1958 GM Mallisarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Dobermann, 8.2.2003.

  1. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    No niin..

    Mielessäni on vellonut sellainen asia, että lasketaanko esim. '58 Cadillac, Chevy ja Buick avot kuulumaan samaan mallisarjaan?

    Eli kun meikä säädöksillä osa muutoksista onnistuu vain jos kyseiset varusteet ja hässäkät ovat olleet tarjolla toiseen mallisarjan autoon.

    Joku saattoi ehkä jo arvata? :smile:

    Lopullisen sananhan sanoo AKE, mutta mitä miettivät paremmin asiaan perehtyneet?
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Sääntö:

    Jos löydät mielekkään tulkinnan Suomen laista, virkamiehet poikkeuksestta tulkitsevat sen toisin.
     
  3. coroNet

    coroNet Gearhead

    Eikös Caddyyn saanutkin ilmajousia?
     
  4. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Totta turiset, Heikki.

    En muista kuulleeni, että Käkkylässä olisi sellaiset ollut, mutta saattaapi olla etten tiedä kaikkea.

    Ainakin Buickin Limited avossa tuollaiset on alla olleet.
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    Ilmajousia on ollut ainakin '60 Cadillac,'59 Chevrolet,'59 Ford ja varmaan muitakin.
    Jousitustyypin vaihto on tulossa sallituksi ilman lupaa.Siinä sivussa varmaan myös ilmajouset.
     
  6. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Loistavaa!!!

    Nyt alkaa kuulostaa jo hyvältä tämä meininki. Siis jostain kuulin että yli 30v ilman veroja maahan (vain tulli + alv), sitten puhutaan 65% rajasta ja nyt vielä tämäkin iloinen tieto.

    Tässä taas sairas mieli rupeaa haaveilemaan ihan kunnon hydrauliikasta, mutta jätettänee ne osaavampien touhuiluksi.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ilmajousitus oli Cadillac optio-listalla myös vuonna 1958, hintaan $214.

    Vuoden 1957 Cadillac Eldorado Broughamin ilmajousituksesta Amerikan sedät runoilee näin: "The Brougham's most intriguing mechanical feature was its unique air suspension, the work of engineers Lester Milliken and Fred Cowin. Based on systems used for commercial vehicles since 1952, it employed an air "spring" at each wheel comprising a domed air chamber, rubber diaphragm, and pistons. Fed by a central air compressor, the domes were continually adjusted for load and road conditions via valves and solenoids for a smooth, level ride. Cadillac's system differed from "air ride" options at other GM divisions in being "open" (taking in air from outside) rather than "closed." Unhappily, cost and complexity were too high relative to benefits. The air domes leaked, and dealer replacements were frequent, leading many owners to junk the system in favor of conventional coil springs. Four years later, Cadillac and GM abandoned air suspension altogether."

    Liekö sitten vuonna 1958 ollut sama systeemi kuin muissa GM:ssä vai tuo edellä kerrottu omansa...
     
  8. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Tämähän kuulostaa myös hyvältä. :smile:

    Nyt kiinnostaisi sitten se, että onnistuukos nykyisin (kun ei tiedä milloin muuttuu..) tuo kierrejousien dumppaaminen ilmajousten edestä? Sitä vaan mietin, että kait tuo sama asia on jollekin muullekin tullut mieleen, mutten ole kuullut tämmöisestä tai nähnyt tuollaista autoa.
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

     
  10. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Niin joo, sekin vielä. :grin:

    Se '60 ei ihan muodoiltaan maistu.. Ok, eihän tuo puikkikaan mikään muotoilun riemuvoitto ole (kantti-auto? :wink: ), mutta..

    Parempia rakennus aikoja (ja taitoja?) odotellen. :smile:
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nuo caddyn ilmajouset eivät olleet mitenkään luotettavuuden huipentumia joten noita muutoksia tehtiin kuulemma jo dealereiden toimesta takuuseen.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mun 58 avo Buickissa on ollu uutena ilma jouset. paska kuulemma heti kättelyssä. Malli Special eli havimman mallin kallein kori ja siin muitakin optioita. Ne ei pitäny paineita mut eniten ne hajos siks et jengi lähti ajaa heti startattuaan eikä odottanu et paineet nostais auton.. tehtaat vaihto ne takuuna tavallisiin vähin äänin. Ilmeisesti Pontiaciin sai kanssa koska nähny myyntiilmoituksen usassa 58 avo Bonneville fuel injection, buckets, air ride etc eikä maksanu ku vain 175.000usd
    Tämän päivän tekniikalla moisen vois saada toimimaan eikä katsastus pitäs olla ongelma. Saahan hydraulitkin nykyään tietyin helpoin ehdoin lailliseksi,
     
  13. Deluxe

    Deluxe Gearhead

    Vielä lisäyksenä, jos sitä ei jo mainittu, -58 Chevyynkin on saanut 'Level-Air'-ilmajousitusta (115 $).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Deluxe 2003-08-06 08:37 ]</font>
     
  14. JR

    JR Gearhead

    Muistan myös lukeneeni jonkun jutun jostain ´58 Eldoradosta tms. (Cadillac joka tapauksessa) missä oli alkujaan varusteena ilmajouset.
     
  15. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    Rebel 58! miten niin "Saahan hydraulitkin nykyään tietyin helpoin ehdoin lailliseksi,". Pumpuissa ei käytetä iskareita ollenkaan eli laiton. Mutta olis kiva jos sais pumput katsastuksesta läpi!
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hydraulit saa kuulemma läpi jos ajon aikana ei voida laitteistoa käyttää ja maavara se 8cm. Eli automaatti vaihteiston P asennosta ottaa virrat ni pitäs kuulemma rockata. Ilahduta katsastus inssiäsi ja mene siltä kyselemään! No saako P asennossa sen laskea alle 8cm eli maahan asti, sitä en tiedä? Heh heh, käsijarru tarpeeton..
     
  17. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Hmmmmmm.... Nyt kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta, että taidanpa käydä jossain vaiheessa konttuurilla kahvittelemassa inssien kanssa! :wink:

    Minulle tuo riittäisi, siis P asennossa toimivat hydraulit.. Vaatihan nekin sitä rungon vahvistamista, yms. mutta kuitenkin.. .. ..
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Jaa saa läpi?? Onko niihin muita ehtoja? Iikiiik!
     

Kerro tästä muillekin!