1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Joo:

    Details
    Fits '55-'68 small block Chevrolet with short water pump. Single and Double groove.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Hihnalinja mulla 85mm. sekä kampiakselilla, että vesipumpulla juurikin tuolla mustalla vesipumpun pyörällä.

    Joka muuten on..
    ..juurikin tämän mittainen. Pikkulohkosta siis.

    -J-
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tein tosiaan 4mm. teräslevystä palikan kampiakselin ja billettipyörän väliin ja sain vesipumpun billetin ja kampiakselin linjaan. Ei ne billetit ole tyyliin sopivia, mutta katsotaan mitä keksii..

    8mm. latikasta saa taottua aika näppärästi alkuperäisen näköisen kiinnikkeen laturille ja 4mm. levystä plasmalla kiinnikkeet tehostimen pumpulle.

    Kuviakin koitan muistaa näppäillä.

    -J-
     
    Muokattu: 14.9.2022
    Visa ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuliko osat perille? Onko nyt oikeat osat?
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tuli perille kiitos! En ehtinyt vielä sovittamaan.
    -J-
     
    impala-63 tykkää tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Oikealla impala-63 mulle antama vesipumpun hihnapyörä. [​IMG]

    Pumpun kiinnikkeet on oikeat:
    [​IMG]
    Vaihdan vielä ton hihnapyörän.

    -J-
     
    rekkamies, impala-63, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kokeilitko niillä hihnapyörillä mitkä lähetin? Pahasti heittää hihnalinja
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo koitin. Se kampiakselin hihnapyörä ei sovi dampperiin. Vaihdan tuon pumpun pyörän syvempään ja katsotaan sitten uusiksi.

    -J-
     
    Gary Grand ja impala-63 tykkäävät tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Mistä toi dampperi on? Mites vesipumpun hihnapyörä oli tehostajan kanssa linjassa? Osuko sinnepäin edes?

    Pääsisit kyllä aika paljon helpommalla kun laittaisit pitkän vesipumpun :D
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei oo dampperin alkuperästä enää muistikuvaa, mutta kuvien perusteella pitäis olla tommotteen 1962:n. Vesipumpun ja kampiakselin linja on sama eli ei sovi.

    On arvaa vaan perkele möinkö sen kiillotetun pitkän pumpun pois, ku mulle sanottiin, että lyhyt pitää olla :mad::mad:

    -J-
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Gearhead

    283 on se metallilaippa dampperi eli ei mitään vulkanointia. Toi ei ole sellainen.

    Miksi pitää olla lyhyt vesipumppu? Kyllä se tuonne mahtuu mutta jos haluat että se on "alkuperäinen" niin joo lyhyt pumppu.

    Siis heittääkö vesipumpun ja tehostajan linja jos laitat sen hihnapyörän mikä multa tuli? Ei kyllä pitäisi
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    On mulla se metallilaippakin tallessa ja siihen se sun pyörä menee. Onko siis ihan ok. käyttää sitä laippaa?

    Lyhyen pumpun vaihdoin ihan tuon linjan hakemisen vuoksi, kun en saanut pitkälläkään linjaa kohilleen noilla mulla olevilla pyörillä. Ihan sama onko pumppu alkuperäinen tai mikä.

    Vesipumpun hihnapyörää en kokeillut vielä, mutta kun en ehtinyt tehostimestakaan pyörää vaihtaa, niin voisin sen tsekata.

    -J-
     
  13. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Se metallilaippa on noiden 283 orkkis "dampperi". Sen takia meinasin että jos pumppu menee linjaan tehostajan kanssa joudut vaihtaa sen dampperin tai keksiä jotain muuta.

    Pitkä pumppu versioon vaan on helpommin saatavilla uusia hihnapyöriä ja kiinnikkeitä. Niin olen tehnyt ja siirtänyt laturin toiselle puolelle. Tossa versiossa siitä laturin hihnasta tulee aika pitkä ja tuntuu luistavan ja vinkuvan uusillakin hinnoilla. Ainakin mitä mulla oli.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eipä ole millään ehtinyt hihnahommia tehdä (paitsi pesetin ja puhallutin tehostimen kiinnikkeet yhellä oppipojalla). Tänään piti irrotuttaa;) hihnapyörä, ennen kuin tajusin, että kokeillaanpa linja vielä kampuralaipan ja impala -63:n lähettämän hihnapyörän kanssa. Ja sitten tulikin muuta puuhaa..

    Taka-akseli olis kiva saada paikalleen, niin pakolla väänsin korvakkeita parilla vapaatunnilla banjon päälle. Muotokammalla mallia ja plasmalla 4mm. levystä symmetriset palat. Paitsi että koppahan ei ole symmetrinen.. Oikea pala uusiksi "jättikokoisena" ja kiinni heppaus. Seuraavaksi piirrän muodon oikeaan puoliskoon, merkkaan reikien paikan, leikkelen tukipaloja ja sitten lopullinen kiinnitys. Akselikopan päälle on heftattu kulmarauta viivaimeksi.
    [​IMG]

    Alkuperäinen ylätukivarsi on nyt korjattu (viimeistelemättä) ja siihen sovitin joka kulmaan polypuslat. Toivottavasti poly kestää myös tossa keskellä keikkumisen
    [​IMG]

    Hidasta on..

    -Jake-
     
    rekkamies, Gary Grand, Visa ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mä nyt sitä hihnalinjaa ehdin taas hakemaan.. (kirosana)

    Tässä laippa, jonka pitäis olla niin pohjassa ku menee.
    [​IMG]

    Laturin kiinnike vielä tekemättä.
    [​IMG]

    Tällä sekasotkulla linjat on suorimmillaan. Alapyörä kuuskolmoselta, billettipyörä vesipumpussa ja uuden mallin tehostin :mad:
    [​IMG]

    Ja tietty ehdin tilaamaan uuden vanhan mallin pumpun rokkiautosta. Taistelu jatkuu.

    -J-

    muoks: kampuran pyörän alla vielä se 4mm. levy.
     
    Muokattu: 1.10.2022
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Niin juu.. Päivä ei ihan hukkaan mennyt:
    [​IMG]
    Paitti siinä mielessä, että myöhemmin harmittaa, ku en kiillottanu tota.

    -J-
     
    rekkamies, Visa ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. impala-63

    impala-63 Gearhead

    En ymmärrä miten noi ei muka osu kohdalleen vaikka pitäisi olla oikeat. Onko toi sun pumppu nyt varmasti lyhyt ja pikkulohkoon? Tiivistepinnasta 5 5/8" siihen pintaan mihin hihnapyörä tulee kiinni kun taas pitkässä 7"
    https://www.speedwaymotors.com/amp/the-toolbox/chevy-small-block-short-vs-long-water-pump/28860

    Hihnalinjat on sulla väärin.
    Kampura->vesipumppu->laturi
    Ja toinen hihna menee
    Kampura->tehostin
     
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pumppu Marjakankaalta lyhyenä SB-pumppuna ostettu. En ole mitannut.

    Hihnat on vaan viskottu päälle. Tallista otin jotkut vanhat vaan, että sais hahmoteltua suuntia.

    -J-
     

Kerro tästä muillekin!