1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Make500 tykkää tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Töiden puolesta oli vähän rauhallisempaa tänään, niin kanttailin sitten aikani kuluksi osia bensatankkia varten.
    Mitat otin suurinpiirtein alkuperäisestä. Pickuppia ja anturia ei tarvii yrittää vanhasta kyllä käyttää. Oli sen verran haperot systeemit. Täytyy kattoo saisko ne siitä varatankista mikä mulla olikin siellä takaluukussa paikoillaan. Tai sitten etsin jotkut universal-systeemit.

    [​IMG]
    Pitkittäin olevat loiskelevyt toimii hyvin tukena kiinnityspantojen kohdalla. Mitään sikkauksia
    tähän ei tuu, eikä tarvitsekaan. Sen verran jämyn oloinen on.

    [​IMG]
    Alumiinipoppareilla pieni esikasaus. Yksi jäykistävä loiskelevy poikittain.

    [​IMG]
    Kansiosa paikoillaan ja siinä on vielä extratavaraa 5-10 mm, jotta saa hitsattua "pienahitsauksena".
    Ainakin omilla taidoilla saan siten pitävämmän sauman "lähes" kerrasta.


    [​IMG]
    Vähän huonossa hapessa oli tuo vanha tankki. Kuvassakin näkyy vaan loputon ruostepöly
    leijailemmassa tuolla reiässä. Anturin koho oli muuttunut jo tomuksi ja imuputken sihtikin
    lähtenyt matkoihinsa.

    Mutta kolvaillaan uusi kasaan jossain vaiheessa kun anturi- ja pikuppisysteemi ratkeaa..

    Tallissa on nyt MP:kin levällään ja Pinohiiri saattaa edetä taas hetken aikaa hieman hissummin..

    -Make
     
    12345678910, Vuppe, NorthElite ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Todella hieno tankki tulossa! Taas mä vaan ihmettelen..:odeek:

    Tuli mieleen tuosta tankista, että jos haluat tehdä siitä onnettomuustilanteessa turvallisemman, niin huohotukseen voi asentaa sellasen venttiilin, joka estää bensan valumisen ylösalaisin. Semmoisia myydään tavikkeena tai semmoisen saa esim. Ladasta halvalla. (Toi on Ladassa osa monimutkaisempaa systeemiä, mutta semmoisekseki roll over valveksi sen minä ainakin miellän).

    [​IMG]
    Tota ideaa voi jatkojalostaa siten, että tekee radiodeleten tilalle semmoisen hienon alumiinisen taustalevyn, johon asentaa mittarit näkyville.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Tää näytti sen verran toimivalta tuohon, että pistinpä tilaukseen.
     
    12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Onko samarialaisessa kuumalanka/bimetallimittari bensalle? Elikkä passaako anturin liukuvastus pinohiireen sellaisenaan vai joutuuko sovittelemaan?
     
  6. Tässä on kuva Samaran mittarista ja eikös tuo ole bimetallimittari?

    [​IMG]
    Tuskin veli venäläinen on yrittänyt keksiä pyörää uudelleen, vaikka on käynyt avaruudessa. Yleensäkin noissa itävehkeissä on jotkut jutut semmosia kotikutoisia, että niitä on helppo soveltaa.
     
  7. Ei se taida onnistua tuolla Samaran anturilla suoraan..Löysin Nivaan tämmöiset arvot, jossa on kai samalainen:

    The sender resistance should be (250±12) Ohm for an emptytank, (66±6) Ohm for a half filled tank and (20±3) Ohm for a fulltank

    Vanhoissa Mopareissa:

    Mopar up to 1986 - 73-10 Ohms

    ja

    L = 73.7 Ohms
    M = 23.0 Ohms
    H = 10.2 Ohms

    Harmi. En tullut tuota ajatelleeksi..Ehkä sen saisi silti toimii, kun ottaa vanhasta itse anturin, jos se vielä toimii.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Älä suotta itseäsi soimaa, tiesin kyllä tuon jo ennen kun ostin Vasaran pikupin.. Kyllä siihen joku ratkaisu löytyy jolla mittarin saa näyttämään suht oikein. Säätövastusta ja liikevarojen rajoittamista ja kohon varren muokkaus ym... Ja ei se tähänkään asti oikein ole näyttänyt sillä varatankilla joka siinä oli.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    GM on 65-97 0-90 ohm, eli olis jo paljon likempänä.
    Mulla pitäis olla ylimääräsenä yks tommonen pickuppi, poistin sen paluulinjallisen pickupin tieltä. Ja se ainakin toimi. Jos tahot, saat tuon posteilla. Imuputken sukka siitä on vuosien varrella mädäntyny poies.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. No hyvä..Olen edelleen sitä mieltä toi on periaatteessa näppärän oloinen ratkaisu. Siitä on helppo tehdä halutessa se paluulinjainen versio, kun lisää jonnekin muualle huohotuslinjan ja ottaa ton huohutuslinjan paluukäyttöön.

    Näyttää olevan myös sähköisiä ratkaisuja saada mittari näyttämään ihan oikein. Esim.

     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Hetkipä on kulunut edellisestä päivityksestä, tosin eipä tässä juuri mitään päivitettävää juuri ole ollutkaan.
    Tankki on hitsattu, ponnattu, maalattu ja paikoillaan. Imuputken ja anturin kanssa kävikin sitten sillä lailla että jouduin kuitenkin kaivamaan roskiksesta sen vanhan. Sain mä siihen sentään kohon ja imusihdin siitä Laatokan versiosta.

    Venäläinen ei sitten oikein istunutkaan järkevästi, kun imuputki oli inan ehkä liian lyhyt ja koko härpäke olisi jäänyt muutenkin outoon asentoon. Niin ja tietysti se ohmiluku anturissa ei täsmännyt edes lähelle. No, pääasia on että se homma on kunnossa ja anturikin pelittää nyt.

    Muuten tää onkin ollut hionta- ja kittaushommaa ym. ihme nysväämistä aina kun ehtii ja kiinnostaa. Ja aina ei tunnu kiinnostavan.

    [​IMG]
    Bel Air oli pakko siirtää ulkoruokintaan, kun ei tuolla enää mahtunut kunnolla rommeltamaan. Ja riski sen telomiseksi vaan kasvoi koko ajan. No saapa totutella olemaan ulkona sekin uusine maalipintoineen.

    [​IMG]
    Tankki hitsattuna ja laitoin siihen paineilmalähdön koeponnaamista varten.. Ei muuten kannata suoraan kompurasta laittaa painetta tämmöseen, edes alentimen kautta. Oikea paine olisi jotain 0,1-0,3 bar max.
    Puoli kiloa jo tekee tämmösestä pallon, vaikka olisikin loiskelevyjä hitsailtu.. Mistäkö tiedän?:rotfl:

    [​IMG]
    Orkkis anturin vastuslanka se vain oli niin pikeentynyt että ei ottanut kontaktia enää laahuriin. Vähän WD-40- ja bräkleenkäsittelyä vuorotellen niin se heräs taas henkiin.

    [​IMG]
    Valmis asennettavaksi.

    [​IMG]
    6mm:n levystä reikäsahalla pari asennuslaippaa..


    [​IMG]
    Toisen laipan hitsasin tankkiin ja tein siihen kierteet. Ensin katkoin 3 kpl M5 jenkatappeja tohon ja sitten loppu tapit kesken.:rotfl: Tais vähän karkastua hitsauksessa laippa.. No teinkin sitten M6 kierteet. Tiivari klingeriitistä ja kierteisiin vielä sealeriä..

    [​IMG]
    Ja viimeinen koeponnaus. Täyttöputken päässä on vanha sisäkumin pala venttiileineen, josta sai kätsysti paineen pönttöön. Annoin sen olla muutaman tunnin ja ajattelin että kaipa tuo sitten tuliliemen pitää.

    [​IMG]
    Maalattuna.. Ei siitä mikään kaunistus tullu mutta ei se mikään koriste olekaan.

    [​IMG]
    Maalasin mä sen toiseltakin puolen..

    [​IMG]
    Ovet tuli revittyä irti ja purin lasit veks. Edellinen maalaus olikin suoritettu ovet paikoillaan ja kaikkien vanhojen tiivisteiden riekalaidenkin yli vaan.

    [​IMG]
    Tää ei ole siis niitä projekteja, joissa auotaan kaikki pintapellitkin pois vaan ihan perus ylimaalaustouhotusta. Ovet vaikutti varsin solideilta, mutta alareunoihin näytin vähän lasikuulaa ja se paljasti vähän pinholeja ja kraatereita.
    Koska ongelmaa on vaan tuossa tiivistepokkauksessa, hitsaan vaan pinholet umpeen. Sitten metallikitti ja epoksi päälle.

    Tulevana viikonloppuna nyppään lehtijouset veks ja matkaan niiden kanssa kaverin pajalle, jossa ne piestään uuteen uskoon kunnon alasimen päällä. Katotaan mitä niistä tulee, tai tuleeko mitään. Kaveri hakkas omat jouset Rambleriinsa ja on pitänyt pari vuotta ryhtinsä ainakin. Mitään ei maksa tuo homma kuin verta, hikeä ja pari pilsneriä. Niin ehkä on kokeilun väärti..

    -Make






     
    TwistOla, jariha, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Hienoa touhua taas kerran. Hieno tankki ja hyvä, että sait anturin toimii. Mitä kautta tuo tankki huohottaa, täyttöputken kauttako?
     
  13. En malta olla kysymättä, että miten tuomminen jousien takominen tehdään? Puretaanko siinä jousipakat ja taotaan pelkkää norraa? Annetaanko siinä kaasupilillä lämpöä ja kuinka paljon?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ans kun mä arvaan ennen kuin tietäjät ehtii vastaamaan. Pakka osiksi. Joka lehti erikseen alasimelle pajavasaran alle. Kylmiltään. Pakka nippuun.
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tuolla metodilla nostin K5-Blazerista keulaa 5senttiä.. Oli pakat jo nurinpäin mutkalla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Jep. Juurikin näin toimittiin.
    Lämmittäminen saattaa pilata koko jousen ja ainakin vaatia uudelleen karkaisun ja päästämisen. Ja siihen ei DIY - tietotaito ainakaan itsellä riitä. Moni on saanut itse takomalla hyviä tuloksia, joskus jopa parempiakin kuin takomossa maksetusta. Ilmeisesti niitä prässilläkin painellaan, mutta taivuttaako se vain metallin ja jousto-ominaisuus on edelleen sama kuin ennen?
    Kokeiltiin nyt näin ja pakkojen kasaus tässä pikkuhiljaa menossa, tosin ei ilman probleemia tämäkään taas etene.

    [​IMG]
    Tilanne auton alla. Vähän suttuinen kuva mutta akselin etupuolelta huomaa hyvin kuinka ässällä jousi on.

    [​IMG]
    Yksi pakka irrotettuna. Pakan yhdessä pitävät rebound-clipsit näistä puuttui kokonaan. Etusilmukan jälkeen huomaa hyvin tuon suoran kohdan norrassa. Klipsien puute ja yhden lehden poisto on varmaankin näistä tehneet tällaiset.

    [​IMG]
    Vasen ja oikea rinnatusten. Korkeuseroa vajaa tuuma.

    [​IMG]
    Lehdet irti ja aloitettiin takominen korkeammasta norrasta. Ensin piirrettiin lattiaan malli lähtökohdasta ja siihen oli sitten hyvä verrata tapahtunutta muutosta. Yksin varmasti kova homma, mutta kaverin kanssa kävi aika nopsaan kun toinen hoiti kiinni pitämisen ja toinen sai takoa olan takaa oikein kahdella kädellä. Ja helposti saa jousen taipumaan liikaakin. Jos näin käy, niin sitten taotaan vaan toiselta puolelta takaisin. Sen jälkeen yksitellen lyhyemmät jouset samaan muotoon välillä sovittaen niitä aina edelliseen. Pinkka on kunnossa kun ylimääräisiä isompia rakoja ei ole lehtien välissä.

    [​IMG]
    Ylempi on takomaton norra ja alempana taottu koko pinkka. Pakka lyheni n. 20 mm ja korkeutta tuli saman verran lisää.

    [​IMG]
    Molemmat valmiina. Saman korkuisina, pituisina ja muotoisina. Lisäksi lisättiin yksi lehti puuttuneen tilalle kaverin kokoelmista.

    [​IMG]
    Sitten se pienoinen problem, eli Summitin lähettämän puslasarjan etupuslat oli 1-1/2". Ja jousien silmät on 2". Moparilla on vähän sekaisin molempia, riipuen korista, koneen koosta ym. planeettojen ja tähtien asennosta. Tähän hätään en ala odottelemaan uusi puslia vaan teen väliaikeisesti sovitteet näihin jotta saan jouset mahdollisimman äkkiä takaisin. Auto on niin keskellä tallia just nyt ilman akselia ja pitäis käyttis saada kohta isompaan huoltoon.

    Mutta siis jousia tässä kasaan, rasvat lehtien väliin ( tästä ollaan montaa mieltä, mutta minä päätin laittaa ), klipsien teko, vähän kilikaliväriä päälle ja paikoilleen.
    Jännä nähdä muuttuiko mihinkä päin ja miten paljon...

    -Make



     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. Kiitoksia tietoiskusta. Jos sorvaa sopivat soviteholkit noihin pusliin, niin tuskin sitä tarttee jättää edes väliaikaiseksi ratkaisuksi. Eiköhän ne siellä mene pitemmänkin lenkin.
     
  18. Katselin niitä laajakaistalambdajuttuja. En tiedä, oletko keksinyt siihen jonkun viisaiden kiven. Niitä laajakaistalambdan ohjaimia on rajallinen määrä. Tämmöinen setti tuli vastaan:

    [​IMG]
    Ton varmaan saa toimii useimpien mittareiden kanssa. Esim. kiinalaiset tekee halpoja mittareita, muttei kovin vintagea :(:

    [​IMG]
     
  19. Löyty tuolta semmoinen suhteellisen perinteisen ja rauhallisen näköinen AFR-mittari.

    [​IMG]
    Noi on tarkoitettu tomii 0-1V. kapeakaistalla. Se mun ajatus oli, että jos käyttää tuommoista Ebayn ohjainta, niin sitä voi säätövaiheessa käyttää sen omaa digittalista näyttöä. Kun sen saa säätöihin, niin voi pitää tuotaa kapeakaistamittaria käytössä, josta näkee että kaikki on ok.

    Näistä löytyy samankokoinen ja samaa sarjaa oleva kieppi- ja ahtopainemittarikin.
     

Kerro tästä muillekin!