13 sekunnin caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C73, 19.8.2009.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Mä en oikein usko että menis vielä ainakaan ihan helposti 13 sekunnin puolelle , autolla kun lie kuitenkin painoa sen verran reippaasti että jollei sitä oo kevennetty ihan eri lukemille mitä se on painanu vakiona niin todellisia tehoja pitäs sit tälleen äkkiseltään laskelmoiden löytyä vähintään joku 400+ hp jotta aika olis tommonen :wink:
    Ei toki siis ihan mahdotonta mut silleen vaan jotta ei kannata pettyä jos ei ihan meekään, 14-15 voi olla lähempänä totuutta ja oikeesti sekin on jo hyvää kyytiä ja hyvinkin kovaa valuuttaa kun ajellaan ihan tuolla kadulla 8)

    Eli komee ja varmastikin jo hyvinkin ripeä pelihän toi on :)
     
  2. ari vw

    ari vw Gearhead

    Ei mun mielestä tolla nokka-kansi yhdistelmällä saada tehua riittävästi.
    ehkä 320+ mutta en uskoisi että yli 350 hv menee. tolle painolle tarviis kyllä enemmän asteita. ehkä 230@0,05" ?
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Sanoisin, että 400 nettoheppaa ja just pitävä lähtö, niin farmari voi mennä sen 14 tasan, jos riittää pito (painojakaumahan on unelma). En oikein vieläkään tiedä, mitä erilaisten irtomoottoreiden tehot ovat, "brutto"- vai "netto"-SAE-heppoja. Uusissa ruiskukoneissa jos on vaikka 300 hv, se on suht' sama oli sitten DIN tai SAE Net-normilla ja siis sen, mitä jenkit ovat ilmoittaneet '72 lähtien. Sitten on nämä dynotetut moottorit ja tarvikekoneet, joihin joku mittaa vaikka sen 400 hv - mitähän tehoa se on, ei kai siinä oikein mitään ole kiinni, eli minusta se olisi bruttoheppoja...?
    Tuoko on siis tialvuudeltaan 383? Ei kai se ihan mahdoton ajatus ole, että olisi se 400 hv ja lisäksi vääntöäkin kivasti. En ota kantaa tuottaako tuo kone mitä, mutta minusta 400 nettoheppaa siis riittää 14 alitukseen "omalla laskuohjelmalla" katsottuna.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Emmätiiä tarviiks tommonen nyt mitään 400hp:tä 13s alkuiseen aikaan. Tommonen roadmasteri on ainaki samanpainonen läski ja vakiona 260hp ja menee korkeita 14s aikoja aavikkoperällä. Pelkällä perän vaihdolla ruvetaan pääsee 13s puolelle tai ainaki liki.

    Tossa varmarissa on 3,73 välitys auttamassa viivaltalähtöä niin mikäettei menis. Ei muutaku kokeilemaan ja tuloksia sit tänne.
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Hieno laitos sulla,ootko pinnottanu ton imusarjan jollain lämpömatskulla?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin. 13 sekkaa vartilla tarkoittaisi nollasta sataan noin viiteen sekuntiin. Täytyy olla jo aika tiukka pata, että moinen koppa siihen kimpoaa...
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Samaa mieltä, jos kaikki säädöt ok ja pitävät renkulat niin kyllä se 13 sek aika pitäis olla mahdollinen, ainakin teoriassa :D
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ootkos sä käyny jossain ihan kellottamassa ton?
    Ite tiedän yhden LT-1 patasen ns. sämpyläkoppasen Capriisin joka meni sillä kuitenkin vaan korkeita 15 aikoja.
     
  9. Waxin

    Waxin 3rd gear

    400nettohp koneesta niin voi mennä 13 puol? Mulla oli vuonna 92 +300hp caprice 3,73 perällä. Kiikalassa 14.8 paras aika. Kyllä toikin siihen aikaan oli melkonen sleeper , mutta mun mielestä voimaa olis pitänyt olla paljon enempi. No nyt on taas aikaa ja mahdollisuuksia, suunnitelmissa tiukka 383 tohon nykyiseen capriceen
     
  10. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Mulla oli aikanaan -58 chevy farmi, tekniikkana 350+350,4.11 välläri. Tällä ajettiin kiikalassa 13,7s. tavallisilla renkailla, putket kiinni ja ilman lukkoperää, paljonkos tässä oli tehoa ?
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    1600kg, katusliksit, 3600 stalli, 3,36 perä, 350cid, xe284h, hiukan siistityt mikkikannet, 1 kiertokangen laakeri 2 kerroin ja aika oli tällänen:

    http://www.youtube.com/watch?v=cZeR_Bq-GI8

    ehkä se olis kovempaa menny ehjällä laakerilla :odroll:
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En oo käyny. Mut amerikan puolella moni on käyny ja korkeita 14 - matalia 15 tuntuis keskimäärin vakiotkin menevän. Parhaat vedot on kyllä vedetty yleensä slikseillä. Itellä on täysin järjetön 2.56 perävälitys että viivalta lähetään suht arvokkaasti. :) Tarkoitus olis vaihtaa se johki tiuhempaan ihan normiajelunkin kannalta ja testalla varttiakin vaikka ihan käyttishän tuo on.

    Korkee 15 kuulostaa lt1 sämpylälle vähän korkeelle mutta onhan noilla jo ikääkin ja yksilöerojakin. Paljos oli loppunopeus? Väittävät noiden vakioden menevän noin 90mph vauhteja.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Kylänmies asserin farkkukarpiisi on mennyt 13,6s
    383cid, intake ööö 220 deg, välläri ööö 3,73, eedelin hatut ja imari öööö rpm?, stalli ööö 2500? ja katusliksit.

    Että tohon verrattuna neljäntoista alittaminen Ponulla ei tunnu ihan realistiselta,
    14,5 vois olla aika liki.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Enpä muista loppunopeutta mut Hyvinkäällä yks kaveri kävi joitain vuosia sitten Street Slidessa kokeilemassa pari vetoa sellasella ja sen ajamat ajat oli 15.9 ja 16.0

    Noi ajat on jääny siitä mieleen kun ittellä oli silloin '67 laululintta Bel Air farmi "roskisosista" rempatulla ja piristetyllä 350:llä niin se heitti meille silleen haastetta että piti sitäkin kokeilla myöhemmin sinä kesänä kun sattu yks kellotustapahtuma viikonloppureisun varrelle ja kun meidän kuski sit viskas ennen kellotusta kaikki meikäläiset laulajat ja kaljakopat yms. matkaeväät siihen radan viereen pihalle niin saihan sillä kymmenyksen verran tota paremman ajan :rotfl:
     
  15. maverick

    maverick Gearhead

    Eihän LT1 ss impalakaan mene samalla 260hv moottorilla vartilla kuin about 15.2-15.5s.
    Impala on kuitekseki kevyempi ja huomattavasti tiuhemmalla perävälityksellä. Noi farkut tosiaan menee korkeita 15s tai jopa yli 16s aikoja. Ruottinpojjaat (Bostic&Kent edin)kyllä ajelee korkeita 9s aikoja lt1 moottorisille impaloilla. Noi farkut ottaa loppunopetta vajaa 140km/h tai vähän yli. Ajaahan noi jenkit esimerkiksi vakio mustangeilla sekunnin kovempaa kun suomessa, johtuen varmaan hurjista 60jalkasista jotka voi olla jotain 1.8s, täällä mennään sitten 2.5s. Mutta hyviä aihioita tollaset lt1 farkut on, kaipaa prochargeria pellin alle ja tiuhempaa välitystä!
     
  16. Jos tarkkoja ollaan, niin se mun -84 capricen paras aika vartilla on 13,54! :soosoo: Koneena 383 stroker, jossa edel rpm yläkerta, lunatin 60103 laahuri nokalla! Nykyistä mottia ei ole vielä kellotettu. Moottorista tuli nyt sitten, 377 stroker, kun uusin siihen std lohkon. puristukset nousivat mäntien vaihdon myötä, noin 10,7 tienoille. Nokaksi vaihtuu Lunatin 60112 voodoo, hydrauli rolleri ja hookkerin pitkät pellisarjat. Peränä 10-bolt 3.73 välityksellä ja detroit true- trac lukolla.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Mielenkiintoista ^

    Minä veikkaan, että tuo Ponu menee 13.8 / 160kmh !!!

    Ei mitään ihmeellistä salaista tietoa, vaan optimistinen veikkaus. Kun kerran oma 1700kg Chevy meni 14.4/159kmh 2,41:1 välityksellä (vielä lukkoperä. No, pohjaväännön takia alussa varovasti mutta sitten vaikka nenää kaivaen kakkosella maaliin, vaikka keppi D:llä, heh).

    (TH 350, vakio turbiini, normit katurenkaat, 60jalkanen noin 2sek, vääntöpikkulohko ihan "old-school" rautaa kaikki pikkuvenaisia mikkejä myöten, 750cfm vakuumi Hollikka ja Edelin Performer laahurivääntönokka 204/214 int 0.420" ex 0.442" LS112. Ihan Lo-Po juttu, mutta toimi kun kello. Varmasti alle 300 heppaa, tosin pohjavääntöä ihan reippaasti).
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

     
  19. HT

    HT Gearhead

    Otetaanpas tähän väliin keskustelua perävälityksistä kun kyseessä saman kokoluokan auto.

    Tällä hetkellä TH700R4 ja perässä 2,73. Eli aivan liian pitkä välitys.
    Sopiva vaihtoehto lienee 3,42 tai 3,73. Tuon tiuhempaan välitykseen siirtyminen vähän arveluttaa, että ykkönen jää liian lyhyeksi.
    Maantielle tuolla 3,42 saisi 1950 rpm/105 km/h. Olisi mukavan rauhalliset kierrokset silti, mutta voisi tuoda kuitenkin kiihtyvyyteen mukavan lisän vs. 2,73 välitys. Tosin ei 3,73 kierrokset olisi kuin 2150 rpm/105 km/h. Ehkä tuollakin vielä matkaa ajelee.

    Ai niin moottori on 350 cid, n. 300 hp.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kokeile ajella kolmosella hetki, ettet siis käytä loikkaria ollenkaan. Vastaa samaa kuin olis 3,9 perä ja loikkari käytössä. Sillä sitä maatievaihdetta voi demonstroida. Liian tiuhaa ykköstä tuskin tällläseen malmikasaan saa.
     

Kerro tästä muillekin!