1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Tuosta kaasun hirttämisestä tuli mieleen, että on itsellekin se joskus käynyt ja oli kyllä hytti täynnä käsiä hetken aikaa..
    Se oli jotain 2000-luvun ihan alkua, kun mulla oli 1973 Dodge Coronet Custom 440:llä ja polkaistaessa lusikka pohjaan keskellä Vammalan kylän raittia toripäivänä, nousi nopeus aika kivasti 80 kmh:n tuntumaan renkaat alkuun iloisesti sauhuten.. Meno hyytyi kun hokasin tökätä vaihteen neutraalille ja lyömällä virrat poikki.
    Kaasuvipu jumittui wot-asennossa liian matalan ilmanputsarikotelon vuoksi.
    Mutta juu, vahingoilta vältyttiin sillä kertaa.
    Tässä Pioneerin tapauksessa en näe pelkoa jumittumisesta, kun vivusto on hyvin esillä, ei osu mihinkään ja pääosin alkuperäinen.

    Tämä vaikuttais kyllä tyylillisesti ihan hyvältä! Pidän mielessä, jos vaikka tilaankin tuollaisen..

    Liikaa ei ole tallissa tapahtunut nyt, mutta konepellin kimpussa tuli eilen taas vähän häärättyä.
    Alla olevista kuvista selviää, miksi en menettänyt yöuniani pellin puhkaisussa skuuppia varten..

    [​IMG]
    Lukitussalpa lähti käsin repimällä irti..

    [​IMG]

    [​IMG]
    Jenkkien tunnettu tapa korjata mätähommelit kunnon kerroksella kittiä...

    [​IMG]
    Tälle puolelle lisään vielä tukea tuohon skuupin kohdalle leikattuun rankaan. Sitten täytyy vielä paikkoa pintapuoltakin:odroll:

    Saa nähdä miten käy aikataulullisesti, ollaanko jo liikenteessä kesän korvalla. Jollain konstilla pitäisi ehtiä saattamaan pohjamaalikuntoon maaliskuun loppuun mennessä ja pintamaali melkeinpä huhtikuun loppuun mennessä, sitten voisi olla toivoa.. Ehkä jää jotain suunniteltuja hommia tekemättä, ettei mene koko kesä pelkästään tallissa..
     
    Vuokralainen, Gary Grand, Rusty ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Aika jännästä paikkaa lahonnut toi konepelti..:confused:

    Lueskelin tänä aamuna klassikko-Ooppeli foorumia. Siellä oli tämmöinen kommentti:

    "Hei, noissa fajs kaasareissa ei muuta moitittavaa ole, kunhan niittaa kaasuläppien ruuvit. Mulla irtos yksi ruuvi ja teki kanteen reijän.. Jokkis miehillä samoja kokemuksia. Muuten ovat kyllä vanhoja Webruja paremmat. Jarmo"

    Toi juttu on helppo korjata, vaikkapa tuolla ehdotetulla kierrelukitteella.
     
  3. Onkos täällä tullut edistystä?
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Hitaasti, mutta varmasti etenee. Tosin ei mitään ihmeellisiä harppauksia tai aiheita uusiin isompiin päivityksiin.
    Kärjetön sytytys tuli asennettua eilen releineen ja myös se uusi elektroninen lataussäädin.
    Moottori lähti hyvin tulille uusilla kipinävehkeillä, mutta lataus on nyt kateissa ainakin toistaiseksi. Täytyy tutkia onko maadoitusvikaa vai onko se uusi säädin sitten jo valmiiksi rikki...
    Mutta muuten on ollut hiontahommia ja kittausta.. Eli seuraava suurempi edistysaskel jossain kohtaa on pohja ja hiontavärin veto.
    Hommaa hankaloittaa hieman se että vieressä makaa tuliterällä maalipinnalla oleva Bel Air, jossa ei ole ilmapusseja paikoillaan ja se pitäisi saada vielä ulkoruokintaan aina maalausten ajaksi..
    Bensatankkia en ole vielä suunnitellut, samoin lehtijouset on edelleen paikoillaan...
    Lisämittarit hankkimatta kokonaan (ahto, rpm, afr) jne. jne.
    No, onhan tässä onneksi kesään vielä vähän aikaa:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Ihan uteliasuudesta, kun tuon vehkeen muotoilu sisältäkin on kohtuulisen eksoottinen, niin milla tavalla olet ajatellut mittareita asentaa?

    Siihen liittyen, niin törmäsin netissä, että Amerikan Bosch tekee mittareita kohtuuhintaan. Esim. ahtopainemittari:

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bilteman paine- ja afr-mittari tekevät työnsä ihan riittävän tarkasti. Kapeakaistalambda voi olla kaasarin perässä laihalla-lihavallla vilkku, mutta ainakin näkee kurkistaa, ettei mene ahdoilla laihalle vian takia.
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Mittarit ehkä, ja todennäköisesti tulisi tuulilasin ulkopuolelle omaan kotelointiinsa.
    Ja AFR ehkä se laajakaista kuitenkin, jotta vois kokeilla itsekin hakea niitä säätöjä.

    Tyylillisesti toivoisin jotain tällaista kaverin ehdottamaa vintagea, kuten VDO:n Heritage Chrome:
    (tosin en ole googlannu mitä maksaa ja saako AFR ja ahtomittaria.. Ja saako jenkakelloa saman kokoisena)
    [​IMG]
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Sitä mä vähän itsekin epäilen. Ainakin anloginen saisi olla myös AFR. On ollut LCD mittareita ja jotenkin ne mun silmiin tökkii vanhassa autossa...
     
  9. Olen kanssasi samaa mieltä. On niitä analogisia seosmittareitakin. Esim:

    [​IMG]
     
  10. Jos alat kustomoimaan mittareita, niin yleensä se on fontti, mikä niissä tökkii. Löysin tämmöisen vanhan ilmailualan fontin. Tällä vois saada vintagea?

    [​IMG]

    Kokeilin omassa koneessa tekstinkäsittelyssä ja sanoisin, että vois toimia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Toivottovasti et pahastu mun jutuista..Innostuin tekemään pienen testin tuolla fontilla ihan Paintilla. Käytin tuota Boschin mittaria pohjana, kun on tällä sivulla kuvakin.

    [​IMG]
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    En suinkaan pahastu:D Tuo olis ihan sopivaa simppeliä tyyliä.

    Mutta tuli nyt itsekin tutkittua sopivia mittareita. Hankalintahan on löytää samaa sarjaa olevat mittarit, joissa myös kierroslukumittari olisi samaa kokoa. Jenkakellot pruukaa oleen isompia. Ja sitten jos muuten löytää kivan setin, niin se AFR on sitten LCD. Ainoa setti mitä toistaiseksi löysin, joka istuisi mun silmään jotenkin on tämä:
    [​IMG]
    Tässä sarjassa linjassa on AFR-mittarin hinta, muut ovatkin aika suolasia. RPM-mittarissa hintaa nostaa varmaan pieni koko tietysti. En vaan haluasi sitä jenkakelloo mihinkään rattipylvääseen tällä kertaa. Niitä vehkeitä mulla on ollut jo aivan liikaa. Vaan kaikki riviin joko tuulilasin ulkopuolelle tai sitten keskelle kojelautaa kajariritilän päälle.. Tämän sarjan jenkakellokin loppuu fiksusti jo 5k:n kohdalle. Turhaa ainakaan mitään 8000+ kelloa on laittaa.

    Enkä tietenkään sulje pois sitä taulun muokkaushommaa, mutta arvomittareille en sitä kyllä haluasi tehdä. Halpismittareille kyllä vois antaa "isän kädestä"..
     
  13. Tuo setti on kyllä hyvän näköinen. Kannattaa katsoa, että tuleeko tuossa seosmittarissa pelkkä mittari vai koko helahoito? Jos on pelkkä mittari, niin ei sekään ole silloin kovin halpa.

    Kannattaa miettiä myös niitä mittareiden koteloita. Ainakin, jos aiot lattaa ne ulkopuolelle, niin on hyvä olla joku idea ennen maalausta. Valmiit kotelot on kovin muovisen oloisia, eikä oikein tuppaa sopimaan auton tyyliin. Tässä yksi:

    [​IMG]
    Ehkä sun pitää tämäkin rakennella omin käsin..;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Saakin unohtaa tuon yllä mainitsemani mittarisarjan. Paitsi että olisi ollut kallis, tosiaan AFR-mittari OBD-II suorakytkentä...
    Takaisin suunnittelusorvin ääreen...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitten kun se remmivetoinen laite konehuoneessa on ”kalibroitu” niin afr ja ahtopainemittarit ei ihan hirveän tärkeitä ole. Kierrosten punarajankin voi merkitä nopeusmittariin kaikille kolmelle vaihteelle. Pinohiiressä on komea kojelauta. Mihin siihen nätisti voi mitään nykyajan lisukkeita laittaa?

    Tai pistät näyttöpaneelin jossa saa halutessaan näkyviin mittarit tai jotakin ihan muuta?
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei ne lisämittarit ikinä mitään hirveen nättejä olekkaan. Mutta jotenkin koen nuo mittarit osittain tarpeellisiksi ja jos sellaisiin rahaa sijoitan, niin en niitä kyllä sitten mihinkään hanskalokeroonkaan jemmaa. Kierrosluku ehkä turhin, mutta se vaan olisikin sitten sellainen kolmen setin täydentäjä...
    Mutta melko varma olen että kaikkeen löytyy vielä looginen ratkaisuo_O
    Yksi vaihtoehto on jemmata ahto- ja afr-mittarit radion delete-paneelin taakse, jos siitä tekisi avattavan..

    Ääh.. sais nyt edes väriin ton mossen ensin..:eek:
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos noita mittareita koneppellille ruuvvaat ja kotelot niille pitäs saada, niin vala amuliinistä bullet/viisysikaukon takavalon tyyliset kotelot niille. Näin niiku jos ideoita aletaa heittelee...
     
    Make500 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopareissa pitää muistaa että amppeeri mittarin lataamattomuus = virta tulee akulta. Lataa = virta tulee laturilta. Se helpottaa paljon etsintää.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Katsastusukolta voi tulla ikävää palautetta, jos niistä tekee kovin terävät. Jalankulkijoiden turvallisuus jne..

    Slant Sicknessilla on pointtia. Voihan siihen alkuvaiheessa laittaa ahtopainemittarin ja kierroslukumittarin jostain sarjasta ja jostain toisesta sarjasta seosmittarin. Kun sen saa säätöihin, niin vaihtaa sen seosmittarin, vaikka öjynpaine mittariin samasta sarjasta kuin muut. Silloin esim. SS:n ehdottomat Bilteman mittarit toimii hyvin.
     
    Make500 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!