1920-luvun Fiat 501-503-520

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja 1300TI, 3.2.2015.

  1. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Voi olla, että tätä kannattaisi ennemmin kysyä rodimiehiltä, mutta yritetään:

    Kerään osia Risto Höylältä ostamani vaikean Fiat aihion ympärille, runko on ilmeisesti 502 tai 503 mukana tulleen etuakselin jarruista päätellen. Osaläjän mukana tuli myös projektikuntoisia 501 ja 503 -moottoreita, joiden lisäksi olen onnistunut hankkimaan ehjemmät oloisia 509A- ja 520 -tyyppien koneita. Lisäksi minulla on muutama vaihteisto vivustoineen, etuakselisto ja irtonaisia napoja, 509:n hyvä polttoainetankki sekä jäähdyttimet 501-503 ja 509 -malleihin, Sankey-vanteita (Mistä saisin kelvollisia 6.00-18" lieverenkaita edes tallikäyttöön?) ja joitain pisteosia.

    Loput joudun tai pääsen keräämään maailmalta (Italiasta) tai tekemään itse, mutta runko on jo lähdössä maalarille, joten tarkoitus olisi saattaa projekti ensin rullaavaksi alustaksi, toivon mukaan jo alkaneen vuoden aikana. Ruoste, käytön jäljet tai varsinkaan pienet malli- ja vuosimallierot eivät minua haittaa, kunhan osat sopivat kokonaisuuteen, tarkoitus on lopulta tehdä näistä aineksista kiva 1920-30-luvun puukorinen Fiat aikakautensa tyyliin.

    Erityisesti etsin siis 20-luvun Fiatin tekniikan osia, etenkin taka-akselia tai edes ehjää perää ja takajarruja, 501-503 jousia ja iskunvaimentimia sekä muita alustanosia, 501/502/503/509 jne. -peltien jämiä malliksi ja mittareita.

    Olen ollut yhteydessä muutamaan muuhun tämän ikäkauden Fiat -harrastajaan, mutta kaikki aiheeseen liittyvät vihjeet, tiedot, osat, aihiot, kuvat, kopiot kirjallisuudesta ja yhteystiedot olisivat nyt suureksi avuksi. Rautalammilta sain erään kohtalotoverin rintapellit lainata mitattavaksi ja erästä 509-osakasaa on tarjottu, muuten on ollut aika hiljaista ilmoitteluistani huolimatta.
     
  2. 1300TI

    1300TI 2nd gear

  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onkohan Rainer Mäkipäällä osia?
     
  4. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Joo olen Ranen kanssa jutellut toki, että pitäisi mennä käymään. Luulenpa, ettei vaan taida olla innokas niistä luopumaan, kun on useampi ikäkauden Fiat tallessa. Sama juttu muutamalla muullakin harrastajalla, talli täynnä osia, mutta jopa hakiessa tullut takapakkia kun ei raaski luopua. No, ymmärrän senkin toki, vaikka muuten Fiat oli esim. 1927 kolmanneksi yleisin automerkki Fordin ja Chevroletin jälkeen, niin eipä niitä ole täällä ymmärretty säästää samalla lailla kuin Euroopassa. Muutaman etuakselin ja hyvän 520:n varakoneen osina olen löytänyt aihion hankinnan jälkeen, mutta tämähän on vielä aika uusi projekti.

    Mutta, jos romustaessa tulee kantti-Fiatin osia vastaan, ottakaa yhteyttä! Ja 30-lukuiset kelpaavat myös. Tai 10-lukuiset! Esim. jopa aiemmin omistamassani metsä-1951 1100E:ssä on vielä samat ajovalot ja paljon muuta yhteistä 30-luvun alun mallien kanssa, mutta kysellessä selvisi, että seuraava omistaja laittoikin raadon kaikkine osineen paaliin!
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Myin muutama vuosi sitten 521.sen 7-hengen-30 Markku Lyhdylle Laukaan
    vehniälle,mukana meni tehtaan sinikopio koripiirustuksia ym en tiedä
    olisko sulle apuja niistä.
     
  6. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Kiitos vinkistä, kopiot noista piirustuksista tulossa!
     
  7. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Projekti on hyvää vauhtia muotoutumassa toivottomasta osakasasta oikeaksi autoksi ja monenlaista onkin löytynyt, mm. hyviä tekniikoita. Ottakaa nyt yhteyttä, jos jotain osaa on tiedossa!
     

Kerro tästä muillekin!