1961 Bel Air "Bel Pala"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 7.1.2018.

  1. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tai sitten höyrytät suon kaarevaksi, jolloin jännitys häviää ja ns. yleisvelcro riittää. Lisäksi on niin, että on velcroa ja velcroa. Käy ostamassa esim Suomen nauhatehtaalta tai 3M:ltä ns parasta mitä talosta löytyy niin luulis pysyvän. Ainakin mun kokemuksen mukaanhyvä velcro pitää irroittaa teräsviivottimella tms, muuten irtoaa ompeleet.
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Hain tuon ”velcron” mätänetistä. Ja mielestäni se oli laillinen ryöstö hintaan 59,80€. Ehkä sillä juuri saisi pysymään kun noita levyjä vähän taivuttaisi, mutta en kyllä luottaisi siltikään.. Muuten voisin vetää ruuvitkin vaan alareunaan, mutta kun tuli jo niin esiteltyä tätä koko projektia etten enää taida edes kehdata...
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos se on sama ku kuusnelosessa, niin ne orkkis "naulat" on kiinni koko pahvin alareunaa kiertävässä metallilistassa. Ei siis erillisiä nastoja. Ja alareunassa taitaa alkujaankin olla 3 ruuvia.
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Todella hienoa työtä!
    Ja kuvat sekä kertomus!:cool:
     
    rane58 ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. f34

    f34 Gearhead

    Älä nyt noin hienoja ovipahveja pilaa jollain velcron kiinnityksillä. Jää tursottamaan ikävästi. Laita nuo metalliset clipsit, niin tulee kerralla hyvä.
    Nuo toimii niinkin, että poraa isomman reiän pahviin ja reiän reunaan tuo clipsi. Jos vaahtomuovi verhoilun alla, niin oikeanlaisella poralla saa reiän porattua taustapuolelta irroittamatta verhoilua.
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitos!
    Tätä minä jo päässäni mietiskelinkin. Nahan alla on maahtomuovi, joten uskaltaa kyllä stopparin kanssa porata.
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Noissa em. klipseissä on sekin hyvä puoli, että ovipeltiin tuleva reikä ei tarvi olla ihan millilleen oikeassa paikassa. Kaksipuoleisella teipin palalla tai sinitarra köntsällä vois yrittää kopioida ovipahvien reijät ovipeltiin. Tarkoitus olisi, että teippi tai sinitarra irtoaisi ensin ovipahvista, jäisi kiinni ovipeltiin ja näyttäisi reijän kohdan. Em. klipseillä nuo reijät ei ole välttämättä vastakkain.
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Ai niin, muistui mieleen kun itte laittelin joskus ovipahveja, niin saattaisi olla helpompi porata ensin ovipeltiin reijät ja siitä kopioida ovipahviin. Ovipellissä kun voi olla valmiita reikiä ja muita kohtia joihin ei kannata klipsiä asentaa.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilasin Tepolta klipsit ja vähän muitakin nippeleitä. Eiköhän tämä tästä sitten johonkin suuntaan etene..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    vaikka päätit jo klipseillä kiinnittää niin tuli mieleen velcrosta.. yksi vaihtoehto tukevalle kiinnitykselle ja silti uudelleen irroitettavissa olisi 3m dual lock. se on sellanen muovinystyrä lukitsinmatto materiaali. (klipsit tosin parempia kai kuitenkin)
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Terveisiä taas tämän projektin tiimoilta. Nippeli-Tepolta tuli klipsit ovipahveihin kuin apteekin
    hyllyltä ikään. Ja postikaan ei onnistunut pilaamaan tätä vapaaviikonloppua.

    Päätin aloittaa kuljettajan puolen ovipahvien teon, koska haluan vielä hetken miettiä oikeaa
    lähestymistapaa klipsien asentamiseen jo verhoiltuihin repsikan puolen pahveihin.
    Periaatteessahan tämä on nyt vähän vanhan toistoa, mutta uudella twistillä kun on oikeanlaiset
    kiinnikkeetkin mukana.

    Siispä jatketaan taas aimo annoksella kuvia:


    [​IMG]
    Klipsit on juurikin näitä joita minulle tässä ketjussa aiemmin ehdotettiin.
    Olikohan nämä 0,85€ kappale. Ostin 40 kpl, joten 10 kpl / ovi.

    [​IMG]
    Testiporauksia kun tein jämäkappaleeseen, niin totesin että tarvitsee
    pahviin 10 mm:n reiän johon klipsin saa helpohkosti ujutettua.
    Tönärissä näkyvä lukema on etäisyys klipsin reunasta sen tappiin.
    Reiät siis pitää olla hieman eri kohdissa pahvissa kuin ovessa.
    Saisihan tuon siin reunaankin, mutta tässä tapauksessa se ei olisi
    onnistunut.

    [​IMG]
    Reikien merkkaamista varten oveen porasin klipsin asennusreiän viereen
    toisen, pienemmän reiän. Tämä siis sen tönärin näyttämän 11 mm sivussa.

    [​IMG]
    Merkkasin pahviin ensin klipsien paikat. Ne pystyi miettimään ihan
    kurkkimalla. Sitten saikin käyttää pahvin pientä reikää apuna ja porata
    alkureiät itse oveen. Lopullinen asennusreikä oli 8 mm.

    [​IMG]
    Siinä olisi sitten klipsit paikoillaan. Tappi sen 11 mm sivussa asennusreiästä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Vielä koesovitukset ennen verhoilun ompelua ja liimaamista... Edelleen näköjään tuo yksi ruttu
    penkin alanurkasta korjaamatta..

    [​IMG]
    Kaavat olivat onneksi vielä tallella. Jälkiviisaana voisi sanoa että olisi ollut helpompi tehdä
    kaikkiin oviin nuo ompeluhommat kerralla. Heti kun välissä tekee jotain muuta, niin tahtoo
    vähän se tatsi hukkua.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Pari ihan tyhjänpäiväistä kuvaa tässä. Jotenkin vain tuntui yhdeltä
    vaikeimmista ompeluista noiden kahden kappaleen liittäminen.
    En kyllä tiedä miksi..

    [​IMG]
    Ja sitten taas pirukseen liimaa... Sitä on mennyt tähän mennessä 4 purkkia spraynä.
    Ehkä olis ollut halvempi ostaa joku kiinanruisku ja liima bulkkitavarana..
    Liima oli jotain 17+ € / purkki kangaskaupassa.

    [​IMG]
    Sitten taas nahka kireelle kääntöpuolelle, reiät veiveille ja uusi feltti sen mukana tulleilla niiteillä kiinni.


    [​IMG]
    Ei muuten irvistä enään. Noita ovia kun tarkemmin tutki, niin niissä on ollut 3 ruuvinreikää
    alareunassa ilmeisesti ihan tehtaalta tullessaan..

    [​IMG]
    Siinä sitä sitten taas olisi. Kuljettajan puolen ovet melkein valmiina.
    Ovet tarvitsevat vielä jonkin sortin vetimet tai kädensijat ennen kuin voi sanoa niitä täysin valmiiksi.

    Seuraavana agendassa on repsikan puolen pahvien kiinnitys ja kattoverhoilun teko ( verhoilun, jonka jo kerran ostin mutta katosi matkalla Suomeen ). Koitetaan nyt tehdä tästä samasta matskusta.
    Sitten noita pieniä paneeleita: kickpaneli kuskin puolelle, sekä B- ja C-pilareiden verhoilu.

    Hajuakaan ei ole, kuinka tehtaalla ovat kattoverhoilun kiinnittäneet reunoistaan.
    Ja minkälaisia listoja lienyt olla. Mulla ei ole mitään muuta kuin rähjääntynyt rätti ja
    ne ruodot. Mutta niillä mennään ja yritetään olla jokseenkin luovia jatkossa.


    [​IMG]
    Ai niin, takaluukkun tuli pistettyä vähän karvamattoa. Ihan vaan ettei kaljat kolise liikaa siellä.
     
    NorthElite, Desoto57, RamVan_Sickboy ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Hienoa työtä teet! Muistan tuon auton 90-luvulta kun se oli "Lieksalaisilla".

    Kattoverhoilu on alun perin ollut jonkinlaisessa lakunauhassa kiinni mut ne on kuivuneet kaikissa ajan saatossa. Tee vanerista uudet sinne katonreunassa olevien klipsien alle ja laita niiteillä kiinni. Mulla saattaa olla niitä kattoverhoilun reunoihin tulevia listoja jos on tarvetta. Alkuperäisiä ikkunaveivejäkin löytyy jos puutetta
     
    jart$u, Make500 ja buick71 tykkäävät tästä.
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Tovi on vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Ollut vähän kaikenlaista muuta nyt kuin harrastamista. Tuli jätettyä pitkäaikainen ja hyvä liksainen työsuhdekin ja oikeastaan tarkoituksena miettiä ihan alan vaihtoa. Ei sitä jaksais koko ikää samaa hommaa millään tehdä... Nyt tässä heilutellu himassa käsiä kohta kuukauden päivät. Pian tarttis varmaan jotain keksiä, tähän voi muuten tottua. :)

    Mutta diipadaapat sikseen ja asiaan. Edelleen olisi tarkoitus saada auto kesäksi ajoon. Puutteita ja tekemistä riittää siellä sun täällä eikä verhoilu ole vielä aivan valmis. Katon verhoilu on aihettanut harmaita hiuksia kaljuun kuontalooni ja koko hommaan ei meinannut aluksi löytyä edes motivaatiota. Nyt se on kuitenkin tehty, tosin vaatii jonkin verran vielä parantelua. Asennus oli aivan perseestä ja tietysti olisi pitänyt tehdä se jostain oikeasta materiialistakin, mutta kun sitä nahkaa on vielä perkuleesti... Uudet jarrurummut tuli laitettua taakse, toinen kun oli kulunut jo melkein puhki..

    Ei muuta kun kuvia taas tähän väliin:

    [​IMG]
    Uudet rummut sai punaisen värin, saman joka on taka-aksilassakin. Olipa yllättävää että olivat
    sentään Hecho en Mexico, eikä kiinalaiset. Sanoivat varaosaputkassa että olisivat osavalmistajat
    alkaneet vähentää kiinalaisia toimittajia laatuongelmien vuoksi.. Tiedä sitten pitääkö paikkansa..

    [​IMG]
    Vanha kattorätti tässä. Tuosta sitten vaan leikkasin noi metalliruodot irti. Kyllä vaan harmitti että
    autoa varten tilattu verhoilu katosi matkalla rapakon takaa.

    [​IMG]
    Uusi verhoilu neulottuna ja ruodot paikallaan. Mutta ennen kuin tota pääsi laittamaan paikalleen
    niin hokasin että autoon tarttis laittaa jonkinlainen reuna oviaukkoihin ennen kattoverhoilua.
    Onkohan ne alunperin ollut jotain punosjuttua tai jotain.. Hitto kun tästä puuttuu ihan kaikki:(

    [​IMG]
    Tee-Se-Itse-miehen ratkaisu oviaukon reunojen verhoiluun. Viallisesta jatkojohdosta kaapeli
    käärittynä kankaaseen. Säästetään nyt joka kohdassa tässä vaiheessa. :D

    [​IMG]
    Mutta ihan Ok siitä tuli vaikka ite teinkin.

    [​IMG]
    Toi nauhahan tuli niiteillä kiinni siihen lakunauhaan mistä jossain kohtaa olikin jollain puhetta.
    Paikoitellen sitä piti uusia puulla.

    [​IMG]
    Kattoverhoilu paikoillaan. Nuo sivuthan kiinnittyy sellaiseen piikkipeltiin jonka väliin tuon kankaan
    joutu tunkemaan aika voimallakin. Kuvassa siinä on vielä vähän ryppyjä, mutta yritän päästä
    niistä vielä kyllä eroon. Luulen että olisi saanut olla 5-10mm kapeampia nuo verhoilun kaistat, niin
    olisi kiristynyt paremmin. Mutta katsotaan nyt... Uusiksi en kyllä viitsisi millään tehdä..

    [​IMG]
    Välillä kävin taas ovipahvien kimppuun. Jotkut vetoremmit niihin tarvii tehdä. Mitään kovaa
    käsinojatyyppistä en halunnut vaan ihan remmit. Tosin tästä tää homma rupes taas vähän rönsyileen
    kun tein tuosta vetoremmistä aika leveän, noin 5 cm. Sitten piti miettä noita remmin päitä, kuinka
    ne tulee kiinni oveen näyttämättä ihan hirveiltä..
    Päätin tehdä itse sopivat kikkareet.. Kai niitä valmiinakin kaikenlaista olisi.. o_O

    [​IMG]
    Puukko käteen ja veistelemään mallia.

    [​IMG]
    Vähän jotain "koristeellista"

    [​IMG]
    Toiselle puolelle jyrsimellä vähän varausta remmiä varten.

    [​IMG]
    Vähän maalia pintaan että olisi vähän silosempi pinta hiekkavalua varten.

    [​IMG]
    Perunajauho toimii hyvin muotin irrotusaineena Tee-Se-Itse-Ja-Säästä-Ihan-Homona-miehelle.

    [​IMG]
    Valmis hiekkamuotti valua varten.. Enää seitsemän samanlaista..

    [​IMG]
    Neljä ovea, neljä vetoremmiä, kahdeksan kikkaretta.

    [​IMG]
    Tee-Se-Itse-miehen klapi- ja kompurakäyttöinen sulatto.

    [​IMG]
    Tulipas kaadettua hövelisti. Vähän jännitti kun viime kerrasta oli mennytkin jo vuosia..

    [​IMG]
    Kahteen viimeiseksi kaadettuun jäi vähän vajaatäyttöä, mutta ei jää pahasti näkyviin. Sula olisi
    saanut olla hieman vielä kuumempaa..

    [​IMG]
    Vähän mirkeliä, viilaa, santapaperia ja lumppulaikkaa kehiin.

    [​IMG]
    Eka malli valmiina. Tosta tulee vielä hieman lyhyempi.. Noihin upotuksiin varmaan jotain väriä?

    Mutta joo, eteenpäin mennään. Älkää kysykö miten, kysykää MIKSI?:D:D
     
    Naumasto, 1purehell, Ja-Va-77 ja 29 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. f34

    f34 Gearhead

    Huh huh, kova sälli.
     
    palontie ja tooke tykkäävät tästä.
  15. MJF

    MJF Gearhead

    On kyllä tekemisen meininkiä, hattu nousee päästä.
     
    palontie, Jussi289, tooke ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. hevimies

    hevimies 2nd gear

    jo on tyylikästä ;)
     
  17. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    ON gomeeta!
     
  18. Rusty

    Rusty Gearhead

    Seppä.
     
  19. rb

    rb Gearhead

    [​IMG]

    Tuo katto juttu,....

    Pieni hetki.......... Yhdistän sille, joka pariin kertaan tota treenasi:

    .........................................

    Heippa,
    En tiedä onko tässä sama homma, kuin meidän letukan katon asennuksessa. Ensin vaikutti siltä, että verhoilu kangas on ainakin noin 2 numeroa liian suuri, kun ei istunut millään takaosasta. Sitten otin kankaan vielä kertaalleen irti tuolta takaikkunan tiivisteen alta koukuista ja käänsin sen vielä kerran reunassa olevan pahvin ympärille (eli 2 taitosta). Sitten hampaat irvessä ja sormet soiden venytin sen rätin takaisin sinne tiivisteen alla oleviin koukkuihin (en tosin tiedä onko tässä sinun autossa sama kiinnitys tuolla takaikkunan yläpuolella, kuin -59.ssä). Mutta meillä oikeni ainakin enimmät löysät pois pituusuunnasta sillä systeemillä, tosin jotain ryppyjä on vielä sitten sivusuunnassa. Eli homma jatkuu täälläkin vielä...
    Katselin noita kuvia ja olet tosiaan jaksanut touhuta. On muuten aikas hienot ovipahvit ja nuo kauhukahvan pidikkeet on niin makeet :)
    T: Tuija
     
    palontie ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tota kattoverhoilua voi "ottaa sisään" näpeesti ompelemalla uuden sauman 3mm edellisestä ulospäin tankojen kohdilla. Kiristyy makeesti, eikä silti juuri tule alemmas.
     

Kerro tästä muillekin!