1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eikö tuohon mene mikään vähän uudemman mallin kenno? Roackautosta alkaa löytymään ainakin vuodesta -62 eteenpäin saman näköisiä Belairiin ja muihin Chevyihin. Mitat on ilmoitettu infosivulla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Amerikan Timothylla olikin omissa varastoissa ihan avaamaton paketti! Bath tub clipsitkin löytyi Timothyn varastoista! Olipa helppoo! Ei tarvii kun kaivaa kuvetta..

    -J-
     
    teippi-mikko ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. cuda1971

    cuda1971 Gearhead

    Ne on vaan noi kiinan alumiini kennot sitten laadultaan ihan mitä sattuu,voi joskus jopa kestääkin,mun ei kestäny ku kax vuotta,piti laittaa korjauslitkua sisään,enää en moisia osta
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Timothylla näytti olevan ihan originaalivaraosa.

    Joo eipä noista tiedä mitä saa. Impalassa mulla on Kiinalainen alu-jäähdyttäjä. Toki laatumerkillä myyty, joten 2 kertaa kalliimpi, kuin merkitön. Kestänyt viitisen kesää. Saa nähdä miten 58n alumiininen kestää.

    -J-
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Amerikan Timolta kenno tulossa! Ensin kävi UPS:n ja FedExin konttoreilla, jossa huusivat 400$ paikkeilla rahdista. USPS kuskaa 80$:lla.

    Sähköasennukset sujuneet periaatteessa aika helpolla. Muutama oudompi johto kyllä on.
    Takalamppujen johdoille löytyi alkuperäiset läpiviennit, kun hiukan kohnasi. Kontin alla kulkee.

    Tähän mennessä kaikkiin liitoksiin on löytynyt muovit päälle. Johtosarjassakin oli suoraan sopivia esim. pitkien kytkimelle.

    Valot löytyy ajovaloille ja etuparkeille. Takaparkit vaatinevat ensin valokytkimeen kaikki piuhat kiinni sisävaloille ja mittarivaloille. Ainakin näin päättelin valokytkimen piireistä? Takana ensimmäinen nasta virta ja seuravana parkit. Taakse siis ei vielä virta kulje kun tuohon pohjalla menevästä piiristä puuttuu sisävalojen johto.

    [​IMG]

    Toki takavalojen toimimattomuuteen saattaa olla syynä myös asentamaton rattiputki ja sen sähköt. Vilkut ja jarruvalothan kulkee sitä kautta ja takana tietty vaan yksi polttimo. No ne kun on asennettu, niin ehkä olen viisaampi.

    Tärkeä varuste tietty toimii. Taustalla myös tuhkakuppiin sijoitettu ilmasysteemin painemittari.
    [​IMG]

    Puhaltimessa kaikki kolme nopeutta toimii ja vastukselle tein reiän lämppärin sisäkoteloon.

    Kolme johtoa on vielä pahkittävänä: Alt Exitor (lienee useampinapaisen laturin heräte?) Nyt laturi kytketty näin:
    [​IMG]
    Toinen ihmettelemäni johto on Solenoid Power. Starttisolenoidille menee jo johto, niin mikäs se tämä?
    Ja kolmas: Backup Power? Kumpaakaan en ole vielä mitannut, että missä virtalukon asennossa niihin 12v. tulee.
    Tarvikerattiputkessa ei ole neutral safetyn paikkaa, joten ajattelin toteuttaa sen kytkimellä laatikon kyljessä: Parkilla ainoastaan herätevirta kulkee startille. Vai suositteleeko joku muuta konstia?

    Paikallinen muoviliike möi koululle ison läjän hukkapaloja ja mullekin liikeni pari. Testasin kojelaudan nuppien tekoa. Ei onnistu läpinäkyvällä ja savunvärisellä. Pitää tilata jostin värillisiä.

    Acrifixillä pinkka kasaan ja muotoilu nauhahiomakoneessa:
    [​IMG]

    Sorviin:
    [​IMG]
    Nopea muotoilu ja kiillotus (testikappale, niin jäi naarmuiseksi ja käsivaralta reiäkin porasin)
    [​IMG]

    Ei toimi:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Läpivärjätty piilottaa tuon reijänkin ja raidat näkyvät kunnolla. Onneksi firmoilta sentään löytyy mustan lisäksi violettia. Pirun kallista vaan. Ja periaatteessa "turhaa" lisätyötä. Vaikka kyllä mun mielestä kustomiin kuuluu kustominupit.

    -J-
     
    Gary Grand, teippi-mikko, Vuppe ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Poranterä on aika rouhee työkalu. Jos tota reikää sais paremmaksi metallijyrsimen terällä ja maltillisilla syötöillä?
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo toi oli vaan testi. Värillisessä akryylissä reikä ei näy läpi. Ja luultavasti noihin joutuu kierrettä tekemään.
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  8. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Sarjassa vaikeen kautta osia: Tekee isomman reijän, niin että jää tilaa jostain sopivan värisestä tavarasta tehdylle holkille ja liimalla kiinni.

    No luultavasti värillisestä tehdyt on paremmannäköisiä kuin toi viritys....savunvärisestä ja liilalla holkilla olis taatusti erikoisia. (Ja työläitä.)
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    [​IMG]

    Onkohan toi matkamittari helppo nollata..

    -J-
     
  10. Isamu

    Isamu Gearhead

    Mittari auki ja meniskö noiden numerohaittojen väliin pienen ruuvarin kärki ja vois pyöritellä haluamansa luvun siihen?
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Kerran piti saada leppäkyljestä mittarilukemaa pois Euroopan reissun jälkeen (firman auto, verottajan takia). Se tehtiin porakoneella. Joten jos ei halua avata mittaria avata, niin vaijeri kiinni ja kierroksia. Näkyy olevan lähellä ympäripyörähtämistä, joten tässä tapauksessa lienee eteenpäin järkevin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kylmää ollu, ni ei oo napannu niin talleilla.

    Onneksi työmaalla on lämmintä ja saa vähän harrastaakin. Tilasin erikseen sitten mustaa ja "violettia läpikuultavaa" akryylia. Noo.. Sahasin kumminkin soiroiksi ja liimasin pötköjä.
    [​IMG]

    Varovasti sorvissa yritin pyöreäksi, mutta rikkihän se onneksi meni. Syntyi hiomalla ihan hyvän oloinen nuppi vaikka vaihdekeppiin! Värikään ei harmita ja kyllähän sieltä violettikin löytyi. Viimeistellä vielä pitää.


    Ruostumattomasta levystä taiteilin tulipeltiin kehyksen rattiputken läpiviennin kumille. Ei jaksa haeskella mitään orginaalia nyt, niin pistän kumilevystä palan tuohon. Kuvassa reiässä kulkee nopeusmittarin vaijeri.
    [​IMG]

    Johtopujottelua en onneksi jatkanut pidemmälle, vaan hain tallin vintiltä sisälokarin. Sehän olikin umpinainen edestä (toisin kuin esim. 63ssa) ja johdot esim. valoille pitää vetää läpi. Sisäloksut on edellisen toimesta maalattu joskus, mutta läpivientikumit jääneet paikoilleen. Painoin koppurat pois ja laitoin uutta tilalle. Toinen pitäisi jaksaa hakea vielä, kunhan vaan löytäisi päälilokarille säilytyspaikan. Pitää varmaan tupaan tuoda.
    [​IMG]

    Mulla olisi sopivasti vesitiiviitä Superseal-liittimiä joilla voisi hoitaa valojen johdotukset lokareitten sisään purkamatta H4:n kantoja, mutta pitää keksiä niille moderneille muoveille joku piilopaikka. Ajovaloille hommasin sen Bilteman relesarjan, mutta jotenkin aivot jumittaa niiden kytkemisen kanssa.

    Palakanttikoneen osat sain vihdoin amikselta hionnasta. Ihan käyttökelpoiset niistä tuli ja pääsin tekemään tunnelin loppuun. Näytti hiukan isohkolta.
    [​IMG]

    Laikalla siivu pois ja pinnat siistiksi.
    [​IMG]

    Paikalleen sovittaessa huomasin, että kumminkin oli joku mittafiba käynyt, mutta sopii se onneksi paikoilleen, kun kääntää ylösalaisin. Sivupeltien vinot leikkaukset vaan viiltää silmää, mutta menköön.
    [​IMG]

    RokkiAuton uusi ylävesiletku on 5cm. liian lyhyt, mutta Jenkkiosien Mika lupasi kaivella varastoja jos vaikka sopiva löytyisi kotikulmilta. Tää on n.50cm. pitkä ja sisähalkaisija 38mm., jos joku on vailla.
    [​IMG]

    Tänään väliajalla sain epoksitkin päälle. Vieressä odottaa frendin Impala-"Lady"n ovi omaa epoksikerrosta, kunhan saadaan pintaa sileämmäksi.
    [​IMG]

    Pikku välihommina putsailin ruåtsalaisen mutterisorvin mukavamman näköiseksi. Fosforihappoa, teräsharjalaikkaa ja kolhujen hiomista.
    [​IMG]

    Kylmäsinistysaineella väriä.
    [​IMG]

    -J-
     
    Isamu, Vuppe, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Hieno on toi nuppi.

    Koskitko sorvissa ihan oikealla terällä? Hiomapaperi toimisi varmasti, mut viila olisi ehkä näppärämpi, kuhan muoto ei oo enää kauhean kantikas. Viilalla ja porakoneella oon tehnyt vuolukivestä basoon volumen ja tonen vääntimet. "Viimeistelin" sit hiomapapereilla. Siitä keksin tällaisia kirjoitella.
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo ihan terällä. Loppukalikan sain kyllä pyöreäksi sorvissa. Teen siitä raitisilmaräppänöiden pyöreät nupit. Muut teen pisaroiksi hiomalla. Ensin ajattelin, että on hankala saada symmetrisiä, mutta yllättävän pienellä työllä ne tekee. Eikä pientä muotoheittoa nää kuin itse, kun ovat paikoillaan.

    Tuossa saattoi olla kyllä liimausongelmakin. Laiskana töräytin Acrifixin suoraan tuubista, enkä tasoittanut sitä millään. Se leviää hienosti puristaessa, mutta saattoi jäädä pää auki, kun sieltä napsahti.

    -J-
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  15. trifive

    trifive Gearhead

    Jos on yhtään samanlainen kuin 57:n mittari, niin on helppo purkaa sen verran, että rullat saa pyöriteltyä sopivaan lukemaan. Samalla tietysti puhdistus ja voitelu. Pitkään käyttämättä olleet mittarit kun ottaa käyttöön, niin nopeusmittarin neula usein takeltelee ja pomppii miten sattuu johon puhdistus ja voitelu yleensä auttaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Perhana kun mä ton oon jo aukonut, mutta en yhtään muista, kuinka hyvin tuli putsattua ja rasvattua :mad: Sen muistan, että hyvin neula liikkui, kun porakoneella pyöritin. No semiäkkiä sen taas pois tiputtaa. Eihän tässä vielä olla ajoon lähdössä.

    Pari nuppia ehdin tänään vääntämään ja tuulitunnelin vetää mustaksi.

    Ehjiä "vaijereita" lämppärille ja raitisilmaluukuille on enää yksi, mutta kaveriltani Vene-Mikolta saan veneen kaasuvaijeria kuorineen. Siitäkös "äkkiä" tekee.
    [​IMG]
    Onpas kauhian näköinen lähikuvassa..

    -J-
     
    Isamu, Ftw- ja LPV tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tallissa ei oo paljoa tullut pyörähdettyä. Muovipaloja lähinnä tehty toisella pajalla.

    Lämppärin säätimen nuppeja tein ensin yksitellen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei tullut (eiku siis en tehnyt) oikein hyviä.
    [​IMG]

    Tein uudestaan. Ensin pidemmän palikan muotoilu ja siitä sitten siivuja vannesahalla.
    [​IMG]

    Vaihdekeppi oli umpijöötiä. Ensin ajattelin takoa rosterista kokonaan uuden, mutta ihan turhaan, kun tuon voi pätkäistä.
    [​IMG]

    Nuppikin muotoutui uusiksi.
    [​IMG]

    Keppi paikoilleen nostettuna:
    [​IMG]

    Edellisestä kuvasta jotenkin paistaa, että kojelauta olisi hirveän pystyssä (mittarit), mutta ei se oikeasti taida olla.

    Rattiputkea kokeilin paikoilleen, mutta sovitusta en ollutkaan tehnyt nopeusmittarin kupu paikoillaan(!?!) ja pientä fiksaamista siihenkin tulee. Ketjuratti paikoillaan, kun muutakaan valmista ei ole. Siitä puuttuu vilkun palautus- ja tööttimekanismit. Mähän tilaisin sen GM:n sovitussarjan tuohon, mutta ei se sovi kuin keskiön osalta ton rattiputken kanssa.
    [​IMG]

    Nuppei:
    [​IMG]

    Jäähdyttäjän tunneli maalattuna ja paikoillaan. Vaati akkutelineen irroituksen ja muuta pientä vääntöä. Ilmanputsarin torvet tulee varmaan tuohon.
    [​IMG]

    RockAuton ylävesiletku ei sitten sopinutkaan. 5cm. liian lyhyt. Toinen ehdokas kaartui väärään suuntaan ja nyt paikoillaan oleva on ehkä aavistuksen liian lyhyt sekin.

    Imuputkille kiinnityksiä jäähdyttäjän kehykseen:
    [​IMG]

    Lämmityslaitteen vaijerit teen kokonaan uudet. Vanhoja elvyttelin ja pari toimiikin ihan semihyvin, mutta keksin tehdä sisukset teräslangasta ja kuoret motönetista. Liikkuu!
    [​IMG]

    Tottakai ne piti asennella paikoilleen. DEF:n paikka oli helppo, samoin(muka) HEAT, mutta mikäs tää AIR sitten on? No sekin selvisi. HEAT-kaapelin vedin lämppärin puhaltimen koteloon (AIR-paikka), vaikka se kuuluisi hanaan, jota mulla ei ole! Mielestäni mulla ei ole Impalassakaan? Lämppäriletkut siinä suoraan koneelta kennoon. No ei muuta, kun etsiskelemään hanaa. Yenkeissä 100-250$ paikkeilla. Ei kiitos. UsPartsista löytyi metallinen vaijerikäyttöinen alta 40€. Sovitan semmoisen. Uuden kennon myötä muuten meni letkutkin uusiksi, koska kennon lähdöt n.19mm. Joutuu ehkä letkukäyriäkin hommailemaan, jollei romuista taas löydy.

    Samalla kun fiksailin lämppärin säätimiä, niin rikoin puhaltimen katkaisijan. Ebaysta onneksi löytyi NOS. 100€ meni siihenkin.. Minä kun vaan koitin katkaisijaa putsailla ja herkistellä. 50-luvun muovi oli kumminkin hiukan haperoa.

    Talli lämpiämässä. Jos tänään sais jotain tehtyä.

    -Jake-
     
    Gary Grand, aric-z, rebel58 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Asiaa! Mulle viiskasit pyhiä. Kaukainen haave on ollut tehdä 58 NoMad. Siis katto kuin 55-57 neljä pyöreää takalamppua Impalasta 57 Vetten maski ja paljon paljon muuta
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Täytyy kyllä sanoa, että itselleni ei koskaan 58 oo ollu mikään suosikkiauto. Ei oo vieläkään :D
    Mut köyhällä ei oo varaa valittaa. Nomad ois kyllä ihan ok. Säästyis pirusti aikaa ja hermoja ovensäädöissä:p:D:rolleyes:

    Kaivelin alkuperäisen ratin esille ja sovitin paikoilleen. Ei se nyt ihan huono ole. Halkeemat on jo kitattu, niin olis vaan hiomisen ja maalaamisen vaiva. Voisi tehdä vaikka kaksivärisen, jos ymppäis kehälle 63n ratin kromit, mitkä mulla on jemmassa,
    [​IMG]

    Rattiputken kanssa taistelin eilen tuntikaupalla. Sain tehtyä siihen jonkinmoiset uudet kiinnikkeet. Ne on niin karseen näköiset, että en ilenny ottaa edes kuvia.

    Johtotehtäviä sitten loppuaika. Kauhea pohtiminen, että saa edes jollain tavalla siististi. Latausvalon piuha taitaa poistua tuosta tai ainakin laitan siistimmin. Pistin jakoblokit sisälokareihin. Suojasukka on alustavasti viskattu päälle. Kuvasta selviää myös sisälokkarin lisämuokkaus: pitää poistaa siivu, että ei ota ala-asennossa kiinni.
    [​IMG]

    Valojen johtojen läpivientejä vasemmalla:
    [​IMG]

    Ja oikealla:
    [​IMG]

    Valojen releistys seuraavaksi ja joku siisti lasinpesuri pitää laittaa.

    Jaa niin ja tuli taas yks kaasari hommattua, ku edullisesti sai :D
    600cfm. Holley. Pelästyin, kun isot pojat sanoivat, että Demon on hankala säätää. Vaihdan Holleyn sen tilalle. Pitää vaan selvitellä, että mihin nuo kaikki kymmenet letkulähdöt siinä on tarkoitettu!?
    [​IMG]

    -J-
     
    rebel58 tykkää tästä.
  20. Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!