1960 BelAir kirjoittelua.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja zero, 29.1.2019.

  1. generalo

    generalo 3rd gear

    Meinasitko minkä väriseksi? Autoväri Hirvoselta löytyi chevyn moottorioranssille koodi RAL 2002, vetäsin sillä:
    [​IMG]

    Omiin pakoputkiin hitsasin vielä ne semmoset joustopalat, josko ei niin pahasti täräjäisi koriin ja muutenkin antaisi niistä vähän periksi jos johonkin töyssyyn tulee putkella karautettua. Nyt tilasin myös molemmin puolin v-bandiliitokset, ehkä ei ois niin ahdistava purkaa putkistoa tarvittaessa (vihaan putki toisen putken päällä -liitoksia :D)
     
    rekkamies, Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ootko kokeillu niitä putkiliitoksi mitkä kiristetään "puskuliitoksen" päälle, eli ei muhveja putkissa? Parhautta.
    Tossa linkki mimmost meinaan:

    https://www.google.com/search?q=pak...d=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=k7SDtr3YqcQFHM:
     
  3. zero

    zero 3rd gear

    Orkkis oranssiksi tulee tämäkin kone, se on omaan makuun paras vaihtoehto. Noi sisäkkäin menevät liitokset saa pidettyä ihan mukavina käyttää kun asentaessa vetelee reilusti pakoputken asennusmömmöä väliin, lähtee jatkossakin suht kivasti irti toisistaan.
     
  4. Filth

    Filth 1st gear

    Ite painellu prässillä RST putkesta noita sisäkkäin meneviä liitos palasia, ihan kuparisprayn kanssa läjänny niin aukeavat vuosienkin päästä kun eivät ruostu niin herkällä :cool: 560mm knipexit auttaa myös herkuttelussa kummasti...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. MJF

    MJF Gearhead

    Klemmareina ei kannata käyttää näitä perinteisiä sankamallisia klemmareita, vaan leveitä pantoja kuten tuossa aiemmin linkitetyssä putkiliitoksessa. Sanka puristaa uran putkeen ja sen kanssa saa sitten purkuvaiheessa noitua. Sinkitystä putkestakin on irronnut liitokset kun kiristää ne leveällä klemmarilla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. zero

    zero 3rd gear

    Isot knipexit on parhaat työkalut KAIKKEEN! Mulla on ne välimallin 400mm aina takataskussa pystyssä, ei tulis mistään remontista mitään ilman niitä :odbiggrin: :odbiggrin:
     
  7. zero

    zero 3rd gear

    "Ei tässä kiire tule, kevääseen on viellä monta kuukautta" tuttu lause? :odbiggrin: Nyt on ulkona 10 astetta lämmintä ja mulla on auto ihan atomeina, moottori pukissa, pakoputket lattialla, puolet alustan osista irti.... Öljypohjan tiivisteen ja akselin Stefan vaihto piti tehdä :odeek: No nyt on tehty kone vallan uusiksi, konehuoneen sähköt tehty uusiksi, kaikki jarruputket uusittu ja seuraavaksi pitäisi vissiin kone laittaa asemiinsa. Tänään tein noita jarruputkia, en kyllä tykkää tosta hommasta yhtään. Pitkiä putkia ja paljon taivutuksia, kun niitä vääntelee tuolla auton alla ja konehuoneessa kiertää nurkkia niin putket on ihan kiharaa ja se ei sovi mun silmään yhtään :odroll:

    Pari kuvaa koska pelkkää tekstiä ketään jaksa lukea

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Chevy ´53, malvasto, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. boomboom

    boomboom Gearhead

    Moro, paljonko sulla on halkaisija tossa tehostimessa?
     
  9. zero

    zero 3rd gear

    Liikaa. Toi on jenkeissä jo laitettu, ton halkaisijan takia se on noin kaukana tulipellistä, pienemmän saisi 10cm lähemmäksi. Tosin toi kyllä tehostaa pirun hyvin että saa pysyä tuollaisena. Ei saa kovin tarkkaan mitattua mutta noin 220-225mm on suurin halkaisija.
     
  10. zero

    zero 3rd gear

    Meni maku nostella moottoria liinoilla tai ketjuilla, on kone aina johonkin suuntaan vinossa. Tein sitten muutaman nostolevyn.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, Impala76 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on kyllä mielenkiintoinen projekti :pinup: Ja auto ihan saakelin komee :odcool:
     
    malvasto ja zero tykkäävät tästä.
  12. cdv 77

    cdv 77 Gearhead

    Oletko peräkompulan pohjaan vielä perehtynyt?
    Minulla ois vielä tallessa kokonainen pohjalevy.
     
  13. zero

    zero 3rd gear

    En oo viellä perehtynyt siihen, kyllä se mielessä kokoajan kummittelee mutta aina sitä vaan lykkää kun se toimii noinkin, vaikka vähän ruma on. Ollut ajatuksena laittaa ensin tekniikka puoli kuntoon, ja sen jälkeen sitten verhoiluttaa sisusta ja tehdä peltihommia. Toistaiseksi ainakin ajatus on sellainen että päivittää alusta nykyaikaisemmaksi ja sisusta uudeksi mutta ulkokuori saa varmaan jäädä tuollaiseksi, kun on jo 60 vuotta säilynyt niin ei tollasta aitoa patinaa raaskisi peittää :odroll:
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää kiinnostas itekki. Vanhan lakan poishionta siltä osin ku sitä on, uus lakka päälle? Onko toimiva ja kestävä? Jotku ei tykkää päällelakatusta patinasta tosin.
     
  15. zero

    zero 3rd gear

    Ei tossa mun mielestäni ole alk.per lakkaa? Akryylimaali toi jo on, konehuoneessa on lätkä missä lukee joku magig mirror acrylic laquer, mikä on pirun hyvä sinänsä jos joskus meinaa maalata ylitte. Ne vanhat sellumaalit on meinaan yksiä perkeleitä, kaikki nykyaikaiset maalit kiehuu sen päällä.
     
  16. zero

    zero 3rd gear

    Se ois siinä, piti alkaa paikoilleen laittamaan mutta heti alkuun totesin että ei tästä yksin mitään tule, tarvii saada kaveri nosturikuskiksi :( apulaitteet olisi mukava laittaa jo tässä kohtaa paikoilleen, mutta ne on sen verran asennuksessa tiellä että tarvii ne laittaa sitten vasta kun kone on paikoillaan.
    Tuli hyvää aikaa tehdä autoa kun menin yskäisemään töissä, Herra johtaja veti korona paniikit ja käski mut tallille piiloon muita ihmisiä :odeek: pakosarjat meinasin maalata, mutta totesin että nätimpi ruosteisina kuin puoliksi maalit palaneena puolen vuoden päästä, joku keraaminen pinnoite olis voinut olla kova ase mutta rahat loppuu kesken :odbiggrin:

    [​IMG]
     
    Jm-vallin, Gary Grand, rekkamies ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. zero

    zero 3rd gear

    [​IMG]

    Otti kimmokkeen ja loikkas paikoilleen, ei oo ikinä mihinkään autoon mennyt kone tollain paikoilleen, laski paikoilleen ja pultit kiinni.
     
    LPV, Jm-vallin, Impala76 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. cdv 77

    cdv 77 Gearhead

    Täytyy sanoo et ton auton myyntiä kadun eniten !!
     
  19. zero

    zero 3rd gear

    Ymmärrän hyvin, muistan kyllä kun puhuttiin siitä tovi sen jälkeen kun olin tuon ostanut. Ja se täytyy sanoa että hyvä auto on ollut, ei oo ikinä jättänyt tielle eikä mistään ole oikeastaan hajonnut. Että melkein kaikki mitä oon tehnyt on vaan parannuksia ja varmuuden vuoksi uusimista. Jarruputket oli väärinpäin kytketty, eli meni etupiiri taakse ja takapiiri eteen, oli takajarrut aika hätäiset ja etujarrut tehottomat. No nyt siellä on kaikki jarruputket ja propotionaaliventtiili uusittu ja menee varmaan seuraavat 60 vuotta.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. zero

    zero 3rd gear

    Tänään sovittelin pakoputkia, kyllä annan Martiliukselle kiitettävän arvosanan putkista. Mitään ei tarvinnut hitsata, kuskin puolen alkukäyrää taivutin hiiren verran kun meni vähän päin lattiaa. Äänen vaimentimien kohdalla joutui vähän käänteleen ja leikkaan pari sovite mutkaa oikeaan mittaan, mutkat tuli mukana ja sovittiin että sovitan ne itse paikoilleen kun itse halusin tuollaiset vaimentimet, heidän olisi ollut mahdoton suunnitella kurveja kun auto ei ollut heillä putkien teossa. Takarenkaiden seudulla on ahdasta, mutta 5mm on jo hyvä välys renkaan ja putken välissä kun sain putkenkannakkeet hyvin soviteltua että putket ei heilu juuri mihinkään. Ulostulot tulee nyt orkkis tyyliin takarenkaan takaa ulos, mutta katselin että ne saa vedettyä puskurille yhdellä 45kurvilla ja suoralla putkella. Ehkä jossain kohtaa vedän ne putket puskurille, laitetaan nyt ajoon ensin hetkeksi :odbiggrin:
     
    isalmela, esmi, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!