1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Onks nois Holleyn näkösissä Demoneissa ja oikeissa Holleyissä säätämisessä jotain käytännön eroa? Samat säädettävät palikat on kai molemmissa...
    Kunhan vaan kyselen :rolleyes:
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    No sen tarkemmin en oo itte perehtynyt, kun vaan netistä lukenut :D Wanha Holley on tuttu kaasari ja jotain säätöosiakin multa löytyy ennestään.

    -J-
     
  4. Mikäli uskomme Motor Trendia ja miksemme uskoisi, niin tuo Speed Demon on hiukan rallimpeihin koneisiin:

    Notes: Speed Demons available in sizes from 575 to 850 cfm. Designed for engines with cam profiles between 220º to 240º duration at 0.050.

    Tuo saman artikkelin Road Demon voisi olla parempi cruisingpeliin:

    The Road Demon is calibrated for mildly modified street machines, and offers a remarkably smooth choke tower design, vacuum secondaries, and patented air entries for smooth operation and strong throttle response.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onks 4160 sama kuin Spread Bore, elikkäs pienillä primääreillä ja julman kokoisilla toisioilla oleva säästökaasari?

    Mulla oli joskus 650SB. Ihmettelin kostealla kelillä kulmikasta käytöstä. Lähti pienen kaasunpainalluksen jälkeen ihan turhan voimakkaasti. Tauti lähti vaihtamalla kromiputsarin (china) mukana tullut ilmanputsari (china) toiseen. Se putsarielementti ilmeisesti turposi kosteassa virtaamattomaksi ja sitten alipainetoisiot tekivät temppujaan. Olin laittanut kaasariin varsin löysän jousen toisioita sulkemaan.

    Sit alkoivat kokeilut Edelin 600 cfm kaasarin kanssa. Just hyllyyn uutuutena tulleita. Puolivalmiste. Sain purkaa ja kasata saadakseni toimimaan.

    Semmosia kaasarimuistoja kasarilta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Eiku square bore:

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Oman ymmärryksen mukaan tavalliset Holleyn säätöosat sopii noihin Demoneihin. Sitä vaan mietiskelin. Mutta toi 600 Holley voi käyttäytyä miedossa koneessa pikkasen nätimmin ku 650 Demon.

    Tämmöstä ymmärsin kanssa, vähä racempi ja virtaavampi kaasari vaan. Varsinkin noi Speed Demon ja Mighty Demon mallit.

    Holley 4165 (mek. toisiot) ja 4175 (vakuumi) on spread boreja.
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Demon on tutkimuksieni mukaan 575cfm. Ja jostain luin, että osat ei kävis Holleysta. No aina oppii uutta.

    -J-
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ja mä ku pläräsin ketjua taaksepäin että löysin mitä olit kirjotellu demonista aiemmin...
    Mut joo demoneissa taitaa olla yhteensopivat säätöosat hollikoiden kanssa. Ilmeisesti suuttimien numeroinnissa saatto olla jotain eroja.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mjaha. Imuputkien kiinnitystötteröt osoittautuikin sitten aavistuksen isoiksi. Onneksi tuli maalattua ne valmiiksi :rolleyes: Pitää katsoa auttaako liitoskumien lämmittäminen tilanteeseen vai meneekö uusiksi.

    Motivaatio ei ole vieläkään kummoinen, mutta tänään muutaman tunnin vietin tallissa. Sähköjä vähän eteenpäin. Valojen releet ja sulakeboksi. Kun olis tajunnut laittaa boksin pystyyn, niin johdotus olisi mennyt nätimmin. Tulee taas tuollainen ruma kasa. No kustomissa ei konepeltiä availlakaan, niin en taida uusiksi tehdä. Sukkaa päälle vaan!
    [​IMG]

    Lämppärin hana tuli UsKaupasta. Heittämällä paikoilleen. Tein kyllä hiukan valmiiksi kiinnitysrautaa, jos olisi ollut tarpeen, mutta pysynee noinkin. Kaikki säätimien vaijeritkin tehty.
    [​IMG]

    Sähköt etupäähän on siinä mallissa, että voisi seuraavaksi tiputtaa sisälokarit pois ja laikata ne. Samalla olisi helppo laittaa laatikon jäähdytyksen putket, rattiputki ja tehdä vaihdevivusto.

    -J-
     
    Gary Grand, Kustom STW, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sisälokarit leikelty ja maalattu, laatikon putket väännetty ja rattiputki paikoillaan, mutta homma tökkäsi vaihdevipuun. Tein ensin mutkaversion uniballeilla, mutta se jumittaa takaisin parkille siirrossa.
    [​IMG]
    Ainakin kuula yläpäässä kääntyilee niin paljon, että tankoa käsin liikutettassa rattiputken vipu ei liiku. Itse jumituksen syytä en hahmottanut. Lieneekö geometria sellainen, ettei toimi. Kokeilin kyllä eri taivutuksillakin.

    Tein suoran version ja sillä liike on täsmällisempi ja toimii takaisinkin päin, mutta ei mene L:n saakka, kun ottaa tulipeltiin kiinni. Voisi toimia joko siirtämällä rattiputkeen kiinnitystä edemmäs (pitkä pultti) tai tekemällä jatkoa laatikon vipuun.
    [​IMG]

    Pitänee tehdä myös kiinnityspultteihin holkit, joilla nivelten kuulat saa kiristettyä täsmällisesti ja mahdollisesti jättää yläpäästä kuulanivel pois ja korvata se kiinteällä lenkillä. Voi olla ehkä tarkka säädöistäkin. Alkoi ottaa motivaation päälle, niin jätin "hautuumaan".

    Peltihommat hiukan inspiroineet, kun sain Impalan ovet puhalluksesta. Niistä toisaalla..

    -J-
     
    Isamu ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  12. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Toiseen päähän normaali laakeri tms, joka ottaa sivuttaisväänöt vastaan eli pysyy vipu oikeassa asennossa. Suoralla tangolla ei olisi ongelmaa, mutta mutka tuo mutkia matkaan. (Olihan puujalka.) Tälleen voi käydä, kun tekee liian hyvää.
     
    LPV ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vaihdevivustoa. Suoralla tangolla ongelmaksi tuli geometria. Laatikossa kun liikkeen pitäisi olla lähes vaakasuuntainen ja rattiputkelta pysty. Otin summittaisia mittoja ja käväsin työmaalla rakentelemassa.

    Ylimpänä kuvassa runkoon kiinnitettävä akseli. Toisena "sarana" ja messingistä laakerointi.
    [​IMG]

    Pitkästä aikaa tuli TIGgailtua, kun huolsin koneen ja ex-oppilaani kävi opettamassa niksejä. Kiitokset Jerelle! Eihän nuo saumat samaa laatua ole, kuin ammattilaisilla, mutta ehkä joskus vielä oppii :D

    Koko paketti (tai lähes, kun vaihteiston pään uniball on tallin pöydällä). Pienen ajatusvirheen takia korvasin kiinnitysmutterin sokalla.
    [​IMG]

    Voi olla, että 90-kulma ei toimi ja etäisyyksien kanssa pitää tietysti kikkailla. Toiveena aina on, että menee heittämällä paikoilleen ;)

    Hommasin "korjauskelpoisen" 62 Impalan ratin, kun halvalla sai ja se on lähes yhtä nätti, kuin 63:n. Korjattavaa piisaa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wurthin Replast rakoihin.
    [​IMG]

    Hiomista aloiteltu.
    [​IMG]

    Talli lämpiämässä. Kohta näkee menikö vivustohomma putkeen..

    -J-
     
    Gary Grand, teippi-mikko, Ace66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Takaisin pajalle. 90-kulma ei todellakaan toimi. 180 tai niillä main on lähempänä ehkä toimivaa. Tankojakin pitää lyhentää reippaasti ja uniballeille tehdä holkit. Pienikin klappi jumittaa liikettä.

    -J-
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikö -63 ole malli sulle?
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    63 on talvisäilössä semmosessa paikassa, etten pääse kopioimaan. Mutta jotain hämäriä muistikuvia sen vivuston rakentamisesta on.

    Kulman muutos, tankojen lyhennys ja väliholkit.
    [​IMG]

    Nyt ollaan jo todella lähellä. Mukavasti napsuu vaihteet kohdilleen,mutta aavistus pitää alatankoa lyhentää, kun säätövara ei ihan riitä ja takaisin P:lle tultaessa välillä jumittaa.

    Rattiputkelta alas:
    [​IMG]

    Nivel ja väliaikainen kiinnitys runkoon porakärkiruuveilla. Tässä kuvassa näkyy, että välivipu on inan liian pystyssä.
    [​IMG]

    Alatangossa (tai putkiahan nää) ei enää säätövaraa.
    [​IMG]

    Vaihdekepin akselitappi tuppaa tulemaan ylös, kun keppiä renkkaa, mutta unohdin sorvata siihen tiukemman tilalle. Voisi samalla tehdä pidemmän ja laittaa nylocin alle, niin ei rajussa vaihtotilanteessa jää keppi käteen :D

    -Jake-
     
    Gary Grand, teippi-mikko, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Piti rattiin vaan pohjamaalit vetästä, mutta kun tuli maalailtua muutenkin Temadurilla, niin samallahan se sitten. Rattiin tulee vielä muutakin väriä ja sitten lakka päälle.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ilmantsuppari kanssa.
    [​IMG]

    -J-
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  18. Hyvältä näyttää. Milloin se American Car Show taas olikaan..;)
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eikös se oo ollu joka vuosi? :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kustom Kultureen tulee kyllä kiire ainakin tälle vuodelle:D
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!