1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Koppa hiottu mataksi ja puhkihan se pinta meni.
    [​IMG]

    [​IMG]

    No minäpä "pikaseen" maalasin uudestaan. Piti vaan paikata puhki menneet kohdat, mutta..
    [​IMG]

    Ketuiksihanse meni, kun tein kaikki mahdolliset virheet: liian vähän valoa, ei ehkä tarpeeksi lämpöä, ei riittävää haihdutusaikaa, liikaa maalia jne.jne. Koskaan oo saanu noin huolella valumaan.:mad::mad::mad:

    No mataksi se pitikin saada, niin homma uusiksi. Tosin olisi helpottanut työmaata, jollei niitä valumia olisi..
    [​IMG]

    [​IMG]

    Työtä se vaan on. Huoh.

    -J-
     
    Isamu, Pikku-Kalle ja Kalu tykkäävät tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Niin joo. Tällaiset tuli hommattua:
    [​IMG]

    -J-
     
    Pikku-Kalle tykkää tästä.
  3. aircool

    aircool 3rd gear

    Ne tuoreet valumat kannattaa hangata kokonaan pois, ettei ne luirohaamut näy sitten kun taas vedät uuden värin. Ai mistäkö tiedän.
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu kokemusta on itsellänikin. Hankalia välillä, kun mitään ei enää tunnu, eikä näy, mutta lakkauksen jälkeen..

    -J-
     
    aircool tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Taas on kokonaan matattu. Tiedä sitten koittaakko sumutella varovasti pohjamaalille menneet kohdat mustalla suorakiillolla, kun kuitenkin laitan varuiksi sen mustan värimassan ennen lakkaa.

    Kuvassa 1000 hiottu kohta, jossa ei edes ollut pohjamaali näkyvissä. Maali samasta purkista, jolla aiemminkin maalattu. Mikäköhän tän aiheuttaa?
    [​IMG]

    -J-
     
    Pikku-Kalle tykkää tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyt ei _pitäisi_ olla valumahinkkausta. Kyllä on paha maalata. Vaikka on lamppu vielä toisessa kädessä, niin ei meinaa saada pinnasta selvää. Ruiskutin motönetin pikkuruiskulla ja pienellä paineella.

    [​IMG]

    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, teippi-mikko, JouniK ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tää nyt jatkuu tylsänä hiomisena. Ei pitäny olla valumia, mutta niin niitä vaan oli jostain viikon aikana ilmaantunut:mad: (mitään en myönnä)

    No ei siinä, suosikkityökalu, partaterä taas käyttöön.
    [​IMG]

    Tunti myöhemmin:
    [​IMG]

    Ja kuvasta näkee, että puhki taas. Oikealta puolelta tasoitin neljä valumakohtaa perkele!
    [​IMG]

    Vasemmalla ei ollu ku yks!
    [​IMG]

    20cm päästä kun autoa tuijottelee, niin löytyy vähän kaikkea..
    [​IMG]

    [​IMG]

    Jotenkin alkanu tykkäämään tosta puuhasta kuitenkin. Ja kait sitä pikkuhiljaa oppiikin jotain.

    -J-
     
    teippi-mikko, Gary Grand, maxvo2 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Konetta kun voisi jossain vaiheessa käynistellä, niin aattelin, että lisämittarit ei olis pahitteeksi. Ensin ajattelin alkaa pellistä taivuttelemaan kiinnitystä mittareille, mutta kun eletään tietoyhteiskunnassa ja on 3D käytössä, niin haeskelin valmiin ohjelman. Tää on kai joku Subaruun tehty. Käännän ylösalaisin ja laitan kojelaudan alle. Ei löytynyt mitään kivaa kahdelle mittarille, niin pitää tuohon vaikka volttimittari lisätä.
    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, JouniK, Pikku-Kalle ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Viikonloppu mennyt sähköhommissa taas. Kytkin rattiputken johdot kiinni ja testasin: jarruvalot, töötti, vilkut.. Muut ok, mutta vilkut ei vilkuta. Kytkennät auki rattiputkelta ja tarkistamaan että tuliko kumminkin virhe.
    [​IMG]
    Ihan ok oli. Maat ok ja kaikki lampunkannat tietty uusia. Seuraavaksi rele testiin. Ei toimi releenvaihdollakaan. Hätävilkutkin vaan paloivat, mutta eivät vilkkuneet. Sitten tuli mieleen, että takana onkin ledit ja rele on vanha peltipurkki-malli. Motönettiin hakemaan pari relettä: elektroninen ja ledeille tarkoitettu ja parkkipolttimoiksi myös ledit.

    Uudessa kinuskien sulakeboksissa oli todella löysät liitokset releelle ja laitoin väliaikaisesti hyppylangat, mutta eipä toimi silti! Elektronisella ei ollenkaan ja led-releellä vaan paloi.Paitsi hätävilkut vilkutti nätisti! Perrrrkele! Hetki inerneetin tutkintaa ja jollain volkkari/fiiatti/tms. palstalla oli maininta hätävilkkujen erillisestä releestä. No sellainen toinen relehän siinä tökötti keskellä sulakerasiaa, mutta en ollut sitä tajunnutkaan ajatella, kun wanhoissa ei moista ole. Laitoin led-releen tilalle ja kappas: vilkut vilkuttaa! Nyt pitää vielä hakea toinen led-rele hätävilkuille. Helppoa ja hauskaa, kunhan vaan järki leikkaisi.

    Rattiputken liittimet menivät osin soiroiksi, kun niitä irrottelin ja kiinnittelin. Onneksi Nippeli-Tepolla on kaikkea! Tilasin 30kpl.
    [​IMG]

    Kojelaudan alle tuli myös jakoblokki maalle ja samalla ilmajousien painemittari tuli kytkettyä kunnolla.
    [​IMG]

    Mittareiden antureille pitäisi jotenkin keksiä paikat. Pitänee jotain haarotuspaloja katsella tai sorvailla. En jaksanut mönkiä alle katsomaan löytyykö öljylle joku toinen paikka, mutta lämmölle ei ainakaan.

    Öljynpaine on kivassa paikassa. En perehtynyt vielä toimisiko valo tarvikemittarin anturilta.
    [​IMG]

    Lämmölle ei ole muuta reikää. Toisaalta alkuperäisen mittarin "pitäisi" toimia.
    [​IMG]

    -J-
     
    Kustom STW, JouniK, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ratti tarttis saada kiinni, mutta tarvikerattiputkessa ei toimi alkup. vilkunpalautus. Kyhäsin tommosen metallirinkulan sorvilla ja tigillä.
    [​IMG]

    Pelkkä rinkula ei tietenkään ylettynyt vilkkumekanismiin, joten piti vielä sorvata muovikoroke alle. Ja kun nää oli tuherrettu, "löysin" 58n. ratissa kiinni olevan mekanismin. Sekään ei tosin ylety ilman korokerengasta. Taidan semmotteen kuitenkin sorvata äkkiä, niin voi sitten kokeilla kumpi toimii paremmin. Tööttikatkaisijan suunnittelua seuraavaksi.

    -J-
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Pikku-Kalle ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. 5759

    5759 1st gear

    Onkohan tässä sun autossa kaksiosainen takapenkki? Olen yrittänyt netistä kaivella kuvia kiinnityskohdista lattiaan, mutta huonolla menestyksellä.
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Yksiosainen selkänoja. Katsoin korjauskirjaa, muttei siinäkään ollut kuvaa kiinnityksistä. Muistaakseni kiinnityspisteet on vaan reunoissa. Penkki on tallin vintillä, mutta voin koittaa ihmetellä kiinnityspisteitä.

    -J-
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Työvoitto saatana!

    Vilkunpalautuksen sain toimimaan, kun laitoin tuon itse kyhäämäni rinkulan alle vielä toisen muovikorokkeen. Kuvassa erottuu rakona ratin ja ensimmäisen korokekiekon välissä.[​IMG]

    Piti jo luovuttaa tältä päivältä, mutta ajattelin "nopeasti" katsoa saanko töötinkin toimimaan.

    Kuvassa oleva messinkinuppi pitää saada maahan, että torvi huutaa.
    [​IMG]

    No sehän huusi heti, kun laittoi ratin paikoilleen :mad: (tai siis olisi huutanut, mutta laitoin töötin tilalle lampun, kun arvasin, että jossain vaiheessa kumminkin törähtelee).

    Mietin ja mietin, että miten mä nyt ratin voin muka eristää maasta, kun se on ohjausakselissa kiinni. Pitkä päivä taisi olla, niin oli pitkät piuhat.. Toi vilkunpalautusrinkulahan ottaa messinkitappiin kiinni ja palautusrinkula oli ruuvattu suoraan rattiin kiinni :rolleyes: Ei muuta, kun peltirinkula ruuveilla muovikorokkeeseen kiinni ja muovi taas erikseen ruuveilla rattiin. Toki koko sovitus vaati samalla alkuperäisen tööttikatkaisijan sisämekanismin pidentämisen ja hiukan poraamista ja kierteitä, mutta toimii! Olisi ollutkin kurjaa laittaa katkaisija tökerösti jonnekin kojelautaan.

    Hiukan pitää vielä tuota ohutta putkea muokata ja vaikka sorvata pieni muovirinki siihen eristeeksi. Välillä pääsee hipomaan rattiakselin (yläkuvassa näkyvää) mutteria. Teippi jo auttoi, mutta pienen ratin veivaamisen jälkeen huomaa missä kohdissa ottaa kiinni.
    [​IMG]

    Kauhea homma ihan vaan sen takia, että katsuri voi parin vuoden välein kokeilla toimiiko.

    Samalla kun rattia nitkutteli, niin huomasin, että ohjauksessa joku klonksahteli. Ohjauksen uusi, upea, kromattu ristinivel on valmiiksi väljä. Pitää vaihtaa Borgesoniin.

    Huomenna pääsee jatkamaan sähköjä, kun Nippeli-Tepolta tuli liittimet. Olikohan huumorilla pehmustanut kirjekuoren ehkäisyvälinemainoksella :D

    -Jake-
     
    LPV, FuryIII '71, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jaa niin ne takapenkin kiinnitykset.

    Tuossa reiät merkittynä teipinpaloilla. Pelkääjän puoli. En tiedä ovatko kaikki penkin kiinnitykseen. Klikkaa kuvaa, niin näkyy kierteet.
    [​IMG]

    Vintille en kiivennyt, mutta voin käydä katsomassa, jos tuosta ei ole apua.

    -J-
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näköjään tuossa s4 toyota crownissa on lainattu muutakin kuin rungon malli chevystä.

    On aika tarkka kaikista välyksistä tuo vilkkukehä/tööttisysteemi.

    Omaan crowniin vaihdoin parista muusta rattiputkesta vähemmän kuluneita osia mutta tahtoo silti releet vähän napsua ja vilkut vilkutella käännöksissä omiaan. Töötit sain onneksi haltuun.

    Pitäisikin tutkia, että kuinka ristiinsopivia mahtaisi olla chevyn osat toyotan kanssa.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Huomasin kanssa, että pienikin mitan muutos vaikuttaa heti. Toi palautusmekanismin muoto on kopioitu suoraan muovikäikäleestä, joka tuli Grantin ratin mukana (tai rattiputken). Silmämääräisesti ruuvasin oikeaan asentoon ja kyllähän se nyt toimii. Ehkä "naksahdus" saisi olla napakampi, mutta toisaalta pidentää sitten vilkun muovihärpäkkeen ikää.

    Sorvasin keskimutterista siivun pois ja tein muoviholkin pienellä kauluksella. Palautinkiekkoa hiukan madalsin.
    [​IMG]

    Sen verran oli liikaa muovia välissä, että tuon 1½mm. kauluksen joutui napsauttamaan irti. Töötti toimii herkästi 62 Impalan keskiöstä. Rattiputken sähköliittimet vaihdoin uusiin ja lyhesin samalla johtoja. Testasin kaikki toiminnat ja rattiputken kautta kulkevat sähköt pelittää:)

    Neutral safetyn katkaisijalle tein jonkinnäköisen kiinnikkeen, mutta sen asennus jäi kesken. Siitä myöhemmin lisää.

    -J-
     
    Gary Grand, Kustom STW ja Isamu tykkäävät tästä.
  19. 5759

    5759 1st gear

    Kiitokset lattakuvasta. Tuosta näkee kuinka kaukana pystykantista nuo etummaiset reiät ovat, muut reiät saan penkin kanssa sovittamalla kohdilleen. Mulla alkujaan takapenkitön malli niin ei ole mitään reikiä lattiassa valmiina. Lattian muoto näyttäisi kyllä samalta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Piti hiukan neutraalikytkimen kiinnikettä lyhentää, että asettui oikeaan kohtaan vaihdevivustoon, mutta näin mä sen ajattelin:

    P
    [​IMG]

    R
    [​IMG]

    Kulmaan taitettu lattateräs on jarrupääsylinterin pultin alla. Hiukan häämöttää kuvassa.

    -J-
     
    Gary Grand, eeko ja Isamu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!