotain lämmöllä toimivista mittareista (olisiko bimetallia tai jotain), sekä jännitteenalentajasta (mittarit toimii 5 V jännitteellä). Olisiko edellä esitetty testausoperaatio vaarallinen mittareille tahi jännitteenalentajalle?

    Temppu
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Veikkaus kohteeseen 3: Anturi on veden lämpötilaa haisteleva. Lämmön saavuttaessa säädetyn rajan, anturi joko sallii tai estää alipaineen kulun. Viittaa vähän jonkin saastelaitteen ohjaukselta...

    Juha
     
  12. Temppu

    Temppu 1st gear

    Näyttää ikävästi siltä, että itse mittarit ovat sököjä, sekä lämpömittari että amppeerimittari. Molempiin mene johdotus, muttei kumpikaan pelaa (mutta bensamittari kyllä skulaa). Anturin johdon tarkistin mittariston liittimelle asti, ja anturikin vaikuttaa olevan kunnossa. Koitan vielä tarkistaa mittariston piirikortin kytkentöjä, siinä määrin kun se on mahdollista mittareita irroittamatta. (käytännössä tuleeko 5V mittarille asti, ja onko anturin liittimen piikki vielä kytkennässä mittarin navan kanssa.)

    Onks kukaan koskaan korjannut noita mittareita?

    Tosin, ei tuolla ole nyt kiire, kun cruisingissa huomasin, että TF904 oli hukannut äkkiseltään pakin. Pahka! Laatikkokorjaajaa etsimään....

    Temppu
     

Kerro tästä muillekin!