1940-luvun lättäpää Moparit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja tinareki, 9.9.2012.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Mahtuuko FMA sivulle alajaosta 1940-luvun pulloposki moppeille?

    Kun 2006 uitin oman Dodgeni Suomeen, ei näitä vuosimalleja ollut Suomessa rekisteröitynä.
    Samana vuonna ja sen jälkeen niitä on sitten tullut (kuten muitakin vanhempia jenkkejä).

    Olisi mukava saada yhteys näiden mallien omistajiin Suomessa.
    Autoissa on sen verran yhteistä perustekniikkaa, että teknistä osaamista ja varaosahankintaa olisi helppo jakaa isommankin porukan kesken.

    Jenkeissä on todella vireä nettiyhteisö 40-50-luvun lättäpäämoparien harrastajille.
    Yhteisön tunnus on P15-D24, joka viittaa 1946-48 Plymouth ja Dodge malleihin.
    Porukka ei kuitenkaan rajoitu noihin kahteen malliin, vaan kaikki lättäpääkuutosilla varustetut moppet 30-luvun puolesta välistä 50-luvun loppuun ovat siellä tervetulleita.

    Laitan tähän kuitenkin nuo "core" mallit, 1946-48, koska ne muodostavat kiinteän, saman peruskorin jakavan mallisarjan.

    Plymouth P15
    [​IMG]

    Dodge D24
    [​IMG]

    DeSoto S11
    [​IMG]

    Chrysler C38, C39, C40
    [​IMG]

    Näitä kaikkia näkee jo Suomessakin, miltei joka korimalliakin. DeSoto S11 taitaa Suomessa olla harvinaisin näistä neljästä mallimerkistä?
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Re: 1940-luvun Moparit Suomessa

    Nuo ovat kyllä sympaattisen näköisiä...

    Työkaverillani (täällä Ruotsissa) oli muutaman vuoden ajan erittäin alkuperäinen ja hieno neliovinen Dodge 1947, se oli tullut muuttoautona Ruotsiin jo kauan sitten. Hauska yksityiskohta on että omistaja oli tuonut kaksi autoa muuttoautona jenkeistä, Dodgen (joka oli pyhäauto) ja sitten samanikäisen Plymouthin, sillä ajettiin sitten käyttöajot. Dodge säilyi erinomaisen hienokuntoisena. Täällä on kuvakin:Nostalgimuseum, Tierp
    Tuolla muuten kannattaa käydä joskus, Tierpin radalta on matkaa vain noin 15km.

    Mutta kiva että noita on eksynyt Suomeen, ovat oikein sympaattisia pelejä. Onkos se Town & Country -puukoriavo vielä maassa?
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Re: 1940-luvun Moparit Suomessa

    Hauska tuo kahden muuttoauton tarina. Dodge on samallainen kuin tuo minun puuhamobiilini, paitsi älyttömän paljon parempana säilynyt, tietysti. 1946-48 Dodge vuosimallit olivat miltei 1:1 samoja keskenään, ainoa päivitys oli vaihto 16" vanteista 15" 1948 vuosimalleihin.

    Onko Suomessa joskus ollut 40-lukuinen Town & Country? ja vielä avoauto? Missä ja milloin?
    Noista maksetaan valloissa tähtitieteellisiä summia.

    [​IMG]
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Re: 1940-luvun Moparit Suomessa

    [​IMG]
    Talliposteri...
     
  5. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Re: 1940-luvun Moparit Suomessa

    Juu, en tiedä mikä noissa viehättää, mutta pari ton ikäistä dodgea (47 ja 48) on ollut tontilla ja yksi chrysykin (47). 48 dodgella tuli ajeltua pari kolme kesää takaperin vähän enempikin, oli kyllä mellevä peli vaikkei paljon yli kahdeksaakymppiä uskaltanut maantiellä päästelläkään... Vai luulinkohan mä maileja kilsoiksi? :rotfl:

    Juttelin muuten pari vuotta sitten erään herrasmiehen kanssa joka oli entisöinyt 47 chrysy avon aasta ööhön, olisko sama auto josta tässä ketjussa on ollut puhetta?
     
  6. pequli

    pequli Gearhead

    Lisäänpä tänne kaunotarten joukkoon kuvan omassa tallissa majailevasta yksilöstä.
    [​IMG]
    Ostin raadon Kaliforniasta jo 1987. Käyttökelpoisia alkuperäisosia on käytetty ainakin kahden orggiskuntoisen elvytyksessä. Tekniikkana 305+TH400. Ulkoasua vähän säädetty. Kun jaksaa ja ehtii on tarkoitus viedä peltityöt kunnolla loppuun ja muuttaa hieman keulan ilmettä.
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Onko sinulla tietoa, Pequli, milloin tuo autosi on jenkeissä kustomoitu?
    Tyylistä päätellen voisi olla early custom...

    Keulan muotoilussa on tosiaan parantamisen varaa, mutta nuo Caddy puskurit ovat vaikuttavat.
    Hienoa, että löytyy näitä moppe-kustomeita. Minusta 40-luvun moparit pesevät muotoilussa Fomocot ja GM:t (no, ehkä Oldsia lukuunottamatta).

    Pequlin innostamana laitan kuvan omasta Dodgestani tähän:
    [​IMG]
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vielä pikkuperjantain kunniaksi "cruise night" kuva jenkeistä:

    [​IMG]
     
  9. pequli

    pequli Gearhead

    Auto oli ostettaessa ihan alkuperäiskuntoinen romisraato, eli kaikki muutokset ovat kotimaista alkuperää. Katto madallettiin yhdessä Rustylifen kanssa ja loput muutokset ovat ihan omasta päästä :oops:
    Kotimaisuusaste on siis kohtuukorkea.
     
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hyvännäköinen kustom, keulan aukkoa lukuunottamatta.
    Choppaus on hyvännäköinen, ei liian radikaali.
    Mahtaisiko tuohon sopia '47 Oldsmobile tyylin maski...?
     
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Kaverilla on tuommonen S11 Desoto limo tallissa. Pari kesää sitten sai tuoreemman tekniikan voimin liikenteeseen.
     
  12. panhead 54

    panhead 54 3rd gear

    moi.
    pari vuotta mieluista autoa etsiessä tuli vuosi sitten myyntiin lapinjärvellä,juuri suomeen tullut plymouth 1948 business coupe.
    auto oli ajokunnossa mutta monenlaista "pientä oli tiedossa" ostin nopeasti auton pois ja haalasin auton keväällä pohjois-pohjanmaalle.
    plymouth on muuten orggis kuosissa mutta sähköt on muutettu 12v,
    vielä olis jarrujen laittoa ja pientä peltityötä ennen kats.
    osia on ollut kohtuu vaikea löytää,lähinnä tiivisteitä yms tarvis.
    myös ylivaihteen toiminta kiinostaa.
    yks mobilisti tarjosi moparin lättäpää kutosta,joka on ollut kaivoksessa hätäpumpumpussa ja on lähes käyttämätön,mobilisti tarvis "lyhyemmän" mallin moottorin dodge kuorma autoonsa.
    hiljattain löysin sattumalta kaverin jolta oli jäänyt muutamia osia ylim.kaveri antoi linkkejä mistä oli löytänyt omaansa 47 coupeen osia.
    tässä linkkejä
    http://www.speedwaymotors.com
    https://secure.steelerubber.com/homeframes.htmlhttp
    http://www.oldmoparts.com
     
  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    P15 bizness cupé in Brahestad - kool!

    Toivottavasti nähdään, kun saat kiesin katukuntoon.
    Entisöitkö vai tuleeko muutoksia?

    Oletkin jo löytänyt nuo tärkeimmät toimittajat. Itsekin olen enimmät kulutusosat hankkinut tuolta Bernbaumilta, alimmainen linkki postissasi. Andy & co. tuntevat nämä vanhat moparit, sieltä ei tule vääriä osia, mikä on aina vaarana halpahalleista, kuten RockAuto, tilattaessa. (Eipä rokkiautossa senpuoleen 40-luvun kiesien osia ole tarjollakaan, uudemmistakin huonoja kokemuksia...)

    Onko autossasi ylivaihde?
    Plymouth (eikä Dodge) ei tarjonnut 40-luvulla ylivaihdetta edes optiona, mutta näihin on mahdollista asentaa esim Borg & Warner R10, jota sai Chrysleriin ja 50-luvulla muihinkin moppeihin. Ylivaihteesta ja sen asentamisesta löytyy runsaasti materiaalia (voin laittaa pdf manuaalin ja linkkejä), mutta itse ylivaihteita alkaa olla hankala löytää.
     
  14. panhead 54

    panhead 54 3rd gear

    yritetään saada plymouth kesäksi tienpäälle, tällä hetkellä ei ole tallia missä laitella.
    tarkoitus olis saaha ensin leima paperiin,sitten helmat niin lähelle maata kuin pystyy,
    kori muutoksia ei ole tarkoitus tehdä missään vaiheessa,kevyttä kustomointia,auto on alkup.haalistuneessa maaleissa.
    ilmajouset ja ohjauksen tehostaminen ensinmäisenä suunitelmissa.
    oliskohan mahdollista tehdä/saada rek.autoon takapenkit,
    näyttäis että on ylivaihde laatikko,aikalailla tämän näköinen http://www.50plymouth.com/05-tra/odwiring.jpg
    voi olla että joutuu vaitamaan business coupen isompaan, jos ei onnistu 5-hengelle rekisteröinti.
     
  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Kuulostaa todella hyvältä: Business coupe malleissa oli jo tehtaalta pisimmät perävälitykset aj joku on asentanut autoosi vielä tuon ylivaihteen. Tuollainen yhdistelmä on jenkeissä todella haluttu.
    Myös "alkuperäinen haalistunut maali" kuulostaa hyvältä. Oman makuni mukaan patinoitunut alkuperäisväri hakkaa mennen tullen erikoisväritykset. Mahdollisesti jokunen auton muotoja korostava pin stripe koristus pintaan...

    Laita toki kuvia cupeesta tänne ihailtavaksi.

    Takapenkkien asentamisessa ei pitäisi olla mitään estettä, mutta olisi kiva nähdä, millainen aito business coupe sisusta on. Suomalaiset laukkuryssät olivat sotien jälkeen niin pers'aukista jengiä, ettei tänne tainnut kolmepaikkaisia bisneskupeeta tulla lainkaan.
    Jenkeissä biz-kupeet menivät ensimmäisinä harrastekilpureiksi, koska olivat valmiiksi keveitä (ja edullisia).

    Oletko, Panhead, tutustunut P15-D24 foorumiin?
    http://www430.pair.com/p15d24/mopar_forum
     
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Laitanpa jakoon tämmöisen kevyt kustomoinnin, joka juuri esiteltiin tuolla P15-D24 jenkkifoorumilla:
    Kaveri piirteli ja teetti tuollaisen maskin muotojen mukaan muotoillun puskurin 1948 Plymouthiinsa. Vertaa tämän ketjun eka kuva. Mielestäni todella onnistunut "kustomointi".
    [​IMG]
     
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Omistajan luvalla kuva Raahessa majailevasta Plymouth P15 business coupesta.
    Huom. Plymouth teki business coupe mallit 1946-48 samaan peruskoriin kuin kalliimmat club coupet,
    siis ns. 5 window coupe koriin, jota toki kaikki diggaamme...

    [​IMG]

    Vielä toimituksen huomautus: Jos vertaat 40-luvun moparien sivuprofiilia samanikäisiin fomoco tai GM tuotteisiin, niin ns, vyötärölinja näyttää olevan korkeammalla. Sivulasit ovat tuuman verran matalammat.
    Fomocot on pakko chopata, jotta niitä kestäisi katsoa. moparit näyttävät hyvältä tehtaan kuosissa...
     
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Pukataanpa tätä lättis-juttua hieman pintaan pitkästä aikaa.
    Oma projekti on edennyt hitaasti, kun tuli GM-siipiautohankinta tuohon alkukesään.
    Dodge etenee silti pienin askelin siinä rinnalla. Ensi kesänä pakko saada Dodgekin baanalle.

    230 Flathead six pysyi tuotannossa koko 50-luvun Plymarissa ja Dodgessa, DeSotossakin '54 asti.
    Tämmöinen '53 DeSoto olisi hieno peli:
    [​IMG]
    Halvin malli tällä korilla oli Powermaster 250cid lättiskuutosella, kalliimmassa Firedomessa olikin jo 276 hemi.
     
  19. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vertailun vuoksi '53 Dodge Coronet 2D HT, tosi hyvän näköinen tämäkin.
    [​IMG]
    230 kuutonen tai 241 V8...
     
  20. JRD50

    JRD50 3rd gear

    Moron. Lättäpää kutosen venttiilien säätö. Kirja antaa venttiilien välykset imu .010" ja pako .014" kuumana. Moottori on pukissa enkä saa sitä millään käytettyä kuumaksi. Ja kun ne säätöluukut on siellä pakosarjan alla, ajattelin tsekata välykset nyt kun se on helpompi tuossa pöydällä saati kuumasta koneesta siellä paikallaan. Onko kellään kokemusta mihin suuntaan välys muuttuu kun kone lämpiää?
    Kirja antaa myös arvon "clearance to check timing .014 Cold".
    Siis kylmänä ja vain yksi lukema, ei erikseen imu ja pako. Mitä tämä tarkoittaa ja miten tätä käytetään? Tämä on ilmeisesti välys ajoitusta varten mutta voiko sitä käyttää alkusäätönä kylmälle moottorille sekä imu että pakoventtiilille?
    Moottori on 218 kuutiotuumaa ja auto Dodge Truck B2B 1950.
    Netistä löytyi video jossa joku huimapää tsekkasi välykset käyvästä koneesta. Kokeilisin kuitenkin ensin kylmänä. Alan hommaan kunhan saan tiivistesarjan. Ja tosiaan, jos jollain roikkuu ylimääräinen imu-ja pakosarjan tiivistesatsi naulassa, ilmoittele. Myös moottorin etukannakkeen tarvitsisin.
     

Kerro tästä muillekin!