12v rele viiveellä ohjaamaan hehkua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 1purehell, 27.1.2017.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tarvis löytää 12V rele, jossa on säädettävä päällä pysymisaika. Ideana on se, että kun kytken virrat päälle, rele menee päälle ja tippuu säädetyn ajan jälkeen pois. Releen maadoituksessa on vielä anturi, joka seuraa imusarjan lämpötilaa. Jos lämpötila on alle +15, rele menee päälle. Samoiten jos anturi saavuttaa em. lämpötilan alle säädetyn ajan, niin se pudottaa releen myös pois päältä.

    Rele ohjaa isompia starttisolenoideja, niin sen virrankeston ei tarvi olla mikään älytön.

    http://www.startax.net/?mid=10&pid=113&tuotenumero=1100-0438&lang=fi&id=

    Tuossa olisi yksi, mutta ymmärtääkseni tuo pelaa siten, että rele menee päälle liipaisusta ja pysyy niin pitkään (+säädetty viive) päällä, kuin liipaisukin on päällä? Eli se ei siis toimi, kun tuo hehkun ohjausvirta virtalukolta on jatkuva.

    Yksi vaihtoehto(?) on ollut mielessä käyttää GM:n 6.2-6.5 dieselin hehkurelettä ohjausreleenä noille solenoideille, mutta toimiiko se sillä lailla? Haisteleeko tuo GM:n rele ulkolämpötilaa muuten kuin sen imusarjan anturin kautta?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hmmm Jos otat sen herätteen starttivirrasta niin toimii hipaisuna mutta. Mitä haet tolla kytkennällä? +15c imusarjassa on 3/4 vuotta hehkut päällä!!!!! Taitaa hehkut palaa. Oldsis oli alunperin jälkihehku eli kun kone lähti käyntiin hehkutti kovalla pakkasella kerran käyvää 350dx konetta. Toi imusarja pysyy saakelin kauan kylmänä imun ilmavirran vuoksi.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuosta päästöhidastetusta (joka vetäisee ensiksi päälle) ja sen perään kytketystä toisesta releestä saa semmosen kun haluat. Ja siihen vielä kärjellinen termostaatti samaan piiriin, niin on lämpötilaehtokin täytetty.
     
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Volvo D24 tai VW lt diesel hehkurele. Haistelee lämpötunnistimella päälläoloaikaa, ohjaa suoraan 6:tta hehkua (olikohan luokkaa 120 A ) vrcf.fi sivun kautta ostoilmo niin varmasti löytyy edukkaasti.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taitaa riippua hieman tulpan tyypistä nyt koko juttu. "Nopeat" tulpat esim Fordin IDI 7.3 tulpat joiden normaali hehkuaika 15-20 sekkaa sais tämmösellä vakioaika releellä paskaksi aika nopeesti, koska se ei osaa haistella tulppien lämpötilaa. Jos joutuu yrittämään starttia pari kertaa peräjälkeen niin alkaa hehkuja palamaan koska ne on jo kuumia ja rele lykkää aina saman ajan uutta hehkua niihin. Samoin jos alle tuon +15 imusarjassa sammuttaa koneen ja starttaa taas uudestaan. Alkuperäinen rele mittailee tulppien vastusta mikä taas riippuu niiden lämmöstä ja osaa katkaista virrat ajoissa. Useimmiten.

    Mahtaako 6 pyttysen volkkarin rele osata ohjata 8 tulppaa? Ainakaan tuo 7.3 IDIn releboksi ei osaisi, vaatii että on 8 ehjää tulppaa että pelaa oikein.

    Tiedä sitten hitaammista tulpista, tuossa on yksi Pillari mitä hehkutetaan normistikin pari minuuttia, tuskin olisi niin herkkä.

    Niin mitä helvetinkonetta tässä hehkutellaan, kai siinä joku systeemi on alunperin ollu?
     
    Muokattu: 27.1.2017
  6. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tää vaihtoehto ei toimi. gm:n rele haistelee tulppien lämpötilaa, eli releen läpi kulkevaa virtaa (tai jos ihan tarkkoja ollaan jännitteen muutosta..) Paria solenoidia ohjaamassa tuskin pysyy päällä puolta sekuntia pidempään...
     
    1purehell tykkää tästä.
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten tuolta startax;ilta saa hinnat selville, ois se rele just mille on tarve

    Eli kytkentä hidastettu 24v rele 15sec viiveellä
    Ja tulee hehkuun estämään puhaltimen käynnistyminen et ehtii hehkuttaa
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Arvaan, että Cumminsin imusarjassa olevaa grillivastusta? Jos näin on, niin alkuperäinen systeemikin on ollut, sellainen mikä hehkuttelee käynnistyksen jälkeen niin kauan että ehtii ajella pari kilometriä. Tällä on tarkoitus vähentää kylmän moottorin savutusta, toki kai se imuilman esilämmitys ennen käynnistystä helpottaa vähän starttiakin. Jollei vastaavasti tyhjennä akkua. Jos mun autosta alkuperäinen systeemi lakkaisi toimimasta, niin päätyisin luultavasti turkorjaukseen eli erilliseen nappiin. Tuo vastus ei kuitenkaan ole käynnityksen kannalta oleellinen varuste, kun Cumminsi käynnistyy pikkupakkasillakin kun avainta näyttää.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitokset mielenkiinnosta. Joo, Cumminssia tässä on nyt suunniteltu. Onneksi tajusin tuon GM:n releen toimintaperiaatteen, ennen kuin ehdin sovittaa sitä sen kummemmin paikoilleen. Hyppysissä on nyt yksi 80-luvun Vw:n rele (ideana hyvä, mutta eipä taida sekään toimia juurikin siksi, että se tarvii moottorilta lämpötilatiedon ja säätää hehkutusaikaa sen mukaan)

    Löysin säädettävän "monitoimireleen", jonka saa aseteltua toimimaan halutulla tavalla. Eli; Sytytysvirta päälle, rele napsahtaa päälle ja ohjaa imusarjagrillin solenoidit päälle. Lämmittää imusarjaa niin pitkään, kunnes säädetty aika tulee täyteen tai imusarjan lämpötunnistin katkaisee hehkutuksen. Ei oletettavasti hehkuta lämmintä konetta, sillä imusarja Cumminssissa on yhtäpuuta kannen kanssa.

    Jälkihehkusta pitää tässä tapauksessa luopua ja eipä tuolla ole tarkoituskaan pakkasilla ajella. Oikeastaan turha koko hehku, mutta laitetaan nyt toimimaan.

    Napilla olis kyllä yksinkertainen, mutta haluaisin toimivan sen avaimesta... :confused:
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Laita napilla lisäohjaus sille hehkulle, niin voi siitä tökkästä jälkihehkua jos meinaa vapista pakkasella
    vanissa oli aikanaan nappi hehku, oli näppärä hehkuttaa ja startata sit uudestaan napista, niin sai jälkihehkunkin

    Onhan se avain hehku kiva, jossei tartte tehdä jotain remonttia, sitten pitää ottaa sulake tai piuha irti
     

Kerro tästä muillekin!