1950 Plymouth deluxe fastback 218/3man

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja juku_h, 12.4.2015.

  1. juku_h

    juku_h Gearhead

    Terve kaikille!
    Käkkylä lähti ja plymouthi tuli tilalle. Kutkuttavan mielenkiintoinen auto kaikkine vanhanliiton tekniikoineen, tähän asti tullu pelattua noiden hieman uudempien autojen kanssa joten lättäpää tekniikka manuaalivaihteineen on oikein piristävää vaihtelua.

    Auto on tekniikaltaan pitkälti alkuperäisessä kuosissa 218lättäpäällä 6lla ja 3vaiht.manuaalilla. Sähkötkin on 6voltin positiivisella maadoituksella.
    Lämmityslaite on joskus lähtenyt kävelemään joten sille saralle pitää jotain keksiä. Aika kiven alla ovat nuo toimintakuntoiset 6v lämppärit.
    Jarrut ja kaikki alustassa on alkuperäistä. Tulipa mukana vielä monta laatikollista olkavarsia yms.

    Auto on ollut joskus ruotsissa jossa se on maalattu nykykuosiin, musta ja oldschool liekit keulassa. (näyttää ihan hotwheels autolta)
    Kuvia laitan myöhemmin kun saan aikaseksi.
    Ruotsista auto on tullut ilmeisesti Kokkolaan jossa viimevuodet ollut.
    Jos joillain on lisätietoo auton historiasta niin mieleellään otetaan vastaan.

    Auto oli periaatteessa ajokunnossa ostohetkellä mutta pientä hipistelyä siihen nyt ennen kesää oon koittanu tehä.

    Laturi ja akku olivat mykkiä kun ostin auton.
    Akun vaihdoin ja kappas eipä se ladannut ollenkaan.
    Auton mukana tuli kasa latauksen säätimiä josta tuli epäilys että taitaa syyvä niitä töikseen, joten testailin eri säätimiä mutta ainut jolla sain lataamaan ei sekään pelattun muuten kuin painamalla alimman tolpan kärjet kiinni.
    Seuraavaksi otin laturin irti ja puhdistelin öljyiset käämit yms. hiilet oli ok eikä muutakaan erikoista löytynyt. Tämän jälkeen laturi työnsi aivan liikaa voltteja mittasin kierroksilla n.10volttia. Eli säätimiä vielä roplata, ostin kyllä yhden MF:n säätimen jolla kokeilla vielä.

    Syyläri on todella hapero ja tihmii vettä muutamasta kohdasta joita yritetty korjata joskus. OD:lta ostin nyt käytetyn 55sevyn syylärin jonka uskon käyvän ihan pikku muutoksilla paikalleen.
    Muita pieniä nestevuotoja oon huomannu pakkaspropuissa joille en tässä kohdin meinaa tehdä mitään.
    Tänään huomasin että kannen vasemmasta etukulmasta pitää hieman kosteena ja nyt pitempään seisoissa oli laskenu pikku lirun siihen termostaatti kotelon ja kannen väliin jäähdytys nestettä.
    Onko kokemusta kannattaako koittaa kiriä tuota kantta vai käyttää reilusti kansi pois ja laittaa uusi tiiviste tai maalata vanha?
    Näissähän tosiaan kuparitiiviste ja maltilliset seiskan puristukset niin luulis tuon saavan tiiviiks ihan kohtuu hommalla.

    Mielellään kuulisin muilta harrastajilta kokemuksia kyseisistä moottoreista ja laatikosta. Koitin haulla ehtiä mutta aika vähän tarinaa tämän ikäisistä autoista.
    Tämä kesä ainakin tarkoitus pitää tuo 6volttia voimissaan. Vähän kyllä se muutos 12voltiksi kävi mielessä kun tuon latauksen kanssa tappelee.
    Muutoin auto on tarkoitus säilyttää tekniikalta suht vakiona ja toiveessa jos tästä kehkeytyisi semmonen luotettava ja taloudellinen reissuauto. :wink:

    Jukka
     
  2. juku_h

    juku_h Gearhead

    No niin!
    Päivitystä tähänkin vähän. Sevyn syyläri on sovitettu paikoilleen alla siitä muutama kuva. Ensimmäistä kertaa juotin syylärin lähtöö ja onnistu ihan kohtuudella vesilammmikossa turatessa. Ensikerralla maltan mieleni ja hommaan sopivaa kupari putkee enkä ala vesijohto mutkasta väsäämään. Tulee nätimpi ja parempi. Kyllä tuokiin varmasti toimii mutta itelle en tyylipisteitä hirveesti antaisi. :eek:

    [​IMG]
    Kuten näkyy ei nuo lähöt ihan identtiset mutta muuten ulkomitat aika samanlaiset.

    [​IMG]
    "Uusi lähtö" juuri testattu ettei vuoja.

    [​IMG]
    Lopuksi taputtelin saumojen päälle Plastic paddingin leak fixiä. On vähän siistimpi ja ottaapahan vastaa rasituksia jos sattuu joskus täristämään, kuva vaan huono..


    Rupesin laskemaan nesteitä lohkosta kun huomasin että oli semmosta kuraa entisessä syylärissä. Noh eipä ne ruvennu tulemaan sieltä vaikka tyhjennys hanan ruuvasi kokonaan pois. Paineilmaan reiästä niin semmonen paska rupes valumaan etten oo ennen nähny, paitsi lehmänpaska aika lähellä sitä koostumusta. :lol:

    [​IMG]
    Tässä se alkaa olla jo vähän juoksevammassa muodossa.

    Muutama kuva ite autosta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. LPV

    LPV 3rd gear

    Nätti pirssi ja varmasti mallikas reissukaveri!
    Onneksi nuo syylarin putket jää letkujen alle ja muutenkin alas konehuoneeseen, eivätkä juuri sieltä näy. Noista vähemmän kauniista teelmyksistä on onneksi yleensä vaan yksi suunta...
    ...huonompaan päin ;)
     
  4. juku_h

    juku_h Gearhead

    Sen verran masokisti luonne että kehtasi laittaa rötöksestä kuvan mutta tosiaan seuraavan luulis olevan parempi. Pittää laittaa parempia kuvia kuhan järkkärin kanssa kerkeen kuvaamaan.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Nyt on pakko sanoa, et en oo noiden road wheelsien sopivan ikinä mihinkään autoon yhtä hyvin kuin tuohon! Eteen kans.
     
  6. juku_h

    juku_h Gearhead

    Kiitos kommentista! On kyllä eteenki nuo samanmalliset renkaat mutta leimalle niillä ei voi viedä kun ihan linkkuun kääntää niin renkaan läskein kohta ottaa olkavarteen. Nuokun on 14tuumaset ja orkkis vanteet 15tuumaset.

    Jukka
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno on.
    Nuo vanteet istuu todella hienosti tähän.
    Laitahan ääninäytettä mille lättäpää kuulostaa. :D
     
  8. juku_h

    juku_h Gearhead

    Kiitos kommentista! On kyllä eteenki nuo samanmalliset renkaat mutta leimalle niillä ei voi viedä kun ihan linkkuun kääntää niin renkaan läskein kohta ottaa olkavarteen. Nuokun on 14tuumaset ja orkkis vanteet 15tuumaset.

    Jukka
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Nyt voisi investoida noihin 15" magnumeihin.... sopii sit eteenkin.
     
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Munkin piti kehumani noita vanteita, mutta kun en päässyt itseni kanssa selvyyteen mitkä ne on. Onko ne Magnum 500, vai mitkä? Eikös noita saa nykyisin kaikkia 15" koossa? Ettei tarvi murehtia kiinniottamisista tms.
     
  11. juku_h

    juku_h Gearhead

    Pittää laittaa ääninäytettä, aika nuulee omaan korvaan tuo kuutonen. Mielessä ollu että että rakentas tuohon ns. Splitheadersin käyttäen vakiovalusarjaa. Vois sitten laittaa ennen ja jälkeen ääninäytteet. :wink:

    Kyllähän niitä nykyään saapi 15tuumasina mutta ei raaski nuuka investoija. Ainakaan tänä kesänä.

    Paljon on visioita tähänkin autoon pyöriny mielessä, laittelen kuvia kuhan taas jotain tulee tehtyä.
    Nyt seuraavana vuorossa on leimalla käyttö ja testiajua.

    Jukka
     
  12. juku_h

    juku_h Gearhead

    Leima tuli!
    Lataus hävis jälleen matkalle. Pitänee lyyvä tuo lucaksen säädin paikalleen ja ihmetellä lissää.

    Vappu ajulu jää ainakin tältä päivältä väliin, anto lunta sen verran paljo viimeyönä. :)




    Jukka
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    On kyllä tyylikäs korimalli nää luiskaperät. mäkin haluun 50luvun alkupään cruiserin. :(
     
  14. juku_h

    juku_h Gearhead

    Nyt se sitten alko! Nimittäin muuttaminen 12volttiseksi..
    US-partsilta tuli gm:n, sisäisellä säätäjällä oleva laturi, fordin 12V starttisolenoidi, 12V puola+etuvastus. Samalla tuli myös imu- ja pakosarjan tiivisteet odottamaan pakopuoli modifikaatiota.

    Ajelua autolla on tullut ehkä 200km, eipä oo kerenny enempää ajelemaan. Paremmin löytyy aikaa rassat kun ajella.

    Jos joku tarvii moparin tasavirtalaturia 6v systeemiin yms roippeita ni voin myyvä pois.

    -Jukka
     
  15. juku_h

    juku_h Gearhead

  16. juku_h

    juku_h Gearhead

    Helpostihan se muutos meni. Isoin homma oli laturin kiinnikkeen modaus, muuten eikun nakkelit osat ja polttimot paikoilleen. Mittaristossa ei pelannu ennekään muut kuin öpaine, lataus ja nopeus. Täytyy hommata joku moonin kolmen mittarin kombo niin pääsee lämpöjäki yms. kyyläämään. Joku jossain kirjotti että kun muuttaa 6v:n 12voltille niin tulee mukavasti jenkaa startille niin ei valehellu. Nyt motti suorastaan sinkoo tulille.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Tälläkö on tehty hienoja reissuja kesällä???
     
  18. juku_h

    juku_h Gearhead

    On tullu ajettua varmaan joku 2000km. Hienosti toiminu. :)

    Takalasit tästä on nyt tummennettu ja käy kyllä hyvin tämän auton ilmeeseen.
    Laittelen kuvia kuhan kerkeen räpsimään.

    Tuli hommattua uudet tiivisteet imu ja pakosarjalle jos ois sitä tupla headersia ruvennu tekemään mutta nyt myynnissä auto.

    Jukka
     

Kerro tästä muillekin!