1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    No niin, letku tuli tänään ja takajarrut kunnossa, ilmattu ja toimii. Mutta, edessä oikealta alkoi vuotaa pyöräsylinterin etummainen mäntä, ja jarruletkukin on huonossa hapessa. Tarttee tilata osia, pitää listata tähän nyt niin ei tarvi kirjoittaa muistilistaa:

    Pääsylinterin korjaussarja (varalle): OEM / Interchange Numbers: 5450597, 5453950, 5454563

    Pyöräsylinterien korjaussarjat eteen 1": OEM / Interchange Numbers: 1688284, 1752231, 1879525, 2346863, 2953999, 3105241, 3200267, 3204326, 333752, 3621950, 4088903, 4486531, 535556, 5450425, 5450970, 5455660, 5455855, 5461601, 5461649, 5462086, 5464183, 5466904, 5467284, 5467384, 8126964, 8M2128, 937961, 938121, A8C2128A, C5TZ2128A, D2SZ2128A, F29Z2128A

    Pyöräsylinterit eteen:
    OEM RH / Interchange Numbers: 1074877, 5450406, 5456433, 5460713, 5462063 DORMAN W4803

    OEM LH/ Interchange Numbers: 1074878, 5450407, 5456434, 5460714, 5462064 DORMAN W4804

    Etujarruletkut 2 kpl OEM / Interchange Numbers: 1308636, 1474116, 500124, 503925, 533996, 5450015, 5450283, 763746
    RAYBESTOS BH5433 tai DORMAN H5433

    Nyt kysymys kuuluu että saisiko noita pyöräsylinterien korjaussarjoja Suomesta? Tuuman koko:

    [​IMG]
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

  3. karra

    karra Double Gearhead

  4. karra

    karra Double Gearhead

    Kotikaupungista löytyikin pari korjaussarjaa harrastajatoverilta. Pääsee jatkamaan, kuha lähtis vaan ilmausruuvi auki...
     
    Z11 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Nyt on jarrut Pontiacissa.

    Sain eilen yhden kumisarjan. Otin tänään auki oikean etujarrusylinterin, siellä oli hyvännäköiset kumit, ja suojakumitkin. Kuppikumit oli made in USA, oisko ollu Warner-merkkiset.

    Sisältä tuli skeidaa, mömmöä ja hiekan tapaista raetta. Sylinteri oli alapinnasta ruosteessa, hioin hienolla paperilla, putsasin ja kasasin uusilla kumeilla käyttäen jarrurasvaa. Sain vielä ilmausruuvin auki niin ilmatkin sai pois.

    Tarttee ottaa vasen myös auki ja putsata paikat, kun tulee Rockautosta kumisarjat. Syksyllä/talvella sitten uutta osaa sinne, tekee hommn ajan kanssa.
     
    eeko, Gary Grand, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Sopiko se uusi letku?
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä, se oli just oikea. Kiitos vielä avusta, itse en olis osannut etsiä. Ja se tuli nopeesti!

    Pitää yrittää palauttaa TradePartsiin se kayttämättä jäänyt letku, kun tulee sinnepäin asiaa. Jos vaikka hyvittäisivät johonkin tavaraan.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Torstaina oli tavallaan neitsytajelu, muutaman 5 km suuntaansa tehdyn koeajotyyppisen ajelun lisäksi.

    [​IMG]

    Noin 20 km suuntaansa Taipalsaarelle viime torstaina. Auto tuntee kaikki pitkittäisurat, jopa maalattu reuna- tai keskiviiva riittää siihen että etupää nuljahtaa. Homman kruunaa takapään hytkytys kun renkaissa on pystyheittoa. No, takapää kai alkaa asettua, ainakaan eilen ei enää niin paljoa hytkynyt. Pitää viedä auto pyöränkulmien suuntaukseen ennen kun alkaa tilailee uusia renkaita.

    Olen edelleen sen 205 R 16 kannalla. Nuinkohan ne menee 5 tuuman levyisille vanteilla? Viistuumasethan noi tais olla...

    Nostin auton tänään vielä pukeille, pitää hurrien sähköjohtoasennuksia niputtaa ja siistiä/suojata. Täytin etuiskarit moottoriöljyllä, ne oli ihan kuivat. SAE 10 pitäisi olla, pistin 15W-40 kun sitä oli hyllyssä.
     
    LPV, Gary Grand, eeko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Onneksi olkoot. Hienoa nähdä vanha liikenteessä!

    Noista pyöränkulmista sen verran, että jos ja kun hankit vyörenkaat, niin aurausta kannattaa luultavammin laittaa vähemmän vyörenkailla kuin ristikudosrenkailla. Näin olen rodiukkeleiden jutuista antanut itselleni ymmärtää.

    Aiemmin linkkasin alla olevan taulukon. 5" vanne on sallitu 205R16 renkaalle. Suositeltu on 5.5" vanne. Eli kyllä niiden pitäisi mennä.

     
    Muokattu: 5.8.2024
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Ei ollu yön aikana valunut öljyä ulos etuiskareista, saas nähdä kun jousitus alkaa liikkumaan...

    Mittasin rullamitalla aurausta, vaikuttaisi olevan noin 20 mm mikä on ihan liikaa. Pitäisi olla 0...1/16" eli vajaa 2 mm. Minulla oli tosin auto pukeilla, edestä tukivarsien alla mutta ei siis renkaillaan kuten pitäisi. Voisihan tuon käyttää säädössä.

    Laitoin taakse meneviä sähköjohtoja siistimmin nippuun auton alla. Löysin takajousien riipukkeista pari nippaa (ylemmät) jotka olin missannut rasvauksessa, painoin niihin rasvaa.
     
    Gary Grand, Isamu ja eeko tykkäävät tästä.
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Kävin ajaas päivällä, etupään jousitus on nyt hyvä, ei pohjaa; ainakaan niissä töyssyissä missä ennen pohjasi herkemmin.

    Pudotin rengaspaineita sinne ohjearvoon, mikä on alle 1.7 bar. Eteen 1.7 ja taakse 1.8 - taas vaikutti paranevan. Kun saisi takarenkaista pystyheiton pois.

    Oiskohan jollakulle myydä 6.50 x 16 rengasparia minulle taakse?
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Screen shotti

    [​IMG]
     
    Isamu, Kustom STW ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Kuva lainattu Sarkeri-71 albumista:

    [​IMG]
     
    sleepercooler, esmi, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Kaveri on tulossa jenkeistä Suomeen kohta. Uskaltaisikohan tilata tällaisen takaikkunan tiivisteen:

    https://metrommp.com/vulcanized_rear_windshield_seal_vws_1900r/

    Jotenkin pelottaa tuo sopivuus, ei ole profiilista kuvaa. Ja series 25 on erikokoinen lasi mitä series 26 ja 28, kuten omassani. Series 25 on vissiin samanlainen mitä letukassa. Kuvassa on kiepillä kumi, oikeasti pitäisi olla aika jyrkät mutkat lasin kulmissa.

    SteeleRubberilla on paremmin kerrottu sopivuus ym mutta on niilläkin se kuva kiepillä olevasta kumista. Hintaero sisäisine rahteineen on noin 60 taalaa, eli noin 120 vs 180 USD. Saan uuden asiakkaan alennuksen tuolta metrolta nimittäin...
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    https://www.steelerubber.com/rear-window-gasket-60-0280-81 tässä tuo Steele Rubberin tiiviste. Saitti sanoo että on hyllyssä, pitäs ensi viikon aikana saada kumi Atlantaan jotta ehtii kaverin laukkuun.

    Metrommp kirjoittaa sivuillan että kaikkia tavaroita ei ole hyllyssä niin en taida ottaa riskiä vaan pistän tilauksen SteeleRubberille tänään.
     
    Gary Grand, esmi ja Isamu tykkäävät tästä.
  16. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    SteelRubberin tuotteet on ykköslaatuisia, hommasin Rivieran tuuletusikkunoiden tiivisteet tuolta.
     
    karra tykkää tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Takalasin tiiviste tuli kaverin matkalaukussa loppusyksystä. Kaverikin tuli ja kävi joululomilla, ei ollut tarvista muille osille enää.

    Kävin alkukuusta Kouvolassa teettääs uuden takaikkunan vanhan mallin mukaan. Sen asensin puolison kanssa.

    Nyt viime viikolla tunkkasin auton ylös, purin eturummut irti sekä oikean jarrusylinterin kun se oli jo ollut irti viime kesänä. Katkaisin jarruletkut ja sain irti letkujen sisäpäät rungon läpi tulevista putkista kun vedin ne punaisiksi pienellä Micro Sievert kaasutoholla. Vasen sylkky ja jarrukengät tarttee vielä irrottaa.

    Ensi viikolla tarttis kasata etujarrut läjään.
     
    isalmela, maxvo2, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Tutkailin rattivaihteen vivustoa Shop Manualista. Kävin äsken auton alla ja sinne laatikkoonhan meneekin vain yksi tanko, sekä vaijeri. Vaihdekepissä on aika paljon välystä, sitä yritän tutkia josko välyksen saisi pois.

    Kun saan puolison talliin avuksi jarrujen ilmaamisessa niin pitää katsella auton alta kun hän heiluttaa vaihdekepiä. Itse huomasin että rattiakselin alapäästä lähtevän siirtotangon ja vaihdelaatikon vivun liitoksessa on väljää. En kuitenkaan ala sitä irroittamaan ennen kun olen nähnyt ne muut liikkeet. Tangon yläpään liitos on napakka rattiakselin alapään vipuun.

    Kai sen siirtotangon laatikon pään voi irroittaa ja tutkia onko siinä joku holkki väljä, ei kai siihen kuulu mitään välystä, etten vaan pilaa mitään?

    Kun vaihdekeppiä liikuttaa niin se rattiputken kupeessa kulkeva tanko liikkuu saman tien, siinä ei vaikuta olevan tyhjä.
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Joo ei siinä vaihteensiirtotangossa ole mitään kummallista. Laatikon pään vivun silmä on aika väljä, ehkä siihen saa tehtyä ohuen holkin, pitää sovitella jostain putkimateriaalista ensin - sen tarttee olla aika ohutseinäistä.

    Rattiakselin pyörivän tangon mekanismi siihen vipuun joka liikuttaa siirtotankoa on väljä. Sen verran monimutkainen rakenne että en tohdi alkaa purkamaan, katsotaan paljonko se vaihtensiirto napakoituu ensin yhden holkin laittamisella.

    Oikea etupyöränlaakeri on menossa särki. Pitää kovempaa ääntä pyöriessään kuin vasen. Tarttee katsoa osanumero kataloogista jos se kääntyisi johonkin uudempaan autoon johon saisi pyöränlaakerin ihan Suomesta.
     
  20. Tämä saattaa auttaa tai sitten. Sen sisemmän laakerin ulkokehä voisi olla tämä:

    Front Inner Wheel Bearing CUP Cadillac 1936 1937 1938 1939 CHEVROLET PONTIAC USA

    OE/OEM Part Number 909602

    APPLICATIONS :
    1936 to 1938 Cadillac Model 60 With V8 Engine ( FRONT INNER WHEEL BEARING CUP )
    1939 Cadillac Model 60S With V8 Engine ( FRONT INNER WHEEL BEARING CUP )
    1937 to 1942 Chevrolet Cars ( FRONT INNER WHEEL BEARING CUP )
    1935 to 1942 Oldsmobile Cars ( FRONT INNER WHEEL BEARING CUP )
    1933 to 1942 Pontiac Cars ( FRONT INNER WHEEL BEARING CUP )

    EDIT: Tämä voisi olla koko laakerin numero:

    1929 – 1954 General Motors NOS Front Wheel Inner Bearing GM # 909002

    Pontiac 1933-1954 All
     
    Muokattu: 1.3.2025

Kerro tästä muillekin!