13 sekunnin caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C73, 19.8.2009.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toyotas ne on varmaan siks, ettei tarvi koko turbiinii kutsuu takas.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Paljonko tollasen 13sekan kapriisin aika paranis PTC:eellä?
     
  3. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tää mua vähän kiinnosti. Ei se p**kanjauhaminen mitä muutamat täälä harrastaa. Pankoot kukin autoihinsa ihan niitä laatikoita mitä ne haluaa ja vaikka mamuaaliaskilla varustetun turbiinin jos siltä tuntuu. Se on sitä valinnan vapautta :rotfl:

    Mä kuitenkin väitän edelleen PGn olevan varteeotettava vaihtoehto tollaseen 13-sekunnin Capriceen. Syitä lienee moniakin mutta tässä muutamia ajatuksia:

    Raha. Jos kaveri tekee autonsa vanhasta Capricesta, niin sillä luultavasti ei ole liikaa rahaa. Muutenhan sillä olisi Challenger, Cuda tai Early Camaro.

    PGn hinta vastaan "ainasataa" laatikon hinta. Esimerkki tossa lainauksessa. Kokonaishintaa näyttäis tulevan noin 2300 Euroa. Jos muut ei myy, niin mä myyn tohon projektiin +500 HP kestävän Powergliden 850 eurolla. Siihen käy mikä tahansa TH laatikon turbiini joita palstallakin löytyy sopivasti. Kokonaissummaa tullee luultavasti hiukan päälle 1000 euroa. Säästö mielestäni on merkittävä. Tämä siis olettamuksena, että hinnalla on väliä.

    Tehonkesto. Tollanen PG kestää varmasti sen +500 hp. Pikku lisärahalla jopa +850 hp!!! Mitenköhän lienee ainasataa laatikoiden kanssa. Kun ne ei kestä edes sen laiskan Dieselin perässä niin miten sitten kutiteun pikkulohkon kanssa. Ei kai kukaan täällä oleta, että vakio 350 vie Capricen 13-sekunnin puolelle. Säästöä tämäkin kun tollasen PGn korjaus ei maksa just mitään. Esimerkkinä vaikka: Tuo se mulle huoltoon niin maksat huollosta 50 euroa +osat.

    Osien saanti. Powerglideen kaikenlaisia osia helposti ja halvalla, sekä turbiinivalikoima on ylivertainen varrattuna Ainasataa laatikoihin.

    Tehontarve laatikon pyörittämiseen. PGn pyörittämiseen tarvitaan 20-25 hp. Miten mahtaa olla Ainasataa laatikoiden kanssa kun TH 400kin vienee siinä 40-45 hp. Ketokoon se kuka tietää.

    Paino. PG painaa 43 kg. noiden Ainasataa laatikoiden paino lienee +30 kg tosta. Ken kykenee punnitsemaan kertokoon.

    Summa summarum. Ainoa järkevä syy laittaa Ainasataa laatikko 13 sekunnin Capriseen on ylivaihde jos siis tolla autolla ajetaan paljon maantiellä. Muuten Powerglidellä pystyy moisen projektin toteuttamaan.

    Mut niinku sanottu: Mielummin miten vaan :rotfl:
     
  4. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    tuotatuota.. on hyvä muistaa, että kaikki ei halua mitään noista edellämainituista malleista.
    vaikka rahaa olisikin.

    kovakulkuisia challengereja ja cudia ja camaroita mahtunee 13kpl tusinaan.
    13sek capriceja tod näk 1kpl tuhannesta.

    huvittuneena joskus seurannut kiihdytyspäivillä, kun menohaluja uhkuvan näköinen muskeliauto ja joku perus neekerijenkki asettuu viivalle, ja se vähemmän arvostettu malli ampuu varttimailin päähän vaikkapa parikolme sekuntia nopeammin kuin muskelihirmu.

    varsinkin silloin se on hyvinkin huvittavaa, kun se neekerimalli ei edes näytä ulkomuodoltaan nopealta. toisin kuin se muskeli.
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    :poff:
    Aivan juurikin näin, kymmenen pistettä ja papukaija-merkki!
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oon samaa mieltä kanssasi. Mulla on tossa -73 Valiant 4D jolla Vipottaja paukutteli akoinaan 10.5n aikoja. Siinä on tosin on täysin uusi 440 moottori nykyään ja tietysti Powerglide, sillä muutenhan se ei olisi "mun" näköinen tekele. Motti tosin edelleen on Vipottajan käsialaa. Mä oon vaan pannu kättä taskuun kun hän on jotain osaa ja juttua ehdottanut. En siksi, etten itse tota kykenisi kasaamaan, vaan siksi, että luotto Vipottajan kykyihin on mittaamaton noiden Moparien suhteen.

    Valtteri on siis todellinen haaleanvaalea pappamalli, 4 ovea, peltivanteet ja pillerikapselit, kaikki rojut mahtuu pellin alle, 440sen perässä 3" putkisto 4 llä vaimentajalla putkien päättyessä piiloon takapuskurin taakse. Et usko miten kiva tolla on kiusata liikennevaloissa Porcheja, Ferrareita ja muita kansanautoja :rotfl:
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joku siis ihan oikeesti kuvittelee että tollanen painava lahna suostuis liikkuun kahdella vaihteella .....ilmeisesti sillä rahalla ei sitten kaikkea saa.

    Tai voithan sä laskea sen kiihtyvyyden mitä vaaditaan...ja sen jälkeen laskea mitä on kierrokset koneessa maantiellä....voi olla että jompi kumpi vähän kärsii...
     
  8. hla

    hla Gearhead

    Entäs jos tohon PG:en jatkoks laittais jonkun Gear Vendor tms. systeemin, sithän siinä olis loikkari tarpeen niin vaatiessa.


    www.gearvendors.com/racing.html


    Löytyy Glideenkin sopiva malli.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eli olet köyhä jos sulla on powerglide, eiku olet köyhä jos sulla ei sitä ole eiku miten se nyt meni :rotfl: . Jaa glide loikkarilla, miten olis joku 3 vaihteinen ilman loikkaria :rotfl: .

    Ens kesänä pitäis testata tollasta 4L60E toosaa silleen että ratissa on nappulat ylös ja alas vaihtoon ja tietenkin myös täysin automaattisenakin se toimii :odroll: .
     
  10. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Aika moni ei näköjään kykene lukeman tekstejä kokonaan. Mutta ihan sama mulle. Tehkää niinkuin parhaaksi näette, mulla nimittäin ei tossa vehkeessä oo penniäkään kiinni :rotfl:

    Todistelkoon kukin itselleen mitä haluaa. Mä oon toditetusti ajanu 13 sekuntia ja kovempaa Powerglidellä 1710 kilosella autolla, eikä ajo ollut mitenkään epämiellyttävää tai poikkeuksellisen kallista. Josko silloinen Malibu olisi mennyt ½litraa vähemmällä maantiellä niin olisiko se ratkaissut mitään. Mulle sillä ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä :lol:
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pikkulohkolla ja kolmen peränvällärillä?
    Aika hyvin. Capricehan ei paina kun sata-parisataa kiloa enemmän....
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä ainakin "pelkäisin" powergliden kanssa sitä pitkää ykkösvaihdetta, ettei auto jaksa lähteä kunnolla viivalta. th-350 laatikon lyhyempi ykkösvaihde olis tässä vähän parempi. Kuvittelisin pg:llä varustetun auton vaativan enemmän stallspeediä?

    Mulla oli aikanaan 72camino 350+350 tekniikalla ja perä oli 3.36. Stallia oli n.3000rpm (halpa perus hurst turbiini), ois voinu olla viivaltalähdön puolesta enemmänkin ja peräkin ois voinu olla tiuhempi. Maantiellä olis kaivannu vaikka sitä loikkaria! Meni se silti 13.1 vartilla, eli tommonen caprice hieman painavampana menis kans 13s aikoja samalla tekniikalla. Moottori oli edelin rpm pakettia vastaavilla osilla kasattu, joten nykyaikaisilla kansilla ja hyd roller nokalla 383 kokoiseks kasvatettu kone saavuttais saman suorituskyvyn paljon helpommin ja olis sivistyneempi käytökseltään.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Piti oikein tarkastaa koska tää lähti keulimaan ja "syyllinen" on Volvo_5.7 :poff: ja race-einarit imasi syötin vapoineen :rotfl: .
    Toi toisten harrastuksen mollaaminen ja oman ylivertaisuuden ylistäminen on muuten todella säälittävää.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Onks tää oikeen tarkotettukin pradoksiks? :rotfl:
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Emmä usko. Munkin mielestä toi kalastaminen on kyllä ihan vehkeestä. Varsinkin näin talvella kun avanto jäätyy ja lunta ei enää aurata, kun siihen porataan tunneleita.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Se on ihan sama miten PG:llä saa malibun tai minkä tahansa hytin kulkemaan jos ei patin spekseistä oo tietoa.

    Tommonen vakioalustainen 1900kg hytti selvästi alle 400Hv 350 vaparilla ryyditettynä ja lukkopyllyllä ja leveillä katukummeilla vaatii palttiarallaa 12/1 (3x4)kokonaisvälityksen ykkösellä ja stalliakin tonne vetoalueen alkupiähän,
    siis pompatakseen viivalta sen minkä hyvällä kelillä pito mahdollistaa ja mieluummin alle kuin yli 2s 60 jalkaset jotta pääsee likemmäs 13.5 kuin 14s aikoja.

    Toosaksi valikoituu sit melkein väkisin loikkariloota jos tykkää reissua ajella ilman että kone pauhaa yli 3000rpm satkussa esmes TH350, saatikka PG:llä, en viitti edes laskea.

    Itellä ja kaverilla tämmöset koslat ja niistä on pienillä muutoksilla haettu kokemuksia nyt jo useempi vuosi.

    On aikalailla eri asia jos koneessa on puhtia niin hemmetisti että kosla menee silkalla voimalla 13s puolelle(olisi potentiaalia 12-11 aikoihin) kuin se että kosla optimoidaan ja se menee 13 puolelle sellaisella padalla jossa ei olisikaan enempään paukkuja.

    DS sie oot nyt pikkusen pihalla tän topikin filosofiasta noitten mörkömoottoreittes kanssa.
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Siltä näyttäis :rotfl:
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    ^ :lol:

    Ei tietty oo yhtä oikeeta tapaa tehdä,
    mut tuputan nyt ""omaa" 2 tonnin 4d kilpakäyttisfilosofiaani" kun noita juttuja on tullut (alankin) kaverien kanssa yhdessä tuumailtua ja aikakorttejakin ahkerasti analysoitu kaffipöydässä laskimen kera,
    jopa ihan kyllästymiseen asti.
    Rahaa ei oo kokeilla ihan kaikkea joten hommat on koitettu miettiä jo ennen hankintoja niin loppuun kuin vähäinen kokemus ja älli antaa myöden.
    Tulokseksi kuitenkin ollaan saatu pikkusen nopeemmat 13.5s lahnat (2kpl) kuin konetehot varttimailin nettilaskureissa antais olettaa ja ilman että käyttis- ja reissumukavuudesta olis tarvinnut tinkiä yhtään.
    joten ei ainakaan täysin pieleen oo menny.

    Alustoihin ei oo vielä tarvinnut perehtyä koska tän tehosessa hylsyssä GM:n kasarivakioalustakin tuntuis toimivan hyvinkin mainiosti.
     
  19. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mulla oli taannoin aika pirteä farkkucaprise jonka menoa ei tullut mitattua mutta siinä oli th700, vakioperä ja vakioturbiini, 305 moottorista oli saastelaitteet poistettu, joku miedohko virinokka, performerin imusatsi, 650 hollikka ja pellisatsit. Se kulki tosi hyvin korkeammilla kierroksilla mutta kaikkein eniten menoa rajoitti voimansiirron yhteensopimattomuus. Stalli olis pitäny olla reilusti korkeampi koska lähdössä motti nostatti tautisen hitaasti kierroksia mutta kun se pääsi sinne yläpäähän niin oli kuin olisi lankulla lyöty selkään. Lisäksi jos kiihdytti D-asennossa niin loota vaihtoi isompaa silmään jo kauan ennenkuin tehoreservi olisi ollut kunnolla käytössä. Huippuja en koskaan saanut selville koska nopeusmittarista loppuivat numerot kesken mutta kyllä siinä alkoi lankkukyljen ajo-ominaisuuksilla hirvittämään kun loota lykkäsi ylivaihdetta silmään ja paras tehoalue oli vielä edessäpäin.

    Niin että ei se näillä kokemuksilla välttämättä tarvi hirveää tuhansien € satsausta moottoriin, pikkuisen kun parantaa hengitystä ja optimoi voimansiirron niin ollaan jo aika pitkällä.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Niin vielä senverran että voishan tän topikin mukaisen kaprisen suunnitella siitäkin lähtökohdasta että loppunopeuksia vartille tolla mosalla vois karkeesti saada 165km/h ja laskis kolmoselle välityksen silleen että kone jenkoo jonkinverran yli alueensa, 6500rpm?, välläri olis sitten jo jotain nelosella alkavaa.

    Tosta vaan ei enää kauheesti oo vartille lisähyötyä jossei pyöräytä liimakummeja alle ja se taas pikkuhiljaa alkaa vaatimaan jortaanilta ja aksilalta jotain.

    Säännöissäkin jo alle 14 sekan koslassa pitää olla jortaanilenkki jos on sliksit alla, katukumeilla saa muistaakseni olla sekunnin nopeempi.
     

Kerro tästä muillekin!