1958 MoPar 8 3/4 tasauspyörästö (741)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Plymsa, 2.5.2006.

  1. Plymsa

    Plymsa 1st gear

    Kysymys: ovatko MoParin kiilaperäisten (1957-1964?) 8 3/4 ei lukollisten taka-akseleiden tasauspyörästön (gear carrier) murikat vaihtolelpoisia uudempien (lue: 60-lukulaisten) vastaavien kanssa? Onko kenelläkään käytännön kokemusta uudemman tasauspyörästön sovittamisesta 50-lukulaiseen?

    Itselläni tasauspyörästön keskitappi on syönyt itsensä sivusuunnassa useamman millin syvyydeltä kuoreen ja olen nyt kahden vaiheilla korjatako vanha vai vaihtaakko jostakin mahdollisesti helpommin löytyvään uudempaan tasauspyörästöön. Mahtaako keskitappien mitoissa olla eroja?

    Kaikki uudet tasauspyörästön rattaat (1957-59) löytyvät jo hyllystä, joten koko perää tai keskimurikkaa en haluaisi vaihtaa uudempaan -vain tasauspyörästön kuoren.
     
  2. MH

    MH 3rd gear

  3. Plymsa

    Plymsa 1st gear

    Jep, olen lukenut kyseisen artikkelin joskus aikaisemminkin ja siinä ei mainita muuta eroavaisuutta kuin tuo thrust blockin paksuus ja sen myötä vetareiden pituudet.
    Tarkoitus olisi siis kasata vanhan kiilavetari mallisen perän tasauspyörästön rattaat -thrust block mukaan lukien- uudemman (1964-72) kuoren sisälle.
     
  4. MH

    MH 3rd gear

    No nyt ymmärsin mitä tarkoitat , vastausta en tiedä mutta kerro miten kävi jos kokeilet hommaa - kiinnostaa itseäkin.
     
  5. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä 8 3/4 lukko sopii uudempaan ja päinvastoin. Kyseessä lienee oikeasti 8 3/4 eikä vanhanmallinen 8 1/4 joka muistuttaa erehdyttävästi 8 3/4 perää.[/list]
     
  6. Plymsa

    Plymsa 1st gear

    Niin kyse ei itse asiassa ollut lukosta vaan ihan lukottomasta 8 3/4 tasauspyörästöstä. Myysteeriö on nyt ratkeamassa kun sain 60-lukulaisen tasauspyörästön käsiini: kaikki mitat täsmäävät 50-lukulaisen kanssa (ainakin tämän yksilön osalta) paitsi laakereiden sisäkoolien halkaisia (differential bearing). Uudemmassa halkaisija on useamman millin paksumpi. Hommahan hoituisi tietenkin pienellä sorvaustoimenpiteellä, mutta asiaa tietenkin helpottaisi jos löytyisi kerralla sopivat laakerit (sisäkooli 50.82mm/ulompi kooli 83.95mm).
     
  7. Erppa

    Erppa Gearhead

    Näitä 8 1/4" helyjä on esiintynyt ihan 741 caseissakin. Ja sitten ihme valunumeroilla ja jopa ilmankin.

    Caset on kyllä ihan käyttökelpoisia kun kasaa 8 3/4" helyt sisään mutta sen pienemmän malli tasauspyörästö ei ainakaan kestä 440:sen perässä.

    Nimim. kolinaa ja pauketta :wink:
     

Kerro tästä muillekin!