1940-luvun lättäpää Moparit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja tinareki, 9.9.2012.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Herätellään tätäkin ketjua taas...

    Onko kenelläkään hajua näiden Moparin lättäpääkuutosten viriosista?

    Vuosien varrella näihinkin on tehty jos jonkinlaista kivaa viripalikkaa.
    Parhaiten onnistuneita ovat vissiin olleet Edmundsin imusarjoihin perustuneet tuunaukset.
    [​IMG]

    Tällä hetkellä esim "Edgy" Edgertonin paja toimittaa edelleen uusia rivotettuja alumiinikansia ja asiakkaan toiveen mukaan hiottuja nokka-akseleita. Myös muuta kivaa silmänruokaa konehuoneeseen, kuten rivotetuja venttiilikansia (siis sinne lohkon kupeeseen pakosarjan alle, missä lättäpään venttiilikoneiston luuraa), sekä 50-luvun tyylin ilmanputsareita.
    [​IMG][​IMG]

    Tom Langdon toimittaa Fenton tyylisiä 3+3 jaettuja pakosarjoja.
    [​IMG]

    Bensan syötön puolella alan isoin hengissä oleva guru on vissiin George Asche, vanhan koulukunnan moottorivelho, joka asustaa Pensylvanian luoteisosassa. Aschen pajalta pitäisi olla tulossa Edmundsin tyylinen, mutta edelleen paranneltu imusarja, sekä kahdelle että kolmelle kaasarille.
    [​IMG]

    Jos huippunopeutta halutaan, käytännöllinen parannus on asentaa Borg&Warner ylivaihde, jos sellaisen jostain löydätte. Ovat jenkeissäkin haluttuja ja käymässä harvinaisemmiksi hajottamoilla. Modernia tekniikkaa voi toki myös soveltaa; Fordin T5 vaihteistoja on näihin asennettu. Jenkeissä on saatavilla adapterilevy, jolla T5 saadaan sopimaan lättäpääkuutosen perään.

    Keskustelua, kokemuksia...?
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  2. Carman

    Carman 3rd gear

    Tulipa hankittua 1948 D24 Club Coupe, vähän sika säkissä tyyppisesti kuolinpesästä, vain hätäisesti katsoin läpi ahtaassa tallissa.
    Pitäis mennä viikonloppuna hakemaan auto kotiin niin pääsee hiukan paremmin tutkimaan.
    Leimattu ja ajettu viimeksi 2011, tosin viime kesänä kuulemma ajettu kerran tallista pihalle.
    Laittelenpa kuvia ensiviikolla, jospa joku tietäisi kyseisen yksilön vaiheista.
     
  3. Carman

    Carman 3rd gear

    Dodge tuli haettua, aikas mukavassa kunnossa vaikuttais olevan.

    Kuvalinkki: https://onedrive.live.com/redir?res...authkey=!ALZzQoaL4QQzMCQ&v=3&ithint=photo,jpg

    Kardaanille pitäis tehdä jotain, siinä on sellaiset kummallisen näköiset nahkapussiin pyöräytetyt nivelet ja varsinkin vaihteiston pää on aikas väljä.

    Historia on selvitetty vuoteen 2005 asti, sitä ennen kait ollut Liedon (?) automuseossa, aikaisemmista vaiheista ei muuta tietoa kuin tuulilasissa oleva jenkkilän tarra vuodelta -89.
     
  4. Fat-Mike

    Fat-Mike 3rd gear

    Tämmönen ketju on jäänyt huomaamatta, laitetaanpas kuva omasta projektista
    [​IMG]
    Ostin auton Texasista 2011, nyt vasta päässyt paremmin työn alle
     
    Kalu ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    On sitten todella tyykas peli....tykkään ISOSTI.
     

Kerro tästä muillekin!